Terug gemeenteraad

di 31/05/2022 - 19:30 belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

  • De N-VA-fractie vraagt bij ordemotie de dagorde van de gemeenteraadsagenda van heden te wijzigen waarmee het toegevoegde punt 76 met titel: 'Standpunt van de gemeenteraad over de startnota GRUP “LFPC” Aalst en meer bepaald over de Gates-site. Voorstel raadslid Théodomir Nsengimana - Beslissing' als eerste punt van de agenda in behandeling kan worden genomen in plaats van als laatste punt van de openbare zitting.

Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    Overwegende dat de bewoners en politieke partijen zowel uit  de meerderheid als de oppositie zich hebben uitgedrukt tegen de inplanting van het LFPC op de Gates-site die op een tiental meters van een woonkern en pal zeer dicht bij het dorpscentrum ligt. 

    Overwegende dat er  slechts één deftige toegangsweg (Zwalmkouter) is  naar de Gatessite waarbij de parkeerplaatsen in deze straat wellicht zullen gesupprimeerd worden.

    Overwegende dat de bewoners meer dan 350 bezwaarschriften hebben ingediend. 

    Overwegende dat het CBS in zijn advies  van 15 april over de startnota GRUP “LFPC” Aalst  zich heeft beperkt tot het opsommen van argumenten waarom het LFPC niet mogelijk is op de site van Siezegemkouter en dat het geen rekening heeft gehouden met de bezwaren die de bewoners ronde de Gates-site hebben geuit.

    Overwegende dat het CBS in zijn advies (blz. 18) integendeel heeft geponeerd dat “er andere en betere locatiealternatieven voor een FPC voorhanden zijn (bijv. de locatie Gates)”.

    Overwegende dat de sites van Horebekeveld en van  Biekorfstraat ook op een aantal meters naast woongebieden liggen net als de Gates-site. 


    Motivatie

    Om te vermijden de Vlaamse regering het advies van het CBS van 15/4/2022 zou interpreteren alsof de Aalsternaars achter het voorstel van inplanting van het LFPC op de Gates-site staan, is het nodig dat de GR een ondubbelzinnig standpunt hierover neemt en de opdracht geeft aan het CBS om het aan de Vlaamse regering over te brengen.

    De gemeenteraadsreden konden dit standpunt niet vroeger nemen omdat  ze het advies van het CBS noch voor de commissie RO van 14 april nog voor de GR van 26 april nog niet in bezit hadden.

    Het advies van het CBS van 15/4/2022 moest rekening houden met alle bekommernissen, geuit door de buurtbewoners en andere belanghebbenden rond de 5 sites, in plaats van alleen de argumenten op te sommen waarom een LFPC niet mogelijk is.  

    Met alle argumenten die vandaag voor handen en gekend zijn, is de Gatessite duidelijk geen geschikte locatie voor een LFPC, en evenmin de vier andere voorgestelde locaties.


    Voorstel van raadsbesluit:

    Voorstel beslissing 1: de gemeenteraad van Aalst in zijn zitting van 31 mei 2022 neemt als standpunt in dat de sites Gates, Horebekeveld, Biekorfstraat en Siezegemkouter niet geschikt zijn als locatie voor de inplanting van het LFPC. 

    Voorstel beslissing 2: de gemeenteraad roept het college van

    burgemeester en schepenen op om dit standpunt over te brengen aan de Vlaamse regering. 

    Kostprijs/budget

    Geen

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

  • De Politiezone Aalst 5440 wenst via het federaal raamcontract een voertuig met striping aan te kopen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Vanuit ecologisch standpunt wordt geopteerd voor een Mild Hybrid voertuig.

    Kostprijs: 76 206,19 EUR 
    Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
    Gunningswijze: plaatsing via federaal raamcontract 2021 R3 032 – perceel 46.

  • Politiezone Aalst had 5 tijdelijk vaste camera’s ter beschikking. Recent werden 2 defecte camera’s omgebouwd tot 1 werkende camera. Bijgevolg beschikt de zone nog over 4 bruikbare tijdelijk vaste camera’s. Deze camera’s zijn echter oud en vertonen regelmatig defecten. 

    Deze camera’s worden ingezet bij evenementen op het grondgebied van Aalst, op locaties met overlast (vb. Fifa kooi), in het kader van sluikstorten en voor bewakingsopdrachten op vraag van een onderzoeksrechter.

    De vraag tot inzet van dit type camera’s is groter dan het aantal beschikbare camera’s en daarom moeten keuzes gemaakt worden die nefast zijn voor de veiligheid op het grondgebied van Aalst. 

    Onze huidige voorraad aan tijdelijk vaste camera’s (2017) is nog van een vorige generatie camera’s en bijgevolg niet zo performant als het huidige aanbod aan camera’s. Deze nieuwe generatie camera’s zorgt ook voor meer automatisatie en meer artificiële intelligentie bij het analyseren van beelden. Zo kunnen dergelijke camera’s uitgerust worden met ANPR functie voor het herkennen van kentekenplaten wat leidt tot snellere identificatie van verdachten en overtreders (vb. in het kader van sluikstorten). 

    Uit analyse van het aantal aanvragen tot inzet van dergelijke camera’s en de duur dat dergelijke camera’s worden ingezet voor opdrachten blijkt dat de politiezone Aalst best zou beschikken over 8 nieuwe tijdelijke vaste camera’s, waarvan 3 met ANPR functie.

    Raming: 144 232 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn:33000/742-53
    Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De Politiezone Aalst 5440 wenst via het federaal raamcontract een anoniem voertuig aan te kopen voor de Data Protection Officer die werkt voor 10 politiezones. De aankoop- en gebruikskosten worden gedeeld door de verschillende politiezones o.b.v. een protocol.

    Kostprijs: 49 022,23 EUR incl. btw (aandeel Politie Aalst 4 902,23 EUR incl. btw)
    Budgetlijn: 33000/743-98 – MJP000112
    Wijze van gunnen: plaatsing via federaal raamcontract 2021 R3 022 – perceel 48.

Personeel

Vrije tijd

Cultuur, jeugd & sport - Sport

Cultuur, jeugd & sport - Jeugd

  • Team Jeugd wil eind mei een subsidieaanvraag indienen voor de investeringssubsidie rond kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van Jeugdinfrastructuur. Dit in kader van de ontwikkeling van een jeugddienstverleningscentrum in de oude directiewoning, gelegen in de Bert van Hoorickstraat 17 (cfr. beslissing CBS op 25/10/2021).

    Tijdens het college van Burgemeester en Schepenen van 07/02/2022 werd beslist dat SOLVA hiervoor de rol van bouwheer zou opnemen. 

    Een van de focusgebieden uit de subsidie focust op het kind- en jeugdvriendelijker maken van buurten en speelgebieden. Op vandaag is de buitenruimte gekoppeld aan het jeugddienstverleningscentrum ingevuld met functies die kaderen binnen de MOS-doelstellingen van de school, SBS De Notelaar. Daarom willen we de opdracht van SOLVA uitbreiden om zo de buitenruimte naast het centrum te vrijwaren voor functies eigen aan de werking en tegelijkertijd de functies voor de school kwalitatief in te bedden binnen de bestaande ruimte voor de speelplaats. Om dit te realiseren is een uitbreiding van de opdracht voor SOLVA nodig. Op deze manier zal zowel de buitenruimte van het jeugddienstverleningscentrum als voor de speelplaats van de school op een kwalitatieve manier worden onderzocht en ingevuld. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Vorige maand waren we aanwezig op het eetfestijn van KVC Eendracht Nieuwerkerken. Naast de gezellige barbecue viel vooral de bedroevende infrastructuur en de staat van het pand ons op. In juli 2020 vroegen we reeds naar de stand van zaken omtrent de vernieuwing van de velden en kantine. Vandaag moeten we vaststellen dat de tijd niet langer stilstaat in Reetveerdegem, maar erop achteruit gaat.

    Daarom volgende vragen:

    • Wat is de stand van zaken omtrent de vernieuwing van de kantine en de velden van de Nieuwerkerkse sportclub?
    • De stad staat in voor het onderhoud en opknappen van haar patrimonium. Welke werken werden reeds uitgevoerd op de sportclub in de laatste 2 jaar en werd reeds contact opgenomen met de uitbaters omtrent de dringendste noden?
    • In de wandelgangen vernamen we dat er wordt geopteerd voor een wederverkoop van de sportkantine en de velden aan de vereniging. In welke mate zal de stad hierin haar verantwoordelijkheid nemen om de vereniging te helpen, en bij gevolg de inwoners van Nieuwerkerken, eindelijk terug een waardige sportclub en kantine te bezorgen?
  • De corona-crisis heeft de lokale economieën zwaar getroffen. Het zal een inspanning vergen om het lokale economisch weefsel terug op de rails te krijgen. De Vlaamse regering wil daarop inspelen door ‘de kansen van kmo’s en lokale handelaars om een overheidsopdracht binnen te halen, te vergroten’.

    Kmo’s en lokale handelaars grijpen immers helaas dikwijls naast mooie projecten omdat de overheidsopdracht te groot is of zelfs bijna op maat van grote bedrijven.

    De Vlaamse regering pleit er daarom voor: 

    • Om lokale handelaars en kmo’s meer kansen te bieden door de overheidsopdrachten op lokaal vlak op te splitsen in kleinere deelopdrachten.
    • Het prijscriterium minder gewicht te geven bij de eindbeoordeling ten voordele van het ‘nabijheidscriterium’.
    • De betalingstermijnen te verkorten waar dat mogelijk is, zodat uitgestelde betalingen lokale kmo’s minder afremmen om efficiënt te kunnen meedingen naar overheidsopdrachten.

    Dit pleidooi krijgt veel bijval van UNIZO dat benadrukt dat Vlaanderen een regio is van kmo’s en dat lokale handelaars op deze manier mee profiteren van de relance.
     Het feit is dat hoewel een aanbestedende overheid vrij is om een opdracht te verdelen in verschillende afzonderlijke opdrachten of in afzonderlijke percelen (elk geplaatst met een afzonderlijke gunningsprocedure), er rekening moet gehouden worden met het verbod om opdrachten kunstmatig te splitsen met als doel de bekendmakingsregels te omzeilen. 

    Via de schepen van Financiën weten we dat de betalingstermijnen in Aalst ondertussen wel gerespecteerd worden en beperkt gehouden worden.

    Vragen:

    1. In welke mate houdt het gemeentebestuur rekening met het ‘nabijheidscriterium’ in de toekenning van overheidsopdrachten opdat handelaars en kmo’s uit onze gemeente ten volle kansen krijgen ?
    2. Zijn er nog criteria of acties die men aanhoudt teneinde de lokale ondernemers alle kansen te geven een overheidsopdracht binnen te halen?
  • In Sint-Niklaas heeft men onlangs “de stadsmunt” ingevoerd. Dit is een digitale munteenheid die als doel heeft om de positieve inzet van mensen voor de stad te belonen en het lokaal winkelen actief te promoten. Er wordt daarmee voortgebouwd op hun bestaande getrouwheidssysteem voor handelaars dat nu ook lokale kopers beloont met stadsvoordelen zoals, museumbons, parkeertijd, zwembeurten etc.. Met die stadsmunt willen zij nu een grote stap verder gaan. Deze wordt ontwikkeld als een beleidsinstrument waarbij de inwoners ook beloond worden voor wenselijk gedrag op vlak van lokaal kopen, maar ook op vlak van mobiliteit, ecologie, sociale cohesie,... Ze hebben dit “slim” aangepakt: in co-creatie met diverse stakeholders (inwoners, handelaars, middenveld, experten) en met slimme technologie.

    Deze stadmunt heeft volgende zaken als doel:

    • Een aantrekkelijker voordelenaanbod voor burgers doordat men stadmunten ook bij lokale handelaars kan uitgeven.
    • Een slimme financiële injectie in het lokale handelsweefsel door bestaande eurobudgetten van de stad weloverwogen naar de stadsmunten over te zetten.
    • Een positief en wendbaar beleidsinstrument om mensen te motiveren om bij te dragen aan bepaalde beleidsdoelen (lokaal shoppen, ecologie, mobiliteit,..) waarbij doelen en acties regelmatig bijgesteld kunnen worden.
    • Een promokanaal dat het mogelijk maakt initiatieven van de stad in de kijker te zetten, de betrokkenheid van burgers te verhogen en aan positieve beeldvorming te werken.
    • Een robuust financieel model dat schaalbaar is door de automatische verrekening van de uitgifte en absorptie van stadsmunten per deelnemende partner.
    • De stad Sint-Niklaas brengt op deze manier minstens 240 000 EUR in omloop, geld dat ook bij de consument terechtkomt.

    De stad Sint-Niklaas ontving hiervoor financiële steun vanuit Europa, de Vlaamse overheid en de provincie Oost-Vlaanderen aan en totaal van 249000 EUR. Blijkbaar zijn zowel in Gent en Brugge ook reeds gesprekken om zo’n stadsmunt in te voeren. 

    Aangezien de Aalstenaar een mens is die trots is op zijn stad én aangezien lokaal winkelen promoten iets is waar volgens mij elke partij hier aanwezig achter staat, lijkt dit iets dat volgens mij veel kans tot slagen heeft in Aalst, ook naast de reeds aanwezige tools die in gebruik zijn om het lokaal winkelen etc. in de verf te zetten. Vandaar is mijn vraag:

    Kan er eens dieper op ingekeken worden of dit ook hier in Aalst kan opgestart/geïmplementeerd worden? Of zijn er reeds bestaande projecten waarbij dit stelsel een aansluiting kan vinden?

Leren, gezin & samenleving

Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid

Samenleving & integrale veiligheid

  • Bij de nodenverkenning in het kader van de opmaak van het lokaal sociaal beleidsplan 2020-2025 kwam de nood aan een groter aanbod aan sociale huisvesting en de ondersteuning bij inschrijving hiervoor aan bod. Ook de nood aan begeleiding van kwetsbare huurders op de private huurmarkt werd toen gesignaleerd. Volgens de procedure werd een convenant afgesloten met Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw die inzet op het ondersteunen van kwetsbare huurders (in het zoeken) op de private huurmarkt, en bij de inschrijving voor een sociale woning. Zij werken daarvoor met vrijwilligers (wooncoaches) die de huurders ondersteunen. 

    Kwalitatieve en betaalbare huisvesting blijft echter een knelpunt, dat elk jaar opnieuw wordt gesignaleerd door heel wat lokale actoren in de signaallijst. Daarbij komen de steeds zwaardere profielen van kwetsbare huurders met een multiproblematiek, die meer en meer ondersteuning vragen zowel in toeleiding naar, als behouden van, een (sociale) woning. 

    Vanuit de Vlaamse Overheid, kabinet Welzijn, ontvangen de CAW's in Vlaanderen en Brussel middelen om chronisch daklozen te begeleiden in een Housing First traject. Ook in Aalst zijn er chronisch daklozen met een verslavingsproblematiek en/of psychiatrische problematiek, die via een intensief Housing First traject terug begeleid kunnen worden naar een duurzame woonoplossing. CAW kan dit echter alleen opstarten als er huizen beschikbaar zijn. 

    Via de samenwerkingsovereenkomst met SVK en CAW willen we inspelen op bovenvermelde noden. We stellen voor om de werking van het SVK in Aalst uit te breiden met een prospectiemedewerker die inzet op het vergroten van het aantal sociale woningen in Aalst (25 extra woningen per jaar), en een huurbegeleider die instaat voor de ondersteuning van huurders in deze woningen. Meer en meer huurders hebben een multiproblematiek. De huurbegeleider zal deze personen actief begeleiden, én waar nodig de verschillende hulp- en dienstverlening rondom een huurder samenbrengen zodat de begeleiding zo goed mogelijk afgestemd wordt (=regierol). Jaarlijks worden er van de 25 woningen die extra worden ingehuurd, 8 sociale woningen voorzien voor chronisch daklozen die een Housing First traject opstarten. Hiervoor neemt CAW een intensieve begeleidingsrol op, en de regie in het afstemmen van de omkaderende hulpverlening in een 'dedicated team'. De huurbegeleider is uiteraard nauw betrokken in het begeleidingstraject. 

Onderwijs - Stedelijk onderwijs

Omgeving, wonen & ondernemen

Economie

  • De voorbije jaren werkte de stad Aalst in het kader van een samenwerkingsovereenkomst samen met Odisee Hogeschool. Deze samenwerking wordt door beide partijen positief geëvalueerd. De partners willen met deze samenwerking bijdragen aan de profilering van de stad Aalst als Zorgstad en de uitbouw van ZorgLab Aalst. Een een nieuwe samenwerkingsovereenkomst wordt voorgelegd. 

  • De modaliteiten en voorwaarden van de samenwerking tussen de stad Aalst en de Koninklijke Landbouwcomice Aalst voor het inrichtingen van het jaarlijkse kampioenschap van het Belgisch trekpaard worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

  • Het subsidiereglement "Wondernemen" voor bedrijven en bedrijvenverenigingen kadert binnen de realisatie van de Burgemeestersconvenant waarbij de stad tegen 2030 minstens 40% minder CO2 wil uitstoten tegenover 2011. De stad kan deze ambitie niet alleen behalen, en wenst daarom kmo's en bedrijvenverenigingen aan te moedigen om samen te werken en projecten in te dienen rond 5 thema’s die elk  bijdragen aan de beoogde klimaatdoelstellingen. Het reglement werd naar inhoud en procedure geadviseerd door de adviesraden kmo en industrie en de Minaraad. De adviezen van deze raden zijn gevoegd als bijlage bij de vaststelling. Het reglement beschrijft de procedure en legt wederzijdse rechten en plichten vast en zal jaarlijks geëvalueerd worden. Voor het beoordelingscomité werd een huishoudelijk reglement toegevoegd dat eveneens jaarlijks zal geëvalueerd worden.

Milieu & natuur - Natuur & duurzaamheid

  • De stad Aalst ondertekende op 30 maart 2021 het burgemeestersconvenant en engageerde zich om tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uit te stoten.
    Een stad of gemeente die het Burgemeestersconvenant ondertekent, engageert zich om binnen de twee jaar een SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan) of klimaatplan op te maken. Een klimaatplan toont aan op welke manier een stad of gemeente de aangegane doelstelling (40% minder CO2 tegen 2030) wil behalen. 
    Het klimaatplan dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden alvorens te kunnen indienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant.

  • Op maandag 16 augustus 2021 introduceerde de stad Aalst haar circulatieplan. Het doel van de aangebrachte wijzigingen is om verkeersmodi te scheiden (veiligheid + bereikbaarheid), gemengd verkeer beter op elkaar af te stemmen via lagere snelheid en invoeren van enkele richting (veiligheid) en het centrum toch voor alle modi bereikbaar te houden (bereikbaarheid). Op deze manier hopen we dat het compacte centrum leefbaarder wordt en verkeersgebruikers beter weten wat van hen wordt verwacht. 

    Het effect hiervan is meer leefbare woonwijken en schoolomgevingen. Een aspect van verhoogde leefbaarheid is gezonde lucht. In functie hiervan zullen we de luchtkwaliteit op 28 plaatsen een half jaar lang meten. Voor de analyse van de resultaten wordt samengewerkt met de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De wederzijdse verwachtingen werden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

Planning, stadsvernieuwing & wonen - Wonen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Graffiti, soms is het pure kunst, maar vaak ook zuiver vandalisme. Wanneer graffiteurs zonder een toestemming je gevel als canvas gebruikt hebben, is dat nooit plezant. Bovendien geven ongewenste graffiti en ‘tags’ een verloederde indruk. Dit wordt dan ook niet getolereerd door de politie.

    In onze stad hebben we jeugd die hier wel actief mee bezig is maar ze kunnen hun creativiteit niet kwijt op een legale manier. Met de nodige inspanningen kunnen die legale locaties er wel komen, want die zijn er niet in Aalst

    In vele steden zijn er al locaties waar de jeugd op een legale manier aan graffitikunst kan doen, o.a. in Gent. Daar hebben ze 4 locaties en een mooie folder bij de lokale politie: Graffiti & wildplakken: Schoon geregeld. Daarin staan de 4 locaties in weergegeven. Zodanig dat het voor de jeugd duidelijk is wat kan en waar ze het kunnen en mogen doen. Gent is hiermee niet alleen. Vlaanderen telt 21 steden en gemeenten die locaties aanbieden om aan graffiti te doen.

    Moest onze stad hier ook locaties kunnen voorzien voor de graffitispuitende jeugd dan vangen we direct 2 vliegen in 1 klap. We gaan de verloedering tegen van tags en graffiti op leegstaande panden en kale muren en houden zo onze stad proper en we geven de jeugd waar ze nood aan hebben namelijk enkele locaties om op een legale manier aan graffitikunst te doen.

    Hierbij enkele vragen:

    • Wil de stad de jeugd tegemoetkomen om legaal aan graffiti te kunnen doen?
    • Gaat de stad onderzoeken of er panden en/of kale muren ter beschikking kan worden gesteld om aan graffitikunst te kunnen doen?
  • De coronapandemie ligt grotendeels achter ons. Het was voor iedereen een moeilijke, verwarde tijd. Zowel voor de kinderen, de jongeren als de volwassenen en zeker niet te vergeten de senioren.

    Ik denk dat niemand zal ontkennen dat dit heel wat gevoelens teweeggebracht heeft, het gevoel van alleen te zijn tot een groot gevoel van solidariteit. Over heel België maakte het virus meer dan 30 000 slachtoffers, ook Aalst is niet gespaard gebleven.

    Zeker in de eerste golf kon de familie in de woonzorgcentra of de ziekenhuizen dikwijls geen afscheid nemen, je mocht niet op bezoek gaan en het afscheid was in het beste geval via  video. Dit is natuurlijk nefast voor het rouwproces en het verdriet, het verlies van een dierbare. In tijden van verlies en verdriet is het belangrijk dat we elkaar vinden om dat verdriet te kunnen delen.

    In verschillende steden wordt of is er een monument opgericht voor deze coronaslachtoffers. Het monument moet enerzijds een rustplaats zijn waar mensen terecht kunnen om tot rust te komen, hun verlies een plaats te geven en anderzijds kan het een ontmoetingsplaats zijn waar mensen in contact kunnen komen met lotgenoten. Ik denk dat het stadspark een ideale plaats zou zijn.

    Mijn vraag:

    1. Is de stad bereid om over dit voorstel, een herdenkingsmonument, na te denken?

Mobiliteit & openbaar domein

Mobiliteit & openbare werken - Mobiliteit, technieken & ontwerpen

  • Voor de gezamenlijke uitvoering van het project AQF 23.078 Siesegembeekcollector is een samenwerkingsovereenkomst nodig tussen stad Aalst en Aquafin. 

    De samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt in functie van de werken voor de heraanleg van de Collector Siesegembeek, alsook de onderdoorpersing van de spoorweg aan de Dendermondse Steenweg. 

    De Siesegembeek was historisch een beek die de stadsomwalling in het zuidwesten van de stad voorzag van water. Zoals in de meeste steden zijn dergelijke stadsbeken mettertijd open riolen geworden en werden ze om hygiënische redenen ondergronds gebracht en veelal, ook in Aalst, overbouwd. Begin jaren '90 werd het propere water van de Siesegembeek ter hoogte van de ODISEE hogeschool afgekoppeld en via een ander tracé vanaf de stadsrand samen met het water van o.a. de Hoezebeek naar de Dender afgevoerd. Deze nieuwe beek ligt o.a. in de Dendermondse Steenweg, Dirk Martensstraat, Koolstraat, Koningin Astridpark.

    De bestaande ingebuisde waterloop is sindsdien een afvalwaterriolering die we de Siesegembeekcollector noemen en waarop een groot deel van het zuidwesten van het stadscentrum en -rand zijn aangesloten samen met het afvalwater van Nieuwerkerken en delen van Haaltert en Erpe-Mere wat het een belangrijke hoofdriolering maakt.

    De staat van de bestaande collector is dermate slecht dat deze aan vervanging toe is. Doordat de oude collector onder de huizen door loopt, wordt we de aanleg van de nieuwe collector voorzien in de rijweg van de naastliggende straten. In een latere fase zal de 'oude' collector Siesegembeek ook gerenoveerd worden (waardoor de sectie van de buis zal verminderen) in samenwerking met Aquafin, maar dit vormt nu geen onderwerp in deze samenwerkingsovereenkomst. 

  • Er dient een nieuwe overeenkomst derdebetaler tussen de stad Aalst en VVM De Lijn afgesloten te worden. Een procentuele bijdrage voor de Buzypass, Omnipass, Verhoogde tegemoetkoming en Omnipass Vervoersgarantie dient aangepast te worden naar een vaste bijdrage.

Financiën

Financiën - overheidsopdrachten

  • De stad Aalst wenst een overeenkomst af te sluiten met een private onderneming welke zal instaan voor de volledige organisatie en coördinatie van een kerstdorp. Het kerstdorp kan opgebouwd worden op de Grote Markt, de Hopmarkt (bomenplein) en de binnenkoer van het stadhuis te Aalst en bestaat uit een ijspiste, schaatsverhuur, kerstchalets, creatieve kerstmarkt en sanitair. Het evenement kan wat omvang en imago betreft, aangepast worden aan de beleidswensen van de stad Aalst.

    De stad Aalst wil met het winterevenement [OVER]WINTEREN een ruim publiek naar de stad trekken. Het kerstdorp dat deel uitmaakt van dit winterevenement dient een uniek belevingskarakter te creëren. De doelstelling is het bevorderen van het onderscheidend profiel van de stad Aalst in de eindejaarsperiode en daardoor de bezoekfrequentie aan de stad te verhogen.

    De concessiehouder verwerft een exclusiviteit wat uitbating van de ijspiste met winterlounge betreft.

    Raming: 30.000 EUR incl. btw. op jaarbasis voor de vaste bijdrage en de verbruikskosten

    Budgetlijn: MJP000585

    Gunningswijze: concessie van diensten.

  • Stad Aalst wil een digitalisering van het woonbeleid uitbouwen om de werking van team Wonen beter te kunnen ondersteunen. Stad Aalst wenst dit te bereiken door het ontwikkelen van een doorgedreven digitaal platform om de volgende procedures efficiënt en klantvriendelijk te maken:
    - leegstand,
    - verwaarlozing,
    - woningonderzoeken,
    - verplicht conformiteitsattest en
    - ongeschikt/onbewoonbaarheid.

    De aanleiding voor dit project is de verplichting van het conformiteitsattest voor verhuur van woningen, appartementen of kamers in Aalst, die een verviervoudiging van het aantal jaarlijkse dossiers met zich meebrengt (van 250 dossiers per jaar naar 1.000 dossiers per jaar). Daarnaast moeten ook de bestaande procedures, zijnde Ongeschiktheid/Onbewoonbaarheid, Leegstand en Verwaarlozing/Bouwvalligheid, worden meegenomen.

    Het nieuw te ontwikkelen platform speelt in op 3 dimensies:  
    1. Het biedt de burger een portaal om zijn dossier maximaal digitaal op te volgen en te communiceren met de administratie ‘van aanvraag tot aflevering van een conformiteitsattest’ of van ‘inventarisatie tot schrapping’ (bv. aanvraag conformiteitsattest, aanvraag vrijstelling, aanvraag schrapping, betaling, uitwisseling van documenten of bewijsstukken, maken van een afspraak onderzoek of hoorplicht, status dossier raadplegen).
    2. Het maakt een gestroomlijnde digitale interne werking en samenwerking mogelijk binnen team wonen en tussen de verschillende diensten van stad Aalst, met als doel efficiëntie- en tijdswinsten te realiseren alsook papierwerk te verminderen.
    3.De applicatie zorgt voor een geautomatiseerde data-uitwisseling tussen geconnecteerde overheden waarbij alle databanken betrokken in het proces gekoppeld worden om steeds over de meest actuele data te beschikken en te vermijden dat (basis)gegevens manueel moeten worden ingegeven.
    • Kadaster
    • Magda online
    • Bevolkings- en rijksregister
    • Vergunningen.net
    • VLOK
    En waarbij bestaande applicaties zoals VLOK worden geïntegreerd in het nieuwe platform als onderdeel van de nieuwe applicatie.

    De eindgebruikers van het platform zijn:
    - Burgers Aalst (cf rapport Addestino: ook digibeten)
    - Medewerkers van team wonen
    - Andere stadsdiensten, politie, OCMW
    - Andere overheden, bvb Wonen Vlaanderen.

    Tenslotte wordt de keuze gemaakt om optioneel een generieke blueprint samen met de leverancier uit te werken zodat de verworven kennis en ervaring door andere Vlaamse steden en gemeenten, die zoals Stad Aalst hun woonbeleid beter digitaal willen ondersteunen, kan worden opgepikt. De blueprint is een soort draaiboek waarin de stappen die essentieel zijn in de ontwikkeling van de applicatie, trials and errors, best practices omschreven worden. De ontwikkelingsstappen worden door de uitvoerder zodanig uitgeschreven dat dit als basisdocument kan dienen in de technische bepalingen en dat toekomstige ontwikkelingskosten beperkter zijn. Op basis van deze blueprint kunnen andere diensten en gemeenten eenvoudig een bestek op maat voor een soortgelijke oplossing opstarten. 

    Het betreft een mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestaps procedure waarbij in de eerste fase de kandidaten geselecteerd worden aan de hand van selectiecriteria. Enkel de geselecteerde kandidaten zullen in een tweede fase uitgenodigd worden om een offerte in te dienen op basis van het bestek. Het voordeel van deze procedure is dat er onderhandelingen mogelijk zijn, wat o.a. gelet op de complexiteit van de opdracht aangewezen is. Zowel de selectieleidraad als het bestek worden ter goedkeuring voorgelegd.

    Een deel van deze uitgave kan gesubsidieerd worden door een beslissing van PIO d.d. 20/05/2022: er wordt PIO-cofinanciering à rato van 50 procent gevraagd voor de basis ontwikkelingsopdracht, met inbegrip van de evt. bijkomende opdrachten en de ‘verplichte optie’ en met onderhoudskosten gedurende de eerste jaren van ontwikkeling en testing.

    Raming: 581 866,12 EUR exclusief btw of 704 058 EUR inclusief 21% btw

    Budgetlijn: MJP000073

    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling, artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

  • De aangekochte veegwagen zal instaan voor het reinigen van fietspaden, wegen en pleinen binnen groot Aalst. Dit als onderdeel van de dagelijkse werking van team Reiniging alsook bijkomende opdrachten in functie van evenementen.

    Raming: 200 000 EUR. excl. btw of 242 000 EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP000491 - AC000195 -0200 71 2402000 
    Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De opdracht betreft een raamovereenkomst voor het uitvoeren van vernieuwings- of herstellingswerken aan daken en goten op afroep.

    De stad Aalst treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, AGSA, SportAG, Politiezone Aalst 5440 en de kerkfabrieken op grondgebied Aalst en deelgemeenten bij de gunning van de opdracht.

    Raming: 39 990,50 EUR incl. btw (btw verlegd) per jaar of 159 962 EUR incl. btw (btw verlegd) voor de maximale periode van vier jaar
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art. 42 §1, 1° a).

  • Deze opdracht omvat de schilderwerken op kroonlijsten, ramen en deuren en metalen sierwerk op afroep.

    De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, Politiezone Aalst 5440, Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst, SportAG en de kerkfabrieken op grondgebied Aalst en deelgemeenten bij de gunning van de opdracht.

    Raming: 33.268,95 EUR incl. btw (btw verlegd) per jaar of 133.075,80 EUR incl. btw (btw verlegd) voor de maximale periode van vier jaar
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art. 42, § 1, 1° a).

  • De gemeenteraad heeft in zitting van 26 april 2022 de selectievereisten en de wijze van gunnen vastgesteld voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Aanstellen van een ontwerpteam voor de bouw van een kleuterschool in de Kerrebroekstraat, met omgevingsaanleg, de aanleg van openbaar domein en de aanleg van een publieke speeltuin”, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling.

    Heden worden de bestekvoorwaarden voorgelegd ter vaststelling.

    De bestaande kleuterschool dient te worden afgebroken en wordt vervangen door een nieuwbouw kleuterschool. Achter de huidige kleuterschool bevindt zich een speelterrein. De huidige kleuterschool maakt op dit moment gebruik van een deel van het speelterrein om de capaciteit van de speelplaats van de school uit te breiden.

    In deze opdracht wordt gevraagd om dit gegeven volledig te herbekijken: op het geheel van de twee percelen van de school en van het speelplein dient de inplanting van de school en van het speelplein opnieuw gedefinieerd te worden. De onderlinge perceelsgrenzen kunnen daarbij wijzigen.

    Aan de voorzijde van de huidige school is een kleinschalig ontwerp gevraagd voor de aankomstzone van de school, wat deel uitmaakt van het openbaar domein. Het graspleintje iets verderop dient verder groen aangekleed te worden.

    De volledige ontwerpopdracht bestaat zodus uit een voorgaand onderzoek en 3 grote deelopdrachten:

    • Ontwerp nieuwbouwschool inclusief omgevingsaanleg op een nieuw gekadastreerd perceel
    • Ontwerp speelplein op een nieuw gekadastreerd perceel
    • Ontwerp openbaar domein aansluitend aan voorzijde school.


    Raming: 232 400 EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP000676, MJP000423 en MJP000424
    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling.

  • De opdracht omvat alle werken en leveringen noodzakelijk voor het bekomen van een conformiteitsattest van elektrische installaties binnen het patrimonium van de stad Aalst. De aanneming omvat het wegwerken en oplossen van de opmerkingen op de tussentijdse keuringsverslagen, in het bijzonder de noodzakelijke aanpassingen aan de installatie en de opmaak en digitalisering van de situatieplannen en de eendraadschema’s. Gedurende de looptijd van het contract kan het bestuur ook aanspraak doen voor aanpassingswerken van elektrische installaties op regiebasis.

    De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, Politiezone Aalst 5440, Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst, SportAG en de kerkfabrieken op grondgebied Aalst en deelgemeenten bij de gunning van de opdracht.


    Raming: 139 000 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a).

  • De uit te voeren opdracht betreft de opmaak van een beheersplan en de volledige studieopdracht voor de restauratie-ingrepen aan het Belfort te Aalst (met inbegrip van de coördinatie van alle vooronderzoeken en studies), de eventuele stabiliteitsstudie, de studie van de technieken, de eventuele studie akoestiek, eventuele EPB verslaggeving, de veiligheidscoördinatie, overleg met bevoegde instanties begaan met erfgoed, toegankelijkheid, … evenals de opvolging van de uitvoering t.e.m. de definitieve oplevering van alle werken waarop de studieopdracht slaat.

     De werken gebeuren in kader van de ruimere publieksopenstelling van het Belfort van Aalst.

    Voor dit project werd een subsidie ontvangen van het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse Overheid. (vroegere FoCI subsidie)

     Doel van de opdracht:

    • Publieke openstelling van het Belfort voor bezoekers > publiek parcours doorheen het gebouw
    • Restauratie van de gebouwschil. Geen totaalrestauratie maar vrnl. aanpakken van de bemerkingen en tekortkomingen vanuit de verslagen van Monumentenwacht. (daken, kroonlijsten, herstellingen, zolder,…)
    • Algemene opfrissingswerken interieur en schade herstellen waar aanwezig
    • Gelijkvloers: Verwarmde ‘onthaalbox’ als glazen volume in de ruimte (ontwerp en uitvoering bij scenograaf)
    • Inzet op verhogen van de toegankelijkheid.

    Raming: 157 300 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP001289 - AC000268 – 0520-23/2210007
    Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De dienst Openbare werken stelt voor dit dossier te herhalen met uitgaven beperkt tot het beschikbaar krediet voor de periode van 1 jaar.

    De respectievelijke kredieten worden per project opgenomen in het meerjarenplan.

  • De opdracht omvat het aanstellen van een ontwerpbureau voor de volledige ontwerpopdracht voor de museale inrichting en grafische vormgeving voor het belfort in Aalst. Deze opdracht dient effectief uitgevoerd te zijn uiterlijk tegen eind september 2024. In deze opdracht zitten niet de architecturale aanpassingen aan het gebouw. De aanduiding van de ontwerper voor de architecturale werken verloopt via een afzonderlijke procedure.

    De studieopdracht heeft o.a. betrekking op:

    • Museumconcept en visievorming
    • Scenografie
    • Grafische vormgeving
    • Opvolgen van de multimediale en audiovisuele toepassingen
    • Museumscenario uitwerken
    • Samenwerken met restauratie architect omtrent timing en invulling.


    Raming: 70 000 EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP001289 - AC000268 – 0520-23/2210007
    Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Financiën - Boekhouding & inventaris

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De voorbije jaren werden op financieel vlak gekenmerkt door de gevolgen van de pandemie; op dit moment is er een algemene energiecrisis waardoor de inflatie sterk stijgt.

    Dit heeft door indexeringen ook gevolgen op de loon-en weddelast van de Stad en OCMW.

    Als schepen van Financiën zal U ongetwijfeld dagdagelijks alle financiële evoluties nauwgezet moeten opvolgen; als raadslid deze interpellatie omtrent enkele evoluties.

    Vragen:

    1. Staat de Autofinancieringsmarge (AFM) onder druk?
    2. Hoe evolueert de Stadsschuld, en deze van het OCMW: in totaal en per inwoner?
  • Op 17 mei, ondertussen 32 jaar geleden, schrapte de wereldgezondheidsorganisatie homoseksualiteit uit de lijst van geestesziekten. Sindsdien heeft de LGBTI+ gemeenschap deze dag uitgeroepen tot Internationale Dag Tegen Holebi-, Trans-, en Interseksefobie!

    De stad Aalst hangt op deze dag al enkele jaren de regenbookvlag uit als symbolisch signaal dat iedereen zich welkom en veilig moet voelen in onze stad, ongeacht de seksuele geaardheid of gender. Ondertussen licht ook CC De Werf die dag in regenboogkleuren op.

    Symboliek als signaal valt niet te onderschatten. Toch vragen we al jaren om meer te doen dan dat. Om, in navolging van andere steden en gemeenten, ook een lokaal LGBTI+ beleid te voeren. Het is jammer dat het beloofde initiatief, waarover de fractieleiders van de meerderheid in de luwte van de kerstvakantie de violen zouden stemmen, tot op vandaag dode letter blijft.

    Vraag:

    • Wanneer mogen we het beloofde initiatief van de meerderheid verwachten?

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

Juridische zaken - Patrimonium

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Vorig jaar stelde ik in deze gemeenteraad de vraag om dringend werk te maken van bankautomaten, vooral in onze deelgemeenten.

    De burgemeester en schepen beloofden toen om hier snel werk van te maken. Brieven werden verstuurd naar verschillende instanties.

    Cash geld blijft noodzakelijk voor onze samenleving. Hoewel we reeds meerdere malen aanhaalden dat dit op vele plekken in onze stad een groot probleem is geworden, en dan vooral in deelgemeenten Gijzegem, Nieuwerkerken, Baardegem en Herdersem, blijft dit stadsbestuur achterophinken met een mogelijke oplossing.

    Vandaag kan men vaststellen dat de vier grootbanken het initiatief Batopin lanceren: een nieuw neutraal netwerk van cash-punten met een intelligente spreiding over het hele land. 

    Als we vandaag naar hun website gaan kijken kunnen we vaststellen dat ze de komende jaren twee automaten gaan bijplaatsen in het centrum van onze stad, daarbovenop nog één in Hofstade en nog eentje in Erembodegem. Locaties waar er vandaag nog altijd een aanbod is van bankautomaten.

    De deelgemeenten waar nu geen mogelijkheden meer zijn vallen hier opnieuw uit de boot.

    Daarom volgende vragen:

    • Is het stadsbestuur betrokken geweest bij de keuze van deze locaties?
    • Kan er met Batopin een gesprek opgestart worden om de broodnodige automaten te voorzien in de deelgemeenten waar momenteel geen cash geld meer kan verkregen worden?
  • Torture never stops. 

    Ik bezocht enkele weken geleden de NMBS-fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat. Ik trof er twee medewerkers aan van de Fietserij. Deze vriendelijke mannen zijn er tewerkgesteld in een zogeheten Fietspunt. Deze Fiets-herstelpost van de Fietserij, bevindt zich in een ruimte op de gelijkvloerse verdieping van bewuste fietsenstalling. 

    De Fietserij heeft een samenwerkingsovereenkomst met de stad Aalst en een Service Level Agreement met de NMBS. Wanneer ik google, op zoek naar deze fietsenstalling aan het station dan vind ik: ‘Tijdens de openingsuren, van 7 uur tot 19 uur, is er steeds een medewerker aanwezig die ter plekke kleine herstellingen kan doen aan je fiets. Je kunt er ook fietsen huren. De medewerker houdt ook een oogje in het zeil in de fietsenstalling, zorgt dat de fietsen netjes staan en dat de ruimte proper blijft.’

    Vergeef me dat ik moeite heb bij de uitdrukking ‘de medewerker houdt een oogje in het zeil’. Ik sprak de mannen van het Fietspunt hierop aan.

    Zij waren bijzonder opgetogen eindelijk iemand te zien die zich de problematiek van fietsendiefstallen aantrok. ‘Nu kunnen we ons verhaal eens doen’, aldus één van de heren. ‘De mensen die hier hun fiets komen stallen zijn ervan overtuigd dat wij permanente bewakers zijn van de stalling. Begrijp dat dit in het geheel niet evident is: Fietsen herstellen én simultaan permanente bewaking uitvoeren. Een oogje in het zeil houden, dat doe je automatisch. Een doelgerichte bewakingsopdracht uitvoeren, dat is een ander paar mouwen. We werden tot onze grote verbazing al meermaals bedreigd door verbolgen reizigers wier fiets werd gestolen. 

    Mijn vraag is wat hier feitelijk concreet is afgesproken tussen de stad, de Fietserij en de NMBS.

    De Fietserijmedewerkers zeggen: We zijn hier van 7 uur ’s ochtends tot 19 uur. Als er fietsen worden gestolen, dan gebeurt dit steevast na 19 uur. Vanaf dan - onze aanwezigheid weerhoudt deels potentiële dieven ervan om overdag toe te slaan - zijn wij er niet meer en hebben dieven vrij spel’, zo klinkt het. ‘De camera’s op gelijkvloerse verdieping én 1ste verdieping staan al maanden gefixeerd op één punt, spijts het feit dat dergelijke ‘bewegende’ camera’s in normale doen een zichtbeeld van 180° kunnen bestrijken… In de verborgen hoek (kant Denderstraat) vallen de meeste diefstallen te betreuren.

    Er is in Aalst een fietsenstalling van de NMBS gevestigd, met ‘toegangscontrole en camera’s in een gebouw’ (sic), zo lees ik op de site van de NMBS. Jawel, maar het gaat hier niet om de fietsenstalling aan de Majoor Charles Claserstraat, wel om de nieuwe ondergrondse site in de Denderstraat… maar deze accommodatie blijkt bij mijn weten tot nader order geen weergaloos succes te zijn (voor een reiziger te ver gelegen van het station?!).

    De fietsenstalling aan de Majoor Charles Claserstraat is daarentegen geen ‘bewaakte stalling’, laat dit duidelijk zijn! Er worden door de NMBS geen gerichte bewakers aangesteld. De spoorwegpolitie beschouwt fietsendiefstallen ‘niet behorend tot het takenpakket’. De camera’s weigeren dienst, laat staan dat beelden überhaupt zouden worden geraadpleegd. De stad Aalst beschouwt de NMBS-fietsenstalling ‘niet als haar domein’…da’s voor de NMBS! …  

    Ik vermoed dat we zo niet vooruit geraken!  Een patstelling noemen we dit! Het is hoog tijd voor een strijdplan! Herinner u, a.u.b., mijn vraag naar een task force in de gemeenteraad van september l.l. Onze burger vraagt – terecht en dringend - een oplossing en geen ‘over-en-weer-gezeur’ tussen twee organen, stad en NMBS, die naar elkaar blijven wijzen over wie zich moet verantwoorden.. Daar wordt niemand beter van, toch? Leg uw oor eens te luisteren bij bv. de stad Mechelen. Daar zaten de verschillende actoren al rond de tafel om SAMEN naar een oplossing te zoeken. Het plan dat daar wordt uitgewerkt is ambitieus en uiterst hoopgevend! Naar het voorbeeld van fietsenstallingen in andere steden, waar men ahw in een versterkte burcht moet inbreken eer men een fiets stelen kan, zou het toch moeten mogelijk zijn om bv. dure elektrische fietsen in de fietsenstalling aan het station achter tralies te stallen. Ik ben er stellig van overtuigd dat de eigenaar van een elektrische fiets zonder morren bereid zal zijn om 7,50 EUR per maand – NB de tarief voor het stallen van een fiets in de ‘Fietsparking met toegangscontrole en camera’s’ aan de Denderstraat - neer te tellen ter vrijwaring van diefstal.

    Vragen: 

    • Is het nu niet hoog tijd om met de NMBS aan tafel te gaan zitten en samen te bespreken hoe men deze kwestie nu eens eindelijk concreet kan aanpakken?
    • Is het geen plan om de - vlotst bereikbare - fietsenstalling aan de Maj. Claserstraat te compartimenteren (deels gratis/deels betalend)? Laat aan de reiziger de keuze om zijn fiets al dan niet betalend te stallen achter tralies.
  • Het veiligheidsgevoel in onze stad toont zich in bloedrode cijfers. Is onze charmante stad dan echt zo onveilig? Wat betreft fietsdiefstallen gaat het niet goed. De stationsparking staat alom gekend als graaizone voor fietsdieven. Het vingerwijzen tussen onze burgemeester en de spoorwegpolitie zet daarbij geen stappen in de goede richting. Zoeken we niet beter naar een oplossing voor het probleem? Voor de Aalstenaar is een veilige plek om de fiets achter te laten wanneer die naar het werk vertrekt belangrijk. Laat ons daar werk van maken. Door samen te werken kunnen we veel meer bereiken. Dat bewijzen reeds andere steden, laat ons daar een voorbeeld aan nemen.

    Ook de agressieve vechtpartijen, de slagen en verwondingen stijgen de pan uit. Men wordt almaar gewelddadiger. We beginnen het steeds vaker te associëren met de stationsbuurt, maar gebeurt het dan enkel daar? Ook aan de Molendries wordt de situatie moeilijker. Buurtbewoners klagen er over bendevorming, hangjongeren en geweld. Meldingen van seksueel en zinloos geweld aan de Hopmarkt of het Vredeplein zijn schering en inslag. “Echte hotspots zijn er niet” liet de burgemeester zich nog ontvallen in een krantenartikel over geweld in onze stad. Zijn die er niet of weten we het niet? In voorbije interpellaties verwezen we reeds naar de vzw Meldet.org. Een app waarop mensen gevallen van geweld in kaart kunnen brengen. Zo helpt deze app de Gentse diensten om probleemzones beter aan te duiden. Hebben onze stadsdiensten dit reeds bekeken?

    Er heerst vooral een onveiligheidsgevoel bij onze burgers. Mede door sociale media worden we er al te vaak met de neus op gedrukt. We weten soms sneller dan onze ordediensten waar weer eens iemand slachtoffer werd van geweld. Geweld is nooit geweldig, een campagne van onze stadsdiensten. Een waardevol initiatief, maar een druppel op een reeds oververhitte plaat. Moeten we niet de essentie van het probleem in onze stad aanpakken? De sleutel zit in het verbinden. Een gevoel van samenhorigheid. Investeer terug in buurtwerking, zorg ervoor dat mensen elkaar terug vinden en ontmoeten. Zorg echt! voor meer blauw op straat. De Aalstenaar kent hun wijkagent niet meer. Voor een melding op het politiebureau moet de Aalstenaar soms tot 3 weken wachten. Dit geeft geen gevoel van geborgenheid, van veiligheid. Laat ons niet enkel de charmantste stad van het land zijn maar ook de warmste.

    Zorgen voor veiligheid is de eerste taak van een bestuur, veiligheid is immers een mensenrecht. Investeren in politie en preventie, goede uitrusting en extra mensen op het terrein is dan ook essentieel om onze ordediensten de nodige krachtdadigheid te geven om onze burgers te beschermen. We investeren als stad in nieuwe camera’s, maar zijn dit ook effectief extra camera’s of vervangen deze gewoon de oude en blijft alles bij hetzelfde? Wat de Aalstenaar en onze ordediensten nog het meeste stoort is de straffeloosheid. Welk beleid voert onze stad hiertegen? We hoeven het water niet opnieuw uit te vinden, in andere steden worden ouders mee ingeschakeld in het hersteltraject. Daar worden jongeren terug op het rechte pad gebracht. Het is belangrijk dat we investeren in preventiebeleid, in extra straathoek-, buurt- en jeugdwerk.

    De ‘geweld is niet geweldig’ campagne van de stad is een goede start, maar er is meer nodig, véél meer. We moeten extra stappen zetten, preventief als repressief. Laat ons de Aalstenaars verbinden door elkaar te respecteren en het gevoel van veiligheid terug te geven want alleen samen zijn we Aalst.

    Daarom vragen wij:

    Wat is het plan van dit stadsbestuur om de kentering in te zetten en de Aalstenaar terug het gevoel van én de reële veiligheid te geven die ze verdienen? 

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel