De gemeenteraad is bevoegd op basis van de bepalingen van decreet van 03-05-2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder Hoofdstuk 3: “Aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen” betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen). In het bijzonder artikel 31 welke stelt :p
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning (hieronder ‘omgevingsvergunningsbesluit’). In het bijzonder artikel 47 welke stelt “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is”.
Op 05-07-2021 werd door de stad Aalst een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het uitvoeren van wegenwerken thv Tragel, Bergweg en Doorsteeklaan, rooien van bomen en aansluiting RWA-leidingen op Torensbeek en Molenbeek te 9300 Aalst (openbaar domein, Tragel vanaf Kunstzijdestraat tot Bergweg, Bergweg vanaf Tragel tot Doorsteeklaan, Doorsteeklaan vanaf Bergweg tot Dender).
De aangevraagde stedenbouwkundige handelingen hebben betrekking op het heraanleggen van de Tragel (vanaf Kunstzijdestraat), Bergweg en deel Doorsteeklaan tussen Bergweg en Dender.
De bestaande ontsluiting en wegeninfrastructuur is matig tot zwaar verouderd en veilige fietspaden ontbreken.
Samen met de wegenis wordt ook de riolering heraangelegd waarbij RWA en DWA worden gescheiden (niet vergunningsplichtig).
Tijdens het project worden ook maximaal 38 bomen gerooid in functie van de aanleg van het fietspad langsheen de Dender.
De uit te voeren werken omvatten bijgevolg:
-Wegeniswerken deel Tragel :
De rijbaan wordt 6,40 m breed uitgevoerd (excl. Goten en boordstenen) in cementbetonverharding. Er wordt een vrij-liggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd in bitumeuze verharding tussen de rijweg en de Dender. Dit krijgt een breedte van 3 m. Tussen de rijweg en de bebouwing wordt een voetpad van minimaal 1,5 m breedte voorzien in grijze betonstraatstenen.
Om de bus te kunnen laten halteren op de rijbaan wordt de infrastructuur van de haltes volledig conform de richtlijnen van De Lijn ingericht; dit betekent dat er aanrijboordstenen voorzien worden. Het parkeren wordt niet meer toegelaten op de rijweg.
Firma Jan De Nul voorziet op eigen terrein een parking om de verdwenen plaatsen van de parkeerstroken op de rijbaan op te vangen. Deze firma voorziet in zijn toekomstige nieuwbouw een grote ondergrondse parking voor het personeel. Ook de andere firma’s zullen het parkeren van personeel en bezoekers op eigen terrein moeten voorzien.
Tussen de rijweg en het vrij-liggend fietspad is er een groenstrook als buffer voorzien voor de veiligheid van de fietser. Deze zone geldt tevens als infiltratiestrook voor het regenwater dat op het wegdek terecht komt.
Aan de inritten en de kruispunten zal de rijweg plaatselijk verbreed worden naar 7,55 meter om het inrijden met opleggers te vergemakkelijken. Aan het kruispunt met de Kunstzijdestraat wordt een bochtverbreding toegepast zodat het kruisend verkeer mogelijk blijft.
Het nieuw aan te leggen fietspad langsheen de Dender is gelegen op het BFF en sluit aan op het jaagpad ter hoogte van het kruispunt Bergweg- Hendrik Consciencestraat.
-Wegeniswerken deel Bergweg:
De rijbaan is 6,40 meter breed (excl. goten en boordstenen) uitgevoerd in cementbetonverharding. Naast de rijbaan worden aanliggende fietspaden voorzien met een breedte van 1,75 meter, uitgevoerd in rode asfalt. De trottoirband wordt aangelegd met een breedte van 0,50 meter waardoor deze functioneert als een schrikstrook tussen rijweg en fietspad. Tussen het fietspad en de perceelsgrens langs de woningen wordt een voetpad van minimaal 1,5 m breedte voorzien in betonstraatstenen. -Wegeniswerken deel Doorsteeklaan:
Het huidige wegdek wordt niet vernieuwd. Enkel het kruispunt met Bergweg en N41.
-Rooien van bomen:
Bij de aanleg van het fietspad zal ter plaatse bekeken worden welke bomen al dan niet kunnen behouden blijven, afhankelijk van de aanwezige boomwortels.
Er worden maximaal 38 bomen gerooid. Ter hoogte van de Tragel gaat het om 28 bomen ( Knotwilgen, Haagbeuk, Plataan, Abeel), ter hoogte van de Bergweg gaat het om 8 bomen (Haagbeuk, Plataan) en langs de Bergweg gaat het om 2 Zomereiken.
In samenspraak met de Vlaamse Waterweg en de stedelijke groendienst zal bepaald worden welke boomsoort zal worden aangeplant.
In de onverharde infiltratiestrook (tussen rijweg en fietspad) zal enkel een haag aangeplant worden.
De werken zijn noodzakelijk voor de verbetering van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid en het bieden van een veilige verkeersinfrastructuur voor de zwakke weggebruikers.
De aanleg van het fietspad tussen de rijweg en kaaimuur heeft tot doel om een veilige en vlotte verbinding langsheen de Dender verder uit te breiden.
De bewuste aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 04-08-2021.
De voorliggende aanvraag werd van 17-08-2021 tot en met 15-09-2021 aan een openbaar onderzoek onderworpen. Gedurende deze periode werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 25-10-2021 om akkoord te gaan met het ontwerp verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om - mits voorwaarden - een omgevingsvergunning te verlenen in het kader van de voorliggende aanvraag.
Er kan worden geconcludeerd dat de voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning, in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, voor wat betreft de zaak van de wegen kan worden goedgekeurd. Deze goedkeuring blijft uiteraard beperkt tot het deel van de aanvraag waarvoor de gemeenteraad bevoegd is.
De voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning (ref. OMV_2021113896) ingediend door de stad Aalst, Werf 9, 9300 Aalst voor het uitvoeren van wegenwerken thv Tragel, Bergweg en Doorsteeklaan gelegen te 9300 Aalst (openbaar domein, Tragel vanaf Kunstzijdestraat tot Bergweg, Bergweg vanaf Tragel tot Doorsteeklaan, Doorsteeklaan vanaf Bergweg tot Dender) goed te keuren voor wat betreft de zaak van de wegen. Dit in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.