Op maandag 16 augustus introduceerde de stad Aalst haar circulatieplan. Het doel van de aangebrachte wijzigingen is om verkeersmodi te scheiden (veiligheid + bereikbaarheid), gemengd verkeer beter op elkaar af te stemmen via lagere snelheid en invoeren van enkele richting (veiligheid) en het centrum toch voor alle modi bereikbaar te houden (bereikbaarheid). Op deze manier hopen we dat het compacte centrum leefbaarder wordt en verkeersgebruikers beter weten wat van hen wordt verwacht.
Het effect hiervan is meer leefbare woonwijken en schoolomgevingen. Een aspect van verhoogde leefbaarheid is gezonde lucht. In functie hiervan zullen we de luchtkwaliteit op 28 plaatsen een half jaar lang te meten. De locaties waar gemeten zal worden, werd toegevoegd in het dossier.
Voor de metingen werken we samen met de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), met hoofdzetel in Aalst. De wederzijdse verwachtingen werden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, die werd toegevoegd in bijlage. De samenwerkingsovereenkomst is opgebouwd uit 4 onderdelen en bevat volgende hoofdlijnen:
1. Doel en voorwerp van de overeenkomst
2. Verplichtingen van de VMM
3. Verplichtingen stad Aalst
4. Algemene bepalingen
Het team Juridische zaken heeft de samenwerkingsovereenkomst nagekeken en is akkoord met de huidige versie.
Team Natuur & duurzaamheid en team Mobiliteit vormen een tandem bij het verder uitwerken en opvolgen van het project.
Team Natuur en duurzaamheid en team Mobiliteit adviseren akkoord te gaan met de opgemaakte samenwerkingsovereenkomst.
Team Vervoer adviseert positief en is bereid het gekoeld transport naar het analyselabo in Nederland op zich te nemen.
Op 29 november 2021 ging het cbs akkoord met het uitwerken en uitvoeren van project waarbij de luchtkwaliteit in de binnenstad gemeten wordt.
de samenwerkingsovereenkomst met de VMM in functie van het meten van de luchtkwaliteit in de binnenstad, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.