Sinds de gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2017 is de Stad Aalst gestart met een informatieveiligheidsbeleid binnen haar organisatie en de oprichting van een informatieveiligheidscel. Deze informatieveiligheidscel ondersteunt zowel de stad als het OCMW van Aalst.
Op 29 mei 2018 ging de stad Aalst een samenwerkingsovereenkomst aan met het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap eGov (piva eGov) omtrent informatieveiligheid .
Op 12 juni 2018 keurde het OCMW Aalst deze samenwerkingsovereenkomst eveneens goed. Zodoende kon het OCMW vanaf dat moment ook gebruik maken van de diensten van Piva eGov omtrent informatieveiligheid. Conform artikel 37 van de algemene verordening gegevensbescherming werd voor beide entiteiten op dit vlak voldaan aan de verplichting om een functionaris voor gegevensbescherming aan te duiden.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 stelt in artikel 7, eerste lid: “In het kader van zijn taken bevordert en ziet de functionaris voor de gegevensbescherming overeenkomstig artikel 39, lid 1, b), van de algemene verordening gegevensbescherming toe op de naleving van de voorschriften voor de gegevensbescherming, opgelegd door de algemene verordening gegevensbescherming, de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens en het beleid van de verwerkingsverantwoordelijke over de bescherming van persoonsgegevens.”
Daarnaast stellen de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van persoonsgegevens in steden en gemeenten (opgelegd door de Gegevensbeschermingsautoriteit), en de minimale normen van informatieveiligheid en privacy van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid: “Elke organisatie moet over een formeel, geactualiseerd en door het hoogste beslissingsorgaan van uw organisatie goedgekeurd informatiebeveiligingsbeleid beschikken dat op regelmatige basis naar alle relevante partijen gecommuniceerd wordt.”
Sedert de start van de samenwerkingsovereenkomst met het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap eGov (piva eGov) omtrent informatieveiligheid (juni 2018), werd de Stad en OCMW Aalst, nog geen actueel informatieveiligheidsbeleid aangereikt. Het informatieveiligheidsbeleid wordt minimaal 6-jaarlijks, of zodra zich belangrijke wijzigingen voordoen, beoordeeld en zo nodig bijgesteld. Bij deze actualisatie worden nieuwe ontwikkelingen op het terrein van de bedrijfsvoering en op het terrein van informatieveiligheid en privacy meegenomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht om goedkeuring te geven aan het vernieuwde informatieveiligheidsbeleid.
het informatieveiligheidsbeleid aangereikt door het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap eGov (piva eGov), zoals als voorbeeld in bijlage bij dit besluit toegevoegd, goed te keuren