Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Filip Van De Winkel.
Torture never stops.
Ik bezocht enkele weken geleden de NMBS-fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat. Ik trof er twee medewerkers aan van de Fietserij. Deze vriendelijke mannen zijn er tewerkgesteld in een zogeheten Fietspunt. Deze Fiets-herstelpost van de Fietserij, bevindt zich in een ruimte op de gelijkvloerse verdieping van bewuste fietsenstalling.
De Fietserij heeft een samenwerkingsovereenkomst met de stad Aalst en een Service Level Agreement met de NMBS. Wanneer ik google, op zoek naar deze fietsenstalling aan het station dan vind ik: ‘Tijdens de openingsuren, van 7 uur tot 19 uur, is er steeds een medewerker aanwezig die ter plekke kleine herstellingen kan doen aan je fiets. Je kunt er ook fietsen huren. De medewerker houdt ook een oogje in het zeil in de fietsenstalling, zorgt dat de fietsen netjes staan en dat de ruimte proper blijft.’
Vergeef me dat ik moeite heb bij de uitdrukking ‘de medewerker houdt een oogje in het zeil’. Ik sprak de mannen van het Fietspunt hierop aan.
Zij waren bijzonder opgetogen eindelijk iemand te zien die zich de problematiek van fietsendiefstallen aantrok. ‘Nu kunnen we ons verhaal eens doen’, aldus één van de heren. ‘De mensen die hier hun fiets komen stallen zijn ervan overtuigd dat wij permanente bewakers zijn van de stalling. Begrijp dat dit in het geheel niet evident is: Fietsen herstellen én simultaan permanente bewaking uitvoeren. Een oogje in het zeil houden, dat doe je automatisch. Een doelgerichte bewakingsopdracht uitvoeren, dat is een ander paar mouwen. We werden tot onze grote verbazing al meermaals bedreigd door verbolgen reizigers wier fiets werd gestolen.
Mijn vraag is wat hier feitelijk concreet is afgesproken tussen de stad, de Fietserij en de NMBS.
De Fietserijmedewerkers zeggen: We zijn hier van 7 uur ’s ochtends tot 19 uur. Als er fietsen worden gestolen, dan gebeurt dit steevast na 19 uur. Vanaf dan - onze aanwezigheid weerhoudt deels potentiële dieven ervan om overdag toe te slaan - zijn wij er niet meer en hebben dieven vrij spel’, zo klinkt het. ‘De camera’s op gelijkvloerse verdieping én 1ste verdieping staan al maanden gefixeerd op één punt, spijts het feit dat dergelijke ‘bewegende’ camera’s in normale doen een zichtbeeld van 180° kunnen bestrijken… In de verborgen hoek (kant Denderstraat) vallen de meeste diefstallen te betreuren.
Er is in Aalst een fietsenstalling van de NMBS gevestigd, met ‘toegangscontrole en camera’s in een gebouw’ (sic), zo lees ik op de site van de NMBS. Jawel, maar het gaat hier niet om de fietsenstalling aan de Majoor Charles Claserstraat, wel om de nieuwe ondergrondse site in de Denderstraat… maar deze accommodatie blijkt bij mijn weten tot nader order geen weergaloos succes te zijn (voor een reiziger te ver gelegen van het station?!).
De fietsenstalling aan de Majoor Charles Claserstraat is daarentegen geen ‘bewaakte stalling’, laat dit duidelijk zijn! Er worden door de NMBS geen gerichte bewakers aangesteld. De spoorwegpolitie beschouwt fietsendiefstallen ‘niet behorend tot het takenpakket’. De camera’s weigeren dienst, laat staan dat beelden überhaupt zouden worden geraadpleegd. De stad Aalst beschouwt de NMBS-fietsenstalling ‘niet als haar domein’…da’s voor de NMBS! …
Ik vermoed dat we zo niet vooruit geraken! Een patstelling noemen we dit! Het is hoog tijd voor een strijdplan! Herinner u, a.u.b., mijn vraag naar een task force in de gemeenteraad van september l.l. Onze burger vraagt – terecht en dringend - een oplossing en geen ‘over-en-weer-gezeur’ tussen twee organen, stad en NMBS, die naar elkaar blijven wijzen over wie zich moet verantwoorden.. Daar wordt niemand beter van, toch? Leg uw oor eens te luisteren bij bv. de stad Mechelen. Daar zaten de verschillende actoren al rond de tafel om SAMEN naar een oplossing te zoeken. Het plan dat daar wordt uitgewerkt is ambitieus en uiterst hoopgevend! Naar het voorbeeld van fietsenstallingen in andere steden, waar men ahw in een versterkte burcht moet inbreken eer men een fiets stelen kan, zou het toch moeten mogelijk zijn om bv. dure elektrische fietsen in de fietsenstalling aan het station achter tralies te stallen. Ik ben er stellig van overtuigd dat de eigenaar van een elektrische fiets zonder morren bereid zal zijn om 7,50 EUR per maand – NB de tarief voor het stallen van een fiets in de ‘Fietsparking met toegangscontrole en camera’s’ aan de Denderstraat - neer te tellen ter vrijwaring van diefstal.
Vragen:
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Filip Van De Winkel aangaande 'Fietsenstalling NMBS'.