[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022 moeten worden goedgekeurd.
Elke wijziging van het organogram dient vastgesteld te worden door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De laatste organogramwijziging dateert van 30 november 2021 (versie 2.0).
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van elk voorontwerp van het organogram.
Lerend uit het verleden, is de werkgroep O3 opgericht: 'Organogram Op Orde'. In deze werkgroep worden alle administratieve gevolgen in kaart gebracht (Plaza, Saphir, Active directory, mappenstructuur, rechtentoekenning,...). Deze werkgroep bewaakt ook de uniciteit. In die zin dat absoluut vermeden wordt dat er verschillende versies van organogrammen of deelorganogrammen zouden circuleren. Alsook de consistentie in de structuur. Waarbij elke wijziging impact kan hebben op de genoemde administratieve gevolgen en vice versa.
Het managementteam wenst op aangeven van deze werkgroep O3 een aantal voorstellen tot wijziging van het organogram voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2022.
Op 1 februari 2022 gaf het managementteam haar goedkeuring om volgende voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad:
Samenvattend betreffen de wijzigingen ten opzichte van het organogram van de raden van 30 november 2021:
Alsook wordt de vraag voorgelegd of de raadsleden zich akkoord kunnen verklaren dat naamswijzigingen louter om technische redenen al kunnen doorgevoerd worden zonder de vereiste goedkeuring. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Maar in het kader van een strakke orkestrering is afgesproken dat administratieve gevolgen pas kunnen na validering. Hier stellen we het managementteam voor. Met rapportering aan de raden.
De huidige gunning loopt af op 18 mei 2022, er dient daarom een nieuwe procedure opgestart te worden. Het betreft een dossier op afroep voor een periode van maximaal 6 jaar zodat de WZC’s bestellingen kunnen plaatsen al naargelang hun behoeften.
Raming: € 82.242,19 incl. btw op jaarbasis of € 493.453,14 incl. 21% btw voor 6 jaar (voor alle WZC's samen)
Wijze van gunnen: openbare procedure met Europese bekendmaking
Budget:
* budgetlijn MJP000374 – AC000231 – 0953-55/2450000 voor WZC De Faluintjes
* budgetlijn MJP001705 – AC000231 – 0953-56/2450000 voor WZC De Hopperank
* budgetlijn MJP000365 – AC000231 – 0953-58/2450000 voor WZC Sint-Job
* budgetlijn MJP004333 – AC000231 – 0953-57/2450000 voor WZC Mijlbeke
Het OCMW Aalst stelde op grond van de raadsbeslissing van 15 januari 2013 een Coördinerend Raadgevend Arts (CRA) aan. Omdat deze overeenkomst ten einde loopt op 31 maart 2022 dient er een nieuw dossier opgestart te worden.
Gelet op de Vlaamse regelgeving zijn woonzorgcentra verplicht een overeenkomst te hebben met een CRA.
Het doel van deze functie is, conform de wettelijke richtlijnen en de missie van het OCMW Aalst, het totale welzijn van de residenten in de instelling behartigen, dit vanuit een onafhankelijke positie als arts en in samenspraak en overleg met de bewoner, de huisarts en het team en directie van de instelling.
Raming: € 99.882,25 incl. btw op jaarbasis.
Budgetlijn:
0953-58/6131500 – AC000231 – MJP001054 voor WZC Sint-Job;
0953-57/6131500 – AC000231 – MJP001083 voor WZC Mijlbeke;
0953-56/6131500 – AC000231 – MJP001114 voor WZC De Hopperank;
0953-55/6131500 – AC000231 – MJP001145 voor WZC De Faluintjes.
Het huidig middelenbeleid is verouderd en het toepassingsgebied beperkt zich tot alcohol.
Er was nood aan opfrissing en uitbreiding van het toepassingsgebied met drugs en medicijnen.
De Gendarmerie heeft de renovatieplannen voor de voormalige Rijkswachtkazerne in de Denderstraat 22, 9300 Aalst klaar. In een eerste fase krijgt het achterste deel van de site een facelift met plaats voor de sociale kruidenier, buurtgerichte kinderopvang en een buurtrestaurant. De Gendarmerie wordt een moderne sociale ontmoetingsplaats in het centrum van de stad.
Het OCMW is bouwheer van het hele project. Het deel kinderdagverblijf zal uitgebaat blijven door stad Aalst.
In het kader van de VIPA-subsidiƫring werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten, aangezien beide entiteiten nog aparte rechtspersonen zijn.
Stad Aalst als uitbater van het kinderdagverblijf en aanvrager van de VIPA-subsidies krijgt een permanent genotsrecht op het kinderdagverblijf. Dit genotsrecht moet minimum 25 jaar duren volgens de VIPA-voorwaarden en wordt vastgelegd via een opstalrecht.
De notulen van de besloten vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022 moeten worden goedgekeurd.