Het decreet van 25-04-2014 (en latere wijzigingen) betreffende de omgevingsvergunning. In het bijzonder artikel 31 welke stelt: “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt …”.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning (hieronder ‘omgevingsvergunningsbesluit’). In het bijzonder artikel 47 welke stelt “Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is”.
Het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeentewegen. In het bijzonder artikel 12 welke stelt “… § 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning …”.
Op 17-02-2021 werd door Cathérine Vincent, DEWACO -WERKERSWELZIJN-, een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor een sociaal woonproject omvattende [1] de sloop van bestaande woningen, [2] de nieuwbouw van 88 sociale wooneenheden, [3] een ondergrondse parkeergarage met 37 autostaanplaatsen, [4] de heraanleg van de publieke ruimte en [5] de bouw van een hoogspanningscabine gelegen te Schietbaan-Kloosterweg-Rerum Novarumstraat in 9300 Aalst (kadastraal 4de afdeling, sectie G, nrs. 141A4-A5-A7, 141B3-B4-B5-B7, 141C3-C4-C5-C7, 141D3-D4-D5-D6-D7, 141E3-E4-E6-E7, 141F3-F4-F6-F7, 141G3-G4-G6-G7, 141H4-H6, 141K3-K4-K6, 141L3-L4-L6, 141M3-M4-M6, 141N3-N4-N6, 141P3-P4-P6, 141R4-R6, 141S3-S4-S6, 141T3-T4-T6, 141V3-V4-V6, 141W3-W4-W6, 141X3-X4-X6, 141Y3-Y4, 141Z3-Z4 en openbaar domein).
Met betrekking tot het sociaal bouwproject “Den Tir” gelegen te Schietbaan-Kloosterweg-Rerum Novarumstraat is er een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en de SHM Dewaco Werkerswelzijn waarvan de voorwaarden op 21-02-2017 werden vastgesteld door de gemeenteraad.
In het dossier wordt een onderscheid gemaakt tussen het deel ten westen en het deel ten oosten de van de Rerum Novarumstraat en de middelste verbindingsweg Kloosterweg-Schietbaan (op de plannen eveneens aangeduid als Rerum Novarumstraat).
Het deel ten westen van de Rerum Novarumstraat en van de middelste verbindingsweg Kloosterweg-Schietbaan
Het openbaar domein blijft in het bewuste deel van het projectgebied grotendeels behouden. De enige ‘grote’ veranderingen zijn het verbreden van de Schietbaan en een aantal handelingen aan/nabij de onbevaarbare waterlopen binnen het projectgebied.
De verbreding van de Schietbaan, inclusief de realisatie van een groene middenberm, gebeurt naar analogie met het overige deel van de Schietbaan buiten het plangebied en kan als positief worden bestempeld. Dit aangezien hierdoor enerzijds het groene karakter van de Schietbaan versterkt wordt en anderzijds de toegang vanuit het westen tot het ‘Randstedelijk groengebied Zomergembeek’ versterkt wordt. Bijkomend leidt de verbreding ook tot de realisatie van kwalitatieve afgebakende openbare parkeerplaatsen.
De geplande verlegging van één van de waterlopen blijft minimaal.
Het deel ten oosten van de Rerum Novarumstraat en van de middelste verbindingsweg Kloosterweg-Schietbaan
Voor het concrete deel van de projectgebied wordt in de aanvraag het ‘tabula rasa’-principe toegepast. Naast de sloop van de bestaande woningen zal het openbaar domein in zijn huidige vorm (nagenoeg) volledig verdwijnen.
Het in het bewuste deel van het projectgebied voorgestelde plein en park staat enerzijds in functie van de in het project voorziene woongebouwen en draagt anderzijds bij aan een verbetering van de toegang vanuit het westen tot het ‘Randstedelijk groengebied Zomergembeek’. Door de voorgestelde inrichting wordt het ‘Randstedelijk groengebied Zomergembeek’ (als het ware) uitgebreid in westelijke richting.
De voorziene doorsteken vanaf de Kloosterweg in noordelijke richting zijn positief in het kader van de bereikbaarheid van zowel het nieuwe plein en park als het ‘Randstedelijk groengebied Zomergembeek’.
In het voorgestelde openbaar domein wordt er een evenwichtige mix voorzien tussen verharde en niet-verharde zones. Het ontwerp besteed veel aandacht aan groen, waarbij onder meer kan worden verwezen naar de integratie van de bestaande waardevolle linde in het project.
De voorliggende aanvraag gaat gepaard met de opmaak van een nieuw rooilijnplan. Het project voorziet immers een wijziging aan de verdeling tussen het openbaar domein en het privaat domein. Het plan van grondafstand werd toegevoegd aan het dossier.
De stedenbouwkundige aanvraag werd voor advies voorgelegd aan zowel interne diensten ([1] dienst planning, stadsvernieuwing en wonen, [2] dienst Milieu & natuur, [3] dienst mobiliteit en openbare werken – team werven, [4] dienst mobiliteit en openbare werken – team mobiliteit en [5] Gecoro) als aan externe instanties ([1] Agentschap voor Natuur en Bos, [2] VMM - afdeling Operationeel Waterbeheer, [3] Aquafin, [4] Hulpverleningszone Zuid-Oost, [5] provincie Oost-Vlaanderen - waterbeleid, [6] Telenet, [7] Proximus, [8] Farys en [9] Fluvius). Deze brachten tot op heden allemaal een gunstig advies uit, eventueel mits een aantal voorwaarden en/of aanbevelingen. Sommige van deze voorwaarden en/of aanbevelingen hebben betrekking op de aanleg van het (toekomstig) openbaar domein.
De voorliggende aanvraag werd van 08-04-2021 tot en met 07-05-2021 aan een openbaar onderzoek onderworpen. Gedurende deze periode werden zeven bezwaarschriften ingediend.
De bezwaarschriften, die op één uitzondering na, op de laatste dag van het openbaar onderzoek werden ontvangen, gaan onder meer in op volgende aspecten:
Enkel de eerste drie aspecten handelen over aspecten gerelateerd aan de zaak der wegen en het rooilijnplan die onder de bevoegdheid vallen van de gemeenteraad. De rest van de bezwaarschriften handelen over stedenbouwkundige aspecten die worden behandeld in het kader van de adviesvraag van het college van burgemeester en schepenen aan de vergunningverlenende overheid, de deputatie van Oost-Vlaanderen.
Deze bezwaren kunnen als volgt worden beoordeeld:
Verder kan van een vergunningsaanvrager niet verwacht worden dat hij eenzijdig – laat staan op juridisch bindende wijze – de rooilijnen uittekent van een buurtweg, waarvoor nooit een gemeentelijke rooilijnplan is opgemaakt en dat burgerlijke rechten van derden in het gedrang zou brengen, te meer in acht genomen het gebrek aan detailgraad van de Atlas der Buurtwegen.
Van een vergunningsaanvragen kan eveneens niet verwacht worden dat hij voor derden juridisch bindende grenslijnen aanbrengt buiten de project- en werkzone die het voorwerp uitmaakt van de vergunningsaanvraag. Anders oordelen zou betekenen dat degene die als eerste onder het nieuwe Gemeentewegendecreet een vergunningsaanvraag indient die een wijziging van de buurtweg impliceert, verplicht is om de rooilijnen uit te tekenen op een juridisch bindende wijze over de gehele lengte van de buurtweg binnen het grondgebied van de gemeente
De niet-aanduiding van de juridische grens met buurtweg nr. 90 brengt daarentegen in casu aan niemand nadeel toe.
Onder meer op basis van het voorgaande kan worden geconcludeerd dat de aanvraag verenigbaar is met de doelstellingen en principes zoals vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Op 17-05-2021 besliste het college van burgemeester en schepenen om akkoord te gaan met het ontwerp verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits voorwaarden en lasten (onder meer gebaseerd op de voorwaarden uit de boven vermelde adviezen) – een omgevingsvergunning te verlenen in het kader van de voorliggende aanvraag. Een omgevingsvergunning kan evenwel pas worden verleend nadat de gemeenteraad zijn goedkeuring, al dan niet met voorwaarden en/of lasten, heeft verleend aan de in de aanvraag voorgestelde weg- en rioleringsinfrastructuur binnen het (toekomstig) openbaar domein.
De goedkeuring te verlenen aan de weg- en rioleringsinfrastructuur binnen het (toekomstig) openbaar domein zoals opgenomen in de aanvraag voor een omgevingsvergunning (OMV_2021004605) ingediend door Cathérine Vincent, DEWACO -WERKERSWELZIJN voor een sociaal woonproject, inclusief heraanleg van de publieke ruimte, gelegen te 9300 Aalst, Schietbaan-Kloosterweg-Rerum Novarumstraat, 4de afd. sectie G, nr. 141 (met diverse exponenten) en openbaar domein.
Aan deze goedkeuring de volgende voorwaarden te koppelen:
Met betrekking tot de aanleg van het openbaar domein
Het dossier is in overleg met de stad uitgewerkt. De gedetailleerde uitwerking van de bij de aanvraag gevoegde meetstaat (‘raming van de kosten – openbaar domein – wegenis’) en het bestek (‘technische beschrijving infrastructuur’) voor de aanbesteding van de werken zal in samenspraak met de stad moeten gebeuren.
Huidige opmerkingen:
Aan deze goedkeuring de volgende lasten te koppelen: