De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om volgende bijkomende Shop & Go-plaatsen en laad- en loszones in te richten:
De laad- en loszones alsook de Shop & Go-plaatsen kunnen buiten de tijdsvensters gebruikt worden door bewoners of bezoekers.
Een overzicht van de locaties is toegevoegd in bijlage.
Vanuit dienst Economie werd een positief advies verstrekt i.v.m. terrassen.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het beleidsplan Mobiliteit, definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 19 september 2017;
Gelet op het invoeren van Shop & Go parkeerplaatsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 28 juni 2017.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 25 februari 2019 kennis van het evaluatierapport over de Shop & Go-parkeerplaatsen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in dezelfde zitting om volgende criteria te hanteren voor de beoordeling van aanvragen voor het inrichten van nieuwe Shop & Go-parkeerplaatsen:
De ingediende aanvragen werden getoetst aan deze criteria.
In principe is team Mobiliteit (zeer) terughoudend bij de toekenning van laad- en loszones omdat deze vaak 'oneigenlijk' gebruikt worden als parkeerstrook of eerder aangevraagd worden met het doel om de 'parkeerkans' voor de deur te vergroten en zo een commercieel voordeel te halen ten opzichte van een concurrerende handelszaak. Onderstaande laad- en loszones werden dan ook bekeken in het belang van de buurt.
Inrichting van Shop & Go-parkeerplaatsen:
Inrichting laad- en loszones (6u tot 18u):
Voor de Shop & Go-plaatsen zal deze reglementering aangeduid worden door middel van de verkeersborden Fig. E9b en aangevuld met het onderbord Xc en het onderbord Type V met het opschrift 'Shop & Go', een onderbord Type V met het opschrift 'MAANDAG t.e.m. ZATERDAG' en een onderbord Type VIIc met het opschrift '30 min'.
De laad- en loszones worden aangeduid door middel van een verkeersbord E1 aangevuld met een onderbord 'van maandag t.e.m. vrijdag van 6 uur tot 18 uur' en onderbord Xc '12m'.
Voor het recupereren van 2 voorbehouden bewonersplaatsen en deze in te voeren ter hoogte van Welvaartstraat 40 en 42.
Voor het plaatsen van fietsnietjes ter hoogte van Keizersplein 70.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.