Ook in Aalst kennen de scholen een instroom van Oekraïense leerlingen, zowel in het basisonderwijs als in het secundair OKAN-onderwijs van VTI (Onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers). Hoewel de instroom momenteel beperkt is, neemt de druk op de scholen en het personeel toe. Wanneer een anderstalige nieuwkomer zich inschrijft in een school krijgt de school hiervoor extra omkadering om personeel in te schakelen. Maar gezien het nijpende lerarentekort geraken deze uren niet ingevuld en is er dus geen extra ondersteuning voor deze leerlingen en de desbetreffende school. De scholen zien een mogelijkheid om vrijwilligers in te schakelen om de anderstalige leerlingen te ondersteunen tijdens de schooluren en stellen hierbij de vraag of de Stad kan voorzien in een financiële tegemoetkoming om deze vrijwilligers te vergoeden.
Het inschakelen van vrijwilligers kan zeker en vast, op korte termijn, een noodoplossing zijn om zowel personeelseden in de scholen als anderstalige leerlingen te ondersteunen. De financiële tegemoetkoming om deze vrijwilligers te vergoeden past in het lokaal flankerend onderwijsbeleid als ondersteuning van scholen.
het subsidiereglement inzake de financiële ondersteuning aan de Aalsterse scholen bij het inschakelen van vrijwilligers in de begeleiding van Oekraïense leerlingen in de scholen, zoals toegevoegd in bijlage, goed te keuren.
De gemeenteraad d.d. 18 december 2013 stelde het arbeidsreglement voor het personeel van het onderwijs vast.
Ingevolge wijzigingen in de onderwijsregelgeving en wijziging openingsuren van sommige stedelijke scholen dient het arbeidsreglement personeel gesubsidieerd onderwijs te worden aangepast, o.a.
De algemeen directeur is bevoegd voor de functiebeschrijvingen voor de ambten in het onderwijs. De algemeen directeur is tweede evaluator voor de personeelsleden aangesteld in wervingsambten en enige evaluator voor het personeel aangesteld in het bevorderingsambt van directeur. Hij kan deze bevoegdheid delegeren.
Protokolakkoord d.d. 12 mei 2022 Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelingscomté. Deze onderhandeling vond plaats op 12 mei 2022. Tijdens deze bijeenkomst werden enkele opmerkingen en aanvullingen bij de ontwerptekst geformuleerd.
Het arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van het stedelijk onderwijs dient te worden geactualiseerd.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies.
Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 tot uitvoering van de wet dd. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Decreet d.d. 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs.
zijn besluit d.d.18 december 2013 betreffende vaststelling van het arbeidsreglement voor het personeel van het onderwijs met ingang van 1 september 2022 op te heffen.
het arbeidsreglement als in bijlage voor het gesubsidieerd personeel van het stedelijk onderwijs met ingang van 1 september 2022 vast te stellen.
Binnen de goedgekeurde Burgemeestersconvenant heeft de stad de ambitie gesteld om 40% minder CO2-uitstoot te realiseren tegen 2030. Om deze doelstelling te bereiken, wordt een nieuw klimaatplan opgemaakt. Met dit klimaatplan wil de stad de CO2-uitstoot drastisch verminderen (mitigatie), maar ook de gevolgen van klimaatverandering opvangen (adaptatie). De stad kan de klimaatdoelstellingen niet alleen behalen en wil daarom samenwerken met bedrijven en bedrijvenverenigingen. Om ondernemers te stimuleren, werd een subsidiereglement uitgewerkt. Het reglement krijgt de naam "Wondernemen". Om het draagvlak van het reglement te toetsen en inhoudelijk en procedureel te versterken, werd het advies ingewonnen van de adviesraad kmo en industrie en van de Minaraad. De aanbevelingen van de adviesraden werden verwerkt in het reglement. De adviezen van deze raden zijn gevoegd als bijlage bij dit besluit. Ondernemers worden in het reglement aangemoedigd om samen te werken en projecten in te dienen rond 5 thema’s (zijnde: verminderen van verharde oppervlakte, duurzaam bouwen en ondernemen, ruimte voor groen, ruimte voor hemelwater, hernieuwbare energie en CO2-neutraliteit), die elk bijdragen aan de beoogde klimaatdoelstellingen. Het reglement wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Er werd een toelichtende bijlage uitgewerkt om de indieners te inspireren met mogelijke projecten per thema. Er wordt tot en met 2025 een jaarlijks budget voorzien van 50 000 EUR. Elk ingediend en toegekend project kan 50% betoelaagd worden met een maximum van 10 000 EUR per project. Alle wederzijdse rechten en plichten en de procedure werden vastgelegd in het reglement. Het reglement wordt jaarlijks geëvalueerd. De ingediende dossiers worden beoordeeld door een comité. Daarom wordt er eveneens een huishoudelijk reglement toegevoegd die de werkwijze van dit comité vastlegt.
Dienst Economie verleent gunstig advies. Het reglement stimuleert bedrijven tot samenwerking en ondersteunt acties die bijdragen aan het klimaat. De samenwerking met de adviesraden is constructief verlopen en heeft in ieder geval bijgedragen tot een kwaliteitsverbetering van het reglement. Onze bedrijven spelen een grote rol in het terugdringen van de CO2-uitstoot op ons grondgebied. Samen met hen willen we inzetten op samenwerking, klimaatmitigatie en adaptatie. Hierdoor komt er bij de bedrijven budget vrij om te investeren in hun kernactiviteiten.
Team Natuur en duurzaamheid adviseert positief. Het subsidiereglement stimuleert bedrijven om richting klimaatneutraliteit toe te werken. De adviezen over dit reglement door de erkende adviesraad kmo en industrie en de Minaraad betekenen een meerwaarde.
Gunstig advies van de dienst Bestuursondersteuning en Juridische zaken voor het reglement.
Gunstig advies van de dienst Stadsmarketing en communicatie voor de naam "Wondernemen".
Het decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement stedelijke adviesraden Aalst zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 juni 2019.
De erkenning van adviesraad kmo en industrie als stedelijke adviesraad zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 december 2021.
De werkwijze van adviesverlening voor stedelijke adviesraden zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 8 februari 2021.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2021 waarbij de Burgemeestersconvenant werd ondertekend en het engagement om 40% minder CO2 uit te stoten tegen 2030 werd bevestigd. Door de ondertekening van de Burgemeestersconvenant is de stad verplicht een SECAP (klimaatplan) op te maken.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 waarbij het lokaal energie- en klimaatpact werd goedgekeurd en ondertekend.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2022 waarbij werd kennis genomen van het advies van de adviesraad kmo en Industrie en de Minaraad aangaande het subsidiereglement.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 waarbij het ontwerp van reglement werd goedgekeurd en waarbij werd beslist het reglement ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
het subsidiereglement "Wondernemen" voor kmo-bedrijven en bedrijvenverenigingen, zoals gevoegd als bijlage, en het huishoudelijk reglement voor het beoordelingscomité, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.
akkoord te gaan om binnen de krijtlijnen van het meerjarenplan van de stad Aalst 2020-2025 en binnen de jaarlijks voorziene investeringsportefeuille van 50 000 EUR, de gunstig gerangschikte subsidiabele projecten te betoelagen tot 50% én met een maximum van 10 000 EUR per project. Het bedrag kan verrekend worden op het actieplan MJP004505 0510-62 6490000.
Op 26 april 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen het addendum bij het doorstroomreglement van oktober 2017 goed, samen met de lijst van woningen waarop dit addendum van toepassing is. Deze woningen worden verhuurd als doorstroomwoning aan Oekraïense vluchtelingen met tijdelijke bescherming. Omwille van het tijdelijk karakter, worden de woningen aangeboden als eerste uitvalsbasis van waaruit het toegewezen gezin kan integreren en zoeken naar een duurzame structurele woning op de woningmarkt.
In de periode mei-juni komen opnieuw 3 woningen beschikbaar in de Bevrijdingsstraat: Bevrijdingstraat 21, 23 en 61 - 9300 Aalst.
Er wordt voorgesteld om ook het addendum en bijhorende huurovereenkomst op deze woningen toe te passen.
Vanuit de nood naar opvangcapaciteit voor Oekraïense vluchtelingen worden momenteel sociale woningen tijdelijk ingehuurd en onderverhuurd en is een addendum met aangepaste huurovereenkomst bij het doorstroomreglement vereist om de verhuring vlot te laten verlopen.
Doorstroomreglement 24 oktober 2017.
akkoord te gaan om de 3 woningen gelegen te Bevrijdingsstraat 21, 23 en 61 toe te voegen aan de lijst van woningen waarop het addendum en de bijhorende huurovereenkomst, dat werd toegevoegd aan het doorstroomreglement van 24 oktober 2017, van toepassing is. De woningen worden verhuurd aan Oekraïense vluchtelingen die aankomen in ons land met het statuut 'tijdelijke bescherming'.
Op 15 februari 2022 ontving de stad Aalst via het berichtencentrum van het Agentschap Binnenlands Bestuur een aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving van de orthodoxe geloofsgemeenschap Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne in Aalst.
De gemeenteraad wordt verzocht advies te geven over dit dossier.
De Orthodoxe Kerkfabriek verantwoordt haar vraag tot gebiedsuitbreiding om verschillende problemen wat betreft hun werking aan te kunnen pakken, zoals:
1) de leden van de kerkraad moeten inwoners zijn van een van de gemeentes waar zij erkend zijn, anders mogen zij niet verkozen worden;
2) de zoektocht naar een andere locatie is ook erg gelimiteerd door het feit dat de mogelijks nieuwe locatie in een van de gemeentes waar zij erkend zijn gelegen moet zijn.
De orthodoxe geloofsgemeenschap Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne telt bovendien op dit ogenblik een grotere aantal gelovigen dan in 2012. Deze gelovigen wonen verspreid over de gehele provincie Oost-Vlaanderen en zijn niet langer beperkt tot enkele gemeenten van de provincie Oost-Vlaanderen zoals bij de initiële erkenning.
De territoriale link met de gehele provincie Oost-Vlaanderen kan niet ontkend worden en is daarom juridisch verantwoord.
Metropoliet Athenagoras van België verzoekt dan ook om de orthodoxe geloofsgemeenschap Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne in Aalst te erkennen voor het volledige grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen.
De provincieraad van Oost-Vlaanderen gaf op 27 april 2022 reeds een gunstig advies over deze aanvraag tot gebiedsuitbreiding.
De ambtelijke cel kerkfabrieken onderzocht de aanvraag, en het gunstige advies van de provincieraad. Aangezien de bevoegdheid van het toezicht op de orthodoxe kerkfabrieken berust bij het provinciebestuur heeft deze gebiedsuitbreiding geen impact op de budgetten van de stad Aalst.
Dit in overweging genomen adviseert de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad om een gunstig advies uit te brengen over deze aanvraag.
Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen 22 oktober 2021
Artikel 31. (16/11/2021- ...)
§ 1. De Vlaamse Regering erkent de wijziging van de gebiedsomschrijving van een erkende lokale geloofsgemeenschap, op voorstel van het representatief orgaan.
§ 2. Het representatief orgaan bezorgt een gemotiveerde aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving aan de Vlaamse Regering.
Op straffe van onontvankelijkheid bevat het dossier voor de aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving al de volgende gegevens en documenten:
1° de gemotiveerde beslissing van het representatief orgaan waarbij de gebiedsomschrijving van de erkende lokale geloofsgemeenschap wordt gewijzigd;
2° een duidelijke beschrijving van de oorspronkelijke gebiedsomschrijving en de voorgestelde wijziging van de gebiedsomschrijving;
3° het advies van het bestuursorgaan of in voorkomend geval de bestuursorganen;
4° de vermelding van de financierende overheid en in voorkomend geval de verdeelsleutel van de kosten tussen de financierende overheden. Als die verdeelsleutel wijzigt na de gebiedswijziging, wordt ook een voorstel van de gewijzigde verdeelsleutel van de kosten tussen de financierende overheden opgegeven;
5° als de gebiedswijziging gepaard gaat met een naamswijziging: de nieuwe naam van het bestuur van de eredienst.
Artikel 32. (16/11/2021- ...)
De Vlaamse Regering brengt al de volgende instanties binnen dertig dagen na de ontvangst van een ontvankelijke aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving op de hoogte van die aanvraag:
1° het representatief orgaan;
2° het betrokken bestuur van de eredienst of besturen van de eredienst;
3° de federale overheid;
4° de financierende overheid;
5° in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving, vermeld in het eerste lid, bezorgen de huidige en toekomstige financierende overheid (provincie) en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies over de gebiedswijziging aan de Vlaamse Regering. Als een van de instanties, vermeld in dit lid, het advies niet op tijd bezorgt, kan aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan.
positief advies te verlenen aan de aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving van de orthodoxe geloofsgemeenschap Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne in Aalst.