Terug raad voor maatschappelijk welzijn

di 22/02/2022 - 19:30 digitaal [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Management team

Management team

  • Elke wijziging van het organogram dient vastgesteld te worden door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De laatste organogramwijziging dateert van 30 november 2021 (versie 2.0).

    Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van elk voorontwerp van het organogram.

    Lerend uit het verleden, is de werkgroep O3 opgericht: 'Organogram Op Orde'. In deze werkgroep worden alle administratieve gevolgen in kaart gebracht (Plaza, Saphir, Active directory, mappenstructuur, rechtentoekenning,...). Deze werkgroep bewaakt ook de uniciteit. In die zin dat absoluut vermeden wordt dat er verschillende versies van organogrammen of deelorganogrammen zouden circuleren. Alsook de consistentie in de structuur. Waarbij elke wijziging impact kan hebben op de genoemde administratieve gevolgen en vice versa.

    Het managementteam wenst op aangeven van deze werkgroep O3 een aantal voorstellen tot wijziging van het organogram voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2022.

    Op 1 februari 2022 gaf het managementteam haar goedkeuring om volgende voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad: 

    Samenvattend betreffen de wijzigingen ten opzichte van het organogram van de raden van 30 november 2021:

    • De dienst Financiën wordt uitgebreid van 3 naar 5 teams (thema Dienstverlening);
    • De namen van een aantal teams worden gewijzigd ofwel om technische redenen (consistentie in het organogram) ofwel om zo duidelijk mogelijk de werking van de dienst of het team weer te geven:
      • een naamswijziging van de twee transversale diensten 'Projecten' bij thema's Mens en Dienstverlening naar 'Coördinatie Mens' en 'Coördinatie Dienstverlening' 
      • een naamswijziging van een aantal teams met gelijke benamingen ('Marcom' en 'Balie, verkoop en verhuur' en 'Staf') naar unieke benamingen:
      • ‘Marcom – cultuur’, ‘Marcom – bibliotheken’, ‘Marcom – sport’ en ‘Marcom – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
      • ‘Balie, verkoop en verhuur – cultuur’, ‘Balie, verkoop en verhuur – bibliotheken’, ‘Balie, verkoop en verhuur – sport’, ‘Balie, verkoop en verhuur – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
      • 'Staf samenleving' (thema Mens), 'Staf en administratie - Onderhoud openbaar domein en logistiek' en 'Staf en administratie - Facilitaire ondersteuning en onderhoud gebouwen' (thema Ruimte), 
      • 'Staf ondersteund zelfstandig wonen', 'Staf WZC De Faluintjes', 'Staf WZC Mijlbeke', 'Staf WZC De Hopperank' en 'Staf WZC Sint-Job' (thema Zorg)
      • een naamswijziging van het team 'Flankerend onderwijs / admin' naar 'Flankerend onderwijs en administratie'
    • Er worden geen afzonderlijke groepen meer getoond in het organogram. Het organogram van de raad van november 2021 bevatte nog de groepen 'De Brug' en 'De Gendarmerie'. De motivering hiervoor is dat enerzijds deze groepen geen onderdeel uitmaken van de hiërarchische structuur. Anderzijds zijn er vele tientallen van deze afzonderlijke groepen binnen de organisatie gedefinieerd en ze zijn qua benaming en samenstelling ook sterk onderhevig aan veranderingen. Het voorgelegde organogram in 2013 was uitgewerkt tot op dienstniveau. Het eerste geïntegreerde organogram 1.0 van 2017 was uitgewerkt tot op teamniveau. Het organogram versie 2.0 is bedoeld om ook te zijn uitgewerkt tot op teamniveau. Op sommige plaatsen werd dus te ver opgedeeld.

    Alsook wordt de vraag voorgelegd of de raadsleden zich akkoord kunnen verklaren dat naamswijzigingen louter om technische redenen al kunnen doorgevoerd worden zonder de vereiste goedkeuring. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Maar in het kader van een strakke orkestrering is afgesproken dat administratieve gevolgen pas kunnen na validering. Hier stellen we het managementteam voor. Met rapportering aan de raden.   

Financiën

Financiën - overheidsopdrachten

  • De huidige gunning loopt af op 18 mei 2022, er dient daarom een nieuwe procedure opgestart te worden. Het betreft een dossier op afroep voor een periode van maximaal 6 jaar zodat de WZC’s bestellingen kunnen plaatsen al naargelang hun behoeften.

    Raming: € 82.242,19 incl. btw op jaarbasis of € 493.453,14 incl. 21% btw voor 6 jaar (voor alle WZC's samen)

    Wijze van gunnen: openbare procedure met Europese bekendmaking

    Budget:

    * budgetlijn MJP000374 – AC000231 – 0953-55/2450000 voor WZC De Faluintjes
    * budgetlijn MJP001705 – AC000231 – 0953-56/2450000 voor WZC De Hopperank
    * budgetlijn MJP000365 – AC000231 – 0953-58/2450000 voor WZC Sint-Job
    * budgetlijn MJP004333 – AC000231 – 0953-57/2450000 voor WZC Mijlbeke

  • Het OCMW Aalst stelde op grond van de raadsbeslissing van 15 januari 2013 een Coördinerend Raadgevend Arts (CRA) aan. Omdat deze overeenkomst ten einde loopt op 31 maart 2022 dient er een nieuw dossier opgestart te worden. 

    Gelet op de Vlaamse regelgeving zijn woonzorgcentra verplicht een overeenkomst te hebben met een CRA. 

    Het doel van deze functie is, conform de wettelijke richtlijnen en de missie van het OCMW Aalst, het totale welzijn van de residenten in de instelling behartigen, dit vanuit een onafhankelijke positie als arts en in samenspraak en overleg met de bewoner, de huisarts en het team en directie van de instelling.

    Raming: € 99.882,25 incl. btw op jaarbasis.

    Budgetlijn

    0953-58/6131500 – AC000231 – MJP001054 voor WZC Sint-Job;
    0953-57/6131500 – AC000231 – MJP001083 voor WZC Mijlbeke;
    0953-56/6131500 – AC000231 – MJP001114 voor WZC De Hopperank;
    0953-55/6131500 – AC000231 – MJP001145 voor WZC De Faluintjes.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Sinds enkele maanden staat het thema ‘Betaalbaar wonen’ volop in de aandacht. In de sector van de sociale huisvesting staan er 170.000 gezinnen op de wachtlijsten.

    Er is een groot tekort aan sociale huurwoningen en de wachttijden liggen gemiddeld rond de vijf jaar. Door de reorganisatie van de sector zal er volgens de minister de komende jaren zelfs nog een vertraging zijn in de aangroei van sociale huurwoningen.

    Op de private markt stijgen de prijzen van de woningen snel en de huurprijzen evenzeer.

    De huurprijs van een appartement of woning van voldoende kwaliteit ligt al vlug rond de 600€-700€.

    Voor alleenstaanden met kinderen of koppels met een laag inkomen uit arbeid zijn de uitgaven voor wonen ruim meer dan een derde van het inkomen. Dat weegt te veel op het gezinsbudget, dit creëert een onzekerheid en is een belangrijke en structurele oorzaak van kinderarmoede met alle gevolgen van dien.

    Wie op de wachtlijst voor een sociale woning staat, krijgt pas na 4 jaar een huurpremie als men voldoet aan de voorwaarden.

    In verschillende steden worden op lokaal niveau initiatieven genomen om de gezinnen te ondersteunen om betaalbaar te kunnen wonen. Recent nog werd in Leuven de toekenning van een huurpremie mogelijk gemaakt voor wie pas één jaar op de wachtlijst staat.

    Ik weet dat het OCMW Aalst reeds een huurtoelage geeft als bijkomende steun , mits er voldaan is aan enkele voorwaarden en dit voor een aantal mensen bij wie de maandelijkse huur (te) zwaar weegt op het gezinsbudget.

    Ik vind die regeling een goede basis om actief meer mensen te ondersteunen. De inkomensvoorwaarden van de sociale huisvesting kunnen gebruikt worden om de doelgroep af te lijnen.

    Het uitgangspunt van de huidige regeling, een bijkomende ondersteuning voor het gedeelte huishuur dat 1/3° van het budget overschrijdt en begrensd tot 125 euro vind ik goed. De beperking in de tijd vind ik niet wenselijk zolang de financiële en huisvestingssituatie van het gezin onzeker is. Deze vorm van ondersteuning heeft weinig of geen invloed op de zogenaamde werkloosheidsval en het is een individuele beslissing van het BCSD.

    Mijn vragen in het kader van de actuele woonnoden:

    1. Kan het OCMW het beleidsinstrument huurtoelage meer bekendheid geven bij het bredere publiek?
    2. Kan het OCMW sterk inzetten op deze vorm van steunverlening in het belang van kwetsbare gezinnen en in de structurele strijd tegen kinderarmoede?

Interne ondersteuning

Personeel & organisatie - Welzijn

Juridische zaken - Patrimonium

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting