di 25/05/2021 - 20:00 https://web-aalst.streamovations.be/sessions/reference/vragenuur-raad-voor-maatschappelijk-welzijn-gemeenteraad-25-mei-2021
Opstart partnerwerking TV OOST en onderzoek naar toekomstige samenwerkingsvormen.
Wijziging van gemeenteweg in kader van omgevingsvergunning.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor stedenbouwkundige handelingen, namelijk voor het oprichten van een sociaal woonproject met nieuwbouw van 88 sociale woongelegenheden, een ondergrondse parkeergarage, heraanleg publieke ruimte, werken aan waterloop 2e categorie, het bouwen van een hoogspanningscabine en het slopen van bestaande woningen. De voorliggende aanvraag omvat wijzigingen aan de aanleg (afmetingen en uitvoering) van het bewuste toekomstige openbaar domein. Deze wijzigingen dienen, in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Pas nadien kan het college van burgemeester en schepen een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
In het kader van het stimuleren van innovatie bij zorgondernemers in Oost-Vlaanderen, organiseert ZorgLab in samenwerking met de Provincie Oost-Vlaanderen een eerste oproep voor innovatieve ideeën voor betere gezondheid en zorg. De lancering van de oproep staat gepland voor eind juni 2021.
Voor het schooljaar 2021-2022 moet er ‘centraal aangemeld’ worden bij de secundaire scholen. Dat systeem wordt niet wettelijk opgelegd vanuit Vlaanderen, maar werd ingevoerd door het lokaal overlegplatform (LOP) secundair onderwijs. Dit tegen het advies van de stad in, die niet te vinden was en is voor dergelijk systeem.
Een computer drukt een ticket af waarbij het tijdstip van aanmelden geen belang heeft. Ouders hebben dus minder controle over de schoolkeuze van hun kind. Ze geven één of meerdere scholen van voorkeur op, en de selectie gebeurt door de computer op basis van toeval, zelfs de woonplaats maakt niet uit. En laat deze werking nu net haaks staan op artikel 24 van de grondwet: vrijheid van onderwijs.
Het systeem van centraal aanmelden heeft als voordeel dat je niet meer in de rij moet staan als ouder, en dat de sociale mix beter georganiseerd wordt. Maar wat als je als ouder wél in de rij wil staan, en super gemotiveerd bent om voor een bepaalde school te gaan. Of dat jouw kind bepaalde specifieke noden heeft, waarvoor je een specifieke school kiest. Wat dan? Dan krijg je als ouder zelfs die kans niet meer. We creëren ‘eenheidsworst scholen’ op deze manier.
Heeft het LOP er al bij stilgestaan wat voor een psychische druk dit systeem legt, bij zowel ouders als kinderen? De afgelopen weken kwamen tal van schrijnende verhalen naar boven, kinderen en ouders die nu tot 1 juni moeten wachten, omdat ze zelfs geen enkele van hun opgegeven keuzes haalden. Demotiverend. En wat als het kind uiteindelijk niet in een school van zijn keuze terecht kan, wat zal dit doen met de verdere ontwikkeling van zo’n kind?
Vanuit het LOP klinkt het dat het algoritme dat gebruikt wordt in het nieuwe systeem, is wat de wetgeving ons voorschrijft (voorrangsregel broer/zus, schooltoelage, diploma van de mama, kind van personeel) en dus hetzelfde is als voor de invoering van het systeem. Maar mijns inziens wel met dat verschil dat de vrijheid van onderwijs enorm aan banden gelegd wordt.
We moeten een kat ook een kat noemen: er is een groeiend capaciteitsprobleem in Aalst. Het aantal leerlingen stijgt elk jaar. In het totaal zijn er 1559 aanmeldingen voor stroom 1A/1B. Ter vergelijking, in 2014 - 2015 waren dit 1300 leerlingen. Op 7 jaar ligt de stijging in de grootteorde van 20%: gemiddeld 40 leerlingen per jaar. De bezettingsgraad ligt op 95% tot 97%. Op zich kan je dan zeggen dat er ‘geen probleem’ is omdat elk kind wel een plaats vindt. Maar het is echter wel een ‘zeer groot probleem’ wanneer je kind geen plaats heeft op de school van zijn keuze.
Tot slot wil ik benadrukken dat de schoolkeuze volledig vrij moet kunnen zijn: vrij op basis van een bepaald schoolproject, op basis van een specifieke studierichting, op basis van bepaalde behoeftes van het kind, op basis van de locatie… . Ouders en kinderen hun vrijheid mag niet beperkt worden voor een hogere doelstelling als de sociale mix. Die twee zaken moeten worden losgekoppeld van elkaar. Idealiter: een centraal aanmeldingssysteem waar alleen de vrije schoolkeuze het criterium is, en dat de sociale mix op een andere manier gerealiseerd wordt.
Mijn vragen:
In Aalst beslisten alle scholen om vanaf 2021 met een centraal aanmeldingssysteem te werken. Dit betekent dat ouders hun kind kunnen aanmelden in de school/scholen van hun keuze. In dit systeem wordt er voorrang gegeven aan indicatorleerlingen want er is een akkoord alsook een verplichting om een bepaalde percentage aan zo’n leerlingen in te schrijven met een ondergrens van 35 %.
Bij niet-indicatorleerlingen beslist de computer en vallen dus toch een aantal kinderen uit de boot. Dit is onwezenlijk en dat krijg je als ouder moeilijk uitgelegd aan je 12 j kind. We kunnen hier dan ook spreken van discriminatie en omgekeerd racisme want kinderen van gestudeerde en welgestelde ouders worden zo enorm benadeeld.
Nochtans er staat in de Belgische Grondwet: Je hebt als ouder het recht om je kind in een school naar eigen keuze in te schrijven. De Belgische Grondwet garandeert die vrije schoolkeuze van ouders en hun kind (artikel 24). Spijtig genoeg is dit vandaag niet het geval. 6 % van de kinderen die werden aangemeld met dit systeem, hebben totaal geen plaats in een school, gelijk welke school gekregen. Toch spreekt het LOP (Lokaal Overlegplatform voor gelijke kansen Aalst) met als voorzitter, Youssef Ben Abdeljelil van een groot succes!! ….6 % van de kinderen hebben echter GEEN school.
Beseffen de scholen dan niet wat een psychologische impact dit heeft op het kind dat gemotiveerd en gedreven is alsook op hun ouders? Dit werkt zeer demotiverend en dat kinderen dan schoolmoe worden, is niet te verwonderen. Voor een ouder is dit ook enorm frustrerend want je wilt toch het beste voor je kind en dat wordt door dit systeem afgenomen. Elke gemotiveerde ouder heeft er geen probleem mee om als het moet te kamperen aan de school van hun keuze om toch zeker te zijn dat hun kind er kan worden ingeschreven.
Wat ik daarbij ook niet begrijp, is waarom onze Aalsterse scholen in dit systeem zijn ingestapt? Wat is de drijfveer, tenslotte was dit systeem geen verplichting. Er is wel een decreet dat 35% van de leerlingen die ingeschreven worden in een school indicatorleerlingen moeten zijn, waarom hanteren onze Aalsterse scholen dan 42%? Dit systeem van onze kinderen inschrijven moet worden afgevoerd om deze onzekerheid en wanhoop te vermijden voor de volgende jaren.
Mijn vragen:
Zal het stadsbestuur zich een actievere trekker van sociale woningen tonen?
Een ronde van Aalst leert dat heel wat geschikte gronden worden verkocht aan private ontwikkelaars (meerdere gronden in de wijk Rozendreef), zonder enige realisatie van de compenserende bouw van sociale woningen elders in Aalst.
Toch heeft de centrumstad een pak potentiële bouwgronden voor sociale woningen die niet of nog niet benut worden zonder enig tijdsperspectief op realisatie:
Aan de Klaproosstraat, wijk Horebekeveld, ligt er honderden meters bestratingen waaraan de bouw door de sociale bouwmaatschappij al vele jaren door de Stad geblokkeerd is. Voor zover ons geheugen ons niet in de steek laat: omdat er anders teveel verkeer langs Binnenstraat zou komen. Actueel worden aan de andere kant van de Botermelkstraat HONDERDEN WONINGEN door private verkavelaars voor tweeverdieners gebouwd: vaak meer dan één auto per gezin: plots is het mobiliteitsprobleem niet meer van tel? Of enkel voor sociale woningbouw?
De sociale bouwmaatschappij Dewaco, heeft zijn groot project aan de Kloosterweg nog steeds niet afgewerkt: wie of wat houdt hen tegen om dit af te werken: dit project is nota bene een VERVANGNIEUWBOUW van de sociale stadswoningen op dezelfde plaats, zonder aansnijden van open ruimte.
De Stad is met AGSA eigenaar van een belangrijk perceel aan de Immerzeelwijk. Ook hier zijn private verkavelaars en bouwheren volop aan het realiseren: het afgewerkte project van groep Huyzentruyt nam reeds een flinke hap uit de maximaal te bouwen woningen in dit project gebied. Bij AGSA: oorverdovend stil? Gaat u zolang wachten tot er geen ruimte meer beschikbaar is voor de ‘tenminste 10%’ sociale woningen? Bovendien zijn ook daar recente ‘evoluties’ die het absolute aantal sociale wooneenheden zal doen verminderen…
De Stad is met AGSA een zeer grote grondbezitter aan Tragel: deze locatie is zo centraal gelegen en vlakbij de stations van openbaar vervoer, dat dit een gedroomde locatie is voor sociale huurders die zich geen -emissieloze- privéauto kunnen permitteren: ook hier enkel maar vage goede voornemens maar geen enkele bindende beslissing…
Mogelijks heeft de Stad met dit ruim aanbod van nog niet aangesneden gronden, ‘bestemd’ voor sociale huisvesting de sleutel in handen: waarom niet op deze locaties de bouwmaatschappijen een plaats geven om versneld projecten te realiseren?
We zouden nog even kunnen doorgaan… maar laat het duidelijk zijn dat het behalen van het ‘bindend Sociaal Objectief’ tegen 2025 met de huidige trage vooruitgang steeds onzekerder wordt. Bovendien landt Aalst ook dan nog op een beschamende 5 procent sociale huurwoningen.
Nochtans leven te veel Aalstenaars in ongezonde en vaak onveilige private huurwoningen.
Een inferno zoals vorige weken in de hoofdstad kan alleen voorkomen worden door met bekwame spoed de renovatie en nieuwbouw van sociale huisvesting te ondersteunen, door zelf onze beschikbare terreinen aan te spreken.
Vandaar onze vraag:
Een reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur heeft als doel om, via een systeem van vergunningen, deelsteps gecontroleerd gebruik te laten maken van het openbaar domein en tegelijkertijd het kwaliteitsniveau en gebruiksniveau van de deelsteps te bewaken met het oog op de openbare orde en veiligheid. Nieuwe en innovatieve ontwikkelingen mogelijk maken is ook een doel van dergelijk reglement.
De exploitatie van het stedelijk zwembad is in handen van SportAG (autonoom gemeentebedrijf). Het SportAG kiest ervoor om bij de heropening van het stedelijk zwembad niet langer een tarief per leerling aan te rekenen, maar een tarief per zwembaan/uur toe te passen.
De stad dient dus zelf, voor de schoolfacturatie, een individueel tarief per leerling voor het stedelijk onderwijs te bepalen. Dit tarief zou van toepassing zijn vanaf het schooljaar 2021-2022 (voorziene datum heropening stedelijk zwembad 'Aquatopia': 4 oktober 2021).
Leningsovereenkomst tussen Stad Aalst en SportAG.
Elk van onze gemeenten had zijn eigen wijkagenten en ook een kantoor waar bewoners naartoe konden om geholpen te worden door deze agenten. Maar door de nieuwe maatregelen tijdens de coronacrisis zijn deze kantoren ‘tijdelijk’ opgedoekt. Althans, dat was de bedoeling tot na de coronacrisis. Deze wijkagenten zitten nu ook op het politiekantoor aan de Beekveldstraat en kunnen daar worden aangesproken.
Vele mensen, ouderen maar ook jonge mensen, hebben het daar een beetje moeilijk mee. Meestal was de stap om naar de politie te gaan voor een probleem niet zo groot als ze dit in eigen gemeente konden doen, in een klein kantoortje waar ze de vriendelijke wijkagent zelfs echt kennen en er toch een andere sfeer heerst.
Nu moeten ze voor het minste naar de stad komen om daar hun probleem uit de doeken te doen.
Nu hoor ik in de wandelgangen dat de wijkpolitie niet meer teruggaat naar de wijkkantoren en deze zullen worden ingezet voor andere doeleinden. Dan is er geen echte wijkwerking meer … Hebben de bewoners van onze gemeenten geen aanspreekpunt meer in hun gemeente?
Mijn vragen:
Via de media werd bevestigd i.v.m. een algemene stijging van de consumptieprijzen.
Iedereen zal gedurende de C19 pandemie dit ook ondervonden hebben. De algemene levensduurte zet zich verder, op alle gebieden.
Indexatie van de lonen/wedden is maar een gedeeltelijke compensatie, immers, ook de fiscus geniet hiervan mee.
Het enorme jaarlijks Federale begrotingstekort zal de komende generaties moeten “opgevuld” raken door allerhande Federale directe- en indirecte (meer)belastingen. Opvallend is de minimale stijging van de belastingvrije som (met 70€ per jaar) per inkomen.
De Federale regering heeft ons hierdoor, nu al, “goed liggen”.
Tevens behoren vroegere Federale belastingverminderingen definitief tot het verleden.
Het bovenvermelde, vernoem ik, als bewijs van een verhoogde algemene belastingdruk voor onze bevolking, dus ook in Aalst.
Als deel van de Stadsfiscaliteit vormt de onroerende voorheffing samen met de algemene gemeentebelasting (AGB) de grootste rechtstreekse heffing.
Vroegere schepen van Financiën verlaagde, vele jaren terug, het % AGB van 8% naar 7,5%. Een verlaging die echter gecompenseerd werd door een verhoging van de onroerende voorheffing.
Rekening houdende met hogervermelde stijging van de levensduurte, de hogere fiscale druk voor de gezinnen, de afgeschafte Federale belastingverminderingen en de bijna constante van de belastingvrije som voor de beroepsinkomens
Volgende vraag:
De werken omvatten de heraanleg van een gescheiden rioleringsstelsel met aanleg van nieuwe grachten en 3 bufferbekkens en herprofilering van oude grachten, samen met de heraanleg van de wegenis inclusief nieuwe fietspaden voor een veilige fietsverbinding tussen Herdersem en Moorsel: Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat, deel Avouéstraat en deel Beugemstraat.
In dit project wordt ook één van de laatste lozingspunten in Aalst van afvalwater op de beek gesaneerd.
De werken omvatten onder meer:
Het betreft een opdracht met een vast en een voorwaardelijk deel. Voor de uitvoering van de bufferbekkens, aanleg van fietspaden en langsgrachten moeten grondinnames gerealiseerd worden en dient er een omgevingsvergunning verkregen te worden. Deze werken kunnen pas aanvatten als er aan de voorwaarden voldaan is. Dit betreft het voorwaardelijke gedeelte van de opdracht.
Raming: 5 957 285,28 EUR. excl. btw of 6 277 714,34 EUR EUR incl. btw
Budgetlijnen: MJP003162 – AC000169 – 0200-70/2240007, MJP003248 – AC000169 – 0200-70/2270007, MJP004278 – AC000169 – 0200-70/2251007 en MJP004279 – AC000169 – 0200-70/1500000.
Wijze van gunnen: openbare procedure
Het project omvat de uitvoering van de restauratiewerken die nodig zijn om de pastorij te Nieuwerkerken-Aalst te conserveren, restaureren, op te waarderen en een herbestemming te geven, zoals bepaald in de concessie overeenkomst dd. 26 juni 2018 met de vzw lnterno.
Gezien de hoge erfgoedwaarde van zowel het interieur als exterieur werd op 24 juni 2019 het architectenbureau Maarten Dobbelaere bvba aangesteld als extern ontwerper om het restauratiedossier op te maken en de werken op te volgen, alsook om de noodzakelijke dossiers op te stellen in functie van het ontvangen van erfgoedpremies van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Huidig dossier betreft de aanbesteding van de restauratie- en bouwwerken bouwwerken ter realisatie van het project.
Raming: 928 394,78 EUR excl. btw of 1 123 357,68 EUR incl. btw (btw verlegd)
Budgetlijn: MJP003410
Gunningswijze: openbare procedure
De gemeentelijke rioolbeheerder staat in voor het verzamelen van het afvalwater. De gemeentelijke riolering loopt tot aan een collector, die het afvalwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) transporteert. Bij verafgelegen woningen wordt het afvalwater afzonderlijk per woning gezuiverd in een individuele behandelingsinstallatie (IBA) onder de verantwoordelijkheid van de bewoner. De rioolbeheerder kan het beheer en de plaatsing van een IBA overnemen.
De gemeentelijke rioolbeheerder staat tevens in voor de regenwaterafvoer van woningen/bedrijven en van het openbaar domein.
De stad Aalst beheert het gemeentelijke rioolnet, hierbij bijgestaan door een externe dienstverlener. Deze ondersteuning omvat:
De nieuwe overheidsopdracht omhelst deze dienstverlening voor de periode van 5 jaar.
De opdracht kan 1 keer stilzwijgend verlengd worden voor een periode van 5 jaar, mits positieve evaluatie opgesteld door de leidend ambtenaar.
Raming: 200 000 EUR incl. btw op jaarbasis
Budgetlijnen: MJP000439-AC000194-0310-70/2270007.
Wijze van gunnen: mededingingsprocedure met onderhandeling
De dienst openbare werken is al veel jaren aan de slag met een klimaatadaptief waterbeheer. Onze rioolinfrastructuur wordt langzaam maar zeker aangepast om te voldoen aan de toekomstige noden die onderhevig zijn aan klimaatverandering. De focus lag voor de publieke infrastructuur tot enkele jaren geleden vooral op het voorkomen van wateroverlast en minder rond de droogteproblematiek (grondwaterherstelbeleid). Ook op het 2de vlak is de stad sinds enkele jaren aan de slag (inzetten op infiltratie, buffering,...). Desondanks moet voor herstel van het grondwaterpeil een tandje (of meer) bijgestoken worden. Zo is er nood om in onze investeringen nog meer in te zetten op een actief grondwaterherstelbeleid door bijvoorbeeld het beperken van verharding of waar mogelijk waterdoorlatende verhardingen aan te leggen. Synergiën met vergroening liggen dan voor de hand. Op het privaat domein zijn we als stad ook reeds geruime tijd aan de slag met een grondwaterherstelbeleid (afkoppeling hemelwater, ontharding,…) maar de initiatieven aan de kant van de stad (bvb. subsidiëring afkoppeling hemelwater) volstaan niet. Toename van het initiatief aan de kant van de burger is nodig.
Gelet op de budgettaire beperkingen moeten we als stad de beperkte middelen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten waarvoor een financieel goed onderbouwde en gerichte aanpak voor onze investeringen (masterplan) aangewezen is.
De verhoudingen tussen publiek en privaat domein maken bovendien dat er pas sprake kan zijn van een herstel als er een duidelijke omslag gebeurt op het privaat domein (bronmaatregelen zoals afvoer vermijden door bvb ontharden, hemelwater gebruiken waar mogelijk, infiltreren,…). Het bekomen van een stadsbrede omslag (publiek en privaat domein) is een tanker die moet worden gekeerd richting een klimaatadaptieve route. Hiervoor moet het nodige brede draagvlak worden gezocht. Het uitwerken van een communicatiestrategie en daarvoor benodigde instrumenten zijn daarom onderdeel van de opdracht. De aanpak is voor het overgrote deel participatief met ruimte voor co-creatie.
De opdracht wordt opgedeeld in twee percelen:
• Perceel 1: De opmaak van een gebiedsdekkend integraal waterplan (IWA, (inbegrepen hemelwater- en droogteplan HWDP) met o.a. de opmaak van de kwetsbaarheids- en risicoanalyse (in kader klimaatadaptatieplan 2020-2030) in kader van het burgemeesterconvenant en het uitwerken van een communicatiestrategie en -instrumenten rond klimaatadaptief waterbeheer.
Het eerste perceel behelst de opmaak van een integraal waterplan voor de stad Aalst en een aantal aanverwante instrumenten. Het waterplan realiseert een stadsbrede, grondgebiedsdekkende visie en zoekt integrale oplossingen op korte en lange termijn voor de vraagstukken rond water in Aalst. Het dient inzicht te geven in een betere afstemming van de huidige en toekomstige waterhuishouding van Aalst op de onder- en bovengrondse ruimtelijke context. Het waterplan biedt bovendien een helder kader voor investeringen, ontwerp- en beheerkeuzes voor de komende decennia.
• Perceel 2: Opmaak digitale Atlas Aalsterse Waterlopen.
Het 2de perceel bestaat uit de opmaak van de digitale atlas van de Waterlopen in Aalst in functie van het beheer (hydraulisch, ecologisch, vergunningen) met als doel het klasseren van de waterlopen in de categorieën voorzien in het waterwetboek (publieke grachten, waterlopen 3de categorie). Een goed waterlopenbeheer is essentieel in een klimaatadaptief beleid (blauwgroene dooradering, waterpeilbeheer, verzekeren van de nodige buffering ter voorkoming van wateroverlast,…).
Raming: 306 000 EUR exlusief btw voor beide percelen.
Artikelnummer en actie: AC000189 MJP000089 – 0310/70214007 en AC000189 MJP000317 - 0390/61 2140007
Wijze van gunnen: mededingingsprocedure met onder onderhandeling
Naast de middenstand in het algemeen, werden en worden uiteraard ook de Aalsterse concessiehouders economisch getroffen door de verplichte corona-sluitingen.
Sommige concessiehouders beschikken over geen terras zoals bijv. de uitbater van het Utopia-café en kunnen dus bijgevolg nog steeds niet openen.
Vragen:
Vanaf 9 juni mogen opnieuw binnenactiviteiten plaatsvinden. Bioscopen, restaurants, theaters enz. mogen mits bepaalde maatregelen zoals luchtkwaliteit en ventilatie gelukkig opnieuw de deuren opengooien.
Niets houdt ons dus tegen om commissies en gemeenteraad vanaf 9 juni opnieuw fysiek te laten doorgaan, wat de vergaderingen mijn inziens aangenamer en interessanter maakt.
Vragen:
Sinds 1 maart 2021 is iedereen vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om niet alleen een mondmasker bij zich te hebben maar het ook te dragen binnen de bebouwde kom van onze stad. De politieverordening is momenteel van kracht tot en met 30 juni 2021.
Gezien het aantal besmettingen en overlijdens gelukkig dalen, er meer en meer mensen gevaccineerd worden waarbij al heel wat ouderen en kwetsbare inwoners beschermd werden en er heel wat versoepelingen in gang treden, vragen we om de politieverordening die het dragen van een mondmasker binnen de bebouwde kom tot eind juni vervroegd in te trekken. Wanneer een verplichting geen grond meer heeft, dan is er ook geen reden om ze nog langer aan te houden dan nodig.
Aalst is een van de weinige steden en gemeenten in Vlaanderen waar nog een algemene mondmaskerplicht geldt. Nu er in buitenlucht steeds meer toegelaten wordt is het ook aangewezen om wie doorheen de stad wandelt, en er amper iemand tegenkomt, te verlossen van de verplichting om een mondmasker te dragen.
Het gezond verstand zegt dat wanneer je geen anderhalve meter afstand kan houden van anderen, je een mondmasker moet dragen. De regel is dus nuttig op markten, in winkelstraten en aan winkels in deelgemeenten, in openbare gebouwen, in schoolomgevingen en in de buurt van het bus- en treinstation. Hier kan je, zoals andere steden en gemeenten, zelfs nog met tijdslots werken maar ook die optie wordt in onze stad zelfs niet overwogen.
We vragen nog steeds een aanpassing van de politieverordening. Bijvoorbeeld, een aanpassing waardoor het verplicht dragen van een mondmasker wegvalt binnen de bebouwde kom en vervangen wordt tot het verplicht dragen van een mondmasker binnen en op de Wallenring van Aalst, het liefst zelfs binnen bepaalde tijdslots. Ook die zijn perfect controleerbaar door de ordediensten. Op andere plaatsen moeten inwoners dan ten allen tijde verplicht een mondmasker op zak hebben voor als het plots druk zou worden op normaal rustige plaatsen. Zo ben je nog steeds voorbereid op onverwachte situaties waarin de veilige afstand niet gegarandeerd kan worden.
De huidige algemene verplichting maakt het vooral gemakkelijker voor wie op de handhaving moet toezien maar de inwoners van Aalst hebben niet langer het gevoel dat ze iets nuttigs aan het doen zijn. De parameter moet zijn: waar veel mensen samenkomen, draag je een masker. Wanneer je ’s ochtends of ’s avonds, of zelfs overdag ergens alleen rondloopt is dit echter compleet nutteloos en blijft het gewoonweg overkill.
Vragen
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG gaf op 29 maart 2021 goedkeuring aan het exploitatieplan zwembad. Dit exploitatieplan gaf aanleiding tot een wijziging van de zwembadtarieven. In het kader van de huidige beheersovereenkomst tussen stad en SportAG dient deze aanpassing van de zwembadtarieven voorgelegd te worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Bij aangetekend schrijven van 10 mei 2021, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 22 juni 2021 in het Hof van Nassau, Balegemstraat 2 te 9620 Zottegem om 19u.
In het geval dat de veiligheidsmaatregelen i.k.v. het COVID-19 virus nog steeds van kracht zijn, zal SOLVA opteren voor een digitale Algemene Vergadering. Instructies tot deelname aan deze digitale vergadering mag u via e-mail verwachten.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
De coöperatieve vennootschap EthiasCo cvba (vroeger onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht) waarvan het de stad Aalst coöperant-lid is is, houdt een algemene vergadering op 30 juni 2021. De agenda dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden. De raad duidt eveneens zijn vertegenwoordiger op de algemene vergadering aan, en bepaalt ook diens mandaat.
Verzoekschrift tot gedeeltelijke opheffing buurtweg 141 te Erembodegem
De komende maanden zullen er 25 nieuwe OverKop-huizen opstarten in Vlaanderen en Brussel, waaronder één in Aalst. Vanuit de oppositie hebben we in het verleden reeds geïnterpelleerd met de vraag om bijkomende initiatieven te voorzien voor de jongeren in onze stad.
Vooruit vraagt een centrale inplanting van dit OverKop-huis om een vlotte bereikbaarheid te garanderen. Gezien het Vlaams museum er niet komt, is de Pupillensite een ideale plek om zo’n thuisbasis voor de jeugd te creëren.
Het stadsbestuur zal de opdracht geven tot het opmaken van een nieuw RUP voor het gebied rond de Pupillensite. Hier zou het idee van een ‘Huis van de Jeugd’ zeker mee in verwerkt kunnen worden. Er is ook nood aan repetitieruimte, een jeugdhuis, ontmoetingsplaats,... kortom plekken waar jongeren in hun vrije tijd terechtkunnen om zich verder te ontwikkelen.
Aalst is bovendien ook een bloeiende studentenstad met meer dan 20K leerlingen, maar blijkt te kampen met een capaciteitsprobleem over de verschillende onderwijsnetten heen. Het lijkt ons dan ook het moment om voorafgaande gesprekken op te starten met de verschillende scholengroepen en de Vlaamse Overheid om te zien of Aalst extra capaciteit kan krijgen. Indien dit positief wordt bevonden kan dit dan meegenomen worden in de opmaak van het nieuwe RUP.
We vragen dan ook om bij de opmaak van het nieuwe RUP rekening te houden met te tekorten in Aalst voor de jongeren. Uit het afgelopen jaar hebben we de pijnlijke cijfers kunnen waarnemen m.b.t. de jongeren. Laat dit niet zomaar aan jullie voorbijgaan en bekijk dit als een opportuniteit om onze toekomst de hand te reiken.
Daarom vragen wij:
De trein is altijd een beetje reizen. Als je vandaag in Aalst je reis aanvat of beëindigt krijg je niet onmiddellijk de meest charmante indruk. Een stationsbuurt is de ambassadeur bij uitstek voor mensen die onze stad bezoeken. U weet echter net als ons, vraag aan 100 Vlamingen een mening over het station in Aalst en u zal daar weinig positieve meningen over horen. Dit blijft terugkeren op de gemeenteraad en in de media maar we merken weinig verandering. Daarom zullen wij nu als constructieve oppositiepartij zelf enkele voorstellen formuleren. Gaat Aalst net als Mechelen pleiten voor rookvrije stationsperrons? In een restaurant, in scholen of op de trein wordt gelukkig niet meer gerookt. Ook langs sportterreinen mag sinds kort niet meer gerookt worden in Aalst. Zo willen we een belangrijk signaal geven naar de Aalstenaar, een voorbeeld zijn voor andere steden. We willen onze kinderen het recht geven om rookvrij op te groeien. En streven naar een gezondere samenleving.
Enkele gemeenteraden terug hadden we hier een boeiend debat over het uitbundig consumeren van pilsbier op het stationsplein. Vandaag, ondanks de heropening van de terrassen, blijven groepen mensen van frisse blikjes genieten op het plein en de trappen die toegang geven aan het perron. Dit zorgt voor een onaangename sfeer op het randje van bedreigend voor gezinnen en pendelaars die hier langs moeten om naar de perrons te gaan. De discussie over het al dan niet verbieden van alcohol drinken op dit deel van het openbaar domein hebben we reeds gevoerd. We vragen echter alsnog om dan op zijn minst de bijhorende overlast aan te pakken, en samen met de gemeenschapswachten, straathoekwerkers, politie en de NMBS op zoek te gaan naar een oplossing. Om alzo een aangename doorgang van het plein naar de perrons te garanderen.
Sedert de opening van de nieuwe fietsenstalling stellen wij vast dat deze niet gekend is en niet gebruikt wordt. Hetzelfde geld ook voor de volledig vernieuwde onderdoorgang deze wordt minimaal gebruikt en is zeer donker. Ondanks lazen we dat een snoep en frisdrankautomaat werd gevandaliseerd. Een duur nieuw stadsontwikkelingsprojet bedoeld om ons station op te waarderen ligt er bij als een getto. Dit kan eenvoudig verbeterd worden door betere signalisatie van de oude naar de nieuwe fietsenstalling en zo het verhogen van de passage door de nieuwe onderdoorgang. Waarom niet gevraagd om de treinen van de NMBS te laten halt houden aan de nieuwe onderdoorgang om zo extra passage te creëren. Ook een tijdelijke afgeschermde doorsteek naar het jaagpad zien wij als een oplossing
Hierbij hebben wij volgende vragen:
Een gevolg van corona is dat het gebruik van de QR-code meer en meer ingeburgerd geraakt. Zo maken tal van horecazaken hun menukaarten leesbaar via QR-codes en worden ook steeds meer financiële transacties via QR-codes verricht.
Het gebruik ervan is simpel: je ziet een QR-code, pakt je smartphone, scant de code en leest de info. Het gebruik van QR-codes biedt ook het voordeel dat er minder infofolders en publicaties moeten geprint worden en dat de informatie gemakkelijker up-to-date kan gehouden worden. Je kan QR-codes aanbrengen op stickers, maar ook op tegels wat mooier oogt op/aan historische monumenten.
Meer dan ooit beleven we alles op een andere manier. We ontdekken onze stad, onze wijk, ons dorp op een andere manier. We trekken er op uit en ontdekken nieuwe plekken in onze directe omgeving. Eens te meer zou een QR-code een bron van extra informatie kunnen betekenen. Bij monumenten in landen als Italië, Spanje of Nederland is het gebruik ervan al verder gevorderd.
Stel, we plaatsen een bord met QR-code aan het station, de bezoeker scant de code en krijgt onmiddellijk alle info die wij willen meedelen bv. waar is ons carnavalsmuseum gelegen, wanneer is het geopend? Ook bv. voor 'historische' plaatsen: de Belforttoren, de Sint-Martinuskerk, het Priester Daensplein, de Borse van Amsterdam kan eens schat aan informatie vrijgegeven worden.
We moeten vooruit denken. De uitrol van de QR-code kan breed gebeuren. We kunnen starten met onze monumenten en historische (of belangrijke) gebouwen om vervolgens ook onze belangrijkste straatnamen een QR-code te bezorgen om zo het ontdekken van eigen stad en streek verder mogelijk te maken. Van mensen naar wie een straat genoemd is, bestaat er meestal wel een online infopagina. Die pagina moet met de QR-code gemakkelijk bereikbaar zijn.
Vragen: