Door in te zetten op het versterken van digitale vaardigheden van ouders wordt de ouderbetrokkenheid verhoogd. Het geeft de ouders de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de schoolloopbaan van hun kind. De meerwaarde van dit project is dat er zeer maatgericht gewerkt wordt en dat de ouders vertrouwd geraken met de specifieke digitale schoolomgeving van hun kinderen. Vanuit de dienst Onderwijs zijn we dan ook grote voorstander om dit project te verankeren in het flankerend onderwijsbeleid en adviseren we om deze samenwerkingsovereenkomst voor te leggen aan de gemeenteraad.
Team Inburgering adviseert positief: met de organisatie van digitale inloopmomenten wordt tegemoet gekomen aan de grotere vraag vanuit de scholen. Dit aanbod ondersteunt en versterkt (anderstalige) ouders om inzichten te verwerven in het digitale schoolleven en hoe zij digitale contacten met de school kunnen leggen. Op die manier zijn ouders actief betrokken en zijn de kinderen beter ondersteund.
De dienst Samenleving en integrale veiligheid geeft positief advies. Het ondersteunen van ouders bij digitale vaardigheden is een grote meerwaarde voor het versterken van de ouderbetrokkenheid op school. Bovendien sluit het project aan bij het lokaal sociaal beleidsplan, meer bepaald: “doelstelling 8.4.: De Stad zet in op het verhogen van ouderbetrokkenheid en een goede ouder-schoolsamenwerking.”
Tijdens het schooljaar 2020-2021 vormde Ligo (voordien Leerpunt) de vormingen van 'Ken je School' om tot digitale inloopmomenten op scholen om ouders te versterken in hun digitale vaardigheden. Deze ommezwaai gebeurde omwille van twee redenen:
Samen met Ligo, team Inburgering en de dienst Onderwijs van de Stad werd in schooljaar 2020-2021 een project uitgewerkt waarop de Aalsterse scholen konden intekenen. Tijdens dit project werd er op de school een maatgericht traject opgestart om ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven van hun kind(eren). In de loop van het schooljaar stelden 8 scholen zich kandidaat om dit op hun school te organiseren. In 5 scholen werden alle sessies al gegeven en werden in totaal 80 ouders/gezinnen bereikt. Door corona werd het op 3 scholen uitgesteld, maar zij organiseerden de sessies tijdens de eerste maanden van dit schooljaar. Door een bijkomende samenwerkingsovereenkomst werd er ook in de periode oktober-december 2021 nog aan 3 extra scholen een traject van digitale inloopmomenten aangeboden.
Door de positieve feedback van zowel de scholen, ouders als Ligo, willen we dit aanbod verankeren in het lokaal flankerend onderwijsbeleid van de Stad. Hiervoor werd een aanpassing gevraagd aan het meerjarenplan van 6 000 EUR op jaarbasis, waardoor er jaarlijks 6 scholen een traject op maat kunnen organiseren met Ligo. Om dit te formaliseren werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt met Ligo (zie bijlage), die zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Na goedkeuring zal vanuit de dienst Onderwijs zal een communicatie naar de scholen gaan om dit aanbod bekend te maken en hen de mogelijkheid te geven hierop in te tekenen. Wanneer de interesse groter is dan wat kan aangeboden worden, zal er een keuze gemaakt worden op basis van kansarmoede-indicatoren van de aanvragende scholen. De andere scholen zullen op een wachtlijst gezet worden en krijgen de kans van zodra er nieuw budget beschikbaar is.
akkoord te gaan om de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Ligo goed te keuren en te ondertekenen.