Terug
Gepubliceerd op 02/12/2021

2021_GR_00497 - Politiezone Aalst 5440. Wijziging van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst voor de directie Basispolitiezorg - Beslissing

gemeenteraad
di 26/10/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Andreas Verleysen, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Philippe Kiekens; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Sarah Smeyers, schepen; Steve Herman, raadslid

Verontschuldigd

Caroline Verdoodt, schepen; Théodomir Nsengimana, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00497 - Politiezone Aalst 5440. Wijziging van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst voor de directie Basispolitiezorg - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Michel Van Brempt, Iwein De Koninck, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Andreas Verleysen, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Fatma Yildiz, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Lander Wantens, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Philippe Kiekens, Jürgen Dhaene, Wim Leerman
Stemmen voor 37
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Michel Van Brempt, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Silke Van Vaerenbergh, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Fatma Yildiz, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Andreas Verleysen
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00497 - Politiezone Aalst 5440. Wijziging van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst voor de directie Basispolitiezorg - Beslissing 2021_GR_00497 - Politiezone Aalst 5440. Wijziging van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst voor de directie Basispolitiezorg - Beslissing

Motivering

Juridische grondslag

  • De bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
  • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder de artikelen 38, 44 en 47;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017  houdende de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst;
  • OBOV 2021002 dd. 07/07/2021 betreffende het beheer van gerechtelijke inbeslagnames.

Feiten en context

Met de OBOV 2021002 dd. 07/07/2021 betreffende het beheer van gerechtelijke inbeslagnames werd de administratie inzake de gerechtelijke (en binnenkort) bestuurlijke inbeslagnames volledig hervormd door de invoering van PacOs.

PACOS (staat voor Pieces A Conviction – OvertuigingsStukken) betreft een informaticasysteem waarbij door de politie in beslag genomen stukken elektronisch moeten geregistreerd worden en heeft als hoofddoel de volledige opvolgbaarheid van overtuigingsstukken te garanderen. Het beheer van inbeslaggenomen stukken wordt op deze wijze gedigitaliseerd en gemoderniseerd en heeft als doel een meer duidelijke ‘chain of custody’ vast te leggen bij inbeslagnames, waarbij elke stap in het proces van de inbeslagname wordt geregistreerd. Elk inbeslaggenomen stuk dient nu afzonderlijk verpakt en geregistreerd te worden alsook opgevolgd en getraceerd te worden. Een deel van deze inbeslagnames wordt bovendien nu door de zone zelf bewaard, gestockeerd en beheerd (teruggave, vernietiging, …).  

PacOs biedt een aantal (noodzakelijke) voordelen. Zo garandeert het ten alle tijden een nauwkeurig antwoord op de vragen over de locatie, de status, de gevolgde weg, informatie over de overdracht van verantwoordelijkheden en de uitgevoerde wijzigingen en analyses op de overtuigingsstukken. Dit is de enige manier om het pad dat het in beslag genomen voorwerp volgt, perfect in kaart te brengen. 

Deze modernisering van het beheer van overtuigingsstukken op niveau van de politie betekende echter ook een grote stijging in de werklast. PacOs betekent immers het volledige beheer t.e.m. de vernietiging, teruggave of definitieve verkoop en dit via een bijkomende elektronische registratie en verwerking. Een perfect zicht op de chain of custody, maar ook een veel grotere administratieve last. Waar men voordien alles enkel via papieren drager kon afhandelen en een deel door onze partners werd afgehandeld, dient de politie deze werklast nu op zich te nemen. PacOs vertaalt zich bovendien in een extra belasting voor de politiemensen op het terrein.

Het NICC (Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie) is vragende partij om ook de speekselanalyses en bloedvenules in verkeerszaken te vatten in PacOs.  Momenteel ontvangen zij nog de stalen maar naar de toekomst toe zou dit ook veranderen en onze werklast opnieuw verhogen.

Bovendien zullen hoogstwaarschijnlijk in de nabije toekomst ook bestuurlijke inbeslagnames in dit of een gelijkaardig systeem dienen opgenomen te worden.

De Politie Aalst heeft als missie een daadkrachtige veiligheidspartner te zijn en alles in het werk te stellen om te werken aan een veilig Aalst. Elke dienstverlening die aan slachtoffers verleend wordt, bestaat voor een deel uit het verzamelen en beheren van bewijsstukken. Vandaar het belang dat deze ‘chain of custody’ snel en correct bewaakt wordt via PacOs.

We willen vanuit de Politie Aalst kwalitatief werk blijven leveren tov onze partners, en zeker ook de burger en voornamelijk slachtoffers en dit zonder aan onze operationele dienstverlening in te boeten.  Dit kan door, de nationaal opgelegde vernieuwing PacOs, echter niet meer gegarandeerd worden met het bestaand aantal medewerkers, en wel meer specifiek in het Secretariaat Basispolitiezorg welke momenteel instaat voor het beheer van inbeslaggenomen goederen. 

Om dit echter wel te kunnen verzekeren, zien we ons genoodzaakt een uitbreiding van het huidig voorziene kader te vragen met 1 HINP en 2 Calog C.  

Met deze uitbreiding willen we continu en op een zeer kwalitatieve wijze voorzien in:

  • Een continue opvolging van PacOs
  • Een efficiënte levering van de inbeslaggenomen gerechtelijke overtuigingsstukken
  • Een meer doeltreffendere ondersteuning van politionele capaciteit op het terrein (bijv. bij acties)
  • Vrijmaken van operationele capaciteit.

Meer specifiek bestaan de opdrachten voor PacOs uit:

Motivering 1 Hinp (operationeel = PacOs SPOC):

  • Instructies gebruik PacOs uitschrijven en zorgen dat deze degelijk toegepast worden
  • Vernietiging drugs (per 2 operationele personen te doen, nadien vernietigingsPV op te maken) 
  • Ondersteuning grote acties vb recherche, interventie, … 
  • Opvolging staalnames vb drugs 
  • Transport van geld naar de bank 
  • Organiseren van de uithalingen (PZ krijgt kantschrift om een inbeslagname uit de griffie terug te halen, dit komt dan bij PACOS-SPOC, die organiseert dat stuk terugkomt) 
  • Contacten externe partners Vb labo, wapendeskundigen, griffies, … 
  •  Opvolging deadlines qua vernietigingen / afvoeringen inbeslagnames + synthesePV 

Motivering 2 Calog c (administratieve ondersteuning/afhandeling):

  • Afspraken maken met griffie voor levermomenten 
  • Vervoer griffie 
  • Opvolging na griffie: teruggekeerde inbeslagnames regulariseren om deze alsnog te kunnen binnen brengen 
  • Ondersteuning routine werking van operationele diensten 
  • Contacten interne partners : beheer van interzonale bevragingen van inbeslagnames
  • Bijhouden register kostbaarheden (geld, juwelen, …) 
  • Opvolgen loods: inbeslagname van fietsen, bromfietsen 
  • Opvolgen drop off zone zodat de chain of custody niet doorbroken wordt
  • Verwerkingen in PacOs: leveringen aanmaken van elke inbeslagname
  • Opvolging logistieke voorzieningen vb SIN-stickers, grip seal zakjes, …. 
  • Opleidingen aan en aanspreekpunt voor medewerkers inzake de werking van PacOs  
  • Bewaken en controle volledigheid / juistheid van invoer inbeslagname en doorlopen PacOs-procedure 
  • Verificatie documentatie (staten, barcodes, …)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de uitbreiding van het organiek kader van de  Politie Aalst met 3 personeelsleden (1 personeelslid operationeel kader: 1 hoofdinspecteur; 2 personeelsleden  administratief en logistiek kader:  2 CALog niveau C) voor de directie Basispolitiezorg goed te keuren.