Terug gemeenteraad

di 30/11/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/

Openbare zitting

Mandatarissen

  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

    Bij mailbericht van 19 november 2021 richtte raadslid Andreas Verleysen het bericht aan de heer David Coppens, voorzitter van de gemeenteraad, dat hij ontslag wenst te nemen in de gemeenteraad.

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Logistiek/facilitair management

  • De Corona-pandemie en het daaruit gevloeide versneld en massaal overstappen naar module werken heeft een groot pijnpunt in onze virtuele omgeving blootgelegd. De storage is niet performant meer genoeg en ook de capaciteit moet dringend opgetrokken worden. Gezien deze onderdelen compatibel moeten zijn met de huidige virtuele omgeving van Lebon IT en deze firma ook de complexiteit kent van het Hilde-netwerk (Federale Politie) kan enkel deze firma deze opdracht uitvoeren.

    Kostprijs: 81 653,23 EUR exclusief btw of 98 800,41 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: 33000/742-53
    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen)

  • Deze aankoop betreft de verderzetting van de geleidelijke en noodzakelijke vernieuwing van de radiocommunicatiemiddelen binnen de Politie Aalst. Met deze aankoop wil men de dienst Interventie uitrusten met nieuwe radio’s en de nodige accessoires. De Politiezone Aalst wenst deze radiocommunicatiemiddelen en -accessoires aan te kopen via het raamcontract van ASTRID.

    De naamloze vennootschap van publiek recht ASTRID werd opgericht in 1998 op initiatief van de federale en lokale overheden om een gezamenlijk communicatienetwerk voor alle hulp- en veiligheidsdiensten uit te bouwen. ASTRID is een operator die politie, brandweer en andere hulpdiensten in staat stelt om efficiënt te communiceren, om zo het goede verloop van de operaties op het terrein en de veiligheid van de burger te verzekeren.

    Kostprijs: 109 868 EUR incl. btw
    Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
    Gunningswijze: plaatsing via raamcontract ASTRID

  • De Politiezone Aalst 5440 wenst een elektrisch voertuig type “elektrische van” aan te kopen via de raamovereenkomst van de Lokale Politie Antwerpen. Dit voertuig is voor gemengd gebruik, enerzijds als dienstvoertuig voor de korpschef, anderzijds als transportmiddel voor het vervoer van meerdere personen.

    Terberg Specials Belgium NV is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen. Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.

    Kostprijs: 77 303,70 EUR exclusief btw of 93 537,48 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: 33000/743-98
    Gunningswijze: plaatsing via raamcontract Lokale Politie Antwerpen

  • De Politiezone Aalst 5440 wenst vijf elektrische voertuigen aan te kopen via de raamovereenkomst van de Lokale Politie Antwerpen. Deze vijf voertuigen worden aangekocht in het kader van de goedgekeurde vernieuwde wijkwerking.

    Terberg Specials Belgium NV is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen. Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.


    Kostprijs: 214 376,18 EUR exclusief btw of 259 395,18 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
    Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst Lokale Politie Antwerpen

Financiën

  • Het dossier van de politiebegroting 2022 bestaat uit de volgende delen:

    • de begroting 2022
    • het verslag
    • de personeelslijst
    • de tabel van de leningen
    • het advies van de begrotingscommissie van 8 november 2021 ingesteld bij artikel 11 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het Algemeen Reglement op de Boekhouding van de Lokale Politie en door de gemeenteraad.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • In een krantenartikel lazen we deze week dat ons land vandaag 3 speciale zorgcentra herbergt.

    Naast Gent, Brussel en Luik worden nu nieuwe centra gepland in Antwerpen, Leuven en Charleroi. Wordt er nagedacht over een zorgcentrum in Aalst of laten we deze boot aan ons voorbij varen?

    Sinds het heropstarten van ons dagelijkse leven na de lockdowns stijgen de aanmeldingen in de verschillende centra aanzienlijk. Ook de hulplijn 1712 meld een sterke stijging van oproepen kaderend binnen het intrafamiliaal en seksueel geweld.

    Het idee van deze zorgcentra is nog zeer recent, maar bewijst vandaag reeds de doeltreffendheid. Slachtoffers worden er onmiddellijk na de feiten al ontvangen om sporen, zoals van sperma te laten vaststellen. Ze kunnen er ook een klacht indienen bij de politie en worden er onmiddellijk opgevangen door psychologen. De samenwerking met de politie is sinds het opstarten van de huizen versterkt. Oorspronkelijk was er een directe lijn met de politiezone Gent, ondertussen is die er reeds met alle zones in Oost-Vlaanderen.

    Het is de ambitie van de huidige federale regering om het netwerk van zorgcentra sterk uit te breiden. Tegen 2023 worden 10 dergelijke centra voorzien in ons land.

    Daarom vragen wij:

    • Kan er gekeken worden of een speciaal zorgcentrum voor seksueel geweld in onze stad, eventueel in samenwerking met de denderregio zuid, voorzien kan worden?
    • Kennen onze politiediensten een gelijkaardige stijging inzake klachten over intrafamiliaal en seksueel geweld.
    • Hoe worden deze klachten opgevolgd door onze diensten? Worden deze slachtoffers in Aalst ook mentaal begeleid bij het indienen van dergelijke aangiften?
  • Sedert de invoering van éénrichtingsverkeer in de Binnenstraat verplaatste het verkeer zich naar de omgevende straten. Op het kruispunt Petrus Van Nuffelstraat – Arendsveld - Sint Ursmaarstraat is er een zeer grote stijging van verkeersongevallen. Deze woonstraten zijn verkeersaders geworden, waarbij voorrangsregels vaak worden genegeerd. Tevens is er vaak ook sprake van onaangepaste snelheid. Helaas is in een deel van deze woonwijk nog steeds geen ZONE 30 regime van toepassing, alhoewel gevraagd sedert meer dan 30 jaar geleden. Uiteraard zal een verkeersbord alleen het probleem niet oplossen, zal deze levensreddende snelheidsbeperking ook afgedwongen moeten worden door aangepaste straatinrichting én beter toezicht. Want ook daar knelt het schoentje: de nieuwe SUV en andere terreinwagens worden niet meer voldoende afgeremd door de reeds aanwezige plateau’s. Zowel uit eigen ervaring, maar ook zwart op wit uit de registratie van telraam blijken de werkelijke snelheden vaak ver boven de toegelaten 30km.

    Het veilige gevoel als (bak)fietser in mijn eigen woonomgeving ben ik kwijt, de spelende kinderen in de getroffen woonstraten zijn verleden tijd.

    Onze vragen

    1. Kan u op de korte termijn voor het  nodige toezicht en snelheidscontroles zorgen?
    2. Wil u onderzoeken welke straten in de Arendwijk het Zone 30 regime kunnen toegewezen krijgen?
    3. Zal u in het programma van openbare werken de infrastructuur aanpassingen voor de zone 30 alsnog tijdens deze bestuursperiode inplannen?
  • U heeft het uiteraard zelf ook ondervonden en zeker talloze e-mails over ontvangen.

    We brachten reeds eerder deze problematiek ter sprake.

    We meenden begrepen te hebben dat er aan een verordening zou gewerkt worden.

    Nu ook een tweede soort deelfietsen onze straten ‘siert’ – het zijn echt hippe dingen - wordt de strijd om het fiets- en voetpad steeds prangender.

    De achtergelaten deelsteps en deelfietsen versperren her en der een normale doorgang van voetgangers en fietsers. De doelstelling de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid te verhogen door meer duurzame alternatieven aan te bieden, dreigt hierdoor deels verloren te gaan.

    Onze vragen:

    1. Is er een protocol in de maak over stellingsplaatsen na gebruik?
    2. Wie staat in voor de controle op correct gebruik?
    3. Wie zal de fout-achtergelaten voertuigen zo snel als mogelijk verwijderen?

Vrije tijd

Cultuur, jeugd & sport - Sport

Leren, gezin & samenleving

Onderwijs - Stedelijk onderwijs

Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid

  • Vanuit de dienst Onderwijs (lokaal flankerend onderwijsbeleid) wordt samen met de lokale onderwijsactoren een actualisatie voorgesteld van de statuten van de Onderwijsraad. De Onderwijsraad is een overlegplatform met als doel het lokale onderwijsbeleid vorm te geven met inbreng van de Aalsterse onderwijspartners. Conform het decreet lokaal bestuur dient de gemeenteraad deze stedelijke overlegstructuur te erkennen. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Jammer genoeg heeft de Vlaamse Regering geen uniforme beslissing genomen i.v.m. de covid safe maatregelen voor de intramurale zorg: elk ziekenhuis, elk woonzorgcentrum ‘mag’ zelf beslissen hoe streng zij maatregelen nemen in de eigen instelling.

    Dat is zéér contraproductief en veroorzaakt heel veel stress en geruzie op de verschillende werkvloeren: wat mag op plaats A en niet op plaats B… bezoekers begrijpen het niet. Het personeelslid kan het dan maar opvangen en vaak de verwijten en/of bedreigingen incasseren. Alle onnodige bijkomende moeilijkheden doen de moed steeds verder in de schoenen zakken.

    De lokale overheid kan een uniforme aanpak uitwerken voor alle ziekenhuizen en woonzorgcentra op zijn grondgebied: het zou hen een pak onnodige stress besparen in de vierde en volgende golven van de pandemie.

    Onze vraag:

    1. Zal de Aalsterse veiligheidscel een voorstel formuleren aan het Aalsters Ouderen Overleg?
  • Tijdens mijn recente fietstochten werd ik geconfronteerd met soms volledig bedolven fietspaden. Vooral het kruisen van tegenliggers op smalle tubes is keer op keer een gevaarlijk moment: gladheid, verborgen takken, onzichtbare zijkanten. Uiteraard is het vallen van het blad en onverwachte sneeuwval een hele opdracht voor de onderhoudsdiensten.

    Toch komt het ons voor dat we net iets te vaak achter de feiten aanhollen en gevaarlijke toestanden voor de fietsers te lang blijven bestaan.

    Onze vragen

    1. Loopt het ruimen van de fietspaden/fietssnelwegen volgens plan, zo ja is er een hiërarchie tussen de verschillende paden?
    2. Wordt er naar de toekomst toe, in het kader van de ambitie meer fietsverkeer in onze stad te genereren, bijkomende mensen en middelen voorzien voor het onderhoud en ruimen van fietspaden?
  • Op het cbs van 13 september 2021 werd aan het team Natuur en duurzaamheid opdracht gegeven om een aanvraag op te stellen voor een omgevingsvergunning voor het rooien van bomen op de Frans Blanckaertdreef. 

    In de dreef dienen 26 paardenkastanjes gerooid te worden. Uit het dossier blijkt dat sommige bomen ziek zijn of aftakelen. De bomen werden ondertussen al gemerkt. Dat heb ik zelf kunnen vaststellen. Het merendeel van de te rooien bomen bevinden zich achteraan, maar ook doorheen de dreef zullen er hier en daar bomen verdwijnen. 

    Zo’n serieuze kap zal het uitzicht van de dreef toch grondig veranderen, vandaar mijn vragen:

    • Zullen de gerooide bomen vervangen worden door nieuwe paardenkastanjes? Hoe oud / groot zullen die nieuwe bomen zijn?
      Om het aanzicht van de dreef te vrijwaren hoop ik dat die bomen toch al van enige leeftijd en grootte zullen zijn.
    • Welke acties worden ondernomen om de bomen die blijven staan maximaal te vrijwaren van schade en ziektes, die bij de te rooien bomen werden vastgesteld, dit om het risico op verdere kap te vermijden?
    • Wat zal er gebeuren met het hout van de gerooide bomen?
    • Hier zou ik de suggestie durven geven om die stammen te laten uithollen en te gebruiken als 'bloembakken'. Op die manier krijgen de oude bomen een tweede leven en kunnen we in het voorjaar onze pleinen in het stadscentrum en in de deelgemeenten opfleuren met bloembakken, gemaakt uit de boomstammen van de Blanckaertdreef.

Omgeving, wonen & ondernemen

Economie

  • In functie van een gecontroleerde, vlotte en correcte toekenning van aanvragen tot het voeren van ambulante handel, dringen enkele aanpassingen en toevoegingen in het reglement voor ambulante handel op het grondgebied van de stad Aalst zich op.

  • Samen met VDAB, vzw Scheppers-Wetteren, Synergie Belgium, VDL Belgium NV en Mtech+ OVL organiseert de stad Aalst de mobiele opleiding 'hoeknaadlassen'. Deze samenwerking heeft tot doel 10 werkzoekenden een opleiding  aan te bieden met het oog op de invulling van de beschikbare vacatures bij bedrijf VDL te Erembodegem.

    Voor de financiering van het aandeel van de stad Aalst in deze samenwerking kan er beroep gedaan worden op de subsidieovereenkomst Provincie Oost-Vlaanderen - Stad Aalst betreffende het opzetten van acties met het oog op creatie en behoud van tewerkstelling (van kansengroepen) en de doorstroom naar het NEC.

Planning, stadsvernieuwing & wonen - Planning

  • Voor de herontwikkeling van de stadhuis- en Pupillensite is het noodzakelijk om de huidige bestemming van de site te wijzigen via de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijke uitvoeringsplan. De stad Aalst wenst Solva aan te stellen als studiebureau voor de opmaak van het RUP. Voor het vastleggen van deze meerjarige samenwerking werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen Solva en de stad Aalst. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Ruimtelijke ordening - Vergunningen & handhaving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor stedenbouwkundige handelingen, namelijk voor het uitvoeren van wegenwerken thv Tragel, Bergweg en Doorsteeklaan, rooien van bomen en aansluiting RWA-leidingen op Torensbeek en Molenbeek (openbaar domein, Tragel vanaf Kunstzijdestraat tot Bergweg, Bergweg vanaf Tragel tot Doorsteeklaan, Doorsteeklaan vanaf Bergweg tot Dender).  

    De rijbaan van Tragel wordt 6,40m breed uitgevoerd (excl. goten en boordstenen) in cementbetonverharding. Er wordt een vrij-liggend dubbelrichtingsfietspad aangelegd in bitumeuze verharding tussen de rijweg en de Dender.

    De rijbaan van Bergweg wordt 6,40m breed (excl. goten en boordstenen) uitgevoerd in cementbetonverharding. Naast de rijbaan worden aanliggende fietspaden voorzien met een breedte van 1,75m , uitgevoerd in rode asfalt.

    De wegenwerken aan de Doorsteeklaan situeren zich thv het kruispunt van de Bergweg met de N41.

    Voor de aanleg van de fietspaden worden maximaal 38 bomen gerooid. 

    Samen met de wegenis wordt ook de riolering heraangelegd waarbij RWA en DWA worden gescheiden (niet vergunningsplichtig). 

    De voorliggende aanvraag omvat wijzigingen aan de aanleg (afmetingen en uitvoering) van de bestaande wegenis. Deze wijzigingen dienen, in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Pas nadien kan het college van burgemeester en schepen een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.

Financiën

Financiën - overheidsopdrachten

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De voorbije weeken en maanden lazen we in de pers meerdere communicaties over Tereos.
    Zo bleek uit cijfers van actiegroep Terexit dat er grote hoeveelheden ethanol tot 2160 ton worden opgeslaan op de site. Ethanol is een ontvlambaar product, dit vormt dus een groot risico centraal gelegen in de stad. Daarnaast bleek dat het bedrijf in september ook een nieuwe bijkomende vergunning heeft aangevraagd waarbij de opslag van gevaarlijke stoffen met 12,5 % zou toenemen en ook de CO2 uitstoot sterk zou verhogen. Het verlenen van deze vergunning behoort tot de bevoegdheid van de Provincie, maar de stad kan hier wel een advies in afleveren. Ondanks signalen uit de meerderheid waarbij gezegd word dat de fabriek niet ideaal gelegen is of een fabriek in het stadscentrum niet meer van deze tijd is werd deze vergunningsanavraag die het bedrijf verder bestendigd voorwaardelijk positief geadviseerd door het college van burgemeester en schepenen. 

    Vanuit onze fractie stellen wij de vraag wat de toekomst van het bedrijf is in onze stad. Reeds jaar en dag wordt gezegd dat het bedrijf niet ideaal gelegen is in onze stad, maar er worden geen concrete stappen ondernomen om een toekomst visie te ontwikkelen voor het bedrijf. Telkenmale het bedrijf vergunningen aanvraagd worden deze positief geadviseerd en wordt de site ondanks nadelige effecten voor de stad op vlak van mobiliteit, geurhinder, negatief beeld van de stad en gemiste kansen voor stadsontwikkeling verder bestendigd. 

    Nu we in de media lezen dat schepen de Gucht pleit voor een exitstrategie en burgemeester D’Haese aanhaalt dat het bedrijf nog een vergunnng heeft tot 2030 gaan er concrete stappen komen om een toekomst voor de site te ontwikkelen tegen 2030? Zo zou een aparte commissie kunnen opgericht worden waarin tal van cijfers en feiten kunnen besproken worden. Zoals werkgelegenheid, effecten van het bedrijf op de leefomgeving en de stad, belastingsinkomsten voor de stad van het bedrijf, mogelijke toekomstige ontwikkelingen,... Zo kunnen de voor-, en nadelen van het bedrijf, en de feiten hierrond besproken worden en kan er vanuit de Stad gedragen over meerderheid en oppositie heen een toekomstvisie voor het bedrijf en de site ontwikkeld worden. In deze commissie zouden we ook expers kunnen horen die de cijfers toelichten. Daarnaast zou er een adviesraad kunnen opgericht worden waar burgers, omwonenden, deskundigen, maar ook mensen van Tereos betrokken kunnen worden om te spreken over de toekomst van het bedrijf en de site. 

    Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:

    • Wil de stad meewerken aan het oprichten van een commissie en of adviesraad om de toekomst van het bedrijf en de site te bespreken en een visie te ontwikkelen?
    • Wat is de visie van het stadsbestuur over Tereos en eiland Chipka, is het cbs van mening dat het bedrijf ook na 2030 in het centrum van de stad actief kan blijven?
    • Heeft het stadsbestuur reeds contact opgenomen met de mensen van Tereos om een toekomstvisie te bespreken?
    • Aangaande de berichten in de media over het “ontploffingsgevraar “ van Tereos, zijn er vanuit de Stad noodplannen uitgewerkt mocht er zich op de site een calamiteit voordoen?
  • Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met 2 doden tot gevolg. Ook in Aalst wordt de ergernis van dit gevaarte door de burger blijvend aangekaart via verschillende mediakanalen. Steps die voetgangers bruusk de pas afsnijden, in een voetgangerszone aan hoge snelheid slalommen door de menigte of zelfs door de terrassen sjezen.

    Ook het asociaal parkeren in de zogenaamde ‘free floating zone’ zorgt voor terechte ergernis bij de Aalstenaar. Steps die letterlijk in het midden van een voetpad of voor de deur van een rijhuis gestationeerd worden. Foto’s genoeg op de sociale media moest u hierbij vragen hebben.

    Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Mits er goede afspraken en richtlijnen opgesteld worden kan dit een win win worden voor onze stad.

    De steps worden reeds binnen het centrum beperkt in de voetgangerszone, maar waarom niet in Erembodegem op het dorp? Of aan scholen, waar stepracers vandaag nog aan hoge snelheden op het voetpad voorbijrazen. Als het in het centrum kan voor de veiligheid moet het toch zeker ook aan de scholen kunnen?

    Met Vooruit Aalst hebben we ook al vaker gepleit voor dropzones, niet alleen aan het station, maar overal. Kunnen we als stad het niet aangenamer maken voor iedereen door stepzones aan te duiden bij alle voorname plaatsen doorheen de stad? Zo denken we aan de verschillende pleinen tot bibliotheken, parken en sportclubs. Als je tot aanvaardbare afstand van je locatie met de step kunt rijden zou dit als een mooi compromis tussen de voor- en tegenstander kunnen gelden.

    Als laatste vragen wij ook om te bekijken hoe we een helmverplichting kunnen bekrachtigen voor de gebruikers van de deelsteps. Hier denken wij dat het vooral de veiligheid van de gebruiker ten goede zou komen moest dit gerealiseerd worden. Kan er met de deelstepbedrijven aan tafel gezeten worden om dit te bekijken. Eventueel een mogelijkheid op de app voorzien waar de gebruiker zelf aangeeft een helm te dragen waardoor de gebruikte step sneller kan rijden?

    Wij vragen hier vandaag zeker niet dat dit systeem uit onze straten verdwijnt. Meer nog zijn we voorstander van verschillende en gebruiksvriendelijke vervoersmodi, maar dan wel op een goed georganiseerde en veilige manier voor iedereen.

    Daarom vragen wij:

    • Kan er bekeken worden om de snelheid van de deelsteps te beperken op alle voetgangerszones, ook in de deelgemeenten en aan en rond onze scholen?
    • Kan de mogelijkheid om met vaste dropzones te werken onderzocht worden zodat er eindelijk een einde komt aan het wildparkeren van deze tweewielers?
    • Kan er met de bedrijven aan tafel gezeten worden om een oplossing te vinden en het dragen van een helm te promoten en/of de snelheid te beperken voor bestuurders die dit niet doen?
    • Zijn er reeds cijfers beschikbaar van het aantal ongevallen in onze stad, medische verslagen van deze accidenten en de zones waar deze voorkomen?
  • Al vele jaren is er sprake van de oprichting van een Forensisch Psychiatrisch Centrum in Aalst.

    De federale overheid heeft de Regie der gebouwen opdracht gegeven om voor de oprichting van een

    Forensisch Psychiatrisch Centrum (FPC) een centrale locatie in Vlaanderen te zoeken. Ons land is immers al veroordeeld door het Europees Hof van de Rechten van de Mens omdat het geen aangepaste voorzieningen heeft voor geïnterneerden.

    In overleg met alle betrokken bestuursniveaus werd geopteerd voor een locatie op het grondgebied van Aalst. Alleen is er daarvoor een grote ruimte – men spreekt van minstens 4 ha - van openbaar nut nodig. En dergelijke geschikte locaties liggen niet voor de hand. De realisatie van een FPC te Aalst vereist dan ook een grondig locatie-onderzoek en zeer waarschijnlijk ook de opmaak van een gewestelijk RUP.

    Het departement Omgeving van de Vlaamse overheid zet op dit ogenblik stappen om het planproces voor een FPC te Aalst op korte termijn op te starten. Uit briefwisseling van het stadsbestuur en van de Vlaamse minister van Omgeving blijkt dat een beslissing midden december kan worden verwacht.

    Vragen:

    1. Loopt er op dit ogenblik overleg tussen de stad Aalst en de Vlaamse overheid met betrekking tot de locatie van het FPC?
    2. Heeft de stad Aalst hieromtrent een advies gegeven aan de Vlaamse Overheid? 
      • Zo ja, welke locatie schuift het stadsbestuur naar voor als ideale locatie voor dit FPC en hoe motiveert het stadsbestuur haar keuze? 
      • Zo neen, acht het bestuur het niet nuttig om haar standpunt aan de Vlaamse overheid te laten kennen? En waarom niet?

Interne ondersteuning

Juridische zaken - Patrimonium

Personeel & organisatie - Personeelsbeheer

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • De data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022 worden voorgesteld vanuit de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die zal plaatsvinden op woensdag 24 november 2021, er zal akte genomen worden door het college van burgemeester en schepenen op maandag 29 november 2021.

  • De gemeenteraad van 28 mei 2019 besloot om toe te treden als A-vennoot bij  de dienstverlenende vereniging TMVS-CREAT. TMVS-Creat biedt een aankoopdienst en dienstverlening aan voor lokale besturen. Stad Aalst heeft 3 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering. Omwille van het ontslag van een gemeenteraadslid, moet er een nieuwe vertegenwoordiger gekozen worden. 

  • Bij aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 14 december 2021 om 14u30. De vergadering zal digitaal doorgaan.

    De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Toetreding van deelnemers

    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

    3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)

    4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

    5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

    6. Statutaire benoemingen

    Varia

  • Per aangetekend schrijven van 20 oktober 2021, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA, op dinsdag 14 december 2021 om 19u, in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Erembodegem.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur);
    2. Samenstelling van het bureau;
    3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering;
    4. Goedkeuren actieplan en budget 2022.
  • Per mail van 13 oktober 2021, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW, op vrijdag 17 december 2021 om 14.30 u die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1).

    Bij de aangetekende nazending van 16 november 2021, laat de opdrachthoudende vereniging TMVW weten dat de buitengewonde algemene vergadering digitaal zal doorgaat, gezien de sanitaire situatie inzake COVID-19.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)

      4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB )

      5. Samenwerkingsverband De Watergroep – FARYS (artikel 472 DLB)

      6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

      7. Statutaire benoemingen

      Varia

  • Bij aangetekend schrijven van 3 november 2021, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op dinsdag 21 december 2021 om 19u stipt in het Cultuurhuis EMotia, Oudenaardsesteengweg 456 te 9420 Erpe-Mere.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk).
    2.  Samenstelling van het bureau.
    3. Actieplan en budget 2022.
    4. Benoeming van bestuurder voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering.
    5. Varia
  • Het centraal kerkbestuur dient de budgetten (met advies bisdom) gecoördineerd in bij het gemeentebestuur tegen 15 oktoberDit geldt ook voor de Protestantse Gemeenschap.
    Dan zijn er twee scenario's mogelijk. 

    Zolang het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan maakt dat budget het voorwerp uit van een hele lichte procedure.  

    Een budget past in het meerjarenplan zolang: 

    de exploitatietoelage niet wordt verhoogd; 
    - het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen niet wordt vermeerderd; 
    - de financieringswijze van een investering niet definitief wordt gewijzigd;
    - de afspraken van het meerjarenplan worden gerespecteerd. 

    Als aan al die voorwaarden is voldaan, dan moet de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig akte nemen van het budget. Hij moet de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur en de bisschoppelijke overheid in kennis stellen van die aktename. 

    Het is echter ook mogelijk dat het budget niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. Dat betekent dat minstens aan één van de hierboven opgesomde voorwaarden voor een budget dat past in het meerjarenplan niet voldaan is. 

    In dat geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid. Binnen een termijn van vijftig dagen kan hij ofwel het budget expliciet goedkeuren, ofwel het budget aanpassen aan het goedgekeurde meerjarenplan. Wel mag de gemeenteraad geen aanpassingen doen aan de kosten die betrekking hebben op de eredienst, wat betekent dat die aanpassingen nooit tot gevolg mogen hebben dat de eredienst echt in het gedrang komt. 

    De gemeenteraad moet het besluit over het budget binnen de termijn van vijftig dagen na ontvangst versturen naar de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur, het bisdom en de provinciegouverneur. Als het besluit niet binnen die termijn werd verstuurd of het besluit niet naar alle partijen werd verstuurd, dan wordt dat door het decreet gelijkgesteld aan een goedkeuring van het budget. 

    Tegen een beslissing van de gemeenteraad is beroep mogelijk bij de provinciegouverneur.

  • Jaarlijks worden twee budgetwijzigingen vanuit de kerkfabrieken voorgelegd aan de gemeenteraad.

    De budgetwijzigingen worden door het centraal kerkbestuur (met advies bisdom) gecoördineerd ingediend bij de gemeenteoverheid. 

    Als de budgetwijziging past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijzing bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.

    Als de budgetwijziging niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad de budgetwijzing aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst. Het is echter ook mogelijk dat de budgetwijziging niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. In dit geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid nl. de budgetwijziging goedkeuren. 

    De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijzing uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.

    Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht de budgetwijzing te hebben goedgekeurd.

    Dit geldt ook voor de protestantse gemeenschap.

  • Jaarlijks worden twee budgetwijzigingen vanuit de kerkfabrieken voorgelegd aan de gemeenteraad.

    De budgetwijzigingen worden door het centraal kerkbestuur (met advies bisdom) gecoördineerd ingediend bij de gemeenteoverheid. 

    Als de budgetwijziging past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijzing bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.

    Als de budgetwijziging niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad de budgetwijzing aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst. Het is echter ook mogelijk dat de budgetwijziging niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. In dit geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid nl. de budgetwijziging goedkeuren. 

    De gemeenteraad spreekt zich over de budgetwijzing uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom.

    Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het bisdom is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht de budgetwijzing te hebben goedgekeurd.

    Dit geldt ook voor de protestantse gemeenschap.

Juridische zaken - Juridisch advies

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • We lazen begin deze maand een persartikel in verband met de verkeerssituatie in de Vereeckenstraat te Gijzegem. Het is niet de eerste keer dat bewoners uit deze straat het signaal geven dat de verkeerstoestand in deze smalle woonstraat onhoudbaar wordt. Ik kan er mij wel wat bij voorstellen dat de veiligheid van de bewoners daar onder druk staat door de aard van de weg in combinatie met de trafiek van en naar bedrijven in de omgeving. De Wiezebrug is de enige oversteek over de Dender over een lengte van een 10-tal kilometer en dus moet veel verkeer deze passage nemen. 

    Ik denk dat het zelfs aangewezen is heel de situatie in Gijzegem eens van naderbij te bekijken, en dit vooral ook vanuit het perspectief van het woon-schoolverkeer van de schoolgaande jeugd. Ik merk dagelijks de chaos in de buurt van de school in Gijzegem. 

    Ik denk dat daar bijna sprake moet zijn van een vicieuze cirkel. Door de ronduit gevaarlijke toestand op weg naar, én in de buurt van de school zullen tal van ouders ervoor kiezen hun kind met de auto af te zetten (eerder dan hun kind per fiets deze chaos te laten trotseren). Gevolg is dan nog meer auto’s, nog meer chaos, nog minder keuze voor de fiets enz. enz. 

    Ik nodig elkeen echt eens uit om ’s ochtend tussen 8 uur en 8.30 uur, op woensdagmiddag na 12 uur of elke dag tussen 15.30 uur en 16 uur de toestand te komen aanschouwen.  

    De Pachthofstraat is ter hoogte van de schoolingang zeer smal, en hetzelfde geldt voor de voetpaden. 

    Daarnaast laat de toestand van de fietspaden die naar de school leiden absoluut te wensen over. De situatie in de Vereeckenstraat werd al beschreven, maar komende vanuit Schoonaarde zijn de toegangswegen voor fietsers eveneens ronduit abominabel: een veel te smal dubbel-richting fietspad in een absoluut affreuze toestand. 

    Alsof dit nog niet erg genoeg is, komt daar nog de intensiteit aan zwaar vervoer van en naar de bedrijvenzone Noord 1 bovenop. 

    Deze hele toestand leidt tot een situatie die anno 2021 écht niet meer te verantwoorden is. 

    Daarom volgende vragen:

    1. Wat is de stand van zaken van de besprekingen omtrent de doortrekking van het fietspad Aalst-Gijzegem op de oude spoorwegbeding? 
    2. Wat is de stand van zaken van de besprekingen met het Vlaams gewest om de omleidingsweg rond Gijzegem te realiseren en zo de druk van het verkeer, en inzonderheid van het zwaar vervoer op de Pachthofstraat te verminderen? 
    3. Wordt een tonnagebeperking overwogen op cruciale schoolmomenten bij het begin en het einde van de lestijden, zoals dit ook in Aalst al werd besproken? 
    4. Zijn er plannen voor een volledige heraanleg van de Pachthofstraat, uitgaande van de schoolsituatie, met dus voldoende aandacht voor zwakke weggebruikers 
    5. Kan een overleg met de stad Dendermonde opgestart worden om ook op hun grondgebied de fietsverbindingen gevoelig veiliger te gaan maken? 
    6. Is de stad bereid als regisseur een ruimer overleg op te starten met alle betrokken stakeholders (school, klooster, bedrijven, omwonenden) om zowel structureel, alsook alle quick-wins op korte termijn te onderzoeken en door te voeren? 
  • Sinds de invoering van het diftar systeem worden onthaalouders geconfronteerd met de kosten voor de ophaling van luiers die volgens hun berekening kunnen oplopen tot 600 euro per jaar. 

    De stad heeft beslist om een premie van 25 euro toe te kennen voor gezinnen met kinderen jonger dat 2 jaar oud per jaar en per kind. Een dergelijke premie werd echter niet voorzien voor onthaalouders.  

    Volgens het besluit van de gemeente Rumst die een financiële tegemoetkoming in de kosten van ophaling bij onthaalouders heeft voorzien staat dat het afval van gezinsopvanginitiatieven (onthaalouders) gecategoriseerd is als huishoudelijk afval conform het materialendecreet.

    Kan het stadbestuur bevestigen dat dit het geval is? 

    Zonder een financiële tussenkomst moeten de onthaalouders opdraaien voor de kosten voor de ophaling van luiers van kinderen van de anderen. Dat is tegenstrijdig met het principe van diftar dat de vervuiler betaalt voor eigen afval. Daarom vragen de onthaalouders aan de stad om ook voor hen een financiële tussenkomst te voorzien. 

    Er is een groot tekort aan opvangplaatsen en niets doen zal leiden tot ontmoediging van niet alleen de mensen die nu het beroep uitoefenen, maar ook degenen die van plan zijn om dit beroep uit te oefen. 

    Welke initiatieven gaat het stadbestuur nemen om tegemoet te komen aan de vraag van de onthaalouders?
  • Onze burgervader voorspelt, zich baserend op de evoluerende vaccinatiepercentages en verwachte derde prikken, dat carnaval zal kunnen plaatsvinden, een m.i. vrij boude uitspraak. In een glazen bol kijken is, dacht ik, enkel weggelegd voor madame Blanche of madame Soleil. Dezer dagen worden grote evenementen aan banden gelegd of afgelast door de federale regering en provinciegouverneur. Met het coronabeest volop heet ademend in hun nek beginnen de carnavalsgroepen toch te vrezen dat volgende carnaval alsnog niet zou kunnen plaatsvinden. Vooral voor groepen die hun stek hebben buiten de werkhallen is deze onzekerheid prangend, ook voor de overige groepen trouwens. Groepen kregen 250 EUR compensatie, maar hiermee nog een jaar overbruggen lijkt werkelijk onvoldoende. De toestand wordt precair. Er wordt in verscheidene groepen al aan de leden gevraagd om een maandelijks duitje in het zakje te doen, kwestie van te overleven. Ondertussen doen de carnavalsgroepen - onwetend wat de toekomst brengen zal - een poging om 'in het ijle' voort te werken aan hun wagens, die misschien nooit uit hun stal gaan komen. 

    Vragen:

    • Ware het niet geraadzaam om een deadline te hanteren, een uiterste datum, waarop dan definitief beslist wordt of Oilsjt Carnaval al dan niet in zijn volle glorie kan plaatsvinden, met stoet en alles erop en eraan? Ik vermoed dat de carnavalsgroepen - én alle carnavalisten - graag én tijdig duidelijke communicatie verwachten, eerder dan een momenteel onzekere belofte. Op deze manier weten de carnavalsgroepen waar ze aan toe zijn en doen ze niet, tot ver in februari, onnodige kosten in aanloop naar een mogelijks toch geannuleerde stoet.
    • Als Carnaval eind februari niet kan doorgaan, liggen dan weer plannen op tafel voor een zomercarnaval? Worden hiervoor alle actoren nog eens bevraagd of is deze optie definitief afgevoerd?
    • Kan worden bekeken of carnavalsgroepen, die buiten de hallen staan, enigerlei kunnen worden ondersteund in deze periode van – financiële - onzekerheid?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel