Politiezone Aalst had 5 tijdelijk vaste camera’s ter beschikking. Recent werden 2 defecte camera’s omgebouwd tot 1 werkende camera. Bijgevolg beschikt de zone nog over 4 bruikbare tijdelijk vaste camera’s. Deze camera’s zijn echter oud en vertonen regelmatig defecten.
Deze camera’s worden ingezet bij evenementen op het grondgebied van Aalst, op locaties met overlast (vb. Fifa kooi), in het kader van sluikstorten en voor bewakingsopdrachten op vraag van een onderzoeksrechter.
De vraag tot inzet van dit type camera’s is groter dan het aantal beschikbare camera’s en daarom moeten keuzes gemaakt worden die nefast zijn voor de veiligheid op het grondgebied van Aalst.
Onze huidige voorraad aan tijdelijk vaste camera’s (2017) is nog van een vorige generatie camera’s en bijgevolg niet zo performant als het huidige aanbod aan camera’s. Deze nieuwe generatie camera’s zorgt ook voor meer automatisatie en meer artificiële intelligentie bij het analyseren van beelden. Zo kunnen dergelijke camera’s uitgerust worden met ANPR functie voor het herkennen van kentekenplaten wat leidt tot snellere identificatie van verdachten en overtreders (vb. in het kader van sluikstorten).
Uit analyse van het aantal aanvragen tot inzet van dergelijke camera’s en de duur dat dergelijke camera’s worden ingezet voor opdrachten blijkt dat de politiezone Aalst best zou beschikken over 8 nieuwe tijdelijke vaste camera’s, waarvan 3 met ANPR functie.
In het kader van de opdracht “Politiezone Aalst 5440. Vernieuwing en uitbreiding van tijdelijk vaste camera’s waarvan een aantal met ANPR functie, inclusief onderhoudscontract” werd een bestek met nr. 22/MJI-51/22-26 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 144 232 EUR inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215 000 EUR niet).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, in het bijzonder artikel 85 en 86 (B.S. 5 januari 1999).
De omzendbrief BA/2001/13 van 7 september 2001 – Nieuwe Lokale Politie – eengemeentezones en meergemeentezones – administratief toezicht – specifiek toezicht en gewoon toezicht.
Het schrijven van 18 oktober 2001 vanwege de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake het toezicht op politiemateries.
Het bijzonder bestek met nr. 22/MJI-51/22-26 en de raming voor de opdracht “Politiezone Aalst 5440. Vernieuwing en uitbreiding van tijdelijk vaste camera’s waarvan een aantal met ANPR functie, inclusief onderhoudscontract”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 144 232 EUR inclusief 21% btw.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht te voorzien in het investeringsbudget van Politiezone Aalst 5440 onder budgetlijn 33000/742-53.