Maatregelen in uitvoering van het sectoraal akkoord
Op 1 juli 2019 zijn een aantal maatregelen uit het Koninklijk Besluit van 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten in werking getreden (correctie weddeschalen, aanpassingen toelagen en vergoedingen, ...).
Het implementeren van deze maatregelen heeft extra taken met zich meegebracht. Deze extra taken werden tot nu toe uitgevoerd door het bestaand aantal medewerkers van de directie Mens & Organisatie, bovenop het regulier takenpakket.
Vanaf 2022 worden een aantal andere maatregelen eveneens geïmplementeerd, gespreid in de tijd (verhoging weddeschalen, invoeren maaltijdcheques, ...). De belangrijkste maatregel is het toekennen van maaltijdcheques aan de medewerkers van de Politie Aalst. De eerste toekenning van deze maaltijdcheques zal gebeuren in 2023, maar het recht hierop ontstaat vanaf november 2022. Voor het implementeren van maaltijdcheques, moet Politie Aalst zelf zorgen voor een contract met een externe partner die de maaltijdcheques ter beschikking stelt van de medewerkers en moet er ook zelf worden ingestaan voor de berekening van het aantal maaltijdcheques waarop een medewerker recht heeft, evenals de verrekening van het werknemersaandeel van de maaltijdcheques in de loonlijn.
De directie Mens & Organisatie wenst alle taken m.b.t. financiële administratie te centraliseren en toe te wijzen aan 2 extra personeelsleden (1 CALog niveau B en 1 CALog niveau C). Een overzicht van de belangrijkste taken volgt hieronder:
Nieuwe rekruterings- en selectieprocedure
Op 14 september 2021 is het Koninklijk Besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten, BS 20 juli 2021 in werking getreden.
Cijfers
De nieuwe procedure geeft de lokale politiediensten meer inspraak en verantwoordelijkheid. Ze dienen voortaan de kandidaten zelf te selecteren en te beslissen wie bij hen komt werken, wat ook meteen zorgt voor een eerste, nauw contact met een toekomstige werknemer.
Zoals iedereen weet, is de politie historisch gezien een van de grootste werkgevers van het land. Ook Politie Aalst is een belangrijke werkgever in de regio. Voor een optimale werking is het van essentieel belang dat er voldoende nieuwe medewerkers worden aangeworven. Een paar cijfers (1/9/2021):
War for talent
Door deze nieuwe procedure wordt de 'war for talent' naar het lokaal niveau verschoven. Politie Aalst moet concurreren met andere openbare en privé-organisaties, met andere lokale politiediensten en deze nieuwe procedure dwingt haar na te denken over haar imago als werkgever en haar positionering op het vlak van aanwerving. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om mensen te vinden die voldoen aan de eisen en wensen voor functies die nodig zijn binnen de organisatie, temeer omdat ook andere lokale politiediensten op zoek zijn naar vergelijkbare talenten. Het werkgeversmerk (of employer brand) wordt hierdoor belangrijker. Het werkgeversmerk bepaalt de reputatie van een bedrijf op de arbeidsmarkt. Deze reputatie hangt af van de ‘werkgeversbelofte’ of Employee Value Proposition (EVP). Die is extern even belangrijk om geschikte toekomstige kandidaten aan te trekken als intern om competente collega’s te behouden die de waarden van de organisatie belichamen. Organisaties met een bekend en goed werkgeversmerk hebben namelijk een streepje voor en winnen sneller (en makkelijker) de strijd om talent. Dit wordt eveneens vertaald in onze visie: In het Aalst van morgen zijn wij ... een 360°-werkgever (o.a. aantrekkelijke werkgever).
Onze collega's, de eerste 'ambassadeurs' van de Politie Aalst
Wij willen van onze werknemers ‘ambassadeurs’ van onze werkgeversbelofte maken. Een studie, uitgevoerd door Randstad, in opdracht van de federale politie, heeft aangetoond dat mond-tot-mondreclame een cruciale vector is om nieuwe kandidaten aan te trekken. Als we dat vertalen in een actieve aanwervingsmethodologie, komt het neer op een sterke werkgeversbelofte die door alle politiemedewerkers als positief wordt ervaren.
Sociale media en de rol van het personeel
Aangezien de medewerkers de eerste ambassadeurs van de politie zijn, zal het positieve gebruik van de sociale media een kritische succesfactor zijn. Sociale media fungeren als klankbord en laten toe om meer betrokken te raken en nog beter met de doelgroepen in dialoog te treden. Het gebruik van Facebook, Instagram, LinkedIn, ..., op vlak van rekrutering en selectie wordt belangrijker, nieuwe initiatieven moeten op dat vlak ontwikkeld worden.
Natuurlijk blijven de rekruteringsbeurzen en de traditionele campagnes via de gebruikelijke klassieke media bestaan. We stellen echter vast dat die de digitale trend volgen en zichzelf heruitvinden, vooral naar aanleiding van de Covid-19-crisis en de constante ambitie om te innoveren.
Werkgeversbelofte waarmaken
Indien de personeelsleden niet over voldoende middelen beschikken, wordt de werkgeversbelofte uitgehold: het welzijn en de voldoende aanwezigheid van werkmiddelen hebben een directe impact op de perceptie van de personeelsleden en bijgevolg op de identiteit van de politie, de impact van onze werkgeversbelofte, het imago en de rekrutering. Het inzetten op loopbaanontwikkeling en een persoonlijk ontwikkelingsplan wordt steeds belangrijker.
Door deze nieuwe rekruterings- en selectieprocedure krijgt de directie Mens & Organisatie er een aanzienlijk aantal extra taken bij waardoor de werklast drastisch verhoogt en er bijgevolg nood is aan bijkomend personeel om dit op te vangen.
De directie Mens & Organisatie wenst alle taken m.b.t. rekrutering en selectie te centraliseren en toe te wijzen aan 3 extra personeelsleden (2 CALog niveau B en 1 CALog niveau C). Een overzicht van de belangrijkste taken per niveau volgt hieronder:
de uitbreiding van het organiek kader van de Politie Aalst met 5 personeelsleden van het administratief en logistiek kader (3 CALog niveau B, 2 CALog niveau C) voor de directie Mens & Organisatie goed te keuren.