Het vacant verklaren van betrekkingen voorzien binnen het organiek kader van de Lokale Politie Aalst behoort tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeenteraad van de stad Aalst.
Gelet op de bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de bepalingen van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de Lokale Politie;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017, houdende de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst;
Overwegende het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017 dat voorziet in de uitbreiding van het organiek kader van de Lokale Politie Aalst met een betrekking in het administratief en logistiek kader van het niveau B, algemene graad consulent, bij de directie Basispolitiezorg, secretariaat Basispolitiezorg en dat deze betrekking voorheen niet bestond;
Overwegende dat deze functie vacant werd verklaard op de gemeenteraad van januari 2021 maar tot op heden nog niet werd ingevuld;
Overwegende de goedkeuring van de weging van deze functie op huidige gemeenteraad;
Overwegende dat de dienst secretariaat Basispolitiezorg een aantal nieuwe, complexe taken kreeg toegewezen tijdens het afgelopen jaar;
Overwegende het stijgende aantal personeelsleden dat deel uitmaakt van deze dienst;
Overwegende dat het aangewezen is de functie van CALog B te heroriënteren naar een functie CALog A, en dat dit personeelslid het team PACOS en het team secretariaat Basispolitiezorg dient aan te sturen en te begeleiden;
Overwegende dat dit personeelslid de leiding en organisatie van de dienst efficiënt en effectief dient te laten verlopen;
Overwegende dat het werven van een nieuw personeelslid via de gebruikelijke weg lang zal aanslepen en minstens tussen de zes en negen maanden zal duren;
Overwegende de motivering van de korpschef van de Lokale politie Aalst om zo snel mogelijk over te gaan tot de werving van bedoeld nieuw personeelslid en houdende zijn vraag om in casu beroep te doen op de wettelijk voorziene procedure van dringende externe werving;
Overwegende dat een dringende externe werving ten behoeve van de geïntegreerde politie dient gepubliceerd te worden via de website www.jobpol.be, en dat eventuele kandidaten langs die weg dienen te solliciteren;
Overwegende dat een dringende externe werving aanleiding geeft tot een contractuele tewerkstelling van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Overwegende het advies van de korpschef om overeenkomstig artikel VI.II.61 van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten als tweede lid van de selectiecommissie een personeelslid van operationeel kader van het eigen korps aan te wijzen;
een betrekking van adviseur CALog A, secretariaat Basispolitiezorg, vacant te verklaren, voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau B, via het systeem van dringende externe werving;
de kandidaten voor de in artikel 1 vermelde vacature te selecteren op basis van het advies van een selectiecommissie ad hoc, samengesteld conform de artikelen VI.II.61 en VI.II.62 van het KB RPPol.