De stad Aalst sloot in 2005 een overeenkomst van derde betaler af met de VVM De Lijn (systeem 1: procentuele tussenkomst op abonnementen en systeem 2: tussenkomst op kaarten).
De modaliteiten van beide overeenkomsten werden in de voorbije jaren gewijzigd. Voor systeem 1 werd de overeenkomst in 2010 gewijzigd. De overeenkomst voor systeem 2 werd gewijzigd in 2013.
Met ingang van 1 februari 2015 wijzigde de VVM De Lijn haar tarieven. Deze tariefwijziging heeft financiële en praktische gevolgen voor de stad.
Naar aanleiding hiervan besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 9 maart 2015 om de overeenkomst voor systeem 2 – tussenkomst op kaarten te wijzigen.
De gemeenteraad stelde in zitting van 28 april 2015 de voorwaarden vast van de aangepaste overeenkomst van derdebetaler (systeem 2: tussenkomst op kaarten) tussen de stad Aalst en de VVM De Lijn vast.
De gemeenteraad stelde in zitting van 29 maart 2022 het schrappen van de huidige overeenkomsten van derdebetaler tussen de stad Aalst en de VVM De Lijn vast.
De vorige overeenkomst omvatte een bijdrage van 50% voor de Buzzy Pazz en Omnipas+, 40% bijdrage voor de Omnipas en het aanbieden van de 10-rittenkaart voor 10 euro voor de inwoners van Aalst op het grondgebied van Aalst en deelgemeenten.
De huidige kostprijs van de verschillende abonnementen alsook de derdebetalersbijdrage van de afgelopen jaren zijn toegevoegd in het dossier.
Gezien de stijgende prijs van de abonnementen en lijnkaarten sinds de oorspronkelijke afsluiting van de derderbetalersovereenkomst;
In rekening nemende dat de stad Aalst een van de hoogste derdebetalersbijdrage kent van heel Vlaanderen;
In rekening nemende dat de Omnipas voor verschillende volwassenen terugbetaald wordt door hun werkgever;
In rekening nemende dat de 10-beurtenkaart in vele steden en gemeenten niet in de derdebetalersovereenkomst meegenomen wordt;
Wordt voorgesteld om de derdebetalersbijdrage voor Omnipas + en Buzy Pazz om te zetten van een procentuele overeenkomst naar een vast bedrag, en de derdebetalersbijdrage voor Omnipas en de 10-beurtenkaarten niet meer op te nemen in de nieuwe derdebetalersovereenkomst.
Voor de 10-beurtenkaarten komt dit op een jaarlijkse besparing tussen de 25 000 en 50 000 EUR.
Voor de Omnipas komt dit op een jaarlijkse besparing van ongeveer 90 000 EUR.
Deze schattingen zijn op basis van de derdebetalersbijdrage per abonnement tussen 2015 en 2020 en voor de lijnkaarten tussen 2017 en 2021.
Voor de Omnipas VG*, Omnipas VT** en Buzy Pazz*** wordt voorgesteld de huidige tussenkomst om te zetten naar een vaste bijdrage die 50% van de momentele kost van de abonnementen bedraagt. Zo stijgt de derdebetalers tussenkomst niet meer mee indien de kostprijs van abonnementen stijgen. In het dossier een tabel met de huidige kostprijs per type abonnement en de daarbij horende derdebetalersovereenkomst.
*VG-abonnement = sociaal tarief voor leefloners, verzoekers erkend door OCMW, Fedasil of het Rode Kruis, en inwoners met recht op inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
**VT-abonnement = sociaal tarief voor personen die in aanmerking komen voor het statuut verhoogde tegemoetkoming, houders van een recent attest voor verhoogde tegemoetkoming, houders van een geldige WIGW kaart en houders van een geldige kaart voor verhoogde tegemoetkoming van de NMBS;
***Buzy Pazz = Jongerentarief, zowel in categorie 6-11 jaar als in 12 - 24 jaar.
Artikel 57 § 1 van het gemeentedecreet: het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.
Het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid.
De nieuwe derdebetalersovereenkomst tussen De Lijn en de stad Aalst, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren..