di 30/11/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bij mailbericht van 19 november 2021 richtte raadslid Andreas Verleysen het bericht aan de heer David Coppens, voorzitter van de gemeenteraad, dat hij ontslag wenst te nemen in de gemeenteraad.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 kunnen worden goedgekeurd.
Twee functioneel beheerders, inspecteur van politie, voldoen aan de voorwaarden om in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) te gaan. Om de continuïteit van de dienst Functioneel Beheer te verzekeren is het raadzaam deze functies nu reeds vacant te verklaren om tijdig op zoek te kunnen gaan naar nieuwe personeelsleden. Ten einde te anticiperen op de schaarste aan operationele kandidaten wordt er tevens in voorzien dat de functies van functioneel beheerder voortaan ook kunnen worden ingevuld door CALog’ers van niveau C, dus personeelsleden van het administratief en logistiek kader. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte van de dienst Functioneel Beheer is het aangewezen twee betrekkingen van functioneel beheerder vacant te verklaren, in casu voor inspecteurs van politie via het systeem van de mobiliteit, en/of voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader van niveau C, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Recherche en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2022. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, zal via het systeem van de non-activiteit voorafgaand aan het pensioen de Lokale Politie Aalst verlaten. Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 noveùber 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Recherche en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2022. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit de Lokale Politie Aalst verlaten en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2022. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Binnen de Lokale Politie Aalst komt een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst recherche, in aanmerking om in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) te gaan. Ten einde de continuïteit van de dienst te verzekeren en te voorzien in een overlappingsperiode voor deze functie is het aangewezen om de functie van hoofdinspecteur van politie bij de recherche reeds vacant te verklaren. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst recherche van het aantal functies van hoofdinspecteur is het aangewezen deze functie reeds voorafgaand aan de effectieve NAVAP vacant te verklaren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Twee inspecteurs van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst), werden geschikt bevonden voor een interne verschuiving respectievelijk naar de dienst Verkeer en de dienst Milieu-Wapens, beiden bij de directie Basispolitiezorg. Ingevolge de interne verschuiving zijn twee betrekkingen van inspecteur van politie binnen de dienst L.I.K.A. niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen twee betrekkingen van inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst), vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit de Lokale Politie Aalst verlaten en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2022. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Binnen de Lokale Politie Aalst komt een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst recherche, in aanmerking om in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) te gaan. Ten einde de continuïteit van de dienst te verzekeren en te voorzien in een overlappingsperiode voor deze functie is het aangewezen om de functie van hoofdinspecteur van politie bij de recherche reeds vacant te verklaren. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst recherche van het aantal functies van hoofdinspecteur is het aangewezen deze functie reeds voorafgaand aan de effectieve NAVAP vacant te verklaren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, verliet via het systeem van de mobiliteit de Lokale Politie Aalst en dit m.i.v. vanaf 01 juli 2021. Ingevolge deze mobiliteit is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober dat voorziet in de uitbreiding van het personeelsbestand van de lokale politie met 3 personeelsleden ten behoeve van de directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS;
Binnen die uitbreiding met 3 personeelsleden zijn volgende betrekkingen voorzien:
een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS;
twee CALog C, assistent, directie Basispolitiezorg, secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS;
Binnen de goedgekeurde meerjarenplanning van de politiebegroting voor 2021-2025 zijn de nodige financiële middelen hiervoor voorzien;
Het betreft hier dus een aantal betrekkingen die voorheen niet bestonden en nu pas voor het eerst vacant wordt verklaard in het kader van de gefaseerde overgang naar het nieuwe organogram;
Via het systeem van de mobiliteit kunnen operationele kandidaten (HINP), aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Gelet op de dringendheid van de uitbouwing van de dienst PACOS zal één personeelslid CALog C via dringende externe werving worden aangeworven;
Eén personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau C kan aangetrokken worden, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Gelet op de opstart van de dienst PACOS zal één personeelslid CALog C via dringende externe werving worden aangeworven;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober dat voorziet in de uitbreiding van het personeelsbestand van de lokale politie met 5 personeelsleden ten behoeve van de directie Mens en Organisatie;
Binnen die uitbreiding met 5 personeelsleden zijn volgende betrekkingen voorzien:
twee CALog C, assistent, directie Mens en Organisatie;
drie CALog B, consulent, directie Mens en Organisatie;
Binnen de goedgekeurde meerjarenplanning van de politiebegroting voor 2021-2025 zijn de nodige financiële middelen hiervoor voorzien;
Het betreft hier dus een aantal betrekkingen die voorheen niet bestonden en nu pas voor het eerst vacant wordt verklaard in het kader van de gefaseerde overgang naar het nieuwe organogram;
Gelet op de maatregelen die in uitvoering van het sectoraal akkoord naar de Lokale Politie verschuiven en de nieuwe rekruterings- en selectieprocedure die op 14 september 2021 meer inspraak en verantwoordelijkheid geeft aan de Lokale Politie zal één personeelslid CALog B en één personeelslid CALog C via dringende externe werving worden aangeworven;
Twee personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau B en één personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau C kunnen aangetrokken worden, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017 werd het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst gewijzigd/uitgebreid. De overgang van het oude naar het nieuwe organogram zal gefaseerd gebeuren. Voor MJP 2020-2025 wordt voorzien in de uitbreiding van het personeelsbestand met 20 personeelsleden, of voltijdse equivalenten (VTE’s). De goedgekeurde MJP 2020-2025 voorziet in de nodige financiële middelen voor deze uitbreiding. Binnen die 20 VTE’s is een betrekking voorzien voor een personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau A, adviseur met gemene graad/diensthoofd, ten behoeve van het srt Basispolitiezorg, directie Basispolitiezorg. Gelet op de aard van voormelde functie wenst de Politie Aalst in het kader van het personeelsbeheer, meer bepaald de weging van de functie van niveau A, de functie adviseur/diensthoofd, srt Basispolitiezorg, directie Basispolitiezorg te wegen in klasse A1. Overeenkomstig de wettelijke procedure dient het voorstel door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Overwegende het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2019 dat voorziet in de uitbreiding van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst met een betrekking in het administratief en logistiek kader van het niveau B, algemene graad consulent, bij de directie Basispolitiezorg, secretariaat Basispolitiezorgen dat deze betrekking voorheen niet bestond.
Overwegende dat deze functie vacant werd verklaard op de gemeenteraad van 26 januari 2021.
Overwegende dat de dienst secretariaat Basispolitiezorg een aantal nieuwe, complexe taken kreeg toegewezen tijdens het afgelopen jaar;
Overwegende het stijgende aantal personeelsleden dat deel uitmaakt van deze dienst;
Overwegende dat het aangewezen is de functie van CALog B te heroriënteren naar een functie CALog A, en dat dit personeelslid het team PACOS en het team secretariaat Basispolitiezorg dient aan te sturen en te begeleiden;
Overwegende dat dit personeelslid de leiding en organisatie van de dienst efficiënt en effectief dient te laten verlopen;
Overwegende de goedkeuring van de weging op huidige gemeenteraad;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid van de directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg wordt intern de politiezone verschoven naar de directie Mens & Organisatie, dienst Personeel.
Door deze interne verschuiving zal een betrekking van CALog B, consulent bij de directie Basispolitiezorg, secretariaat Basispolitiezorg niet meer zijn ingevuld.
Overwegende dat personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau B kunnen aangetrokken worden, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Overwegende het advies van de korpschef om overeenkomstig artikel VI.II.61 van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten als tweede lid van de selectiecommissie een personeelslid van operationeel kader van het eigen korps aan te wijzen;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker van het secretariaat van de directie Basispolitiezorg verschuift intern van het secretariaat BPZ naar de directie Netwerken, dienst Functioneel Beheer waar een personeelslid met pensioen gaat. Door deze interne verschuiving is een betrekking van CALog C, assistent, binnen het secretariaat Basispolitiezorg niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen het secretariaat Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de dringende externe werving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 30 november 2021 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De Corona-pandemie en het daaruit gevloeide versneld en massaal overstappen naar module werken heeft een groot pijnpunt in onze virtuele omgeving blootgelegd. De storage is niet performant meer genoeg en ook de capaciteit moet dringend opgetrokken worden. Gezien deze onderdelen compatibel moeten zijn met de huidige virtuele omgeving van Lebon IT en deze firma ook de complexiteit kent van het Hilde-netwerk (Federale Politie) kan enkel deze firma deze opdracht uitvoeren.
Kostprijs: 81 653,23 EUR exclusief btw of 98 800,41 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/742-53
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen)
Deze aankoop betreft de verderzetting van de geleidelijke en noodzakelijke vernieuwing van de radiocommunicatiemiddelen binnen de Politie Aalst. Met deze aankoop wil men de dienst Interventie uitrusten met nieuwe radio’s en de nodige accessoires. De Politiezone Aalst wenst deze radiocommunicatiemiddelen en -accessoires aan te kopen via het raamcontract van ASTRID.
De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.
Kostprijs: 109 868 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract ASTRID
De Politiezone Aalst 5440 wenst een elektrisch voertuig type “elektrische van” aan te kopen via de raamovereenkomst van de Lokale Politie Antwerpen. Dit voertuig is voor gemengd gebruik, enerzijds als dienstvoertuig voor de korpschef, anderzijds als transportmiddel voor het vervoer van meerdere personen.
Terberg Specials Belgium NV is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen. Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.
Kostprijs: 77 303,70 EUR exclusief btw of 93 537,48 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract Lokale Politie Antwerpen
De Politiezone Aalst 5440 wenst vijf elektrische voertuigen aan te kopen via de raamovereenkomst van de Lokale Politie Antwerpen. Deze vijf voertuigen worden aangekocht in het kader van de goedgekeurde vernieuwde wijkwerking.
Terberg Specials Belgium NV is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen. Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.Kostprijs: 214 376,18 EUR exclusief btw of 259 395,18 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst Lokale Politie Antwerpen
Het dossier van de politiebegroting 2022 bestaat uit de volgende delen:
In een krantenartikel lazen we deze week dat ons land vandaag 3 speciale zorgcentra herbergt.
Naast Gent, Brussel en Luik worden nu nieuwe centra gepland in Antwerpen, Leuven en Charleroi. Wordt er nagedacht over een zorgcentrum in Aalst of laten we deze boot aan ons voorbij varen?
Sinds het heropstarten van ons dagelijkse leven na de lockdowns stijgen de aanmeldingen in de verschillende centra aanzienlijk. Ook de hulplijn 1712 meld een sterke stijging van oproepen kaderend binnen het intrafamiliaal en seksueel geweld.
Het idee van deze zorgcentra is nog zeer recent, maar bewijst vandaag reeds de doeltreffendheid. Slachtoffers worden er onmiddellijk na de feiten al ontvangen om sporen, zoals van sperma te laten vaststellen. Ze kunnen er ook een klacht indienen bij de politie en worden er onmiddellijk opgevangen door psychologen. De samenwerking met de politie is sinds het opstarten van de huizen versterkt. Oorspronkelijk was er een directe lijn met de politiezone Gent, ondertussen is die er reeds met alle zones in Oost-Vlaanderen.
Het is de ambitie van de huidige federale regering om het netwerk van zorgcentra sterk uit te breiden. Tegen 2023 worden 10 dergelijke centra voorzien in ons land.
Daarom vragen wij:
Sedert de invoering van éénrichtingsverkeer in de Binnenstraat verplaatste het verkeer zich naar de omgevende straten. Op het kruispunt Petrus Van Nuffelstraat – Arendsveld - Sint Ursmaarstraat is er een zeer grote stijging van verkeersongevallen. Deze woonstraten zijn verkeersaders geworden, waarbij voorrangsregels vaak worden genegeerd. Tevens is er vaak ook sprake van onaangepaste snelheid. Helaas is in een deel van deze woonwijk nog steeds geen ZONE 30 regime van toepassing, alhoewel gevraagd sedert meer dan 30 jaar geleden. Uiteraard zal een verkeersbord alleen het probleem niet oplossen, zal deze levensreddende snelheidsbeperking ook afgedwongen moeten worden door aangepaste straatinrichting én beter toezicht. Want ook daar knelt het schoentje: de nieuwe SUV en andere terreinwagens worden niet meer voldoende afgeremd door de reeds aanwezige plateau’s. Zowel uit eigen ervaring, maar ook zwart op wit uit de registratie van telraam blijken de werkelijke snelheden vaak ver boven de toegelaten 30km.
Het veilige gevoel als (bak)fietser in mijn eigen woonomgeving ben ik kwijt, de spelende kinderen in de getroffen woonstraten zijn verleden tijd.
Onze vragen
U heeft het uiteraard zelf ook ondervonden en zeker talloze e-mails over ontvangen.
We brachten reeds eerder deze problematiek ter sprake.
We meenden begrepen te hebben dat er aan een verordening zou gewerkt worden.
Nu ook een tweede soort deelfietsen onze straten ‘siert’ – het zijn echt hippe dingen - wordt de strijd om het fiets- en voetpad steeds prangender.
De achtergelaten deelsteps en deelfietsen versperren her en der een normale doorgang van voetgangers en fietsers. De doelstelling de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te verhogen door meer duurzame alternatieven aan te bieden, dreigt hierdoor deels verloren te gaan.
Onze vragen:
De gemeenteraad keurde op 25 mei 2021 de zwembadtarieven voor Aquatopia goed.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG gaf op 25 oktober 2021 goedkeuring aan het intern reglement, de tarieven voor verkoop Speedo verkoopsartikelen en de tarieven voor de verhuur van de triatlonruimte in Aquatopia. In het kader van de huidige beheersovereenkomst tussen stad en SportAG dienen aanvullend het intern reglement, de tarieven voor verkoop Speedo verkoopsartikelen en de tarieven voor gebruik van de triatlonruimte voorgelegd te worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Mandaat aan OVSG ondertekening algemene protocollen voor de elektronische doorgifte van persoonsgegevens.
Vanuit de dienst Onderwijs (lokaal flankerend onderwijsbeleid) wordt samen met de lokale onderwijsactoren een actualisatie voorgesteld van de statuten van de Onderwijsraad. De Onderwijsraad is een overlegplatform met als doel het lokale onderwijsbeleid vorm te geven met inbreng van de Aalsterse onderwijspartners. Conform het decreet lokaal bestuur dient de gemeenteraad deze stedelijke overlegstructuur te erkennen.
Jammer genoeg heeft de Vlaamse Regering geen uniforme beslissing genomen i.v.m. de covid safe maatregelen voor de intramurale zorg: elk ziekenhuis, elk woonzorgcentrum ‘mag’ zelf beslissen hoe streng zij maatregelen nemen in de eigen instelling.
Dat is zéér contraproductief en veroorzaakt heel veel stress en geruzie op de verschillende werkvloeren: wat mag op plaats A en niet op plaats B… bezoekers begrijpen het niet. Het personeelslid kan het dan maar opvangen en vaak de verwijten en/of bedreigingen incasseren. Alle onnodige bijkomende moeilijkheden doen de moed steeds verder in de schoenen zakken.
De lokale overheid kan een uniforme aanpak uitwerken voor alle ziekenhuizen en woonzorgcentra op zijn grondgebied: het zou hen een pak onnodige stress besparen in de vierde en volgende golven van de pandemie.
Onze vraag:
Tijdens mijn recente fietstochten werd ik geconfronteerd met soms volledig bedolven fietspaden. Vooral het kruisen van tegenliggers op smalle tubes is keer op keer een gevaarlijk moment: gladheid, verborgen takken, onzichtbare zijkanten. Uiteraard is het vallen van het blad en onverwachte sneeuwval een hele opdracht voor de onderhoudsdiensten.
Toch komt het ons voor dat we net iets te vaak achter de feiten aanhollen en gevaarlijke toestanden voor de fietsers te lang blijven bestaan.
Onze vragen
Op het cbs van 13 september 2021 werd aan het team Natuur en duurzaamheid opdracht gegeven om een aanvraag op te stellen voor een omgevingsvergunning voor het rooien van bomen op de Frans Blanckaertdreef.
In de dreef dienen 26 paardenkastanjes gerooid te worden. Uit het dossier blijkt dat sommige bomen ziek zijn of aftakelen. De bomen werden ondertussen al gemerkt. Dat heb ik zelf kunnen vaststellen. Het merendeel van de te rooien bomen bevinden zich achteraan, maar ook doorheen de dreef zullen er hier en daar bomen verdwijnen.
Zo’n serieuze kap zal het uitzicht van de dreef toch grondig veranderen, vandaar mijn vragen:
In functie van een gecontroleerde, vlotte en correcte toekenning van aanvragen tot het voeren van ambulante handel, dringen enkele aanpassingen en toevoegingen in het reglement voor ambulante handel op het grondgebied van de stad Aalst zich op.
Samen met VDAB, vzw Scheppers-Wetteren, Synergie Belgium, VDL Belgium NV en Mtech+ OVL organiseert de stad Aalst de mobiele opleiding 'hoeknaadlassen'. Deze samenwerking heeft tot doel 10 werkzoekenden een opleiding aan te bieden met het oog op de invulling van de beschikbare vacatures bij bedrijf VDL te Erembodegem.
Voor de financiering van het aandeel van de stad Aalst in deze samenwerking kan er beroep gedaan worden op de subsidieovereenkomst Provincie Oost-Vlaanderen - Stad Aalst betreffende het opzetten van acties met het oog op creatie en behoud van tewerkstelling (van kansengroepen) en de doorstroom naar het NEC.
Voor de herontwikkeling van de stadhuis- en Pupillensite is het noodzakelijk om de huidige bestemming van de site te wijzigen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan. De stad Aalst wenst Solva aan te stellen als studiebureau voor de opmaak van het RUP. Voor het vastleggen van deze meerjarige samenwerking werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen Solva en de stad Aalst. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor stedenbouwkundige handelingen, namelijk voor het uitvoeren van wegenwerken thv Tragel, Bergweg en Doorsteeklaan, rooien van bomen en aansluiting RWA-leidingen op Torensbeek en Molenbeek (openbaar domein, Tragel vanaf Kunstzijdestraat tot Bergweg, Bergweg vanaf Tragel tot Doorsteeklaan, Doorsteeklaan vanaf Bergweg tot Dender).
De rijbaan van Tragel wordt 6,40m breed uitgevoerd (excl. goten en boordstenen) in cementbetonverharding. Er wordt een vrij-liggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd in bitumeuze verharding tussen de rijweg en de Dender.
De rijbaan van Bergweg wordt 6,40m breed (excl. goten en boordstenen) uitgevoerd in cementbetonverharding. Naast de rijbaan worden aanliggende fietspaden voorzien met een breedte van 1,75m , uitgevoerd in rode asfalt.
De wegenwerken aan de Doorsteeklaan situeren zich thv het kruispunt van de Bergweg met de N41.
Voor de aanleg van de fietspaden worden maximaal 38 bomen gerooid.
Samen met de wegenis wordt ook de riolering heraangelegd waarbij RWA en DWA worden gescheiden (niet vergunningsplichtig).
De voorliggende aanvraag omvat wijzigingen aan de aanleg (afmetingen en uitvoering) van de bestaande wegenis. Deze wijzigingen dienen, in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Pas nadien kan het college van burgemeester en schepen een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Uitvoeren van herstellingen aan bitumineuze wegen. Bestek 19/HI-71/19-23 (2e herhaling). Lastvoorwaarden en gunningswijze voor herhalingsopdracht. Vaststelling.
De werken omvatten onder andere:
- het aanbrengen van bitumineuze verhardingen;
- het aanleggen van funderingen onder bitumineuze verhardingen;
- de aanleg van riolering onder bitumineuze verhardingen;
- allerhande herstellingswerken aan bestaande bitumineuze verhardingen.
Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de aannemer, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Krediet: 184 500 EUR inclusief btwBudgetlijn: MJP000428 – AC000194 (164 500 EUR) en MJP000429 – AC000194 (20 000 EUR)
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 § 1, 2°
Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Raamovereenkomst voor uitvoeren van infrastructuur- en herstellingen aan waterlopen. Bestek 19/HI-88/20-24 (2e herhaling). Lastvoorwaarden en gunningswijze voor herhalingsopdracht. Vaststelling.
De werken omvatten het uitvoeren van ruimingswerken, vernieuwen van overwelvingen, verwijderen van buizen en kokers uit waterlopen en plaatsen van beschoeiingen.
Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de aannemer, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Krediet: 180 000 EUR inclusief btwCluster Mobiliteit en openbaar domein. Uitvoeren van kleine wegherstellingen, aanpassingen aan het openbaar domein en de riolering. Bestek 18/HI-26/19-23bis (3e herhaling). Lastvoorwaarden en gunningswijze voor herhalingsopdracht. Vaststelling.
De werken omvatten allerhande kleine aanpassingen, herstellingen en vernieuwingen op het openbaar domein. Het betreft zowel riolering, wegdek als straatmeubilair en toebehoren.
Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de aannemer, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Krediet: 2 000 000 EUR inclusief 21% btwDe voorbije weeken en maanden lazen we in de pers meerdere communicaties over Tereos.
Zo bleek uit cijfers van actiegroep Terexit dat er grote hoeveelheden ethanol tot 2160 ton worden opgeslaan op de site. Ethanol is een ontvlambaar product, dit vormt dus een groot risico centraal gelegen in de stad. Daarnaast bleek dat het bedrijf in september ook een nieuwe bijkomende vergunning heeft aangevraagd waarbij de opslag van gevaarlijke stoffen met 12,5 % zou toenemen en ook de CO2 uitstoot sterk zou verhogen. Het verlenen van deze vergunning behoort tot de bevoegdheid van de Provincie, maar de stad kan hier wel een advies in afleveren. Ondanks signalen uit de meerderheid waarbij gezegd word dat de fabriek niet ideaal gelegen is of een fabriek in het stadscentrum niet meer van deze tijd is werd deze vergunningsanavraag die het bedrijf verder bestendigd voorwaardelijk positief geadviseerd door het college van burgemeester en schepenen.
Vanuit onze fractie stellen wij de vraag wat de toekomst van het bedrijf is in onze stad. Reeds jaar en dag wordt gezegd dat het bedrijf niet ideaal gelegen is in onze stad, maar er worden geen concrete stappen ondernomen om een toekomst visie te ontwikkelen voor het bedrijf. Telkenmale het bedrijf vergunningen aanvraagd worden deze positief geadviseerd en wordt de site ondanks nadelige effecten voor de stad op vlak van mobiliteit, geurhinder, negatief beeld van de stad en gemiste kansen voor stadsontwikkeling verder bestendigd.
Nu we in de media lezen dat schepen de Gucht pleit voor een exitstrategie en burgemeester D’Haese aanhaalt dat het bedrijf nog een vergunnng heeft tot 2030 gaan er concrete stappen komen om een toekomst voor de site te ontwikkelen tegen 2030? Zo zou een aparte commissie kunnen opgericht worden waarin tal van cijfers en feiten kunnen besproken worden. Zoals werkgelegenheid, effecten van het bedrijf op de leefomgeving en de stad, belastingsinkomsten voor de stad van het bedrijf, mogelijke toekomstige ontwikkelingen,... Zo kunnen de voor-, en nadelen van het bedrijf, en de feiten hierrond besproken worden en kan er vanuit de Stad gedragen over meerderheid en oppositie heen een toekomstvisie voor het bedrijf en de site ontwikkeld worden. In deze commissie zouden we ook expers kunnen horen die de cijfers toelichten. Daarnaast zou er een adviesraad kunnen opgericht worden waar burgers, omwonenden, deskundigen, maar ook mensen van Tereos betrokken kunnen worden om te spreken over de toekomst van het bedrijf en de site.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:
Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met 2 doden tot gevolg. Ook in Aalst wordt de ergernis van dit gevaarte door de burger blijvend aangekaart via verschillende mediakanalen. Steps die voetgangers bruusk de pas afsnijden, in een voetgangerszone aan hoge snelheid slalommen door de menigte of zelfs door de terrassen sjezen.
Ook het asociaal parkeren in de zogenaamde ‘free floating zone’ zorgt voor terechte ergernis bij de Aalstenaar. Steps die letterlijk in het midden van een voetpad of voor de deur van een rijhuis gestationeerd worden. Foto’s genoeg op de sociale media moest u hierbij vragen hebben.
Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Mits er goede afspraken en richtlijnen opgesteld worden kan dit een win win worden voor onze stad.
De steps worden reeds binnen het centrum beperkt in de voetgangerszone, maar waarom niet in Erembodegem op het dorp? Of aan scholen, waar stepracers vandaag nog aan hoge snelheden op het voetpad voorbijrazen. Als het in het centrum kan voor de veiligheid moet het toch zeker ook aan de scholen kunnen?
Met Vooruit Aalst hebben we ook al vaker gepleit voor dropzones, niet alleen aan het station, maar overal. Kunnen we als stad het niet aangenamer maken voor iedereen door stepzones aan te duiden bij alle voorname plaatsen doorheen de stad? Zo denken we aan de verschillende pleinen tot bibliotheken, parken en sportclubs. Als je tot aanvaardbare afstand van je locatie met de step kunt rijden zou dit als een mooi compromis tussen de voor- en tegenstander kunnen gelden.
Als laatste vragen wij ook om te bekijken hoe we een helmverplichting kunnen bekrachtigen voor de gebruikers van de deelsteps. Hier denken wij dat het vooral de veiligheid van de gebruiker ten goede zou komen moest dit gerealiseerd worden. Kan er met de deelstepbedrijven aan tafel gezeten worden om dit te bekijken. Eventueel een mogelijkheid op de app voorzien waar de gebruiker zelf aangeeft een helm te dragen waardoor de gebruikte step sneller kan rijden?
Wij vragen hier vandaag zeker niet dat dit systeem uit onze straten verdwijnt. Meer nog zijn we voorstander van verschillende en gebruiksvriendelijke vervoersmodi, maar dan wel op een goed georganiseerde en veilige manier voor iedereen.
Daarom vragen wij:
Al vele jaren is er sprake van de oprichting van een Forensisch Psychiatrisch Centrum in Aalst.
De federale overheid heeft de Regie der gebouwen opdracht gegeven om voor de oprichting van een
Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) een centrale locatie in Vlaanderen te zoeken. Ons land is immers al veroordeeld door het Europees Hof van de Rechten van de Mens omdat het geen aangepaste voorzieningen heeft voor geïnterneerden.
In overleg met alle betrokken bestuursniveaus werd geopteerd voor een locatie op het grondgebied van Aalst. Alleen is er daarvoor een grote ruimte – men spreekt van minstens 4 ha - van openbaar nut nodig. En dergelijke geschikte locaties liggen niet voor de hand. De realisatie van een FPC te Aalst vereist dan ook een grondig locatie-onderzoek en zeer waarschijnlijk ook de opmaak van een gewestelijk RUP.
Het departement Omgeving van de Vlaamse overheid zet op dit ogenblik stappen om het planproces voor een FPC te Aalst op korte termijn op te starten. Uit briefwisseling van het stadsbestuur en van de Vlaamse minister van Omgeving blijkt dat een beslissing midden december kan worden verwacht.
Vragen:
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Momenteel gaan we over tot de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Asterstraat te Erembodegem, zijn grondinnames noodzakelijk via kosteloze grondafstand en wordt de rooilijn vastgelegd.
Momenteel gaan we over tot de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de overeenkomst voor inname 146 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ligging: | Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A, |
Vergoeding: | 8.466,00 EUR |
Financiering: | Budget 2022 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de herinrichting van de bedrijventerreinen Denderomgeving Noord en de heraanleg van de Tragel vanaf de nieuwe bypass aan de viaduct tot en met de Bergweg wordt een fietspad langs de Dender aangelegd.
Hiertoe dient een overeenkomst te worden afgesloten met de Vlaamse Waterweg nv.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Geschatte kostprijs: 491.711,52 EUR.
Momenteel wordt de principebeslissing genomen en de notaris aangesteld.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een voet- en fietsweg gerealiseerd volgens het RUP Aalst West, met daaronder een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat.
Hiertoe zijn 32 grondverwervingen noodzakelijk.
Geschatte kostprijs: 363.740,90 EUR
Momenteel wordt de principebeslissing genomen en de notaris aangesteld.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Asterstraat te Erembodegem, zijn grondinnames noodzakelijk via kosteloze grondafstand.
Hiertoe zijn 18 grondinnames noodzakelijk.
Momenteel wordt de principebeslissing genomen en de notaris aangesteld.
Vaststellen van een nieuw organogram.
De data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022 worden voorgesteld vanuit de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die zal plaatsvinden op woensdag 24 november 2021, er zal akte genomen worden door het college van burgemeester en schepenen op maandag 29 november 2021.
De gemeenteraad van 28 mei 2019 besloot om toe te treden als A-vennoot bij de dienstverlenende vereniging TMVS-CREAT. TMVS-Creat biedt een aankoopdienst en dienstverlening aan voor lokale besturen. Stad Aalst heeft 3 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering. Omwille van het ontslag van een gemeenteraadslid, moet er een nieuwe vertegenwoordiger gekozen worden.
Bij aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 14 december 2021 om 14u30. De vergadering zal digitaal doorgaan.
De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Per aangetekend schrijven van 20 oktober 2021, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 14 december 2021 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Per mail van 13 oktober 2021, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW, op vrijdag 17 december 2021 om 14.30 u die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1).
Bij de aangetekende nazending van 16 november 2021, laat de opdrachthoudende vereniging TMVW weten dat de buitengewonde algemene vergadering digitaal zal doorgaat, gezien de sanitaire situatie inzake COVID-19.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB )
5. Samenwerkingsverband De Watergroep – FARYS (artikel 472 DLB)
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen
Varia
Bij aangetekend schrijven van 3 november 2021, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op dinsdag 21 december 2021 om 19u stipt in het Cultuurhuis EMotia, Oudenaardsesteengweg 456 te 9420 Erpe-Mere.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten (met advies bisdom) gecoördineerd in bij het gemeentebestuur tegen 15 oktober. Dit geldt ook voor de Protestantse Gemeenschap.
Dan zijn er twee scenario's mogelijk.
Zolang het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan maakt dat budget het voorwerp uit van een hele lichte procedure.
Een budget past in het meerjarenplan zolang:
- de exploitatietoelage niet wordt verhoogd;
- het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen niet wordt vermeerderd;
- de financieringswijze van een investering niet definitief wordt gewijzigd;
- de afspraken van het meerjarenplan worden gerespecteerd.
Als aan al die voorwaarden is voldaan, dan moet de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig akte nemen van het budget. Hij moet de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur en de bisschoppelijke overheid in kennis stellen van die aktename.
Het is echter ook mogelijk dat het budget niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. Dat betekent dat minstens aan één van de hierboven opgesomde voorwaarden voor een budget dat past in het meerjarenplan niet voldaan is.
In dat geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid. Binnen een termijn van vijftig dagen kan hij ofwel het budget expliciet goedkeuren, ofwel het budget aanpassen aan het goedgekeurde meerjarenplan. Wel mag de gemeenteraad geen aanpassingen doen aan de kosten die betrekking hebben op de eredienst, wat betekent dat die aanpassingen nooit tot gevolg mogen hebben dat de eredienst echt in het gedrang komt.
De gemeenteraad moet het besluit over het budget binnen de termijn van vijftig dagen na ontvangst versturen naar de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur, het bisdom en de provinciegouverneur. Als het besluit niet binnen die termijn werd verstuurd of het besluit niet naar alle partijen werd verstuurd, dan wordt dat door het decreet gelijkgesteld aan een goedkeuring van het budget.
Tegen een beslissing van de gemeenteraad is beroep mogelijk bij de provinciegouverneur.
Jaarlijks worden twee budgetwijzigingen vanuit de kerkfabrieken voorgelegd aan de gemeenteraad.
De budgetwijzigingen worden door het centraal kerkbestuur (met advies bisdom) gecoördineerd ingediend bij de gemeenteoverheid.
Als de budgetwijziging past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijzing bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.
Als de budgetwijziging niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad de budgetwijzing aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst. Het is echter ook mogelijk dat de budgetwijziging niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. In dit geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid nl. de budgetwijziging goedkeuren.
De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijzing uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.
Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht de budgetwijzing te hebben goedgekeurd.
Dit geldt ook voor de protestantse gemeenschap.
Jaarlijks worden twee budgetwijzigingen vanuit de kerkfabrieken voorgelegd aan de gemeenteraad.
De budgetwijzigingen worden door het centraal kerkbestuur (met advies bisdom) gecoördineerd ingediend bij de gemeenteoverheid.
Als de budgetwijziging past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijzing bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.
Als de budgetwijziging niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad de budgetwijzing aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst. Het is echter ook mogelijk dat de budgetwijziging niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. In dit geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid nl. de budgetwijziging goedkeuren.
De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijzing uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.
Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht de budgetwijzing te hebben goedgekeurd.
Dit geldt ook voor de protestantse gemeenschap.
De stad wordt geïnformeerd door notaris Vijncke i.v.m. een opstalrecht dat gevestigd gaat worden ten gunste van Sunfin in functie van plaatsing van zonnepanelen op daken van bedrijfsgebouwen Hedin Automotive Aalst, op de industriesite Nachtegaalstraat 6 te Erembodegem (naast E40). Vermits de gemeente Erembodegem in 1964 en 1969 aan gunstige tarieven deze percelen verkocht aan bedrijven, zijn er nog steeds bepaalde rechten die de stad Aalst als rechtsopvolger Erembodegem heeft. De notaris vraagt of de stad akkoord gaat met dit opstalrecht. Deze toestemming kan verleend worden.
Door de burgemeester werd op 8 november een dringende politieverordening uitgevaardigd betreffende .Deze politieverordening wordt ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen en en gemeenteraad.
Door de burgemeester werd op 18 november 2021 een dringende politieverordening uitgevaardigd betreffende de opheffing van de politieverordening van 19 augustus 2021 en het uitvaardigen van maatregelen met betrekking tot de zittingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité van sociale dienst van Aalst. Deze politieverordening wordt ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen en dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Interne ondersteuning en Juridische Zaken. Patrimonium. Dienst Economie. Gebruik van stadseigendom gelegen te Aalst, Ontmoetingshuis De Brug. Goedkeuren nieuwe gebruiksovereenkomst Buurtrestaurant De Loods.
We lazen begin deze maand een persartikel in verband met de verkeerssituatie in de Vereeckenstraat te Gijzegem. Het is niet de eerste keer dat bewoners uit deze straat het signaal geven dat de verkeerstoestand in deze smalle woonstraat onhoudbaar wordt. Ik kan er mij wel wat bij voorstellen dat de veiligheid van de bewoners daar onder druk staat door de aard van de weg in combinatie met de trafiek van en naar bedrijven in de omgeving. De Wiezebrug is de enige oversteek over de Dender over een lengte van een 10-tal kilometer en dus moet veel verkeer deze passage nemen.
Ik denk dat het zelfs aangewezen is heel de situatie in Gijzegem eens van naderbij te bekijken, en dit vooral ook vanuit het perspectief van het woon-schoolverkeer van de schoolgaande jeugd. Ik merk dagelijks de chaos in de buurt van de school in Gijzegem.
Ik denk dat daar bijna sprake moet zijn van een vicieuze cirkel. Door de ronduit gevaarlijke toestand op weg naar, én in de buurt van de school zullen tal van ouders ervoor kiezen hun kind met de auto af te zetten (eerder dan hun kind per fiets deze chaos te laten trotseren). Gevolg is dan nog meer auto’s, nog meer chaos, nog minder keuze voor de fiets enz. enz.
Ik nodig elkeen echt eens uit om ’s ochtend tussen 8 uur en 8.30 uur, op woensdagmiddag na 12 uur of elke dag tussen 15.30 uur en 16 uur de toestand te komen aanschouwen.
De Pachthofstraat is ter hoogte van de schoolingang zeer smal, en hetzelfde geldt voor de voetpaden.
Daarnaast laat de toestand van de fietspaden die naar de school leiden absoluut te wensen over. De situatie in de Vereeckenstraat werd al beschreven, maar komende vanuit Schoonaarde zijn de toegangswegen voor fietsers eveneens ronduit abominabel: een veel te smal dubbel-richting fietspad in een absoluut affreuze toestand.
Alsof dit nog niet erg genoeg is, komt daar nog de intensiteit aan zwaar vervoer van en naar de bedrijvenzone Noord 1 bovenop.
Deze hele toestand leidt tot een situatie die anno 2021 écht niet meer te verantwoorden is.
Daarom volgende vragen:
Sinds de invoering van het diftar systeem worden onthaalouders geconfronteerd met de kosten voor de ophaling van luiers die volgens hun berekening kunnen oplopen tot 600 euro per jaar.
De stad heeft beslist om een premie van 25 euro toe te kennen voor gezinnen met kinderen jonger dat 2 jaar oud per jaar en per kind. Een dergelijke premie werd echter niet voorzien voor onthaalouders.
Volgens het besluit van de gemeente Rumst die een financiële tegemoetkoming in de kosten van ophaling bij onthaalouders heeft voorzien staat dat het afval van gezinsopvanginitiatieven (onthaalouders) gecategoriseerd is als huishoudelijk afval conform het materialendecreet.
Kan het stadbestuur bevestigen dat dit het geval is?
Zonder een financiële tussenkomst moeten de onthaalouders opdraaien voor de kosten voor de ophaling van luiers van kinderen van de anderen. Dat is tegenstrijdig met het principe van diftar dat de vervuiler betaalt voor eigen afval. Daarom vragen de onthaalouders aan de stad om ook voor hen een financiële tussenkomst te voorzien.
Er is een groot tekort aan opvangplaatsen en niets doen zal leiden tot ontmoediging van niet alleen de mensen die nu het beroep uitoefenen, maar ook degenen die van plan zijn om dit beroep uit te oefen.
Welke initiatieven gaat het stadbestuur nemen om tegemoet te komen aan de vraag van de onthaalouders?Onze burgervader voorspelt, zich baserend op de evoluerende vaccinatiepercentages en verwachte derde prikken, dat carnaval zal kunnen plaatsvinden, een m.i. vrij boude uitspraak. In een glazen bol kijken is, dacht ik, enkel weggelegd voor madame Blanche of madame Soleil. Dezer dagen worden grote evenementen aan banden gelegd of afgelast door de federale regering en provinciegouverneur. Met het coronabeest volop heet ademend in hun nek beginnen de carnavalsgroepen toch te vrezen dat volgende carnaval alsnog niet zou kunnen plaatsvinden. Vooral voor groepen die hun stek hebben buiten de werkhallen is deze onzekerheid prangend, ook voor de overige groepen trouwens. Groepen kregen 250 EUR compensatie, maar hiermee nog een jaar overbruggen lijkt werkelijk onvoldoende. De toestand wordt precair. Er wordt in verscheidene groepen al aan de leden gevraagd om een maandelijks duitje in het zakje te doen, kwestie van te overleven. Ondertussen doen de carnavalsgroepen - onwetend wat de toekomst brengen zal - een poging om 'in het ijle' voort te werken aan hun wagens, die misschien nooit uit hun stal gaan komen.
Vragen:
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.