De gecoro adviseert de gemeenteraad bij het opmaken van een ruimtelijk structuurplan en de ontwikkeling van concrete uitvoeringsplannen. Verder verstrekt ze advies over stedenbouwkundige verordeningen en bezwaarschriften. Tenslotte kan de Gecoro advies geven over vergunningsaanvragen en, meer in het algemeen, over alles wat in verband staat met ruimtelijke ordening. En dit zowel op vraag van de gemeente als uit eigen beweging.
Stephanie Van Impe werd bij beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 aangesteld als secretaris van de gecoro. Gezien deze persoon voor een langere periode onbetaald verlof opneemt dient er een nieuwe plaatsvervangende secretaris aangesteld te worden.
Artikel 1.3.3 § 3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat: De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen. De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
Volgens artikel 1.3.3 van de VCRO en de nadere regels zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering conform §10 van dit artikel dient de voorzitter en de secretaris te worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. Er wordt voorgesteld om Inès Van Ransbeeck, team Vergunningen en handhaving ruimtelijke ordening, als plaatsvervangend secretaris voor te dragen.
Art. 1.3.3 van de VCRO betreffende de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Gemeenteraadsbeslissing van 16 mei 2022.
Beslist om Inès Van Ransbeeck, dossierbehandelaar van het team Vergunningen en handhaving ruimtelijke ordening, aan te stellen als plaatsvervangend secretaris van de gecoro.