Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Silke Van Vaerenvergh.
Voor het schooljaar 2021-2022 moet er ‘centraal aangemeld’ worden bij de secundaire scholen. Dat systeem wordt niet wettelijk opgelegd vanuit Vlaanderen, maar werd ingevoerd door het lokaal overlegplatform (LOP) secundair onderwijs. Dit tegen het advies van de stad in, die niet te vinden was en is voor dergelijk systeem.
Een computer drukt een ticket af waarbij het tijdstip van aanmelden geen belang heeft. Ouders hebben dus minder controle over de schoolkeuze van hun kind. Ze geven één of meerdere scholen van voorkeur op, en de selectie gebeurt door de computer op basis van toeval, zelfs de woonplaats maakt niet uit. En laat deze werking nu net haaks staan op artikel 24 van de grondwet: vrijheid van onderwijs.
Het systeem van centraal aanmelden heeft als voordeel dat je niet meer in de rij moet staan als ouder, en dat de sociale mix beter georganiseerd wordt. Maar wat als je als ouder wél in de rij wil staan, en super gemotiveerd bent om voor een bepaalde school te gaan. Of dat jouw kind bepaalde specifieke noden heeft, waarvoor je een specifieke school kiest. Wat dan? Dan krijg je als ouder zelfs die kans niet meer. We creëren ‘eenheidsworst scholen’ op deze manier.
Heeft het LOP er al bij stilgestaan wat voor een psychische druk dit systeem legt, bij zowel ouders als kinderen? De afgelopen weken kwamen tal van schrijnende verhalen naar boven, kinderen en ouders die nu tot 1 juni moeten wachten, omdat ze zelfs geen enkele van hun opgegeven keuzes haalden. Demotiverend. En wat als het kind uiteindelijk niet in een school van zijn keuze terecht kan, wat zal dit doen met de verdere ontwikkeling van zo’n kind?
Vanuit het LOP klinkt het dat het algoritme dat gebruikt wordt in het nieuwe systeem, is wat de wetgeving ons voorschrijft (voorrangsregel broer/zus, schooltoelage, diploma van de mama, kind van personeel) en dus hetzelfde is als voor de invoering van het systeem. Maar mijns inziens wel met dat verschil dat de vrijheid van onderwijs enorm aan banden gelegd wordt.
We moeten een kat ook een kat noemen: er is een groeiend capaciteitsprobleem in Aalst. Het aantal leerlingen stijgt elk jaar. In het totaal zijn er 1559 aanmeldingen voor stroom 1A/1B. Ter vergelijking, in 2014 - 2015 waren dit 1300 leerlingen. Op 7 jaar ligt de stijging in de grootteorde van 20%: gemiddeld 40 leerlingen per jaar. De bezettingsgraad ligt op 95% tot 97%. Op zich kan je dan zeggen dat er ‘geen probleem’ is omdat elk kind wel een plaats vindt. Maar het is echter wel een ‘zeer groot probleem’ wanneer je kind geen plaats heeft op de school van zijn keuze.
Tot slot wil ik benadrukken dat de schoolkeuze volledig vrij moet kunnen zijn: vrij op basis van een bepaald schoolproject, op basis van een specifieke studierichting, op basis van bepaalde behoeftes van het kind, op basis van de locatie… . Ouders en kinderen hun vrijheid mag niet beperkt worden voor een hogere doelstelling als de sociale mix. Die twee zaken moeten worden losgekoppeld van elkaar. Idealiter: een centraal aanmeldingssysteem waar alleen de vrije schoolkeuze het criterium is, en dat de sociale mix op een andere manier gerealiseerd wordt.
Mijn vragen:
over de interpellatie van raadslid Silke Van Vaerenbergh aangaande 'Het centrale aanmeldsysteem. Onze kinderen mogen niet behandeld worden als loterijloten.'.