Het is van het grootste belang dat de tekst van een retributie duidelijk is zonder interpretatiemogelijkheden. Vandaar dienen nog een aantal zaken verduidelijkt te worden.
Artikel 173 van de Grondwet.
Wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren.
Artikel 67bis van de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
Artikel 37 van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Wet van 20 juli 2005 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
Wet van 20 maart 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en van de wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren.
Decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven.
KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode).
MB van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap.
MB van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
Op 29 juni 2021 werd door de gemeenteraad een nieuw parkeerbeleid goedgekeurd met onder andere invoering van betalend parkeren op Rechteroever binnen de ring.
Als gevolg werd een nieuw retributiereglement goedgekeurd.
Dit retributiereglement heeft nood aan enkele aanpassingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021, houdende de vestiging van een retributie op het parkeren vanaf 10 januari 2022, wordt aangepast als volgt:
In artikel 3 worden volgende aanpassingen doorgevoerd:
De tekst van alinea 3.4. wordt volledig vervangen door: "Betalende zone 1 (Rood): Straten of pleinen met betalend parkeerregime met een maximum parkeerduur van 2 uur. Tot deze zone behoren: Albert Liénartstraat, Alfred Nichelstraat, Anna Snelstraat, Appelstraat, Arbeidstraat (deel tussen Nieuwbeekstraat en Keizersplein), Bauwensplein, Begijnhof, Bert Van Hoorickstraat, Burchtstraat, Cumontstraat, Denderstraat, Esplanadeplein, Esplanadestraat, Fabriekstraat, Gentsestraat, Geraardsbergsestraat (tussen Keizersplein en Hugo Lefèvrestraat), Graanmarkt, Houtmarkt, Kanunnik Colinetstraat, Keizersplein, Majoor Charles Claserstraat, Molenstraat, Nestor de Tièrestraat, Pontstraat, Sint Jozefstraat, Stationsstraat, Van Wambekekaai, Veldstraat, Vlaanderenstraat, Vooruitgangstraat, Vredeplein, Vrijheidstraat, Werf, Windmolenstraat, Withuisstraat, Zonnestraat, Zwarte Zusterstraat en Sterherenstraat.";
De tekst van alinea 3.5. wordt volledig vervangen door: "Betalende zone 2 (Bruin): : Straten of pleinen met betalend parkeerregime en een maximum parkeerduur van 3 uur. Tot deze zone behoren: Houtmarkt, Molendries, Hoveniersstraat, Varkensmarkt, Moorselbaan, Onze Lieve Vrouwplein, Appelstraat, Bleekveld (gedeeltelijk), Bergemeersenstraat, Laborstraat, Doolhofstraat, Pastoor Lauwereysstraat, Sint Vincentiusstraat, Groenstraat, Slotstraat, Binnenstraat (deel tussen Moorselbaan en Leopoldlaan), Rapestraat, Twee Hagenstraat, Bolleweg, Polydoor de Paepestraat, Pieter Daensstraat, Sinte Gudulastraat, Jan de Windstraat, , Dokter de Moorstraat, Violettestraat, Borluutstraat, Korte Moutstraat, Moutstraat, Josse Ringoirkaai, Houtkaai, Pierre Corneliskaai (deel tussen Josse Ringoirkaai en Nieuwbrugstraat), Treinstraat, Walstraat, Hoge Vesten, Frits De Wolfkaai, Leo Gheeraerdtslaan (deel tussen Walstraat en Treinstraat), Zegepraalstraat, Schutterstraat, Liefdadigheidstraat, Tramstraat, Nieuwbrugstraat, Verbrandhofstraat, Hertshage, Weverijstraat, Brouwerijstraat, Drie Sleutelsstraat, Bredestraat (deel tussen Leopoldlaan en Jan blijstraat), Jasmijnstraat, Tulpestraat, Jan Blijstraat, Dokter de Moorstraat, Frans Breckpotwijk, Lazaretstraat, Hospitaalstraat, Gasthuisstraat, Bedrijvingsstraat, Politieke Gevangenenstraat, Parking Klein Begijnhof en Pieter Daensstraat.";
Alinea 3.7. wordt volledig geschrapt;
Alinea 3.8. wordt volledig geschrapt;
Alinea 3.9. wordt 3.7. en de begrippen "zone 1" & "zone 2" worden respectievelijk vervangen door "betalende zone 1 (Rood)" & "betalende zone 2 (Bruin)";
Alinea 3.10. wordt volledig geschrapt aangezien dit reeds beschreven staat onder artikel 12.4.;
Alinea 3.11. wordt "3.8. Blauwe zone";
Alinea 3.12. wordt "3.9.Shop & go";
Alinea 3.13. wordt "3.10. Bewonerszone";
Alinea 3.14. wordt "3.11. Buurtparkings";
Alinea 3.15. wordt "3.12. Verkeersreglement".
In artikel 6 wordt volgende aanpassing doorgevoerd:
In alinea 6.1.6. wordt paragraaf 1 vervangen door "In zone 1 en 2 kan er gedurende een half uur gratis geparkeerd worden. Dit gratis half uur wordt geactiveerd hetzij via de parkeerautomaat, hetzij digitaal op basis van een sms of parkeer-app. Per nummerplaat kan maximum 1 gratis half uur geactiveerd worden per dag op het hele grondgebied." .
In artikel 8 wordt volgende aanpassing doorgevoerd:
Artikel 8 Parkeren in een bewonerszone: De tekst in paragraaf 2 van alinea 8.1. "Ook houders van een (digitale) gemeentelijke parkeerkaart 'zorgverstrekkers' mogen parkeren op een bewonersplaats." wordt vervangen door: "Ook houders van een (digitale) gemeentelijke parkeerkaart 'zorgverstrekkers' & voor voertuigen die gebruikt worden door een door de stad Aalst erkende autodeelorganisatie mogen parkeren op een bewonersplaats.".
In artikel 9 wordt volgende aanpassing doorgevoerd:
Alinea 9.1. De tekst "De parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen worden uitgerust met een oplaadpunt en mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen voor zover het voertuig effectief opgeladen wordt. Het opladen zal blijken uit het al dan niet aangesloten zijn van het voertuig op het oplaadpunt door middel van de stekker." wordt aangevuld met: "en waarbij een duidelijke indicatie op het voertuig aangeeft dat er geladen wordt".
Deze aanpassingen zullen overeenkomstig de decretale bepalingen bekendgemaakt worden op de website van de stad Aalst.