di 26/04/2022 - 19:30 belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Wijziging Convenant Pop-up Horeca. Aanpassing sluitingsuur.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Wetgeving:
Regelgeving: de gemeenteraad is bevoegd op basis van het decreet lokaal bestuur
Juridische grondslag: huishoudelijk reglement gemeenteraad: toegevoegde punten van raadsleden
Feiten en context:
Met grote verbazing hebben we via onze lokale media van 25 april vernomen dat enkele buurtbewoners van het bedrijf Tereos een brief van een advocatenkantoor hebben ontvangen waarin ze in gebreke gesteld werden vanwege een post op sociale media. Aangezien er geen verantwoordelijke uitgever vermeld werd, werden er 3 mensen aangeschreven, op basis van vermoedens dat ze gelinkt zouden worden met de post.
De drie aangeschreven omwonenden vermoeden dat Tereos hun gegevens heeft bemachtigd op basis van de melding die ze hebben gemaakt over de geurhinder via het meldpunt van www.tereosaalst.be.
De bewoners ervaren dit niet alleen als vertrouwensbreuk en misbruik van hun privé gegevens maar vooral ook als vorm van intimidatie. Tereos erkent zelf dat het geen enkele zekerheid had over de verantwoordelijkheid van de betrokken omwonenden bij het posten van bepaalde berichten op sociale media. Hun advocaten hebben zich gebaseerd op wat ze noemen “rechtvaardige vermoedens”.
Wat er ook van is, als gemeenteraad moeten we erkennen dat de aanwezigheid van Tereos op de plaats waar het zich bevindt binnen onze stad, effectief tot debat aanleiding kan geven. Een maatschappelijk debat dat kan en mag gevoerd worden. Daarbij zal elk vogeltje altijd zingen zoals het gebekt is. Zelf zijn wij van mening dat elk debat met respect en met maximaal begrip voor elkaars standpunten en zienswijzen het beleid en het bestuur van deze stad alleen maar kan ten goede komen.
Op dit ogenblik merken we echter een zekere polarisatie in het debat en in de standpunten. Dit geldt aan de beide zijden van de maatschappelijke meningen. Als gemeenteraad hebben wij de taak dit debat mee te voeren, maar tevens ook te waken over de wijze waarop dit debat wordt gevoerd. Om die reden betreurden wij als partij, en samen met ons alle andere partijen, elke agressieve en weinig constructieve houding en communicatie.
De huidige actie van het bedrijf zelf, willen we echter minstens even fors aan de kaak stellen.
Wij vinden het dan ook de taak van het stadsbestuur om snel in te grijpen en een halt toe te roepen aan elke actie die constructief gesprek hypothekeert als intimidatie en polarisatie tussen Tereos en zijn omwonenden kunnen worden beschouwd. In deze kan het niet dat burgers die, tot bewijs van het tegendeel, correct handelen door een bepaald probleem te melden, achteraf slachtoffer worden van deze zeer bedenkelijke reactie vanwege Tereos.
Tereos laat zelf weten voorstander te zijn van een open communicatie en altijd probeert rechtstreeks in dialoog te gaan met de mensen die een probleem of mogelijke hinder te melden hebben. Dit is totaal het tegenovergestelde van wat ze hebben gedaan.
Het zou een krachtiger signaal zijn om als voltallige gemeenteraad het signaal te geven dat debat zeker thuis hoort in onze lokale samenleving, maar dat we tegelijk ook het signaal geven dat intimidatie en polarisatie niet de juiste weg is. Om die reden:
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad van Aalst in zitting bijeen op 26 april 2022 roept het college van burgemeester en schepenen op om:
Bij aanvang van de zitting werd met 12 stemmen voor, 28 tegen, bij 0 onthoudingen, en 1 blanco stem beslist dit agendapunt niet toe te voegen aan de agenda.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 29 maart 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Projectvereniging Erfgoed Denderland is een intergemeentelijk samenwerkingsverband. De projectvereniging ontvangt werkingsmiddelen van de Vlaamse Gemeenschap en dient hiertoe steeds een jaarverslag en jaarrekening ter verantwoording in te dienen. Artikel 15 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Denderland bepaalt dat de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tot “de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.” De Raad van Bestuur keurde op 16 februari 2022 de jaarrekening en het activiteitenverslag van werkingsjaar 2021 goed.
Opzeg van de samenwerkingsovereenkomst gemeenschappelijk leerlingenvervoer stedelijke en vrije basisschool Meldert.
Op 4 januari 2022 lanceerde de stad de 'oproep voor opdrachten tot uitvoering van lokaal sociaal beleid grondgebied Aalst 2020-2025 betreffende jeugdwelzijn.
De oproep omvatte 2 opdrachten waarvoor een aanvraagdossier kon ingediend worden:
Doelgroep van beide opdrachten zijn jongeren van 12 tot 25 jaar.
De oproep werd afgesloten op 14 maart 2022. Inmiddels werd de multidisciplinaire jurering van de ingediende dossiers afgerond. Gevraagd wordt om de voorgedragen laureaten goed te keuren.
Op 28 oktober 2021 lanceerde de stad de 'oproep voor opdrachten tot uitvoering van lokaal sociaal beleid grondgebied Aalst 2020-2025 gericht op inclusie van mensen met een beperking'. Deze oproep richtte zich op volgende doelstelling: Het inzetten op een inclusieve samenleving door de realisatie van een ondersteuningsaanbod voor mensen met een beperking.
Op 22 februari 2022 werd het dossier van Levensvreugde Verblijven vzw geselecteerd als laureaat binnen deze oproep voor de doelgroep 'jongvolwassenen die uitstromen uit het onderwijs'. Het project behelst de organisatie van een horecazaak uitgebaat door jongeren/jongvolwassenen met een beperking.
In navolging hiervan dient de Stad Aalst een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Levensvreugde Verblijven vzw. De vooropgestelde duurtijd is 1 juni 2022 tot en met 30 juni 2026 (naar analogie met de andere convenanten lokaal sociaal beleid). Voor dit project kan Levensvreugde Verblijven vzw rekenen op een toelage a rato van 30 000 EUR per jaar.
Op 28 oktober 2021 lanceerde de stad de 'oproep voor opdrachten tot uitvoering van lokaal sociaal beleid grondgebied Aalst 2020-2025 gericht op inclusie van mensen met een beperking'. Deze oproep richtte zich op volgende doelstelling: Het inzetten op een inclusieve samenleving door de realisatie van een ondersteuningsaanbod voor mensen met een beperking.
Op 22 februari 2022 werd het dossier van Fiola vzw geselecteerd als laureaat binnen deze oproep voor de doelgroep 'kinderen en jongeren'. Het project behelst de organisatie van vakantiekampen voor kleuters met een (vermoeden van) beperking.
In navolging hiervan dient de Stad Aalst een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Fiola vzw. De vooropgestelde duurtijd is 1 juni 2022 tot en met 30 juni 2026 (naar analogie met de andere convenanten lokaal sociaal beleid). Voor dit project kan Fiola vzw rekenen op een toelage a rato van 30 000 EUR per jaar.
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over nieuwe regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways enz. Door het teveel aan ongelukken met zware letsels (cijfers maken gewag van gemiddeld 3 per dag) was een ingreep om de verkeersveiligheid te verhogen noodzakelijk. Zo zou er een verbod komen voor min 16 jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op de stoep, maar enkel op het fietspad mee rijden. Volgens de nieuwe verkeerswetgeving wordt het ook verboden om een passagier mee te nemen op de step en tevens wordt parkeren van de toestellen in speciaal voorziene drop-off zones of op het voetpad - als het de doorgang niet belemmert – verplicht.
Na lang aanslepen en het naast zich neerleggen van een peperdure locatiestudie, waarbij dan nog eens enkele locaties plotseling uit de lucht komen vallen, is dan de kogel toch door de kerk, of beter gezegd: het hoge woord is eruit! Afgelopen donderdag op de commissie Ruimtelijke ordening werd immers gezegd dat het LFPC wordt neergepoot in Erembodegem op de Gatessite. Deze locatie zal het stadsbestuur adviseren aan de federale regering. Nochtans, het kan anders. Er kan geluisterd worden naar de bewoners die hier mee te maken zullen krijgen, bewoners die zich terdege geïnformeerd hebben via vele kanalen en de online bewonersvergadering met interesse hebben gevolgd over het wat, het hoe en het waarom van een LFPC.
Luister naar hen. Luister naar hun bekommernissen en verzuchtingen. Een dergelijke inrichting vlak naast bewoonbaar gebied met een dorpskern op 500 m hoort niet. De impact op de bewoning, de mobiliteit en leefbaarheid van een buurt nabij een LFPC is niet te onderschatten!
Vragen:
L/P2021/1_Aanvraag planologisch attest uitgaande van Imwo-Invest voor het volledig vernieuwen en uitbreiden van ALDI/Renmans winkel en magazijn en parking gelegen Albrechtlaan 58-60, 9300 Aalst (kadastraal: 4e afdeling, sectie F, nummers 0857G, 0857F, 0831H)
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor enerzijds stedenbouwkundige handelingen:
het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken thv de Hoezekouterdreef en het aanleggen van een nieuw fietspad tussen de Hoezekouterdreef en de Frans Roucelstraat, en anderzijds vegetatiewijzigingen: het aanleggen van een bufferbekken en het herprofileren van een gracht.
Het doel van het project is de sanering van het gemengd rioleringsstelsel door de aanleg van een gescheiden stelsel. De leidingen van het stelsel worden aangesloten op de bestaande rioleringsstelsels en de bestaande grachten.
De rijbaan wordt aangelegd in bitumineuze verharding waarbij de bestaande breedte van de rijbaan ongewijzigd blijft.
De Hoezekouterdreef wordt heraangelegd en de opritten op het openbaar domein worden heraangelegd in een waterdoorlatende verharding.
Vanaf de Hoezekouterdreef wordt een wandelpad/fietspad voorzien dat aansluiting geeft met de Frans Roucelstraat ten noorden van het projectgebied. Het fietspad heeft een breedte van 3 m. Ter hoogte van het nieuw aan te leggen bufferbekken (zie verder bij beschrijving aangevraagde vegetatiewijziging) wordt er naast het fietspad een zone met grasdallen, alsook een ondiepe geul voorzien.
Anderzijds beoogt de aanvraag ook het uitvoeren van vegetatiewijzigingen:
Aanleg bufferbekken:
Er wordt een bufferbekken aangelegd ter hoogte van de Hoezekouterdreef op het perceel 1e afdeling, sectie B nr.85. In het bufferbekken zal het regenwater worden gebufferd, alvorens
het wordt aangesloten op de waterloop Hoezebeek O5054 (2de categorie). Het bekken wordt gerealiseerd in één deel en zal lozen d.m.v. een uitstroomconstructie, dewelke aansluit op de Hoezebeek. De totale oppervlakte van het bufferbekken is 2328 m². Het buffervolume bedraagt 660 m³.
Het terrein is nu een akkerland dat volgens de biologische waarderingskaart gekarteerd is als biologisch minder waardevol en langs de westzijde begrensd is door de beboste beekvallei. Het bekken zelf wordt natuurlijk aangelegd met zachte hellingen en ingezaaid met gras.
Voor de aanleg van het bufferbekken worden geen bomen gerooid.
Herprofileren gracht:
De bestaande grachten langsheen het tracé worden maximaal behouden. Een gedeelte van de bestaande grachten dient geherprofileerd te worden voor de goede geleiding van het regenwater in de richting van het bufferbekken en de Hoezebeek.
De afwateringsgracht in de Hoezekouterdreef ligt aan de voet van het talud van het landhoofd voor de brug over E40/Siesegemlaan. Een gedeelte van de gracht situeert zich in het bosgedeelte. Op het talud en op de bodem van de gracht zijn riettegels voorzien en er wordt een teenbescherming of teenversterking aangebracht gezien de beek soms grote debieten te verwerken krijgt op korte termijn.
De voorliggende aanvraag omvat wijzigingen aan bestaande wegenis en aanleg van nieuwe wegenis. Deze aanvraag dient, in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Pas nadien kan het college van burgemeester en schepen een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne zijn burgers op de vlucht. Ook Vlaanderen engageert zich om vluchtelingen onderdak te bieden. Aalst als centrumstad voorziet mee in de crisisopvang en opvang op middellange termijn. Momenteel worden 4 stadswoningen in de Bevrijdingsstraat - 9300 Aalst en 20 sociale woningen van SHM De Volkswoningen ingezet. Deze woningen zullen een tijdelijk statuut krijgen van doorstroomwoning en specifiek verhuurd worden aan de doelgroep Oekraïense vluchtelingen die tijdelijke bescherming genieten sinds 24 februari 2022. Hiervoor wordt een addendum toegevoegd aan het doorstroomreglement. Voor de verhuring wordt een bijpassende huurovereenkomst voorzien.
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne zijn burgers op de vlucht. Ook Vlaanderen engageert zich om vluchtelingen onderdak te bieden. Aalst heeft als centrumstad een rol te spelen in de coördinatie van crisisopvang en opvang op middellange termijn. Er is een aanbod van de sociale huisvestingsmaatschappij De Volkswoningen om 20 sociale woningen ter beschikking te stellen. De stad Aalst sluit voor deze woningen een overeenkomst af, om de woningen in te huren en vervolgens een onderverhuring aan vluchtelingen op te starten.
Wijziging Convenant Pop-up Horeca. Aanpassing sluitingsuur.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Onder de noemer “Aalst op weg” is sedert 16 augustus 2021 het circulatieplan van het stadsbestuur in voege. De voornaamste doelstellingen hiervan zijn: het centrum vlot bereikbaar maken, het verkeer veiliger maken en de binnenstad aangenamer maken om te wonen, werken, leven en ontspannen. Het behoeft weinig uitleg dat dit een hele verandering teweeg bracht, en brengt. Na een eerste evaluatie werden enkele aanpassingen doorgevoerd op 4 november 2021.
Bezorgde en getroffen burgers, waaronder vele handelaars, verzamelden meer dan 7.000 handtekeningen tegen het circulatieplan. Een dergelijk signaal kunnen we niet links laten liggen.
In het kader hiervan rijzen de volgende vragen:
Het spreekt voor zich dat we, in de analyse van deze cijfers, rekening dienen te houden met de toen geldende coronamaatregelen. Deze realiteit zal ons er echter niet van weerhouden het bekomen cijfermateriaal objectief te kunnen benaderen.
Voorstel circulatie Oude Gentbaan. Vaststellen van huidige proefopstelling.
De parkeerstrook ter hoogte van Boudewijnlaan 112 dient gesupprimeerd te worden aangezien deze voor een vergunde oprit getekend is.
Op basis van verschillende meldingen van burgers en een terreinbezoek door zowel het team mobiliteit als door de bevoegde schepen worden infrastructurele aanpassingen voorgesteld voor het kruispunt Vereeckenstraat - Meirbeekstraat - Roland Monteynestraat alsook een snelheidsbeperking in de Vereeckenstraat en de Roland Monteynestraat.
Sinds 1 december 2021 is handhaving opgestart met ANPR-camera's van de toegang tot het autovrij gebied. Op basis van de opgedane ervaring worden een aantal aanpassingen voorgelegd aan het reglement dat de toegangsmodaliteiten bepaalt tot dit autovrij gebied.
De strijd tegen drugs is verre van gestreden. Integendeel. Vorige week was er nog een afrekening in het drugsmilieu aan de Beukendreef.
Eind vorig jaar klaagden bewoners i.v.m. jongerenbendes met drugshandel in het Stadpark. Een cannabisplantage werd ontdekt aan de Moorselbaan (2018: 2249 planten). Ook in onze naburige gemeenten werden deze maand meer en meer cannabisplantages opgerold.
Het is duidelijk: in de strijd tegen alle vormen van drugs moet men (nog) een versnelling hoger schakelen.
Dit in het belang van onszelf, van onze kinderen en kleinkinderen. Deze interpellatie is er door deze grote bezorgdheid.
Vragen:
Gaat het CBS in het kader van haar prioritaire doelstelling t.o.v. alle vormen van drugs, nog meer inzetten in deze strijd (“The war on drugs“?)
De Vlaamse overheid stelt voor het onderwijs extra financiële middelen ter beschikking om volgende knelpunten in het basis- en secundair onderwijs aan te pakken:
Daarom zijn er investeringen nodig in ICT-schoolinfrastructuur en ICT-toestellen voor gedeeld gebruik in de klas of voor elke leerling naargelang de doelgroep (basisonderwijs en secundair onderwijs).
Daarnaast werden er ook middelen toegekend voor het ter beschikking stellen van ICT-toestellen voor de leerkrachten zodat zij hun opdracht optimaal kunnen uitoefenen. Het gaat om een inhaalbeweging gespreid over twee schooljaren. Via een raamovereenkomst van een aankoopcentrale kunnen deze investeringen relatief snel worden gerealiseerd.
De aankoopcentrale DOKO vzw (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) heeft een raamovereenkomst voor de aankoop van personal computers A-merken gegund aan Signpost, Wolfsakker 5A te 9160 Lokeren.
Deze raamovereenkomst loopt nog tot en met 1 juni 2023.
Thema Mens – dienst Onderwijs stelt voor DOKO te vragen om lid te worden voor de raamovereenkomst “aankoop van personal computers A-merken” en de goedkeuring van deelbestellingen op deze raamovereenkomst te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 april 2022 een eerste deelbestelling te plaatsen op de raamovereenkomst van Creat voor digitale borden, touchscreens, schoolmeubilair voor een bedrag van 18 592,07 EUR incl. btw.
Deze raamovereenkomst werd door Creat gegund aan Didakta bvba, Hille-Zuid 1A te 8750 Zwevezele.
In het aankoopbeleidsplan 2020-2025 voor het ICT-materiaal van onderwijs werd opgenomen dat voor elke klas een digitaal bord voorzien zal worden, en dit in de vorm van een touchscreen omdat deze kwalitatief beter en duurzamer zijn dan een oud klassiek digitaal bord.
Leerkrachten hebben meer en meer een digitaal bord nodig, omdat hun handboeken steeds digitaler en interactiever worden, waardoor dergelijk bord een vereiste is om alle mogelijkheden binnen hun leermethode optimaal te benutten.
Er werd door Thema Mens – dienst Onderwijs een marktverkenning gedaan waarbij de prijzen van digitale borden werden vergeleken. Hieruit blijkt dat aankopen bij de firma Didakta via de aankoopcentrale Creat de meest voordelige oplossing is.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 mei 2019 om toe te treden als A-vennoot bij Creat als aankoopcentrale, waardoor de stad kan aansluiten bij diverse overheidsopdrachten.
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure op te starten.
Elk jaar zullen een aantal digitale borden aangekocht worden, zodat op termijn elke klas over een digitaal bord zal beschikken, hierdoor zal het bestelbedrag in totaliteit 30 000 EUR excl. btw overschrijden. Daarom wordt voorgesteld om de toetreding tot de raamovereenkomst van Creat te bekrachtigen en de goedkeuring van de deelbestellingen op deze raamovereenkomst te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Veiligheidscoördinatie is volgens het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen vereist op werven waar meerdere aannemers opeenvolgend of tegelijkertijd aan de slag zijn. Dit KB is onderdeel van de wet op het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
Om de coördinatie onpartijdig te maken en belangenvermenging op werven te vermijden, wordt met een extern (onafhankelijk) bureau gewerkt. Bovendien dienen veiligheidscoördinatoren ISO-gecertificeerd te zijn.
Aangezien de huidige raamovereenkomst voor veiligheidscoördinatie afloopt op 2 juli 2022 wordt voorgesteld om een nieuwe gunningsprocedure op te starten.
Raming: 10 000 EUR incl. btw per jaar of 40 000 EUR incl. btw voor de maximale periode van 4 jaar
Budgetlijn: per respectievelijk project
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140 000 EUR niet)
De werken omvatten het vernieuwen van de platte daken van het keramieklokaal en sas van de Academie voor Beeldende Kunsten, Capucienenlaan 8 te Aalst.
Raming: 131 961 EUR excl. btw of 139 878,66 EUR incl. 6% btw.
Budgetlijn: MJP000217
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750 000 EUR niet)
Bij diverse nieuwbouw- en renovatieprojecten dienen er stabiliteitsstudies uitgevoerd te worden. Thema Ruimte – dienst Gebouwen en technieken stelt voor om hiervoor een nieuwe gunningsprocedure op te starten, daar de huidige raamovereenkomst afloopt op 25 juni 2022.
In het bestek wordt prijs gevraagd voor voorstudies bij ontwerpfase, globale stabiliteitsstudies en prestaties per uur voor een opdracht die niet direct met een bepaald project verbonden is.
De stad Aalst treedt bij deze gunningsprocedure op als aankoopcentrale voor OCMW Aalst, Politiezone Aalst 5440, SportAG, AGSA en de kerkfabrieken op grondgebied Aalst en deelgemeenten.
Raming: 20 000 EUR incl. btw per jaar of 80 000 EUR voor de maximale periode van 4 jaar
Budgetlijn: per respectievelijk project - losse opdrachten: MJP000217
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, artikel 42, § 1, 1° a)
De bestaande kleuterschool in de Kerrebroekstraat dient te worden afgebroken en wordt vervangen door een nieuwbouw kleuterschool. Achter de huidige kleuterschool bevindt zich een speelterrein. De huidige kleuterschool maakt op dit moment gebruik van een deel van het speelterrein om de capaciteit van de speelplaats van de school uit te breiden.
In deze opdracht wordt gevraagd om dit gegeven volledig te herbekijken: op het geheel van de twee percelen van de school en van het speelplein dient de inplanting van de school en van het speelplein opnieuw gedefinieerd te worden. De onderlinge perceelsgrenzen kunnen daarbij wijzigen.
Aan de voorzijde van de huidige school is een kleinschalig ontwerp gevraagd voor de aankomstzone van de school, wat deel uitmaakt van het openbaar domein. Het graspleintje iets verderop dient verder groen aangekleed te worden.
De volledige ontwerpopdracht bestaat zodus uit een voorgaand onderzoek en 3 grote deelopdrachten:
Raming: 192 066,12 EUR exclusief btw of 232 400 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP000676, MJP000423 en MJP000424
Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling, artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen)
Jaarlijks worden kredieten voorzien in het investeringsbudget met het oog op aanleg en herstel van voetpaden.
De gemeenteraad verleende in zitting van 26 november 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
Volgens de oorspronkelijke bestekbepalingen kan deze opdracht bij onderhandelingsprocedure herhaald worden binnen een periode van 3 jaar na het sluiten van de oorspronkelijke opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 11 mei 2020 de oorspronkelijke opdracht gegund aan de Tijdelijke Vereniging Van Hulle - Hudi Klinkerwerken, Langestraat 234 te 9240 Zele.
De dienst Openbare werken stelt voor dit dossier te herhalen met uitgaven beperkt tot het beschikbaar krediet van 561 333 EUR inclusief 21% btw voor de periode van 1 jaar.
Krediet: 561 333 EUR
Budgetlijnen:
MJP000137 - AC000194 - 0200-70/2240007 – 548 416 EUR
MJP000138 -AC000194 - 0200-70/2270007 - 12 917 EUR
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 § 1, 2°
Leningsovereenkomst tussen Stad Aalst en SportAG.
Voor het organiseren van allerhande activiteiten in het cultuurcentrum 'De Werf' wordt er getracht om via deze retributie een deel van de kosten te recupereren.
Een kwart van de Vlaamse jongeren is niet mee met het digitale jargon, zo blijkt uit de jaarlijkse digimeter van onderzoekscentrum imec. Deze groep jongeren heeft moeite met het begrijpen van digitale termen als de cloud, 5G of two-factor authentication. Volgens professor nieuwe communicatietechnologieën Lieven De Marez (imec en UGent) ligt er een grote uitdaging in het opkrikken van de digitale vaardigheden van jongeren.
Uit het onderzoek blijkt dat Vlaamse jongeren (16- tot 24-jarigen) meer bewust omgaan met hun scherm- en digitaal gebruik. Ze cumuleren minder socialemediaplatformen, leggen zichzelf meer regels op, en zijn vragende partij voor meer controle over hun data.
Tegelijk hinkt een deel van de jongeren nog achterop. Een kwart van hen is niet mee met het digitale jargon. Het gaat dan vooral over jongeren met een lagere sociaaleconomische status (SES) en jongeren uit minder mediarijke gezinnen. Zij hebben wel bijvoorbeeld een smartphone of een tablet, maar het zijn er ofwel in aantal onvoldoende om mee te kunnen zijn, ofwel ontbreekt het hen aan de vaardigheden om zich zonder problemen te bewegen in de digitale wereld.
De groep van 16- tot 24-jarigen met een lage sociaaleconomische status ondervindt bovendien evenveel moeilijkheden dan 55+-ers met digitale basisvaardigheden zoals online bankieren, online solliciteren of online contact opnemen met de overheid. Zeventien procent van de totale groep van jongeren zegt bepaalde digitale toepassingen te vermijden omdat ze er niet vertrouwd mee zijn.
Vragen:
Het betreft de kosteloze overname van een perceel voor opname in de openbare wegenis van de Waterstraat te Gijzegem, in het kader van de goedgekeurde wijziging van verkavelingsvergunning van 18 mei 2018.
In gemeenteraad van 30 mei 2017 werd inzake de ontwikkeling van site Lokerenveldstraat een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner, naderhand ondertekend op 28 juni 2017. Er werd op 28 mei 2018 ook een akte van opstal getekend bij notaris Caudron, waarbij de stad Aalst een recht van opstal verleende aan Zabra Real Estate en Green Corner. Ingevolge verwikkelingen dringt zich een verlenging van de overeenkomst op, alsook kleine wijzigingen, waarvoor een addendum werd opgemaakt door AGSA.
Dit addendum wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel worden de ontwerpakten voor inname 17, 20, 21, 23, 24, 32, 33 en 33B ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A en B, |
Vergoeding: |
17.299,27 EUR |
Financiering: |
Budget 2022 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Bij mail van 17 januari 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Mogelijkheid voor de bewoners van de Sint Jobstraat om deze straat in beide richtingen te kunnen in en uitrijden''.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
De gemeenteraad besliste op 29 maart 2022 om de zaak door te verwijzen naar het college van burgemeester en schepenen.
Het antwoordvoorstel werd besproken op het CBS van 4 april 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
Bij brief van 14 april 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Verkeersluwe woonwijk Hofstade'.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Bij aangetekend schrijven van 5 april 2022 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 21 juni 2022 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Intergem die op 23 juni 2022 plaatsheeft in "Hotel Serwir", Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas om 18u. Dit onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus COVID-19 en de mogelijke effecten daarvan voor deze algemene vergadering.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Gezien de eedaflegging van de heer Maarten Blommaert als schepen op 29 maart 2022, met ingang van 1 april 2022, nam hij ontslag in de commissies waarin hij lid of plaatsvervanger was op de gemeenteraad van maart. De N-VA fractie wenst nog enkele wijzigingen door te voeren aan de commissies.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur dient een huishoudelijk reglement vastgesteld te worden voor de gemeenteraad, na een evaluatie op de afdeling fractievoorzitters-en ondervoorzitters volgt dit voorstel tot wijziging. De gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen goed te keuren.
Op 22 februari 2022 werden de jaarrekeningen 2021 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeente: Sint-Antonius van Padua Aalst, OLV Bijstand Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Martinus Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Paulus Aalst, Protestantse kerk, Sint-Margaretha Baardegem, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint-Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, OLV Hemelvaart Hofstade, Sint-Walburga Meldert, Sint-Martinus Moorsel en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de ingediende jaarrekeningen 2021 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om kennis te nemen van de jaarrekeningen 2021 van de kerkfabrieken/kerkgemeente.
Op 9 maart 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijziging 2022_1 ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Martinus Gijzegem, Sint Martinus Moorsel, OLV Hemelvaart Herdersem en OLV Hemelvaart Hofstade.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_1 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- akte te nemen van volgende budgetwijzigingen: Sint Martinus Gijzegem, Sint Martinus Moorsel, OLV Hemelvaart Herdersem en OLV Hemelvaart Hofstade.
Op 9 maart 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2022_1 ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Erembodegem.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_1 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- volgende budgetwijzigingen goed te keuren: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Erembodegem.
Ten einde te voorzien in een tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden sloot het bestuur in 2010 een overeenkomst af met Ethias en Belfius Insurance. Het bestuur trad hiervoor toe tot de raamovereenkomst die in 2010 tot stand kwam na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, mede op initiatief van de VVSG. In brief van 23 juni 2021 werd de stad door Ethias en Belfius Insurance ervan in kennis gesteld dat de overeenkomst voor de contractuele personeelsleden wordt opgezegd met ingang van 1 januari 2022. VVSG en OFP Prolocus hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd.
Heden wordt aan de gemeenteraad de beslissing voorgelegd houdende de toetreding tot OFP Prolocus.
Na beslissing door de gemeenteraad, dient een vertegenwoordiger aangeduid te worden in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 29 maart 2022 kunnen worden goedgekeurd.