Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Andreas Verleysen.
Zal het stadsbestuur zich een actievere trekker van sociale woningen tonen?
Een ronde van Aalst leert dat heel wat geschikte gronden worden verkocht aan private ontwikkelaars (meerdere gronden in de wijk Rozendreef), zonder enige realisatie van de compenserende bouw van sociale woningen elders in Aalst.
Toch heeft de centrumstad een pak potentiële bouwgronden voor sociale woningen die niet of nog niet benut worden zonder enig tijdsperspectief op realisatie:
Aan de Klaproosstraat, wijk Horebekeveld, ligt er honderden meters bestratingen waaraan de bouw door de sociale bouwmaatschappij al vele jaren door de Stad geblokkeerd is. Voor zover ons geheugen ons niet in de steek laat: omdat er anders teveel verkeer langs Binnenstraat zou komen. Actueel worden aan de andere kant van de Botermelkstraat HONDERDEN WONINGEN door private verkavelaars voor tweeverdieners gebouwd: vaak meer dan één auto per gezin: plots is het mobiliteitsprobleem niet meer van tel? Of enkel voor sociale woningbouw?
De sociale bouwmaatschappij Dewaco, heeft zijn groot project aan de Kloosterweg nog steeds niet afgewerkt: wie of wat houdt hen tegen om dit af te werken: dit project is nota bene een VERVANGNIEUWBOUW van de sociale stadswoningen op dezelfde plaats, zonder aansnijden van open ruimte.
De Stad is met AGSA eigenaar van een belangrijk perceel aan de Immerzeelwijk. Ook hier zijn private verkavelaars en bouwheren volop aan het realiseren: het afgewerkte project van groep Huyzentruyt nam reeds een flinke hap uit de maximaal te bouwen woningen in dit project gebied. Bij AGSA: oorverdovend stil? Gaat u zolang wachten tot er geen ruimte meer beschikbaar is voor de ‘tenminste 10%’ sociale woningen? Bovendien zijn ook daar recente ‘evoluties’ die het absolute aantal sociale wooneenheden zal doen verminderen…
De Stad is met AGSA een zeer grote grondbezitter aan Tragel: deze locatie is zo centraal gelegen en vlakbij de stations van openbaar vervoer, dat dit een gedroomde locatie is voor sociale huurders die zich geen -emissieloze- privéauto kunnen permitteren: ook hier enkel maar vage goede voornemens maar geen enkele bindende beslissing…
Mogelijks heeft de Stad met dit ruim aanbod van nog niet aangesneden gronden, ‘bestemd’ voor sociale huisvesting de sleutel in handen: waarom niet op deze locaties de bouwmaatschappijen een plaats geven om versneld projecten te realiseren?
We zouden nog even kunnen doorgaan… maar laat het duidelijk zijn dat het behalen van het ‘bindend Sociaal Objectief’ tegen 2025 met de huidige trage vooruitgang steeds onzekerder wordt. Bovendien landt Aalst ook dan nog op een beschamende 5 procent sociale huurwoningen.
Nochtans leven te veel Aalstenaars in ongezonde en vaak onveilige private huurwoningen.
Een inferno zoals vorige weken in de hoofdstad kan alleen voorkomen worden door met bekwame spoed de renovatie en nieuwbouw van sociale huisvesting te ondersteunen, door zelf onze beschikbare terreinen aan te spreken.
Vandaar onze vraag:
over de interpellatie van raadslid Andreas Verleysen aangaande 'Sociale huisvesting'.