Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 22/02/2022 - 19:30 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_RMW_00013 - Notulen van de openbare vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00013 - Notulen van de openbare vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 40
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_RMW_00013 - Notulen van de openbare vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring

2022_RMW_00013 - Notulen van de openbare vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten op de eerstvolgende gewone vergadering van de ocmw-raad worden goedgekeurd.

De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2022 werden vanaf dinsdag 15 februari 2022 ter inzage gelegd van de leden van de raad.

Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.

Juridische grondslag

Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022 goed te keuren.

2.

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 32
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Deniz Özkan, Iwein De Koninck, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

Motivering

Feiten en context

Elke wijziging van het organogram dienst vastgesteld te worden door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De laatste organogramwijziging dateert van 30 november 2021 (versie 2.0).

Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van elk voorontwerp van het organogram.

Lerend uit het verleden, is de werkgroep O3 opgericht: 'Organogram Op Orde'. In deze werkgroep worden alle administratieve gevolgen in kaart gebracht (Plaza, Saphir, Active directory, mappenstructuur, rechtentoekenning,...). Deze werkgroep bewaakt ook de uniciteit. In die zin dat absoluut vermeden wordt dat er verschillende versies van organogrammen of deelorganogrammen zouden circuleren. Alsook de consistentie in de structuur. Waarbij elke wijziging impact kan hebben op de genoemde administratieve gevolgen en vice versa.

Het managementteam wenst op aangeven van deze werkgroep O3 een aantal voorstellen tot wijziging van het organogram voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2022.

Op 1 februari 2022 gaf het managementteam haar goedkeuring om volgende voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad: 

Samenvattend betreffen de wijzigingen ten opzichte van het organogram van de raden van 30 november 2021:

  • De dienst Financiën wordt uitgebreid van 3 naar 5 teams (thema Dienstverlening);
  • De namen van een aantal teams worden gewijzigd ofwel om technische redenen (consistentie in het organogram) ofwel om zo duidelijk mogelijk de werking van de dienst of het team weer te geven:
    • een naamswijziging van de twee transversale diensten 'Projecten' bij thema's Mens en Dienstverlening naar 'Coördinatie Mens' en 'Coördinatie Dienstverlening' 
    • een naamswijziging van een aantal teams met gelijke benamingen ('Marcom' en 'Balie, verkoop en verhuur' en 'Staf') naar unieke benamingen:
    • ‘Marcom – cultuur’, ‘Marcom – bibliotheken’, ‘Marcom – sport’ en ‘Marcom – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • ‘Balie, verkoop en verhuur – cultuur’, ‘Balie, verkoop en verhuur – bibliotheken’, ‘Balie, verkoop en verhuur – sport’, ‘Balie, verkoop en verhuur – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • 'Staf samenleving' (thema Mens), 'Staf en administratie - Onderhoud openbaar domein en logistiek' en 'Staf en administratie - Facilitaire ondersteuning en onderhoud gebouwen' (thema Ruimte), 
    • 'Staf ondersteund zelfstandig wonen', 'Staf WZC De Faluintjes', 'Staf WZC Mijlbeke', 'Staf WZC De Hopperank' en 'Staf WZC Sint-Job' (thema Zorg)
    • een naamswijziging van het team 'Flankerend onderwijs / admin' naar 'Flankerend onderwijs en administratie'
  • Er worden geen afzonderlijke groepen meer getoond in het organogram. Het organogram van de raad van november 2021 bevatte nog de groepen 'De Brug' en 'De Gendarmerie'. De motivering hiervoor is dat enerzijds deze groepen geen onderdeel uitmaken van de hiërarchische structuur. Anderzijds zijn er vele tientallen van deze afzonderlijke groepen binnen de organisatie gedefinieerd en ze zijn qua benaming en samenstelling ook sterk onderhevig aan veranderingen. Het voorgelegde organogram in 2013 was uitgewerkt tot op dienstniveau. Het eerste geïntegreerde organogram 1.0 van 2017 was uitgewerkt tot op teamniveau. Het organogram versie 2.0 is bedoeld om ook te zijn uitgewerkt tot op teamniveau. Op sommige plaatsen werd dus te ver opgedeeld.

Alsook wordt de vraag voorgelegd of de raadsleden zich akkoord kunnen verklaren dat naamswijzigingen louter om technische redenen al kunnen doorgevoerd worden zonder de vereiste goedkeuring. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Maar in het kader van een strakke orkestrering is afgesproken dat administratieve gevolgen pas kunnen na validering. Hier stellen we het managementteam voor. Met rapportering aan de leden van de raden.   

Motivering

1. De dienst Financiën wordt uitgebreid van 3 naar 5 teams (thema Dienstverlening)

  • deze wijziging was doorgesproken na goedkeuring door het CBS/VB en voorafgaand aan de behandeling op de GR/RMW maar is niet in de finale documenten geraakt
  • de originele tekst uit de organogramnota zoals op CBS/VB gebracht, luidt:

De dienst Financiën:

  •  De dienst werd opgenomen in het thema dienstverlening omwille van de samenwerking en cohesie als interne dienstverlener. De dienst staat onder rechtstreekse leiding van de financieel directeur.
  • De dienst zal uit 3 teams bestaan: team Budget & overheidsopdrachten, team Aanrekenen & boekhouding en team Debiteurenbeheer & belastingen.

De bedoelde tekst moest zijn:

De dienst Financiën 

  • De dienst werd opgenomen in het thema dienstverlening omwille van de samenwerking en cohesie als interne dienstverlener. De dienst staat onder rechtstreekse leiding van de financieel directeur.  
  • De dienst zal uit 5 teams bestaan: team Overheidsopdrachten, team Aanrekenen & boekhouding, team Debiteurenbeheer, team Belastingen en team Budget. 

  • Team belastingen zal werken als zelforganiserend team en het team budget staat in staf bij het diensthoofd waardoor de leidinggevende structuur bij deze dienst uit één diensthoofd en drie teamverantwoordelijken bestaat.  

Er wijzigt dus niets aan het aantal leidinggevenden.


2. Naamswijzigingen

  • De namen van een aantal teams worden gewijzigd ofwel om technische redenen (consistentie in het organogram) ofwel om zo duidelijk mogelijk de werking van de dienst of het team weer te geven:
    • een naamswijziging van de twee transversale diensten 'Projecten' bij thema's Mens en Dienstverlening naar 'Coördinatie Mens' en 'Coördinatie Dienstverlening' 
    • een naamswijziging van een aantal teams met gelijke benamingen ('Marcom' en 'Balie, verkoop en verhuur' en 'Staf') naar unieke benamingen:
    • ‘Marcom – cultuur’, ‘Marcom – bibliotheken’, ‘Marcom – sport’ en ‘Marcom – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • ‘Balie, verkoop en verhuur – cultuur’, ‘Balie, verkoop en verhuur – bibliotheken’, ‘Balie, verkoop en verhuur – sport’, ‘Balie, verkoop en verhuur – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • 'Staf samenleving' (thema Mens), 'Staf en administratie - Onderhoud openbaar domein en logistiek' en 'Staf en administratie - Facilitaire ondersteuning en onderhoud gebouwen' (thema Ruimte), 
    • 'Staf ondersteund zelfstandig wonen', 'Staf WZC De Faluintjes', 'Staf WZC Mijlbeke', 'Staf WZC De Hopperank' en 'Staf WZC Sint-Job' (thema Zorg)
    • een naamswijziging van het team 'Flankerend onderwijs / admin' naar 'Flankerend onderwijs en administratie'.


3. Organogram tot op teamniveau

Het voorgelegde organogram van de stad in 2013 was uitgewerkt tot op dienstniveau. Het eerste geïntegreerde organogram 1.0 van stad en ocmw (2017) was uitgewerkt tot op teamniveau. Het organogram versie 2.0 is bedoeld om ook te zijn uitgewerkt tot op teamniveau. Op sommige plaatsen werd dus te ver opgedeeld. Er is noodzaak aan consistentie.

Er worden geen afzonderlijke groepen meer getoond in het organogram. Het organogram van de raad van november 2021 bevatte nog de groepen 'De Brug' en 'De Gendarmerie'. De motivering hiervoor is dat enerzijds deze groepen geen onderdeel uitmaken van de hiërarchische structuur. Anderzijds zijn er vele tientallen van deze afzonderlijke groepen binnen de organisatie gedefinieerd en ze zijn qua benaming en samenstelling ook sterk onderhevig aan veranderingen. Dit is niet in een organogram te vatten.


4. Efficiënte doorstroming voor technische wijzigingen

Dankzij de diepgaande analyse en strakke orkestrering van de werkgroep O3 met het oog op een coherentie unisone en consistente administratieve uitvoering van de genomen beslissingen inzake het organogram, stellen we vast dat kleine bijschavingen nodig zijn. Het betreft in bijzonder naamswijzigingen louter om technische redenen. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Voorbeelden worden bij dit punt mee gegeven.

Net omwille van de strakke orkestrering, gaat geen enkele wijziging in uitvoering tot zolang er niet over beslist is door het bevoegde orgaan. Voor dergelijke technische wijzigingen is dit evenwel buiten proportie qua beoogde doelstelling.

Daarom wordt gevraagd aan de raden of zij zich kunnen akkoord verklaren dat dergelijke technische wijzigingen al mogen doorgevoerd worden, na formeel besluit van het managementteam en kennisgeving aan de leden van de raden.

Juridische grondslag

Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.  Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

Artikel 171 § 4 van het decreet lokaal bestuur: De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van: 1° het voorontwerp van het organogram; (...)

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

het organogram vast te stellen zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.

Artikel 2

goedkeuring te verlenen aan het feit dat naamswijzigingen louter om technische redenen of om redenen van verduidelijking ambtelijk kunnen worden doorgevoerd, na formeel besluit vanwege het managementteam en kennisgeving aan de leden van de raad.

Artikel 3

de wijzigingen van dit organogram te laten ingaan op 1 maart 2022.

3.

2022_RMW_00016 - Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar. Bestek 22/MJI-8/22-28V. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00016 - Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar. Bestek 22/MJI-8/22-28V. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. - Beslissing
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 40
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_RMW_00016 - Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar. Bestek 22/MJI-8/22-28V. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. - Beslissing

2022_RMW_00016 - Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar. Bestek 22/MJI-8/22-28V. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. - Beslissing

Motivering

Feiten en context

De huidige gunning loopt af op 18 mei 2022, er dient daarom een nieuwe procedure opgestart te worden. Het betreft een dossier op afroep voor een periode van maximaal 6 jaar zodat de WZC’s bestellingen kunnen plaatsen al naargelang hun behoeften.

Motivering

In het kader van de opdracht “Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar” werd een bestek met nr. 22/MJI-8/22-28V opgesteld

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.242,19 incl. btw op jaarbasis of € 493.453,14 incl. 21% btw voor 6 jaar (voor alle WZC's samen).

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden en kan 5 keer verlengd worden mits uitdrukkelijke beslissing.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Juridische grondslag

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 84, betreffende de bevoegdheden van het vast bureau.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.

Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het bijzonder bestek met nr. 22/MJI-8/22-28V en de raming voor de opdracht “Thema Zorg. Aankoop van alternerende matrassen op afroep voor een periode van maximum 6 jaar”, vast te stellen. De lastvoorwaarden vast te stellen zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 82.242,19 incl. btw op jaarbasis of € 493.453,14 incl. 21% btw voor 6 jaar (voor alle WZC's samen).

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure met Europese bekendmaking.

Artikel 3

De betaling te laten uitvoeren met budget voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn:
* MJP000374 – AC000231 – 0953-55/2450000 voor WZC De Faluintjes;
* MJP001705 – AC000231 – 0953-56/2450000 voor WZC De Hopperank;
* MJP000365 – AC000231 – 0953-58/2450000 voor WZC Sint-Job;
* MJP004333 – AC000231 – 0953-57/2450000 voor WZC Mijlbeke.

4.

2022_RMW_00015 - Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra. Volgnummer 22/E-22. Vaststellen procedure, beoordelingscriteria en ontwerpovereenkomst. - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00015 - Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra. Volgnummer 22/E-22. Vaststellen procedure, beoordelingscriteria en ontwerpovereenkomst. - Beslissing
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 40
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_RMW_00015 - Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra. Volgnummer 22/E-22. Vaststellen procedure, beoordelingscriteria en ontwerpovereenkomst. - Beslissing

2022_RMW_00015 - Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra. Volgnummer 22/E-22. Vaststellen procedure, beoordelingscriteria en ontwerpovereenkomst. - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Het OCMW Aalst stelde op grond van de raadsbeslissing van 15 januari 2013 een Coördinerend Raadgevend Arts (CRA) aan. Omdat deze overeenkomst ten einde loopt op 31 maart 2022 dient er een nieuw dossier opgestart te worden.

Gelet op de Vlaamse regelgeving zijn woonzorgcentra verplicht een overeenkomst te hebben met een CRA.

Het doel van deze functie is, conform de wettelijke richtlijnen en de missie van het OCMW Aalst, het totale welzijn van de residenten in de instelling behartigen, dit vanuit een onafhankelijke positie als arts en in samenspraak en overleg met de bewoner, de huisarts en het team en directie van de instelling.

Het vast bureau keurde in zitting van 7 februari 2022 de stopzetting van de opdracht "Thema Zorg. Aanstellen van een Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra" overeenkomstig dossier 21/E-109 goed, omwille van het ontbreken van de beoordelingscriteria.

Motivering

De procedure voor het aanstellen van een CRA houdt in dat de lokale huisartsenkring hiervoor zal worden aangeschreven, waarna zij op hun beurt kandidaten mogen voorstellen. De initiatiefnemer behoudt het recht om binnen de voorgedragen kandidaten autonoom een keuze te maken.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.882,25 incl. btw op jaarbasis waarvan:
€ 20.166,25 incl. btw/jaar voor WZC De Faluintjes;
€ 22.776,00 incl. btw/jaar voor WZC De Hopperank;
€ 28.944,50 incl. btw/jaar voor WZC Mijlbeke;
€ 27.995,50 incl. btw/jaar voor WZC Sint-Job.

De financiering zit geïntegreerd in de berekening van deel F van de basistegemoetkoming voor zorg.

Via dit deel wordt er een financiering/tegemoetkoming per dag ontvangen voor elke bewoner die in het woonzorgcentrum verblijft. Deze financiering is bestemd voor de vergoeding van de CRA.

Juridische grondslag

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen voor de opstart van de procedure voor het aanstellen van een CRA voor de woonzorgcentra.

Artikel 2

De beoordelingscriteria voor de opdracht "Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra" vast te stellen.

Artikel 3

De ontwerpovereenkomst voor de opdracht "Thema Zorg. Aanstellen Coördinerend en Raadgevende Arts voor de woonzorgcentra" vast te stellen.

8.

2022_RMW_00019 - Huurpremie. Vraag raadslid Huguette Van Medegael - Beraadslaging

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter
8.

2022_RMW_00019 - Huurpremie. Vraag raadslid Huguette Van Medegael - Beraadslaging

2022_RMW_00019 - Huurpremie. Vraag raadslid Huguette Van Medegael - Beraadslaging

Motivering

Feiten en context

Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Huguette Van Medegael.

Sinds enkele maanden staat het thema ‘Betaalbaar wonen’ volop in de aandacht. In de sector van de sociale huisvesting staan er 170.000 gezinnen op de wachtlijsten.

Er is een groot tekort aan sociale huurwoningen en de wachttijden liggen gemiddeld rond de vijf jaar. Door de reorganisatie van de sector zal er volgens de minister de komende jaren zelfs nog een vertraging zijn in de aangroei van sociale huurwoningen.

Op de private markt stijgen de prijzen van de woningen snel en de huurprijzen evenzeer.

De huurprijs van een appartement of woning van voldoende kwaliteit ligt al vlug rond de 600€-700€.

Voor alleenstaanden met kinderen of koppels met een laag inkomen uit arbeid zijn de uitgaven voor wonen ruim meer dan een derde van het inkomen. Dat weegt te veel op het gezinsbudget, dit creëert een onzekerheid en is een belangrijke en structurele oorzaak van kinderarmoede met alle gevolgen van dien.

Wie op de wachtlijst voor een sociale woning staat, krijgt pas na 4 jaar een huurpremie als men voldoet aan de voorwaarden.

In verschillende steden worden op lokaal niveau initiatieven genomen om de gezinnen te ondersteunen om betaalbaar te kunnen wonen. Recent nog werd in Leuven de toekenning van een huurpremie mogelijk gemaakt voor wie pas één jaar op de wachtlijst staat.

Ik weet dat het OCMW Aalst reeds een huurtoelage geeft als bijkomende steun , mits er voldaan is aan enkele voorwaarden en dit voor een aantal mensen bij wie de maandelijkse huur (te) zwaar weegt op het gezinsbudget.

Ik vind die regeling een goede basis om actief meer mensen te ondersteunen. De inkomensvoorwaarden van de sociale huisvesting kunnen gebruikt worden om de doelgroep af te lijnen.

Het uitgangspunt van de huidige regeling, een bijkomende ondersteuning voor het gedeelte huishuur dat 1/3° van het budget overschrijdt en begrensd tot 125 euro vind ik goed. De beperking in de tijd vind ik niet wenselijk zolang de financiële en huisvestingssituatie van het gezin onzeker is. Deze vorm van ondersteuning heeft weinig of geen invloed op de zogenaamde werkloosheidsval en het is een individuele beslissing van het BCSD.

Mijn vragen in het kader van de actuele woonnoden:

  1. Kan het OCMW het beleidsinstrument huurtoelage meer bekendheid geven bij het bredere publiek?
  2. Kan het OCMW sterk inzetten op deze vorm van steunverlening in het belang van kwetsbare gezinnen en in de structurele strijd tegen kinderarmoede?
Juridische grondslag

Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

over de interpellatie van raadslid Huguette Van Medegael aangaande 'Huurpremie'.

5.

2022_RMW_00010 - Beleidsplan middelenbeleid - Beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00010 - Beleidsplan middelenbeleid - Beslissing
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 36
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Huguette Van Medegael, Lander Wantens, Ingmar Baeyens, Sarah De Bruecker
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_RMW_00010 - Beleidsplan middelenbeleid - Beslissing

2022_RMW_00010 - Beleidsplan middelenbeleid - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Het huidig middelenbeleid is verouderd en het toepassingsgebied beperkt zich tot alcohol.
Er was nood aan opfrissing en uitbreiding van het toepassingsgebied  met drugs en medicijnen.

Tijdens de GRC van 15 november 2021 was het voor de leden van de commissie niet duidelijk dat de leidinggevende bevoegd is om vast te stellen of een medewerker werkonbekwaam is. Deze vraag werd overgemaakt aan onze externe preventiedienst Idewe. Het antwoord van de preventieadviseur psychosociale aspecten Kelly De Clercq, is toegevoegd als bijlage.   

Motivering

De dienst Personeel en organisatie maakte een ontwerp van Beleidsplan middelenbeleid op.

Procedure :
Het ontwerp van Beleidsplan middelenbeleid werd door de algemeen directeur aan het gemeenschappelijk managementteam voorgelegd ter bespreking.

Het beleidsplan werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 20 november 2020.

Het beleidsplan werd op 9 februari 2021 en 15 juni 2021 besproken met de representatieve vakorganisaties in het hoog overlegcomité.

Juridische grondslag

Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk 

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

het Beleidsplan middelenbeleid zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit goed te keuren.

6.

2022_RMW_00017 - Vestiging opstalrecht tussen OCMW (opstalgever) en stad Aalst (opstalnemer) voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie te Aalst, Denderstraat 22, goedkeuring en aanstellen afdeling Vastgoedtransacties - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur
Verontschuldigd
Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid
Secretaris
Wim Leerman, algemeen directeur
Voorzitter
David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00017 - Vestiging opstalrecht tussen OCMW (opstalgever) en stad Aalst (opstalnemer) voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie te Aalst, Denderstraat 22, goedkeuring en aanstellen afdeling Vastgoedtransacties - Goedkeuring
Aanwezig
David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 40
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Deniz Özkan, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_RMW_00017 - Vestiging opstalrecht tussen OCMW (opstalgever) en stad Aalst (opstalnemer) voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie te Aalst, Denderstraat 22, goedkeuring en aanstellen afdeling Vastgoedtransacties - Goedkeuring

2022_RMW_00017 - Vestiging opstalrecht tussen OCMW (opstalgever) en stad Aalst (opstalnemer) voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie te Aalst, Denderstraat 22, goedkeuring en aanstellen afdeling Vastgoedtransacties - Goedkeuring

Motivering

Feiten en context

Binnen het project De Gendarmerie zal ook een bestaand gebouw gerenoveerd worden tot een nieuwe kinderopvang. In dit nieuwe kinderdagverblijf zullen de twee buurtgerichte Lokale Diensten voor kinderopvang (LODI) De Pinnemuts en De Notendop worden samengebracht. Deze twee kinderdagverblijven zijn vandaag gehuisvest in verschillende gebouwen. Het nieuwe kinderdagverblijf zal plaats voorzien voor 36 kinderen. Ook hier zal de focus vooral op buurtgerichte opvang liggen. Er worden voorzieningen getroffen om ook  flexibele opvangplaatsen aan te bieden voor OCMW cliënteel die tijdens de dag opleiding volgen of op sollicitatiegesprek moeten. Deze flexibele opvangplaatsen zullen enkel aangeboden worden indien er hiervoor voldoende werkingsmiddelen gevonden worden.

Om de financiële inbreng van stad Aalst en OCMW te optimaliseren zal er voor de bouw beroep gedaan worden op middelen van het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA). Dit fonds kan tot 60% van de investeringskosten subsidiëren. De bouwkosten worden geraamd op 1 252 800,00  euro.

Stad Aalst zal als organisator de uitbating van kinderopvang op zich nemen. OCMW is de bouwheer van de kinderopvang en voorziet de financiële middelen. Voor VIPA moet de aanvrager van de subsidie echter de uitbater van de kinderopvang zijn en moet die uitbater in het gesubsidieerde gebouw minstens 25 jaar het recht hebben om een kinderopvang uit te baten. Stad Aalst haalde in het kader van de subsidie ‘investeringen in sociale infrastructuur’ van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur ook 350 000 euro binnen die onder andere gebruikt zal worden om de bouwkosten te financieren (zie Besluit Vlaamse Regering van 15 december 2017). 

Doordat stad Aalst en OCMW nog steeds twee juridische entiteiten zijn, moet het OCMW een genotsrecht verlenen aan de stad Aalst. Deze kosteloze terbeschikkingstelling wordt geregeld via een samenwerkingsovereenkomst.

Het aanvraagdossier  voor de investeringssubsidie kan niet volledig verklaard worden door VIPA zonder het bewijs van genotsrecht.

De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 26 maart 2019 de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW en stad Aalst voor de terbeschikkingstelling van een gebouw ingericht als kinderdagverblijf op De Gendarmerie goed te keuren.

Stad Aalst als uitbater van het kinderdagverblijf en aanvrager van de VIPA-subsidies krijgt een permanent genotsrecht op het kinderdagverblijf. Dit genotsrecht moet minimum 25 jaar duren volgens de VIPA-voorwaarden en zal worden vastgelegd via een recht van opstal.

Het vast bureau besliste in zitting van 7 februari 2022 principieel akkoord te gaan met de vestiging van een kosteloos opstalrecht tussen het OCMW en stad Aalst voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie, te Aalst, Denderstraat 22, voor een periode van 25 jaar.
In zelfde zitting werd beslist de vestiging van opstalrecht in artikel 1 ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de afdeling Vastgoedtransacties aan te stellen voor de de opmaak van de ontwerpakte en het vertegenwoordigen van het OCMW bij het verlijden van de notariële akte.

In het dossier worden de samenwerkingsovereenkomst en het plan toegevoegd.

Juridische grondslag

De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

akkoord te gaan met de vestiging van een kosteloos opstalrecht tussen het OCMW (opstalgever) en stad Aalst (opstalnemer) voor de uitbating van het kinderdagverblijf op de site De Gendarmerie, te Aalst, Denderstraat 22, voor een periode van 25 jaar

Artikel 2

de afdeling Vastgoedtransacties aan te stellen voor de de opmaak van de ontwerpakte en het vertegenwoordigen van het OCMW bij het verlijden van de authentieke akte

7.

2022_RMW_00014 - Notulen van de besloten vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_RMW_00014 - Notulen van de besloten vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring

2022_RMW_00014 - Notulen van de besloten vergadering raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 25/01/2022. - Goedkeuring