In 2021 werd er verschillende keren melding gemaakt van de gevaarlijke verkeerssituatie in de Vereeckenstraat en in het bijzonder het kruispunt met de Meirbeekstraat en Roland Monteynestraat. Het team mobiliteit en de schepen zijn elk op plaatsbezoek geweest waarbij ook met de bewoners gesproken is.
In januari 2016 was er een verkeersongeval met licht gewonden, enkel auto's waren hierin betrokken. In oktober 2021 was er een frontale botsing in de Vereeckenstraat met licht gewonden (enkel auto's betrokken) en midden januari 2022 een ongeluk met dodelijke afloop en vluchtmisdrijf.
In de Vereeckenstraat zijn er tot op heden geen snelheidscontroles uitgevoerd wegens het ontbreken van een geschikte locatie om op rechtsgeldige wijze te flitsen ingevolge het ontbreken van een goede opstellingsplaats voor camera en voertuig en het bochtige tracé van de rijbaan.
In de Roland Monteynestraat zijn er tot op heden op locatie 2 snelheidscontroles uitgevoerd. Hierbij werden 2303 voertuigen gecontroleerd, waarvan 450 voertuigen in overtreding waren. Met andere woorden 1 op 5 voertuigen of 19,53% hield zich niet aan de snelheidsbeperking (50 km/u – bebouwde kom).
De politie hing een radar in de Vereeckenstraat om het aantal voertuigen en gemiddelde snelheid te meten. Voor de periode van 04/02/2022 tot 16/02/2022 werden er 40234 voertuigen gemeten. Hiervan waren er 32 557 personenwagens en 7577 vrachtwagens. De gemiddelde snelheid bedraagt 48 km/uur.
Naar aanleiding van deze gebeurtenissen en de vastgestelde onveiligheid van de straat en kruispunt worden enkele ingrepen op korte termijn voorgesteld.
Uit de waarnemingen en vaststelling ter plaatse is gebleken:
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om dit kruispunt infrastructureel aan te passen en met de voorgestelde inrichting te remediëren aan de hiervoor opgesomde knelpunten.
De voorgestelde aanpassingen worden voorgesteld in het bijgevoegde plan waar zowel de huidige toestand als voorgestelde maatregelen weergegeven worden.
De voorgestelde maatregelen zijn het volgende:
- Lettend op het vele (zwaar) verkeer dat zich op een smalle, bochtige baan begeeft en hierbij de rijbaan deelt met zwakke weggebruikers waaronder schoolgaande fietsers:
Invoeren van een snelheidsbeperking van 30 km/u voor de hele Vereeckenstraat en een deel van de Roland Monteynestraat.
Invoeren van fietssuggestiestroken in de Vereeckenstraat die duidt op de aanwezigheid van fietsers en een visueel versmallend effect geeft aan de rijbaan.
Invoeren van rugdekking waar het fietspad van de Roland Monteynestraat op de rijbaan overgaat.
- Lettend op de beperkte zichtbaarheid van het zebrapad in de Roland Monteynestraat:
Verplaatsen van het zebrapad van de Roland Monteynestraat naar de Meirbeekstraat.
- Lettend op het beperkte vertragende effect van het verkeersplateau en de gevaarlijke verkeerssituatie:
Aanduiding van het verkeersplateau in rode kleur.
Op lange termijn wordt er een bredere visie uitgewerkt met betrekking tot het vele verkeer in het centrum van Gijzegem en een mogelijkheid tot het beperken en afweren van het zwaar verkeer in deze omgeving.
Het aanpassen van de maximale toegelaten snelheid in de Vereeckenstraat en de Roland Monteynestraat tot aan de Eerste Bochtweg is in proefopstelling goedgekeurd op het CBS van 21/02/2022. De punctuele aanpassing van het kruispunt Vereeckenstraat - Meirbeekstraat - Roland Monteynestraat is goedgekeurd op het CBS van 21/03/2022.
Het aanvullend reglement op het wegverkeer betreffende de gemeentewegen Vereeckenstraat en Roland Monteynestraat, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren, waardoor de maximale snelheid 30 km/u wordt in de Vereeckenstraat evenals in het deel van de Roland Monteynestraat tussen Meirbeekstraat en Eerste Bochtweg.
Deze aanvullende reglementen voor kennisneming aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid over te maken.