Terug
Gepubliceerd op 10/01/2022

2021_GR_00589 - Veilig steppen in Aalst? Vraag raadslid Ann Van de Steen - Beraadslaging

gemeenteraad
di 30/11/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Andreas Verleysen, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Philippe Kiekens; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Lander Wantens, raadslid; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie; Christy BOGAERT, wd. korpschef lokale politie

Verontschuldigd

Caroline Verdoodt, schepen; Michel Van Brempt, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter
2021_GR_00589 - Veilig steppen in Aalst? Vraag raadslid Ann Van de Steen - Beraadslaging 2021_GR_00589 - Veilig steppen in Aalst? Vraag raadslid Ann Van de Steen - Beraadslaging

Motivering

Juridische grondslag

Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpallaties

Feiten en context

Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Ann Van de Steen.

Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met 2 doden tot gevolg. Ook in Aalst wordt de ergernis van dit gevaarte door de burger blijvend aangekaart via verschillende mediakanalen. Steps die voetgangers bruusk de pas afsnijden, in een voetgangerszone aan hoge snelheid slalommen door de menigte of zelfs door de terrassen sjezen.

Ook het asociaal parkeren in de zogenaamde ‘free floating zone’ zorgt voor terechte ergernis bij de Aalstenaar. Steps die letterlijk in het midden van een voetpad of voor de deur van een rijhuis gestationeerd worden. Foto’s genoeg op de sociale media moest u hierbij vragen hebben.

Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Mits er goede afspraken en richtlijnen opgesteld worden kan dit een win win worden voor onze stad.

De steps worden reeds binnen het centrum beperkt in de voetgangerszone, maar waarom niet in Erembodegem op het dorp? Of aan scholen, waar stepracers vandaag nog aan hoge snelheden op het voetpad voorbijrazen. Als het in het centrum kan voor de veiligheid moet het toch zeker ook aan de scholen kunnen?

Met Vooruit Aalst hebben we ook al vaker gepleit voor dropzones, niet alleen aan het station, maar overal. Kunnen we als stad het niet aangenamer maken voor iedereen door stepzones aan te duiden bij alle voorname plaatsen doorheen de stad? Zo denken we aan de verschillende pleinen tot bibliotheken, parken en sportclubs. Als je tot aanvaardbare afstand van je locatie met de step kunt rijden zou dit als een mooi compromis tussen de voor- en tegenstander kunnen gelden.

Als laatste vragen wij ook om te bekijken hoe we een helmverplichting kunnen bekrachtigen voor de gebruikers van de deelsteps. Hier denken wij dat het vooral de veiligheid van de gebruiker ten goede zou komen moest dit gerealiseerd worden. Kan er met de deelstepbedrijven aan tafel gezeten worden om dit te bekijken. Eventueel een mogelijkheid op de app voorzien waar de gebruiker zelf aangeeft een helm te dragen waardoor de gebruikte step sneller kan rijden?

Wij vragen hier vandaag zeker niet dat dit systeem uit onze straten verdwijnt. Meer nog zijn we voorstander van verschillende en gebruiksvriendelijke vervoersmodi, maar dan wel op een goed georganiseerde en veilige manier voor iedereen.

Daarom vragen wij:

  • Kan er bekeken worden om de snelheid van de deelsteps te beperken op alle voetgangerszones, ook in de deelgemeenten en aan en rond onze scholen?
  • Kan de mogelijkheid om met vaste dropzones te werken onderzocht worden zodat er eindelijk een einde komt aan het wildparkeren van deze tweewielers?
  • Kan er met de bedrijven aan tafel gezeten worden om een oplossing te vinden en het dragen van een helm te promoten en/of de snelheid te beperken voor bestuurders die dit niet doen?
  • Zijn er reeds cijfers beschikbaar van het aantal ongevallen in onze stad, medische verslagen van deze accidenten en de zones waar deze voorkomen?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

over de interpellatie van raadslid Ann Van de Steen aangaande 'Veilig steppen in Aalst?'.