Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Andreas Verleysen.
Sedert de invoering van éénrichtingsverkeer in de Binnenstraat verplaatste het verkeer zich naar de omgevende straten. Op het kruispunt Petrus Van Nuffelstraat – Arendsveld - Sint Ursmaarstraat is er een zeer grote stijging van verkeersongevallen. Deze woonstraten zijn verkeersaders geworden, waarbij voorrangsregels vaak worden genegeerd. Tevens is er vaak ook sprake van onaangepaste snelheid. Helaas is in een deel van deze woonwijk nog steeds geen ZONE 30 regime van toepassing, alhoewel gevraagd sedert meer dan 30 jaar geleden. Uiteraard zal een verkeersbord alleen het probleem niet oplossen, zal deze levensreddende snelheidsbeperking ook afgedwongen moeten worden door aangepaste straatinrichting én beter toezicht. Want ook daar knelt het schoentje: de nieuwe SUV en andere terreinwagens worden niet meer voldoende afgeremd door de reeds aanwezige plateau’s. Zowel uit eigen ervaring, maar ook zwart op wit uit de registratie van telraam blijken de werkelijke snelheden vaak ver boven de toegelaten 30km.
Het veilige gevoel als (bak)fietser in mijn eigen woonomgeving ben ik kwijt, de spelende kinderen in de getroffen woonstraten zijn verleden tijd.
Onze vragen
over de interpellatie van raadslid Andreas Verleysen aangaande 'Verkeersonveiligheid in de Arendwijk'.