Algemeen:
Veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zijn begrippen die elkaar beïnvloeden. Wanneer je dus een positieve keuze maakt voor bv. veiligheid, kan dit te koste gaan van de bereikbaarheid of leefbaarheid. Dit geldt voor de drie begrippen. Hierbij gaan we er natuurlijk vanuit dat dit alles op het bestaande stratenpatroon gebeurt. Het is dus belangrijk om bij de keuze voor extra ingrepen ook de effecten op andere domeinen in te schatten zodat een weloverwogen keuze kan worden gemaakt.
Over de verschillende zones:
1. Leo Gheeraerdtslaan en Fritz De Wolfkaai
Om de bereikbaarheid van de rechteroever bijkomend te verhogen wordt voorgesteld de Leo Gheeraerdtslaan en de Fritz De Wolfkaai terug dubbele richting gemaakt. De veiligheid van de fietsers op de verbinding tussen de Leirekensroute en het stadscentrum te verzekeren wordt voorgesteld de Walstraat door te knippen voor het auto- en vrachtverkeer. Verder wordt de Treinstraat, gedeelte tussen de Walstraat en de Leo Gheeraerdtslaan, eveneens dubbele richting.
2. Pierre Corneliskaai en Josse Ringoirkaai
Anderzijds wordt vanuit dezelfde overwegingen voorgesteld om ook dubbelrichtingsverkeer op de Pierre Corneliskaai (en Josse Ringoirkaai) door te voeren.
3. Vaartstraat:
Een derde maatregel in deze benadering bestaat erin om het deel Vaartstraat tussen parking Postsite en Sint-Annabrug terug dubbelrichting te maken, zodat het uitgaand verkeer uit de parking opnieuw naar links kan. Dit betekent slechts een beperkte verzwaring van het kruispunt op de Werf met de Sint-Annabrug.
Naast deze aanpassingen aan infrastructuur en circulatie wordt er blijvend ingezet op:
Het team Mobiliteit ondersteunt acties die de bereikbaarheid van handelaars verbeteren. Hiervoor zetten we alles in om bewoners en bezoekers de juiste weg te tonen via doorgedreven communicatie, samen met de dienst economie en handelaars. Indien infrastructurele maatregelen kunnen helpen om de bereikbaarheid te verbeteren zonder aan de fundamenten van het plan te raken, kunnen deze mits onderzoek en eventuele proefopstelling worden bekeken.
Dit plan heeft de ambitie om met de gestelde principes de aantrekkingskracht van onze stad voor alle maatschappelijke activiteiten, handelszaken activiteiten in het bijzonder, verder te laten evolueren in een groeidynamiek. Uiteraard vraagt dit van alle weggebruikers een gedragswijziging en de nodige tijd om voor hun gewoonlijke verplaatsingen alternatieven te vinden die zelfs beter tegemoet komen aan hun verwachtingen. Een continue evaluatie zal ondertussen tegemoet komen aan terechte verzuchtingen door de nodige bijsturingen te onderzoeken, de beslissingen hierover te nemen en de nodige maatregelen in te voeren. Een eind evaluatie zal echter pas mogelijk zijn na een jaar.
Het nieuwe circulatieplan vertrekt vanuit de principes van ‘Aalst op weg: bereikbaar, veilig en leefbaar’. Het plan kwam tot stand na bespreking met een brede en diverse groep actoren. Het volledige besluitvormingsproces werd doorlopen en goedgekeurd. In voorbereiding van de invoering op 16 augustus 2021 werd een brede informatie en communicatiecampagne op touw gezet.
Om een objectieve evaluatie van dit plan te maken, wordt kwantitatieve data verzameld via onder andere telramen en gps signalen. Daarnaast worden meldingen van partners geanalyseerd om een kwalitatieve evaluatie te stofferen. Zo wordt ingeschat in hoe het plan zijn doelstellingen bereikt en waar kan worden bijgestuurd.
Hoewel dergelijke grondige wijzigingen de nodige tijd vragen om de burger toe te laten zich de nieuwe situatie eigen te maken werd van bij de start ingepland om na één maand een eerste evaluatie uit te voeren. Er werden tijdens deze eerste maand reeds heel wat vragen en voorstellen ontvangen via burgers, partners en raadsleden om het plan aan te passen. Al deze vragen en voorstellen worden afgetoetst aan de principes van het plan en de mate waarin ze het plan verbeteren.
Zo worden acties voorgelegd aan het bestuur voor:
Sommige initiatieven kunnen snel worden uitgevoerd terwijl andere meer onderzoek vragen. Nog andere vragen en voorstellen moeten eerder ondergebracht worden in andere segmenten van het mobiliteitsbeleid zoals het parkeerbeleid met onder andere de parkeerregimes, bewoners parkeren en Shop & Go parkeren voor de handelszaken waarvan de uitbreiding reeds werd goedgekeurd op 13 september.
Volgende voorstellen tot aanpassing werden weerhouden:
Deze voorstellen bieden na bespreking een antwoord op de meldingen van burgers, handelaars, belangenverenigingen en raadsleden evenals op een reeks eerste geanalyseerde datagegevens. De (auto)bereikbaarheid op een aantal plaatsen bijkomend verhogen komt hieraan tegemoet.
Raadslid Lander Wantens vraagt om de verdaging van dit punt.
Vanuit de meerderheid wordt bij amendement gevraagd om het artikel 'De aanvullende reglementen van de Leo Gheeraerdtslaan en Frits De Wolfkaai aan te passen zodat deze terug dubbelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer;' in het beslissend gedeelte van dit gemeenteraadsbesluit aan te passen naar:
'De aanvullende reglementen van de Leo Gheeraerdtslaan en Frits De Wolfkaai aan te passen zodat deze terug dubbelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer, en ter bespreking en onderzoek voor te leggen met de nodige instanties om de linksaf beweging vanop de ring komende van de Parklaan op de Leo Gheeraerdtslaan enkel mogelijk te maken voor verkeer van Tereos en aangelanden en dit te verbieden voor alle andere verkeer.'
De vraag van raadslid Lander Wantens om dit punt te verdagen, te verwerpen.
Het amendement vanuit de meerderheid met voorstel om het artikel 'De aanvullende reglementen van de Leo Gheeraerdtslaan en Frits De Wolfkaai aan te passen zodat deze terug dubbelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer;' in het beslissend gedeelte van dit gemeenteraadsbesluit aan te passen naar: 'De aanvullende reglementen van de Leo Gheeraerdtslaan en Frits De Wolfkaai aan te passen zodat deze terug dubbelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer, en ter bespreking en onderzoek voor te leggen met de nodige instanties om de linksaf beweging vanop de ring komende van de Parklaan op de Leo Gheeraerdtslaan enkel mogelijk te maken voor verkeer van Tereos en aangelanden en dit te verbieden voor alle andere verkeer', te aanvaarden.
De aanvullende reglementen van de Leo Gheeraerdtslaan en Frits De Wolfkaai aan te passen zodat deze terug dubbelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer, en ter bespreking en onderzoek voor te leggen met de nodige instanties om de linksaf beweging vanop de ring komende van de Parklaan op de Leo Gheeraerdtslaan enkel mogelijk te maken voor verkeer van Tereos en aangelanden en dit te verbieden voor alle andere verkeer;
De aanvullende reglementen van de Josse Ringoirkaai en Pierre Corneliskaai (deel tussen Josse Ringoirkaai en Liefdadigheidsstraat) goed te keuren zodat deze terug dubbelrichting worden en de Pierre Corneliskaai tussen de Liefdadigheidsstraat en de Nieuwbrugstraat beperkt éénrichtingsverkeer wordt richting Liefdadigheidsstraat (richting centrum);
Het aanvullend reglement van de Vaartstraat goed te keuren zodat terug dubbelrichting ontstaat in het deel tussen Sint-Annabrug en in/uitrit parking Postsite, zodat het uitrijdend verkeer uit de parking terug ook naar links mag;