Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Fatma Yildiz.
Sociaal-economisch zwakkere leerlingen worden onevenredig hard getroffen door de coronamaatregelen. Er wordt door sommige scholen opnieuw overgeschakeld naar gedeeltelijk afstandsonderwijs, met digitale lessen en opdrachten. Niet alle gezinnen hebben middelen om die overgang optimaal te kunnen maken. Gezinnen met lage socio-economische status hebben vaak minder leefruimte, geen eigen studeerruimte en/of toegang tot digitale leermiddelen (laptop, tablet).
Zo was er na de (nochtans succesvolle) actie Digitaalst nog steeds geen laptop voor elke Aalsterse leerling voorzien. Een eigen digitaal toestel is nochtans onontbeerlijk voor het volgen van live-lessen, het maken van taken en het raadplegen van allerhande documenten via Smartschool.
Vorig schooljaar werden reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren. Ouders krijgen op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kinderen en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren). Tijdens de eerste maanden van het schooljaar 2021-2022 wil de Stad in samenwerking met Ligo opnieuw vormingstrajecten voor ouders organiseren op 3 scholen.
Vragen
over de interpellatie van raadslid Fatma Yildiz aangaande 'Leermogelijkheden voor de Aalsterse jeugd in tijden van Covid-19'.