In het kader van de opdracht “Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Opmaak integraal waterplan Aalst (IWA) en digitale atlas waterlopen. ” werd een selectieleidraad en bestek met nr. 21/MJI-48/21-23 opgesteld.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Opmaak integraal waterplan Aalst), raming: 260 000 EUR excl. btw (dit betreft diensten riolering)
* Perceel 2 (Opmaak Atlas waterlopen Aalst), raming: 90 000 EUR excl. btw (dit betreft diensten riolering)
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 350000 EUR excl. btw (dit betreft diensten riolering).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
In het bestek worden de minimumeisen van de opdracht omschreven. Er is echter nood om over de ingediende voorstellen te onderhandelen. Dit ondermeer om de creativiteit van inschrijvers, in het bijzonder innovatieve voorstellen, niet te beknotten. We willen vermijden dat er diensten worden aangeboden binnen een totaalpakket die geen meerwaarde opleveren. Een onderhandelingsprocedure laat toe om te werken richting een hoge kwaliteit van de geleverde diensten en de geleverde diensten bovendien zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van de stad.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De dienst openbare werken is al veel jaren aan de slag met een klimaatadaptief waterbeheer. Onze rioolinfrastructuur wordt langzaam maar zeker aangepast om te voldoen aan de toekomstige noden die onderhevig zijn aan klimaatverandering. De focus lag voor de publieke infrastructuur tot enkele jaren geleden vooral op het voorkomen van wateroverlast en minder rond de droogteproblematiek (grondwaterherstelbeleid). Ook op het 2de vlak is de stad sinds enkele jaren aan de slag (inzetten op infiltratie, buffering,...). Desondanks moet voor herstel van het grondwaterpeil een tandje (of meer) bijgestoken worden. Zo is er nood om in onze investeringen nog meer in te zetten op een actief grondwaterherstelbeleid door bijvoorbeeld het beperken van verharding of waar mogelijk waterdoorlatende verhardingen aan te leggen. Synergiën met vergroening liggen dan voor de hand. Op het privaat domein zijn we als stad ook reeds geruime tijd aan de slag met een grondwaterherstelbeleid (afkoppeling hemelwater, ontharding,…) maar de initiatieven aan de kant van de stad (bvb. subsidiëring afkoppeling hemelwater) volstaan niet. Toename van het initiatief aan de kant van de burger is nodig.
Gelet op de budgettaire beperkingen moeten we als stad de beperkte middelen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten waarvoor een financieel goed onderbouwde en gerichte aanpak voor onze investeringen (masterplan) aangewezen is.
De verhoudingen tussen publiek en privaat domein maken bovendien dat er pas sprake kan zijn van een herstel als er een duidelijke omslag gebeurt op het privaat domein (bronmaatregelen zoals afvoer vermijden door bvb ontharden, hemelwater gebruiken waar mogelijk, infiltreren,…). Het bekomen van een stadsbrede omslag (publiek en privaat domein) is een tanker die moet worden gekeerd richting een klimaatadaptieve route. Hiervoor moet het nodige brede draagvlak worden gezocht. Het uitwerken van een communicatiestrategie en daarvoor benodigde instrumenten zijn daarom onderdeel van de opdracht. De aanpak is voor het overgrote deel participatief met ruimte voor co-creatie.
De opdracht wordt opgedeeld in twee percelen:
• Perceel 1: De opmaak van een gebiedsdekkend integraal waterplan (IWA, (inbegrepen hemelwater- en droogteplan HWDP) met o.a. de opmaak van de kwetsbaarheids- en risicoanalyse (in kader klimaatadaptatieplan 2020-2030) in kader van het burgemeesterconvenant en het uitwerken van een communicatiestrategie en -instrumenten rond klimaatadaptief waterbeheer.
Het eerste perceel behelst de opmaak van een integraal waterplan voor de stad Aalst en een aantal aanverwante instrumenten. Het waterplan realiseert een stadsbrede, grondgebiedsdekkende visie en zoekt integrale oplossingen op korte en lange termijn voor de vraagstukken rond water in Aalst. Het dient inzicht te geven in een betere afstemming van de huidige en toekomstige waterhuishouding van Aalst op de onder- en bovengrondse ruimtelijke context. Het waterplan biedt bovendien een helder kader voor investeringen, ontwerp- en beheerkeuzes voor de komende decennia.
• Perceel 2: Opmaak digitale Atlas Aalsterse Waterlopen.
Het 2de perceel bestaat uit de opmaak van de digitale atlas van de Waterlopen in Aalst in functie van het beheer (hydraulisch, ecologisch, vergunningen) met als doel het klasseren van de waterlopen in de categorieën voorzien in het waterwetboek (publieke grachten, waterlopen 3de categorie). Een goed waterlopenbeheer is essentieel in een klimaatadaptief beleid (blauwgroene dooradering, waterpeilbeheer, verzekeren van de nodige buffering ter voorkoming van wateroverlast,…).
Het bijzonder bestek met nr. 21/MJI-48/21-23 en de raming voor de opdracht “Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Opmaak integraal waterplan Aalst (IWA) en digitale atlas waterlopen. ”, opgesteld door de dienst Mobiliteit en openbare werken worden vastgesteld. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 252 892,55 EUR exclusief btw of 305 999,99 EUR inclusief 21% btw voor beide percelen.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De uitgave voor deze opdracht zal bij budgetwijziging voorzien worden in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder AC000189 MJP000089 – 0310/70214007.
prognose:
Uitgaven perceel 1:
2021: 30.000 EUR
2022: 150.000 EUR
2023: 80.000 EUR
Uitgaven perceel 2
2021: 30 000 EUR
2022: 60 000 EUR