Terug raad voor maatschappelijk welzijn

di 29/06/2021 - 19:30 Belfort of Teams

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Ouderenzorg

Ondersteund zelfstandig wonen - Service flats

  • Sinds 2016 zijn de serviceflats Kareeloven een aangemelde voorziening. In uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers (28/06/2019), bijlage 10, moeten alle aangemelde voorzieningen een keuze maken tot het al dan niet indienen van een ontvankelijke erkenningsaanvraag en dit tegen uiterlijk 31/12/2021. De exploitatie van een groep van assistentiewoningen onder aanmelding valt toekomstgericht weg m.i.v. 01/01/2022. Uitbating zal alleen nog kunnen als erkende voorziening. Het indienen van een erkenningsaanvraag impliceert dat men voldoet aan de erkenningsvoorwaarden zoals omschreven in het BVR.  

    De serviceflats Kareeloven zijn gebouwd in een zonevreemd gebied (op basis van K.B. 1982) wat de toekomst van dit gebouw sterk beïnvloedt. De mogelijkheden worden ernstig gelimiteerd door stedenbouwkundige beslissingen (belemmeringen). 

     Aan de leden van de raad wordt gevraagd tot beslissing toekomstige uitbating Kareeloven m.i.v. 01/01/2022. 

    Dit punt werd besproken en goedgekeurd op de agenda gezet Vast Bureau d.d. 14/06/2021. 

Financiën

Financiën - Boekhouding & inventaris

  • Jaarrekening 2020  - De boekhouding van boekjaar 2020  is afgesloten door de financieel directeur. In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten.  Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

    In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

Financiën - Budget, beheerscontrole, belastingen, invordering

  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). in deze aanpassing meerjarenplan zitten ook de transactiekredieten vervat mbt investeringen die werden overgeheveld van 2020 naar 2021 en dit werd goedgekeurd op het vast bureau van 01 maart 2021.

    De aanpassing meerjarenplan 3 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.

  • De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.

Financiën - overheidsopdrachten

  • Met uitzondering van WZC Mijlbeke werden alle gebouwen van het OCMW reeds voorzien van zonnepanelen. Er wordt daarom voorgesteld om ook dit gebouw van zonnepanelen te voorzien.

    Zonnepanelen zijn nog altijd een goede investering en passen in het burgemeestersconvenant. Door het plaatsen van zonnepanelen wordt er heel wat CO2-uitstoot voorkomen en zal er in de toekomst ook kunnen worden bespaard op de elektriciteitsfactuur. Bovendien betaalt deze investering zichzelf na 5 jaar terug.

    Het OCMW Aalst wenst voor deze opdracht een beroep te doen op de aankoopcentrale van het Vlaams Energiebedrijf (VEB). Het Vlaams Energiebedrijf is een extern verzelfstandig agentschap naar privaat recht, opgericht als naamloze vennootschap en staat onder toezicht van de minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.

    Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure op te starten.

    Raming: € 43.722,57 incl. 6% btw (incl. kostendekkende vergoeding VEB)

    Budgetlijn: MJP000362 – AC000231 – 0953-57/2350000.

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede opvolging van de organisatiebeheersing en rapporteert hierover jaarlijks aan de Raad (decreet Lokaal Bestuur, art. 217-220). Tot nu toe gebeurde de terugkoppeling in een apart hoofdstuk van de jaarrekening, zijnde ‘Rapportering in het kader van interne controle’. Eén van de aanbevelingen die volgden uit de thema-audit Informatiebeveiliging 2020 uitgevoerd door Audit Vlaanderen, was het uitwerken van een degelijke op zichzelf staande rapportering over organisatiebeheersing. Dit document vormt het antwoord op die vraag. Vanaf nu zal er jaarlijks een organisatiebeheersingsrapport worden opgesteld en dit zal uiterlijk 30 juni aan de raden worden voorgelegd.

ICT - Informatiebeheer & archief

  • Sinds de gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2017 is de Stad Aalst gestart met een informatieveiligheidsbeleid binnen haar organisatie en de oprichting van een informatieveiligheidscel. Deze informatieveiligheidscel ondersteunt zowel de stad als het OCMW van Aalst.

    Op 29 mei 2018 ging de stad Aalst een samenwerkingsovereenkomst aan met het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap eGov (piva eGov) omtrent informatieveiligheid .

    Op 12 juni 2018 keurde het OCMW Aalst deze samenwerkingsovereenkomst eveneens goed. Zodoende kon het OCMW vanaf dat moment ook gebruik maken van de diensten van Piva eGov omtrent informatieveiligheid. Conform artikel 37 van de algemene verordening gegevensbescherming werd voor beide entiteiten op dit vlak voldaan aan de verplichting om een functionaris voor gegevensbescherming aan te duiden.

    Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 stelt in artikel 7, eerste lid: “In het kader van zijn taken bevordert en ziet de functionaris voor de gegevensbescherming overeenkomstig artikel 39, lid 1, b), van de algemene verordening gegevensbescherming toe op de naleving van de voorschriften voor de gegevensbescherming, opgelegd door de algemene verordening gegevensbescherming, de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens en het beleid van de verwerkingsverantwoordelijke over de bescherming van persoonsgegevens.”

    Daarnaast stellen de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van persoonsgegevens in steden en gemeenten (opgelegd door de Gegevensbeschermingsautoriteit),  en de minimale normen van informatieveiligheid en privacy van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid: “Elke organisatie moet over een formeel, geactualiseerd en door het hoogste beslissingsorgaan van uw organisatie goedgekeurd informatiebeveiligingsbeleid beschikken dat op regelmatige basis naar alle relevante partijen gecommuniceerd wordt.”

    Sedert de start van de samenwerkingsovereenkomst met het Provinciaal Intern Verzelfstandigd Agentschap eGov (piva eGov) omtrent informatieveiligheid (juni 2018), werd de Stad en OCMW Aalst, nog geen actueel informatieveiligheidsbeleid aangereikt. Het informatieveiligheidsbeleid wordt minimaal 6-jaarlijks, of zodra zich belangrijke wijzigingen voordoen, beoordeeld en zo nodig bijgesteld. Bij deze actualisatie worden nieuwe ontwikkelingen op het terrein van de bedrijfsvoering en op het terrein van informatieveiligheid en privacy meegenomen.

    De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht om goedkeuring te geven aan het vernieuwde informatieveiligheidsbeleid.

     


Personeel & organisatie - Personeelsbeheer

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting


Publicaties

Agenda
Notulen