Terug gemeenteraad

di 26/10/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/

Openbare zitting

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Een raadslid liet zich vervangen op basis van art. 12,2° van het Decreet Lokaal Bestuur omwille van studieredenen. Deze verhindering liep af op 26 september 2021. 

    De gemeenteraad dient akte te nemen van de beëindiging van deze verhindering.

  • Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.  De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur.  De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.  

  • Ingevolge de installatie van Filip Van De Winkel en de terugkeer van Iwein De Koninck wijzigt de rangorde van de raadsleden.

    De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

Personeel

  • Bij gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 werd de personeelsformatie van de Politie Aalst gewijzigd en in casu uitgebreid met één personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog-kader) van het niveau B, gemene graad consulent, ondersteuningsfunctie van de functionaris voor gegevensbescherming. Deze nieuwe betrekking wordt voor het eerst vacant verklaard. Een dringende werving is aangewezen en noodzakelijk gelet op de dringende nood aan een administratieve ondersteuning voor de functionaris gegevensbescherming. Het werven van een nieuw personeelslid via de gebruikelijke weg sleept lang aan en zal minstens tussen de zes en de negen maanden duren. Uit de motivering van de korpschef van de Politie Aalst blijkt de noodzakelijkheid om zo snel mogelijk over te gaan tot de werving van een nieuw personeelslid en de vraag in casu beroep te kunnen doen op de wettelijk voorziene procedure van dringende externe werving. Een dringende externe werving ten behoeve van de geïntegreerde politie dient te worden gepubliceerd via de website www.jobpol.be, en eventuele kandidaten dienen langs die weg te solliciteren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 26 oktober 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid. 

  • Een inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, heeft via het systeem van de interne verschuiving de dienst Verkeer verlaten en dit vanaf 1 oktober 2021. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 26 oktober 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

  • Vanaf 1 april 2021 startte het gebruik van PACOS (Pièces A Conviction - OvertuigingsStukken), geregeld via de officiële omzendbrief OBOV2021002 dd. 07/07/2021 betreffende het beheer van gerechtelijke inbeslagnames. PACOS betreft een informaticasysteem waarbij door de politie in beslag genomen stukken moeten geregistreerd worden en heeft als hoofddoel de volledige traceerbaarheid van overtuigingsstukken te garanderen. Het beheer van inbeslaggenomen stukken wordt op deze wijze gedigitaliseerd en gemoderniseerd en heeft als doel een meer duidelijke ‘chain of custody’ vast te leggen bij inbeslagnames, waarbij elke stap in het proces van de inbeslagname wordt geregistreerd. Elk inbeslaggenomen stuk dient nu afzonderlijk verpakt en geregistreerd te worden alsook opgevolgd en getraceerd te worden. Het systeem garandeert ten alle tijden een nauwkeurig antwoord op de vragen over de locatie, de status, de gevolgde weg, informatie over de overdracht van verantwoordelijkheden en de uitgevoerde wijzigingen en analyses op de overtuigingsstukken. Dit is de enige manier om het pad dat het in beslag genomen voorwerp volgt, perfect in kaart te brengen. Deze modernisering van het beheer van overtuigingsstukken impliceert dat het volledige beheer t.e.m. de vernietiging, teruggave of definitieve verkoop voortaan op niveau van de politie gebeurt (bewaring, stockering, beheer, teruggave, vernietiging, verkoop, ...). 

    De Politie Aalst heeft als missie een daadkrachtige veiligheidspartner te zijn en alles in het werk te stellen om te werken aan een veilig Aalst. Elke dienstverlening die aan slachtoffers verleend wordt, bestaat voor een deel uit het verzamelen en beheren van bewijsstukken. Vandaar het belang dat deze ‘chain of custody’ snel en correct bewaakt wordt via PACOS.

    De bewaking van deze 'chain of custody', onder de nationaal opgelegde vorm van PACOS, brengt echter een grote administratieve last met zich mee. Waar men voordien alles enkel via papieren drager kon afhandelen en grotendeels door onze partners afgehandeld werd, dient de politie deze werklast nu volledig op zich te nemen. Dit vertaalt zich in een aanzienlijke extra belasting voor de politiemensen op het terrein. We willen vanuit de Politie Aalst echter kwalitatief werk blijven leveren t.o.v. onze partners,  de burger en voornamelijk de slachtoffers en dit zonder aan onze operationele dienstverlening in te boeten. 

    Om dit te kunnen blijven verzekeren, en PACOS bovendien een aanzienlijk extra taken met zich meebrengt,  waardoor de werklast verhoogt, kan dit niet opgevangen worden door het bestaande aantal medewerkers. De Politie Aalst wenst daarom haar organogram uit te breiden voor aanwerving van 3 personeelsleden (1 personeelslid operationeel kader: 1 hoofdinspecteur; 2 personeelsleden administratief en logistiek kader: 2 CALog niveau C) voor de directie Basispolitiezorg om deze extra taken te kunnen uitvoeren.

  • Op 1 juli 2019 zijn een aantal maatregelen uit het Koninklijk Besluit van 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten (sectoraal akkoord) in werking getreden (correctie weddeschalen, aanpassingen toelagen en vergoedingen, ...). Een aantal andere maatregelen worden eveneens uitgevoerd maar zijn in de tijd gespreid (verhoging weddeschalen, invoeren maaltijdcheques, ...).

    Op 14 september 2021 is het Koninklijk Besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten, BS 20 juli 2021 in werking getreden.

    De nieuwe procedure geeft de lokale politiediensten meer inspraak en verantwoordelijkheid. Ze dienen voortaan de kandidaten zelf te selecteren en te beslissen wie bij hen komt werken, wat ook meteen zorgt voor een eerste, nauw contact met een toekomstige werknemer. Dit kan bijvoorbeeld via deelname aan jobbeurzen, schoolbezoeken, social media enz. waar ze informatie geven over de grote waaier aan jobmogelijkheden bij de politie, over de gevarieerde jobinhoud, over het teamwerk, over het maatschappelijk engagement enz.

    Door deze nieuwe procedure wordt de 'war for talent' naar het lokaal niveau verschoven, tussen de lokale politiediensten. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om mensen te vinden die voldoen aan de eisen en wensen voor functies die nodig zijn binnen de organisatie, temeer omdat ook andere lokale politiediensten op zoek zijn naar vergelijkbare talenten. Het werkgeversmerk (of employer brand) wordt hierdoor belangrijker. Organisaties met een bekend en goed werkgeversmerk hebben namelijk een streepje voor en winnen sneller (en makkelijker) de strijd om talent. Dit wordt eveneens vertaald in onze visie: In het Aalst van morgen zijn wij ... een 360°-werkgever (o.a. aantrekkelijke werkgever).

    Door deze nieuwe rekruterings- en selectieprocedure enerzijds en anderzijds het toepassen en opvolgen  van de maatregelen uit het sectoraal akkoord krijgt de directie Mens & Organisatie er een aanzienlijk aantal extra taken bij waardoor de werklast drastisch verhoogt en er bijgevolg nood is aan bijkomend personeel om dit op te vangen. De Politie Aalst wenst daarom haar organogram uit te breiden voor aanwerving van 5 personeelsleden van het administratief en logistiek kader (3 CALog niveau B en 2 CALog niveau C) voor de directie Mens & Organisatie om in deze nood te voorzien.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Na de officiële inhuldiging van de fietstunnel onder de Moorselbaan vorige vrijdag, blijft nog veel werk te doen.

    De opwaardering tot fietssnelweg is de belofte, de realisatie is een werk van lange adem.

    Als frequente gebruiker van het traject Aalst-Baardegem merken we dat de 2 zijtakken van de Leirekensroute die ik moet nemen, thuishoren in het parcours van Parijs-Roubaix. De Rozendreef en de Seepscherf: laveren tussen de ontelbare putten. Het zou nuttig kunnen zijn om de fietstoegangswegen/paden onder de loupe te nemen en met vaak kleine ingrepen het fietscomfort te verbeteren.

    Onze vraag:

    Zal u op het grondgebied van Aalst deze en andere aanvoerwegen/paden een onderhoud laten geven?

Vrije tijd

Cultuur, jeugd & sport - Cultuur

Carnaval

Leren, gezin & samenleving

Samenleving & integrale veiligheid

  • Vanuit onze regierol lokaal sociaal beleid houdt de stad Aalst de vinger aan de pols wat betreft lokale noden en niches op vlak van lokaal sociaal beleid. Zo stellen we vast dat er lokaal nood is een een ondersteuningsaanbod voor mensen met een beperking en hun context. Daarom stellen we voor om een innovatieve projectoproep te lanceren met het oog op de realisatie van dit ondersteuningsaanbod in samenwerking met externe actoren, naar analogie met eerdere projectoproepen lokaal sociaal beleid. Binnen deze oproep wordt voorzien in de ondersteuning van 3 projecten (met telkens een jaarlijkse toelage van 30 000 EUR per project) waarbij we mikken op 3 verschillende doelgroepen: kinderen en jongeren met een beperking, jongvolwassenen met een beperking die uitstromen uit het onderwijs en personen met jongdementie.

  • In het kader van het controleren van de zwerfkattenpopulatie op het grondgebied wenst de stad Aalst een diervriendelijk zwerfkattenbeleid te voeren. Dit beleid omvat verschillende luiken: inzetten op sterilisatie en castratie van huiskatten, beheren van zwerfkattenkolonies en organiseren van vangacties zwerfkatten. In functie van het actualiseren van het huidige beleid werd het reglement voor premiebonnen castratie of sterilisatie van huiskatten aangepast en worden aangepaste samenwerkingsovereenkomsten met de dierenartsen  en het dierenasiel Sint-Hubertus voorgelegd.

  • Op 10 juli 2020 besloot de Vlaamse Regering om in het kader van de coronacrisis subsidies toe te kennen aan de Vlaamse gemeenten teneinde lokaal een tijdelijk extra consumptiebudget aan te bieden aan doelgroepen met een specifieke financiële nood, te besteden bij lokale handelaars. Voor Aalst bedraagt deze subsidie 197 130,55 EUR. 

    Op basis van het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27/10/2020 werd deze subsidie vertaald in een extra consumptiebudget (onder de vorm van consumptiecheques) t.w.v. 50 EUR per persoon die voldoet aan het kansenstatuut binnen de UiTPAS. Conform het reglement is het mogelijk deze initiële doelgroep van rechthebbenden uit te breiden na meting op 30/09/2021.

Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid

Gezin - Huis van het Kind

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De dwarsligger aangekocht in de vorige legislatuur voor 160 000 EUR heeft sindsdien weinig of geen nut gehad. Veel geld voor niets (of weinig )…

    Op dit moment ligt deze te verkommeren ter hoogte van Schotte als stockage van kajakken, eigendom van The Outdoor.

    Bij een recent bezoek daar is het woord “verkommeren” zeker op zijn plaats: het plakhout anno 2016/2017 is niet onderhouden, plakhout wordt eerder stoofhout; de dwarsligger blijft daar liggen, elke maand in slechtere toestand….    

    Vragen:

    1. Hoe lang blijft de dwarsligger bij Schotte liggen?
    2. Wat is het CBS hiermee zinnens in de toekomst, om een “return” te krijgen van het geïnvesteerde geld?
    3. Wordt er overwogen om deze te verkopen? 

Omgeving, wonen & ondernemen

Milieu & natuur - Natuur & duurzaamheid

  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact, de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven wil men inzetten op krachtdadig beleid. Door de ondertekening van dit Lokaal Energie- en Klimaatpact geven de Vlaamse overheid en de lokale besturen aan werk te maken van concrete engagementen.  Daarvoor kent de Vlaamse overheid aan de lokale overheden een substantiële subsidie toe.

Economie

  • Het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), de NV Cordeel Group, de BV Landexplo Aalst, de BV M.M.S. Siezegem en NV V.D.S. Consult hebben op 10 april 2018 een Samenwerkîngsovereenkomst gesloten met betrekking tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein Siesegem. Conform de afspraken in deze Samenwerkingsovereenkomst, wordt er een SPV (Special Purpose Vehicle) opgericht: NV Siesegem Noord, die onder meer zal instaan voor de commercialisatie van de gronden binnen het projectgebied. Het dossier werd door het directiecomité AGSA goedgekeurd op 08/09/2021. De gemeenteraad dient kennis te nemen van het oprichtingsdossier en vervolgens ook goedkeuring te verlenen opdat het AGSA deze nieuwe rechtspersoon mee kan oprichten.

Planning, stadsvernieuwing & wonen - Wonen

  • In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 werd voorzien dat tegen 1 januari 2023 nog slechts één woonmaatschappij werkzaam mag zijn per gemeente. Deze woonmaatschappij moet minstens 1000 sociale woningen tellen en kan zich uitstrekken over één gemeente of een ruimer werkingsgebied. Tegen 31 oktober 2021 moet ieder lokaal bestuur een beslissing over het werkingsgebied indienen bij Vlaams minister van Wonen. Daarna zullen de sociale woonactoren zich herorganiseren binnen het nieuwe werkingsgebied tot één nieuwe woonmaatschappij. De woonmaatschappij wordt belast met zowel taken van de sociale huisvestingsmaatschappijen als met taken van de sociale verhuurkantoren. 

    Samen met de gemeenten: Haaltert, Lede, Erpe-Mere, Ninove, Geraardsbergen en Denderleeuw werkte de stad Aalst een afsprakenkader uit om samen het werkingsgebied Denderregio Zuid vast te leggen waarbinnen de nieuwe woonmaatschappij vorm kan krijgen. 

Mobiliteit & openbaar domein

Mobiliteit & openbare werken - Mobiliteit, technieken & ontwerpen

Financiën

Financiën - overheidsopdrachten

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De Laatste tijd zien we steeds vaker dat de aanvraag voor padelterreinen zorgt voor protest. Als gevolg van het enorme succes van de sport o.a. tijdens de corona crisis zijn de aanvragen voor de aanleg enorm toegenomen en daarbij ook het protest tegen de aanleg ervan. De geluidsimpact van padel is echter van een heel andere aard dan die van tennis. De slag- en geluidsintensiteit is hoger dan bij tennis, zoals blijkt uit het geluidsfragment op https://www.meldoverlastpadelbanen.nl. Er wordt een glazen constructie geïnstalleerd waartegen de bal botst, het spel wordt gespeeld met vier spelers en er is een hogere slagintensiteit. Er kunnen bovendien meer padelvelden geplaatst worden op de oppervlakte van één tennisterrein. Padel is, in tegenstelling tot tennis, niet seizoensgebonden en het terrein kan gereserveerd worden van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Daardoor vormt het een continue geluidsbelasting en wordt het dus vaak beschouwd als een activiteit die de rust verstoort. Er bestaat geen specifieke regelgeving en er zijn geen specifieke richtlijnen voor de aanleg van sportterreinen, en dus ook niet voor padelterreinen. Wel is het zo dat de aanleg van deze terreinen mogelijk is o.a. in recreatiegebied

    In een persreactie van schepen Verdoodt zagen we dat de stad alle aanvragen individueel zou bekijken. De vraag stelt zich echter of het niet beter is om een gelobale visie voor padelterreinen in onze stad te ontwikkelen waar deze het best kunnen komen in de plaats van iedere aanvraag individueel te gaan beoordelen? Opdat deze vrij nieuwe sport verder kan blijven groeien maar we ook de hinder en overlast naar de omwonenden kunnen beperken. Hierbij hebben we volgende vragen:

    • Gaat Aalst werk maken voor een ruimtelijk kader voor padelterreinen op het eigen grondgebied
    • Hoeveel padelterreinen zijn er reeds aanwezig in onze stad en hoeveel aanvragen zijn er lopende?

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

Juridische zaken - Patrimonium

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • In een krantenartikel lazen we deze week dat ons land vandaag 3 speciale zorgcentra herbergt.

    Naast Gent, Brussel en Luik worden nu nieuwe centra gepland in Antwerpen, Leuven en Charleroi. Wordt er nagedacht over een zorgcentrum in Aalst of laten we deze boot aan ons voorbij varen?

    Sinds het heropstarten van ons dagelijkse leven na de lockdowns stijgen de aanmeldingen in de verschillende centra aanzienlijk. Ook de hulplijn 1712 meld een sterke stijging van oproepen kaderend binnen het intrafamiliaal en seksueel geweld.

    Het idee van deze zorgcentra is nog zeer recent, maar bewijst vandaag reeds de doeltreffendheid. Slachtoffers worden er onmiddellijk na de feiten al ontvangen om sporen, zoals van sperma te laten vaststellen. Ze kunnen er ook een klacht indienen bij de politie en worden er onmiddellijk opgevangen door psychologen. De samenwerking met de politie is sinds het opstarten van de huizen versterkt. Oorspronkelijk was er een directe lijn met de politiezone Gent, ondertussen is die er reeds met alle zones in Oost-Vlaanderen.

    Het is de ambitie van de huidige federale regering om het netwerk van zorgcentra sterk uit te breiden. Tegen 2023 worden 10 dergelijke centra voorzien in ons land.

    Daarom vragen wij:

    • Kan er gekeken worden of een speciaal zorgcentrum voor seksueel geweld in onze stad, eventueel in samenwerking met de denderregio zuid, voorzien kan worden?
    • Kennen onze politiediensten een gelijkaardige stijging inzake klachten over intrafamiliaal en seksueel geweld.
    • Hoe worden deze klachten opgevolgd door onze diensten? Worden deze slachtoffers in Aalst ook mentaal begeleid bij het indienen van dergelijke aangiften?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting