Sinds 1 december 2021 gebeurt de handhaving van de toegang tot het autovrije centrum op basis van ANPR-camera's, met sanctionering via GAS.
Bewoners en bezoekers konden al sinds begin september 2021 vergunningen aanvragen conform het reglement dat de toegangsmodaliteiten tot het autovrij gebied vastlegt en dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 30 maart 2021. Begin september 2021 is hierover ook een uitgebreide communicatiecampagne gestart met zowel stadsbrede algemene communicatie (bvb. Chipka) als heel gerichte communicatie naar bepaalde doelgroepen zoals bewoners en handelaars in het autovrij gebied.
Op basis van de opgedane ervaringen, werden intussen al enkele bijsturingen doorgevoerd. Zo werd al extra informatie opgenomen in zowel briefwisseling omtrent vergunningen als briefwisseling met waarschuwingen en boetes. Op de website van de stad werd de informatie al meermaals aangevuld;
Nu worden ook een aantal aanpassingen voorgesteld aan het reglement zelf.
In overleg met de betrokken actoren (stadsdiensten, politie, GAS-ambtenaar) worden een aantal aanpassingen voorgesteld aan het reglement. In bijlage bij dit punt is een voorstel voor aangepast reglement opgenomen.
Een aantal wijzigingen hebben enkel te maken met de procedure, zonder impact op wie wanneer toegang heeft. Zo worden voortaan enkel nog elektrische fietsen en bromfietsen klasse A als "vrijgesteld" beschouwd. De andere voertuigen die eerder "vrijgesteld" waren, zijn nu opgenomen in de categorieën zelf. Dit gaat om: voertuigen voor ophaling van vuilnis, taxi's, voertuigen voor winterdienst, prioritaire voertuigen. Deze wijziging is puur praktisch: op die manier kan elk van deze groepen zelf zijn vergunningen aanvragen en monitoren, zonder dat dit via aparte lijsten buiten de eigenlijke software moet gaan. Ook is er een verduidelijking toegevoegd hoe toegang kan verkregen worden bij gebruik van een aanhangwagen.
Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen die eigenlijk correcties zijn van foute formuleringen in het oude reglement. Bijvoorbeeld: de lijst van straatnamen werd verfijnd, bij taxi's werd nog niet verwezen naar de meest recente wetgeving, verduidelijking over bromfietsen klasse A werd toegevoegd.
Vervolgens zijn er een aantal aanpassingen die impact hebben voor gebruikers:
- er zijn meer mogelijkheden opgenomen voor gebruik van deelwagens
- voor nutsdiensten is de beperking van 10 voertuigen geschrapt wegens praktisch niet haalbaar
- categorie 'cultuurhuizen' werd toegevoegd (oa het museum van de stad hoort hier onder)
- vergunningen worden mogelijk voor 'tweedeverblijvers'
- de venstertijden worden uitgebreid voor drankenleveranciers
- regularisatiemogelijkheden (dus vergunningen achteraf) werden toegevoegd voor nutsdiensten en zorgverstrekkers
- categorie 'renovatie van een pand' werd omgevoerd naar een categorie 'eigenaar of huurder van een pand (zonder domicilie)'
- voor horecazaken wordt, naast een eigendomsbewijs of huurcontract, ook een gebruiksovereenkomst toegestaan als bewijsstuk
- bij de categorie "tijdelijke markten en evenementen" wordt voor langdurige evenementen of markten (zoals kerstmarkt of foren) qua toegangstijden een onderscheid gemaakt tussen de periode opbouw en afbouw enerzijds (met 24/24u toegang) en de openingsperiode van het evenement of markt zelf (met venstertijden).
akkoord te gaan met het aangepast "Aanvullend politiereglement voor toegang tot het autovrij gebied" zoals opgenomen in bijlage.