Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Ingevolge de installatie van Sarah De Bruecker wijzigt de rangorde van de raadsleden.
De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 30 november 2021 kunnen worden goedgekeurd.
De Politiezone Aalst 5440 wenst via federaal raamcontract een anoniem voertuig aan te kopen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Vanuit ecologisch standpunt wordt geopteerd voor een hybride voertuig.
Kostprijs: 56 485,30 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
Gunningswijze: plaatsing via federaal raamcontract 2021 R3 022
De Politiezone Aalst 5440 wenst via federaal raamcontract een anoniem voertuig aan te kopen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Vanuit ecologisch standpunt wordt geopteerd voor een 100% elektrisch voertuig.
Kostprijs:46 447,16 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
Gunningswijze: plaatsing via federaal raamcontract 2019/HFB/OP/62017
De Politiezone Aalst 5440 wenst kogelwerende vesten aan te kopen via de raamovereenkomst van de Politiezone Antwerpen. Deze aankoop kadert in het aanpassen aan de nieuwe norm van discreet gedragen kogelwerende vesten (omzendbrief GPI95). Daarnaast worden ook een reeks afgeschreven zichtbaar gedragen kogelwerende vesten vervangen. Deze nieuwe vesten voldoen aan de normen qua kleur en zijn beter uitgerust voor het bevestigen van bodycams.
Kostprijs: 40 278,48 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51, MJP000113
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst Politiezone Antwerpen
De voorbereidende grondwerken voor plaatsing bureelcontainers. Uitvoering door de Stad Aalst met facturatie naar Politie Aalst.
Een personeelslid van de dienst Interventie zal intern verschuiven naar de dienst Openbare Orde.
Door deze interne verschuiving van het betrokken personeelslid zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Interventie is aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant te verklaren.
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Een hoofdinspecteur van de dienst Lokaal Informatie Kruispunt Aalst (LIKA) kan met non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP). Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, dienst LIKA, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, dienst LIKA, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 21 december 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, kan in maart 2023 de Lokale Politie Aalst verlaten wegens pensioen. Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 21 december 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, zal m.i.v. 1 maart 2022 de Lokale Politie Aalst verlaten wegens pensioen. Ingevolge deze oppensioenstelling zal een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 21 december 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Op 30 november 2021 keurde de gemeenteraad het besluit goed betreffende de vacantverklaring van 5 vacatures binnen de directie Mens en Organisatie. Om reden van een ambtelijke misslag mag dit besluit worden ingetrokken.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober dat voorziet in de uitbreiding van het personeelsbestand van de lokale politie met 5 personeelsleden ten behoeve van de directie Mens en Organisatie;
Binnen die uitbreiding met 5 personeelsleden zijn volgende betrekkingen voorzien:
twee CALog C, assistent, directie Mens en Organisatie;
drie CALog B, consulent, directie Mens en Organisatie;
Binnen de goedgekeurde meerjarenplanning van de politiebegroting voor 2021-2025 zijn de nodige financiële middelen hiervoor voorzien;
Het betreft hier dus een aantal betrekkingen die voorheen niet bestonden en nu pas voor het eerst vacant wordt verklaard in het kader van de gefaseerde overgang naar het nieuwe organogram;
Gelet op de maatregelen die in uitvoering van het sectoraal akkoord naar de Lokale Politie verschuiven en de nieuwe rekruterings- en selectieprocedure die op 14 september 2021 meer inspraak en verantwoordelijkheid geeft aan de Lokale Politie zal één personeelslid CALog B en één personeelslid CALog C via dringende externe werving worden aangeworven;
Twee personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau B en één personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau C kunnen aangetrokken worden, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Recent lazen we dat de NMBS de Stad in gebreke stelt omdat ze de plannen voor de bouw van een fiets-, en voetgangersbrurg en de nieuwe Tragelweg niet uitvoert. Als de Stad niets doet zal de NMBS alle voorgeschoten bedragen terugvorderen zo klinkt het. Na beroep tegen te vergunning voor het huidige traject van de brug had de Stad de plannen opgeborgen omdat het verkrijgen van de subsidies niet meer mogelijk werd geacht. Maar uit een recent artikel blijkt dat als de Stad een nieuwe aanvraag zou indienen er alsnog de mogelijkheid is om subsidies te ontvangen en de brug in 2026 te realiseren.
Reeds geruime tijd zijn we vragen de partij om een nieuwe fiets-, en voetgangersbrug te bouwen want er is nood aan een veilige fiets en voetgangersoversteek die beide oevers verbind. Daarbij vragen we wel om het Groene plein aan de Oude vismijn maximaal te behouden als parkje voor de omwonenden. Ook vragen we om bij de opmaak van een nieuw plan de omwonenden, de belangenverenigingen (fietsersbond, critical mass, …) en de gemeenteraad maximaal te betrekken in de opmaak van een plan om zo tot een gedragen ontwerp te komen.
Daarnaast vragen we ook duidelijkheid over de bouw van de nieuwe Tragelweg. Is er hiervoor reeds zicht op een termijn waarom de werken opnieuw kunnen aangevat worden. Want de tijdelijke ontsluiting die nu gemaakt is, ontsluit de pendelparking wel maar is verre van ideaal.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:
In de pers vernamen we dat de spoorwegmaatschappij NMBS de stad in gebreke stelt omdat ze de plannen met betrekking tot de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug niet uitvoert. Ook eist NMBS dat de Nieuwe Tragelweg er komt. Als de stad niets doet, zal NMBS alle voorgeschoten bedragen terugvorderen.
Het project voetgangers- en fietsersbrug over de Dender was een van de zeventien deelprojecten in de raamovereenkomst tussen de stad Aalst, De Lijn en NMBS als onderdeel van het masterplan Aalsterse stationsomgeving van wijlen architect Christian Kieckens.
Ook werd aan het stadsvernieuwingsproject "Stationsomgeving" door de Vlaamse Overheid op 5 december 2008 een subsidie toegekend van 3.000.000,- EUR op voorwaarde dat alle componenten in het project gerealiseerd worden, zijnde:
Ook hier merken we dat een aantal van de projecten niet gerealiseerd werden, inzonderheid opnieuw de nieuwe tragelweg en de nieuwe voetgangersbrug. Naast de NMBS zijn ook de engagementen naar de Vlaamse overheid dus nog niet nagekomen.
Daar bovenop komt ook nog eens welbekende “Sterkmakingsovereenkomst” die door de GR werd aangenomen. Ook in deze overeenkomst engageert de Stad Aalst zich t.o.v. de NMBS en de private projectontwikkelaar op de pendelparking nl. NV Denderoever o.a. tot de aanleg van de Nieuwe Tragelweg. Dus ook ten overstaan van deze projectontwikkelaar ging de stad een sterk engagement aan. Enige tijd geleden hoorden we ook vanuit deze projectontwikkelaar al klachten omtrent de moeilijke bereikbaarheid van de Pendelparking. En je merkt ook dat deze parking al sinds de opening amper gebruikt wordt door pendelaars.
Daarom volgende vragen:
Op 21 december 2020 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om te onderzoeken hoe we het jeugdwelzijnsbeleid in onze stad kunnen versterken. In het voorjaar 2021 werd in dialoog gegaan met lokale actoren en gebeurde er een brede jongerenbevraging teneinde deze nood verder te exploreren. In navolging hiervan wordt voorgesteld enkele aanvullende acties jeugdwelzijn op te nemen in het lokaal sociaal beleidsplan 2020-2025. Voor de uitvoering van 2 van deze aanvullende acties stellen we voor op zoek te gaan naar een externe actor door de lancering van een projectoproep jeugdwelzijn.
De Stad wil inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden van ouders met schoolgaande kinderen. Tijdens schooljaar 2020-2021 en schooljaar 2021-2022 werden in samenwerking met Ligo reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren.
Er wordt voorgesteld om voor 2022 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Ligo. Ligo zal in 2022 trajecten organiseren op Aalsterse scholen om ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven van hun kinderen en zo de ouderbetrokkenheid te stimuleren en te verhogen. Ouders krijgen tijdens deze sessies op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kind(eren) en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren).
Energiehuis BEA gaat over tot een budgetwijziging voor de periode 2021 - 2025. Hiermee wil Energiehuis BEA de toegekende subsidies voor de aanstelling van de renovatiecoach verankeren alsook de verstrekte energieleningen op een andere manier vermelden binnen het budget (op advies van de bedrijfsrevisor). Beide wijzigingen worden zowel op inkomstenzijde als op uitgavenzijde ingeschreven, waardoor ze budgetneutraal zijn (zie bijlage).
De stad Aalst zal met intercommunale SOLVA samenwerken in het kader van vergunningverlening waarbij SOLVA in 2022 ondersteuning biedt a rato van gemiddeld 1 werkdag per week om het hoeveelheid aanvragen tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen binnen alle wettelijke termijn op een kwalitatieve manier af te handelen.
De projectvereniging Wijk-werken Aalst-Lede wenst de prijs van de wijk-werkcheque te wijzigen van 7,45 EUR naar 6,45 EUR vanaf 01/04/2022. Deze beslissing dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraden van de deelnemende steden of gemeenten vóór 1 januari van het jaar waarin de prijswijziging toegepast wordt.
De huidige samenwerkingsovereenkomst met SWP De Loods voor het arbeidszorgproject 'Zorgzame buurt' loopt af op 31 december 2021. Er wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voorgesteld voor een periode van 4 jaar tot en met 31 december 2025.
Na de herinrichting, wordt aan de Molenstraat het erfstatuut toegekend om hiërarchie tussen weggebruikers duidelijk te maken en meer ruimte voor voetgangers in winkel- en centrumstraten te creëren.
De arcering t.h.v. de huisartsenwachtpost die dateert van toen er nog een carwash was in de plaats is niet meer nodig en kan omgevormd worden tot een parkeerstrook van 4 parkeerplaatsen.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Schietbaan 14 Aalst in te stellen.
Dit reglement bepaalt de locaties van de borden van de betalende zones op Rechteroever.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de afbakening van betalende zones op Rechteroever goed te keuren.
Dit aanvullend reglement kadert binnen de uitvoering van het nieuw parkeerbeleid dat ingaat op 10 januari 2022.
Gezien het een gemeenteweg betreft wordt het aanvullend reglement enkel ter kennisneming overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Sociaal-economisch zwakkere leerlingen worden onevenredig hard getroffen door de coronamaatregelen. Er wordt door sommige scholen opnieuw overgeschakeld naar gedeeltelijk afstandsonderwijs, met digitale lessen en opdrachten. Niet alle gezinnen hebben middelen om die overgang optimaal te kunnen maken. Gezinnen met lage socio-economische status hebben vaak minder leefruimte, geen eigen studeerruimte en/of toegang tot digitale leermiddelen (laptop, tablet).
Zo was er na de (nochtans succesvolle) actie Digitaalst nog steeds geen laptop voor elke Aalsterse leerling voorzien. Een eigen digitaal toestel is nochtans onontbeerlijk voor het volgen van live-lessen, het maken van taken en het raadplegen van allerhande documenten via Smartschool.
Vorig schooljaar werden reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren. Ouders krijgen op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kinderen en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren). Tijdens de eerste maanden van het schooljaar 2021-2022 wil de Stad in samenwerking met Ligo opnieuw vormingstrajecten voor ouders organiseren op 3 scholen.
Vragen
Op maandag 6 december ll. vernamen we het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier uit Aalst. Dit is de firma waarmee de vzw BEA heeft samengewerkt bij de laatste groepsaankoop voor elektriciteit en aardgas.
De Vlaamse Energieleverancier kwam met haar lage energietarieven als grote winnaar uit de bus. Anderhalf jaar na datum gooit deze stuntaanbieder echter de handdoek in de ring. Veel van de klanten kregen eerst nog een veel hogere voorschotfactuur of zelfs een eindafrekening zonder opname van de teller. Omdat klanten bij een faillissement geen bevoorrechte schuldeisers zijn, zijn ze door het verplicht gebruik van de domiciliering hun geld waarschijnlijk kwijt.
Hoeveel Aalsterse gezinnen namen deel aan deze groepsaankoop?
Zal de stad Aalst hen steunen zodat zij een nieuwe leverancier vinden of welke ondersteuning verleent de stad aan klanten die door het faillissement getroffen zijn?
Wat gebeurt er met de mensen die nog een tegoed hebben na hun recente jaarlijkse afrekening, alsook de voorschotten die reeds werden betaald?
De meest agressieve en (tijdelijk) goedkope speler op de markt blijkt niet altijd de veiligste optie. Zou het niet beter zijn om in de toekomst met gevestigde bedrijven in zee te gaan en zal bij een nieuwe groepsaankoop ook de solvabiliteit van de deelnemende bedrijven aan een onderzoek worden onderworpen?
Welke maatregelen zal de stad nemen om bij toekomstige groepsaankopen de financiële risico's te beperken ?
Zijn er eventueel nog toegewezen dubieuze leveranciers waarvan de stad kennis heeft of verwacht dat zij bij georganiseerde groepsaankopen de handdoek in de ring zouden gooien?
De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van 29 november 2021 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de stad Aalst.
De Zoneraad van de brandweerzone Zuid-Oost heeft haar begroting 2022 goedgekeurd op de zoneraad van 26 november 2021.
Hierin stelt zij de gemeentelijke dotaties voor exploitatie en investeringen vast.
Het aandeel aan de stad Aalst bedraagt voor exploitatie (gewone dienst) 6.442 161,- EUR
en de investeringen (buitengewone dienst) 1.760 060,93 EUR.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Aanpassing 1 en 2 werd goedgekeurd in zitting van 15 december 2020. Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn op 29 juni 2021.
Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2022 vastgelegd.
Het vast bureau en het college van burgemeester en schepenen verleenden gunstig advies op 29 november 2021.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020 - 2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021.
In aanpassing 4 / 2020 - 2025 worden ook de kredieten voor 2022 vastgesteld.
De aanpassing meerjarenplan 4 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Het CBS verleende gunstig advies in zitting van 29 november 2021.
In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.
Er dienen nog een aantal zaken verduidelijkt en gecorrigeerd te worden in het retributiereglement op het parkeren 2022-2025.
De opdracht betreft de aankoop van een kantoorcontainer. De werken omvatten het leveren en plaatsen van een bureaucontainer bestaande uit aaneengeschakelde geprefabriceerde modules met functie: gespreksruimte, bureauruimte en sas.
Het prefabgebouw wordt aangekocht en zal er ca. 6 jaar staan (maximaal 18 jaar) als vrijstaand kantoortje bij kinderdagverblijf Molenwiekje (wat ook een modulaire constructie is).
Raming: 35 670 EUR exclusief btw of 43 160,70 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP000311-AC000239 – 0945-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))
De negende fase van de restauratiewerken aan de Sint-Martinuskerk te Aalst betreft het interieur van het transept met inbegrip van de omgevende zijbeuken alsook de viering en meer bepaald:
- restauratie interieur deel transept + viering: wanden en opgaande structuren, vloeren, gewelven
- restauratie aangrenzende glasramen die nog geen deel uitmaakten van de restauratiewerken fase 5
- conservatie/restauratie van de monumentale altaren met inbegrip van conservatie/restauratie een set altaarkleden per altaar
- conservatie/restauratie altaarschilderijen overige schilderijen in deze zone van de kerk
- conservatie/restauratie van vast houten meubilair in deze zone
Uitvoeringsperiode van de werken fase IX: 01/09/2023-31/08/2025
De kerk blijft tijdens de volledige duur van de werken toegankelijk voor het publiek met uitzondering van de zone van de werken fase IX.
Gedurende deze periode wordt voorzien om de restauratiewerken regelmatig open te stellen voor publiek.
Raming: 4 272 272,40 EUR. excl. btw of 5 169 449,60 EUR incl. btw (btw verlegd), wordt deels gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed
Budgetlijn: MJP000204 - AC000249 – 0790-08/2210007
Wijze van gunnen: openbare procedure met Europese bekendmaking
Team Jeugd stelt voor om voor het leveren en plaatsen van speeltoestellen over te gaan tot de opmaak van een raamovereenkomst voor een periode van één jaar die stilzwijgend kan verlengd worden tot 4 jaar. Er zou gebruik gemaakt worden van minicompetities per terrein. Alle stadsdiensten kunnen hiervan gebruik maken volgens noodzaak.
Elke deelopdracht met mini-competitie zal voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Raming: 80 000 EUR incl. btw per jaar of 320 000 EUR incl. btw voor vier jaar
Budgetlijn: MJP000577
Gunningswijze: openbare procedure met Europese bekendmaking
Ons mooie volksfeest lonkt om de hoek, maar donkere wolken overschaduwen nu reeds voor een tweede jaar de feestvreugde. We hebben er allemaal nood aan om de remmen los te laten. Jammer genoeg moeten we dit idee nog even in de kast bewaren, daar het virus nog steeds de bovenhand heeft in onze samenleving. Onzekerheid splits de Aalstenaar in twee kampen. Sommigen laten het liever los en dromen al van de popverbranding op de grote markt. Anderen verafschuwen het idee en verkiezen zekerheid en veiligheid.
Is het in deze tijden nog verantwoord dat er door dit stadsbestuur getalmd wordt? Eén van de meerderheidspartners geeft al klare wijn geschonken en kiest resoluut voor het schrappen van carnaval 2022.
Er was best wel wat commotie omtrent de uitspraken van Open Vld in de kranten. De grote aantallen vragen en opmerkingen van de burgers tonen dat er dringend nood is aan duidelijkheid, maar tussen al deze meningen lazen we, ook wel eigen aan Aalstenaars, interessante ideeën.
In het verleden hebben we reeds meerdere keren gevraagd om een tegemoetkoming aangaande de huur van de carnavalshallen en de privéhuur voor andere groepen te bekijken. Is dit reeds gebeurd? Kunnen we vanuit de stad geen extra moeite doen om de AKV’s een hart onder de riem te steken? Voor vele groepen staat het water reeds boven de lippen.
Daarom vragen wij:
Gezien de huidige coronaregels die eind dit jaar weer aangepast gaan worden en afhankelijk van de huidige cijfers op dat moment van coronabesmettingen en het aantal opgenomen covidpatienten in de ziekenhuizen, ziet het er wel naar uit dat onze winterfoor zou kunnen doorgaan mits het hanteren van naar alle waarschijnlijkheid een aantal maatregelen. Maar is dit ook zo?
Blijkbaar heeft de stad een oproep gelanceerd om kermisattracties aan te trekken om onze pleinen te bezetten met carnaval. Dit vind ik al een zeer raar gegeven. De meeste foornijveraars hebben een vast contract van 5 j dat stilzwijgend wordt verlengd. En zij snakken om te kunnen uitrijden en hun attractie te mogen en kunnen opzetten op de eerste grote foor van het jaar. Toch krijgt men de verschillende foorpleinen niet vol!?
Nu blijkt dat op alle grote pleinen blauwe zones voorzien zijn zodoende dat elk jaar op meerdere pleinen een andere nieuwe attractie kan komen te staan. Dit zou zo genoteerd worden om de foorpleinen aantrekkelijker te maken. Zo wordt er elk jaar een concessie uitgeschreven voor het volgende jaar. Dus het komt erop neer dat ze niet altijd zeker zijn dat ze het volgende jaar mogen terugkomen en dat het ook niet zeker is dat ze op hun zelfde plaats mogen staan! Voor grote attracties lijkt me dat moeilijker vandaar dat die meestal wel op hun zelfde plaats staan maar voor kleine kramen is dit anders. Nochtans dacht ik te weten dat zij een vaste plaats krijgen die ook vastgelegd is in het contract! Of dit moet de laatste 10 j toch veranderd zijn.
Maar concreet blijkt er nu dus veel minder interesse te zijn van de foornijveraars voor onze Winterfoor. Zou dit dan niet kunnen komen door het feit dat er nog teveel onzekerheid is over het wel al dan niet doorgaan van ons carnavalsfeest?
Ik vind het dan nu echt wel hoog tijd dat de stad eens duidelijke taal spreekt over het al dan niet doorgaan van zowel carnaval als de winterfoor.
Vandaar de volgende vragen:
Op 3 december lazen we dat de werf alle voorstellingen annuleerde. Dit na de aankondiging tijdens het overlegcomité waardoor maar 200 aanwezigen zijn toegelaten bij voorstellingen. Waarom heeft de stad niet overwogen om de Werf open te houden, zij het met een mindere bezetting en meer gespreide voorstellingen? Zo zijn er steden waar artiesten voorstellingen 2 maal organiseren om het publiek te spreiden en alsnog open te blijven. Bezoekers die een ticket hadden aangeschaft krijgen deze terugverdiend. Maar wat met de artiesten, krijgen deze een vergoeding uitbetaald of wordt er gebruik gemaakt van een COVID clausule waardoor bij geannuleerde voorstellingen door COVID de artiesten slechts een deel of geen vergoeding betaald krijgen ?
Ook zou een digitaal aanbod een mooie aanvulling kunnen vormen in deze COVID tijden. De laatste tijd is het hier echter zeer stil rond. Na de communicatie hierover in het voorjaar hebben we hierover weinig nieuws gehoord. De stad ontving hiervoor nochtans Vlaamse middelen om in te investeren.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:
Voor de bouw van een windturbine te Erembodegem, Waterkeringstraat, bedrijventerrein Zuid IV, sloot Solva een contract af met Electrabel nv.
Dit contract dient omgezet in een notariële akte, waarin de opstalrechten met erfdienstbaarheden geregeld worden voor een periode van 25 jaar.
Aangezien de stad, als wegbeheerder, in de toekomst eigenaar wordt van het openbaar domein van de Waterkeringstraat te Erembodegem, dient zij reeds op de hoogte te zijn van de afgesloten voorwaarden recht van opstal en vestiging erfdienstbaarheden omdat bepaalde van die erfdienstbaarheden ook het openbaar domein gaan bezwaren.
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Aangezien er geen bijkomende grondverwervingen nodig zijn, maar de wegenis van de Kaalbergstraat niet officieel behoort tot het openbaar domein wordt dit nu geregulariseerd via kosteloze grondafstanden.
Momenteel worden de ontwerpakten voor inname 429, 435 en 436 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van module 4 (grondverwervingen rioleringsdossiers) van de dienstverleningsovereenkomst betreffende de uitbouw en het beheer van een gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de stad Aalst en Aquafin nv, project AST3004 (project 20.000) “Grondverwerving Tinnenhoek – Terhagen” te Moorsel, dienen 50 grondverwervingen te worden gerealiseerd, bestaande uit bovengrondse innemingen, inhuurnames van werkzones, afstanden van pacht en vestiging van erfdienstbaarheidszones.
Momenteel worden de ontwerpakte voor inname 36 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Identificatiegegevens:
|
Ligging: |
Tinnenhoek - Terhagen te Moorsel-Aalst, 8°afdeling, sectie E, nummer 26 A P0000, 68,00 m² |
|
Inneming: |
36 |
|
Vergoeding: |
447,46 EUR |
|
Financiering: |
budget 2021 MJP 000134 - AC 000285 - 0200_04_2200000 |
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de N9 Brusselbaan, fase 2: Hogeweg Erembodegem tot grens Affligem, wordt een ecokoker aangelegd langs de Brusselbaan.
Hiertoe zijn 3 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de akten voor inname 1 en 2 ter goedkeuring voorgelegd.
Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een aanpassing van het het meerjarenplan 2020 - 2025 vast, en dit op 8 december 2021. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2022 vastgelegd.
Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2020, vastgesteld op 17 juni 2021. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De jaarrekening 2020 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 17 juni 2021, werd goedgekeurd door de Gouverneur.
Dit besluit moet worden ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gezien het ontslag van de heer Andreas Verleysen als raadslid kan hij niet meer zetelen als lid in de commissies. Hij geeft daarom zijn ontslag in de commissies waar hij lid of plaatsvervanger van was. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Op 18 november en 8 december 2021 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2022 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Jan Evangelist Aalst en Sint Martinus Moorsel
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetten 2022 kan men in bijlage vinden. Zie ook ongunstig advies bisdom voor Sint Jan Evangelist
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- akte te nemen van volgende budgetten: Sint Jan Evangelist Aalst en Sint Martinus Moorsel.
- rekening houdend met het ongunstig advies van het bisdom betreffende het budget 2022 voor kerkfabriek Sint Jan Evangelist, akkoord te gaan om een delegatie van het CBS een overleg te laten organiseren met de kerkfabriek Sint Jan Evangelist en het centraal kerkbestuur.
Op 8 december 2021 werd door het centraal kerkbestuur de budgetwijziging 2021 -2 ingediend van volgende kerkfabriek: Sint Martinus Moorsel.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2021_2 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- akte te nemen van volgende budgetwijziging: Sint Martinus Moorsel.
Er is gestreefd naar een zo groot mogelijke gelijkschakeling van contractuele en statutaire personeelsleden.
Waar mogelijk is de besluitvorming toegewezen aan de algemeen directeur.
Deze interpellatie wordt ingediend n.a.v. feiten in genoemd stadion d.d. zondag 12 dec 13.15 uur.
Toen viel de gehele elektriciteit uit in de totale infrastructuur van het PC stadion. Normaal gezien zou dit vlug opgelost kunnen worden was er niet een wirwar van losse bekabelingen in de elektriciteitscabine. Uren heeft men in de wir war van deze bekabelingen moeten zoeken om toch deze panne nog te kunnen oplossen.
Als men de foto van deze bekabelingen binnenkrijgt waan je je echt ergens bij FC Kinshasa maar toch niet in onze Weireldstad.
Wetende dat er tevens op verschillende plaatsen waterinsijpeling is, is er voor velen de “druppel teveel aan”.
Een medewerker, vrijwilliger met 27 jaar dienst, heeft hierdoor de medewerking met EA stopgezet.
Het bestuur meldt na hogergenoemde feiten “de infrastructuur is de verantwoordelijkheid van de Stad en daar steken ze hun kop in ‘t zand”
Hopelijk beseft men ook, dat indien deze panne op een zaterdagavond had plaatsgevonden, er een, volgens de KBVB statuten een automatisch forfait zou volgen. Oilsjt op zijn kop.
Vragen:
Volle vuilbakken langs de weg en in de parken, het is jammer genoeg iets waar we allemaal wel eens voorbij wandelen. Openbare netheid is iets wat alle inwoners van onze stad aanbelangt. Om de netheid in de openbare ruimte te garanderen en een vinger aan de pols te houden is het belangrijk om het bestaand aanbod aan straatvuilbakken, kledingcontainers, en andere te monitoren, zowel naar vullingsgraad, mogelijk aantrekkingspool voor sluikstort, locatie, gebruiksgemak en netheid toe.
Onze kuisploeg en de ophaaldiensten werken hard om Aalst proper te houden, maar je kan natuurlijk niet overal op hetzelfde moment aanwezig zijn. Naar analogie van andere steden en gemeenten stellen wij voor om een systeem uit te rollen waarbij inwoners via het scannen van een QR-code op de bakken kunnen aangeven dat er nood is aan een lediging op deze plek. Op de sticker met de QR-code kunnen ook de contactgegevens vermeld worden voor wie geen smartphone heeft en liever een melding maakt via telefoon of mail. Daarnaast kunnen de diensten zelf via de QR code aangeven hoe vol de vuilbak was bij elke lediging zodat ze onder meer kunnen registreren wanneer de vuilnisbak werd leeggemaakt en wat er zoal in stak. Zo kan de stad bijvoorbeeld vuilnisbakken op het spoor komen waar inwoners hun huishoudelijk afval in proppen, wat eigenlijk niet mag.
In verschillende steden en gemeenten wordt ondertussen ook werk gemaakt van gescheiden vuilnisbakken waar inwoners en bezoekers van de stad hun afval ook netjes kunnen sorteren. Restafval, blikjes en plastic flessen zullen dan niet langer in één afvalbak belanden.
Vragen:
Het CST of Corona “Safe” Ticket is één van de meest gecontesteerde overheidsmaatregelen ‘om de corona-besmettingen tegen te gaan’.
Eén van de meest gecontesteerde maatregelen omdat zeer duidelijk gebleken is dat deze maatregel absoluut geen enkele impact heeft op het verloop van de besmettingscurve, wel integendeel, het gebruik ervan de - al moe getergde - horeca – en andere event organisatoren nog meer belast, het een uitsluitingspas betreft en door velen enkel beschouwd wordt als een controle-pas vanwege de overheid, die een schending van onze privacy is.
Gevaccineerde mensen kunnen bovendien elkaar – net zoals niet gevaccineerde mensen trouwens - nog steeds besmetten. Tevens zegt het CST absoluut niets over het feit of iemand positief is of niet, het geeft enkel aan dat iemand gevaccineerd is of niet.
Bart De Wever zei letterlijk: “Wellicht is het Covid Safe Ticket een brandversneller geweest. In oktober heerste overal de sfeer: ‘wij zijn toch gevaccineerd, hé.” Volgens De Wever is dat optimisme de reden waarom Vlaanderen de hardst getroffen regio van het land is. “Het is een middel om de druk te verhogen om te vaccineren, maar het geeft een vals gevoel van veiligheid’“ stelt hij nog.
Ook viroloog Emmanuel André is het hiermee eens en stelt in De Morgen onomwonden: “ het Covid Save Ticket leidde tot meer besmettingen”.
Viroloog Marc Van Ranst stelde openlijk op TV dat het woordje “Save” er beter van tussenuit gelaten was, en men beter gewoon over een coronapas zou spreken.
Ondertussen heeft een rechtbank het CST in Wallonië onwettig genoemd en zijn er nog rechtszaken lopende.
De vaccinatie is geen verplichting, maar mensen die het niet breed hebben en ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren, worden door de coronapas extra financieel getroffen door de betalende testen die ze moeten ondergaan ‘om toch maar een groen vinkje te krijgen’ om aan het normale sociale leven te kunnen deelnemen.
Ondertussen zijn er gevallen gekend van gevaccineerde mensen die zich ziek voelen, maar zich niet durven laten testen uit angst om ‘het groene vinkje’ te verliezen en dus niet naar hun geplande feest of ander uitje te kunnen gaan.
Tevens zijn er gevallen gekend van niet-gevaccineerde mensen die zich bewust willen laten besmetten om na de ziekte een herstelcertificaat te krijgen en op die manier het daarmee gepaard gaande “groene vinkje” te kunnen bemachtigen.
Ook kan men zich vanuit ethisch standpunt de vraag stellen of het in een democratie hoort, dat gewone burgers, andere burgers mogen en moeten controleren op hun medische status.
Het CST zorgt ook voor bedenkelijke toestanden. Zo mag een obese persoon nog steeds de McDonalds binnen met CST, maar een fitte persoon, die dit wil onderhouden, niet de fitness binnen zonder ‘groen vinkje’.
Ook de stad Aalst speelt mee in op het schijn-veiligheidsgevoel van de betrokken pas. Zo kan je vanaf 12 jaar geen enkele voorstelling in De Werf meer bijwonen zonder het tonen van het CST en je paspoort.
Ik begrijp dat de stad zich natuurlijk moet schikken naar de overheidsreglementering, maar de controle erop bepaalt de stad uiteraard zelf.
Vragen:
Wat is het standpunt van het stadsbestuur m.b.t. het CST?
Heeft de politie op Aalsters grondgebied al controles uitgevoerd i.v.m. het CST in Horeca en/of evenementen? Wat is de straf die een uitbater of gast eventueel boven het hoofd hangt indien deze weigeren het CST te gebruiken? Is de controle op het gebruik van het CST al dan niet een prioriteit van de politie?In samenwerking met Ligo Zuid-Oost-Vlaanderen, organiseert team inburgering al een aantal jaar onthaaltrajecten voor nieuwkomers in Aalst. Dit onthaaltraject gaan we verder zetten in 2022, aangevuld met andere vormingen voor anderstaligen gericht op inburgering.
OMSCHRIJVING / VERKLARENDE NOTA
De fracties CD&V, Lijst A en Vooruit wensen de samenstelling van hun vertegenwoordigers in de adviesraad Feestcomité te wijzigen.
VOORSTEL VAN BESLISSING
Wijzigingen CD&V fractie
Wijzigingen Lijst A fractie, ondersteund door Vooruit fractie
De Raad,
Overwegende de bespreking tijdens de afdeling fractievoorzitters en ondervoorzitters van 24 november 2021, wensen de fracties CD&V, Lijst A en Vooruit de samenstelling van hun vertegenwoordigers in de adviesraad Feestcomité te wijzigen.
Beslist,
Het ontslag te aanvaarden van Etienne Baeyens, Julien Van den Spiegel en François De Backer.
De aanduiding te aanvaarden van Els Jans, Tim Van de Velde en Eddy Quintens
De Raad,
Merkt dat regenboogzebrapaden steeds meer opduiken in het straatbeeld en is van oordeel dat de kleurrijke oversteekplaatsen een duidelijk signaal geven dat iedereen welkom is in de stad of gemeente, ongeacht seksuele geaardheid of genderidentiteit. Ze moedigen inwoners aan om overal en altijd zichzelf te zijn.
Heeft kennis genomen van de oproep van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden. Het regenboogzebrapad wordt aangelegd op de uitdrukkelijke vraag van het lokale bestuur, op een een gewestweg. AWV staat in voor de kosten van de aanleg en het onderhoud. Dit zou ook de uniformiteit van de regenboogzebrapaden ten goede moeten komen.
Vindt het heel belangrijk dat iedereen in onze gemeente zichzelf kan zijn. We moeten diversiteit vieren. Tot op vandaag heeft onze gemeente nog geen regenboogzebrapad aangelegd. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en inwoners het signaal te geven dat ze in onze gemeente zichzelf kunnen zijn.
Beslist,
In te gaan op het aanbod van de Vlaamse overheid om één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden en daartoe aan de schepen van mobiliteit te vragen om hierin de nodige stappen te ondernemen.