Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

raad voor maatschappelijk welzijn
di 22/02/2022 - 19:30 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, voorzitter vast bureau; Karim Van Overmeire, lid vast bureau; Matthias De Ridder, lid vast bureau; Jean Jacques De Gucht, lid vast bureau; Caroline De Meerleer, lid vast bureau; Katrien Beulens, lid vast bureau; Sarah Smeyers, lid vast bureau; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Caroline Verdoodt, lid vast bureau; Michel Van Brempt, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Kristiaan Van Vaerenbergh, Silke Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Théodomir Nsengimana, Lander Wantens, Raf Sidorski, Karolien Devos, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Wim Leerman
Stemmen voor 32
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Deniz Özkan, Iwein De Koninck, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling 2022_RMW_00018 - Alle thema's. Alle diensten. Vaststellen wijziging organogram. - Vaststelling

Motivering

Feiten en context

Elke wijziging van het organogram dienst vastgesteld te worden door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De laatste organogramwijziging dateert van 30 november 2021 (versie 2.0).

Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van elk voorontwerp van het organogram.

Lerend uit het verleden, is de werkgroep O3 opgericht: 'Organogram Op Orde'. In deze werkgroep worden alle administratieve gevolgen in kaart gebracht (Plaza, Saphir, Active directory, mappenstructuur, rechtentoekenning,...). Deze werkgroep bewaakt ook de uniciteit. In die zin dat absoluut vermeden wordt dat er verschillende versies van organogrammen of deelorganogrammen zouden circuleren. Alsook de consistentie in de structuur. Waarbij elke wijziging impact kan hebben op de genoemde administratieve gevolgen en vice versa.

Het managementteam wenst op aangeven van deze werkgroep O3 een aantal voorstellen tot wijziging van het organogram voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2022.

Op 1 februari 2022 gaf het managementteam haar goedkeuring om volgende voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad: 

Samenvattend betreffen de wijzigingen ten opzichte van het organogram van de raden van 30 november 2021:

  • De dienst Financiën wordt uitgebreid van 3 naar 5 teams (thema Dienstverlening);
  • De namen van een aantal teams worden gewijzigd ofwel om technische redenen (consistentie in het organogram) ofwel om zo duidelijk mogelijk de werking van de dienst of het team weer te geven:
    • een naamswijziging van de twee transversale diensten 'Projecten' bij thema's Mens en Dienstverlening naar 'Coördinatie Mens' en 'Coördinatie Dienstverlening' 
    • een naamswijziging van een aantal teams met gelijke benamingen ('Marcom' en 'Balie, verkoop en verhuur' en 'Staf') naar unieke benamingen:
    • ‘Marcom – cultuur’, ‘Marcom – bibliotheken’, ‘Marcom – sport’ en ‘Marcom – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • ‘Balie, verkoop en verhuur – cultuur’, ‘Balie, verkoop en verhuur – bibliotheken’, ‘Balie, verkoop en verhuur – sport’, ‘Balie, verkoop en verhuur – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • 'Staf samenleving' (thema Mens), 'Staf en administratie - Onderhoud openbaar domein en logistiek' en 'Staf en administratie - Facilitaire ondersteuning en onderhoud gebouwen' (thema Ruimte), 
    • 'Staf ondersteund zelfstandig wonen', 'Staf WZC De Faluintjes', 'Staf WZC Mijlbeke', 'Staf WZC De Hopperank' en 'Staf WZC Sint-Job' (thema Zorg)
    • een naamswijziging van het team 'Flankerend onderwijs / admin' naar 'Flankerend onderwijs en administratie'
  • Er worden geen afzonderlijke groepen meer getoond in het organogram. Het organogram van de raad van november 2021 bevatte nog de groepen 'De Brug' en 'De Gendarmerie'. De motivering hiervoor is dat enerzijds deze groepen geen onderdeel uitmaken van de hiërarchische structuur. Anderzijds zijn er vele tientallen van deze afzonderlijke groepen binnen de organisatie gedefinieerd en ze zijn qua benaming en samenstelling ook sterk onderhevig aan veranderingen. Het voorgelegde organogram in 2013 was uitgewerkt tot op dienstniveau. Het eerste geïntegreerde organogram 1.0 van 2017 was uitgewerkt tot op teamniveau. Het organogram versie 2.0 is bedoeld om ook te zijn uitgewerkt tot op teamniveau. Op sommige plaatsen werd dus te ver opgedeeld.

Alsook wordt de vraag voorgelegd of de raadsleden zich akkoord kunnen verklaren dat naamswijzigingen louter om technische redenen al kunnen doorgevoerd worden zonder de vereiste goedkeuring. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Maar in het kader van een strakke orkestrering is afgesproken dat administratieve gevolgen pas kunnen na validering. Hier stellen we het managementteam voor. Met rapportering aan de leden van de raden.   

Motivering

1. De dienst Financiën wordt uitgebreid van 3 naar 5 teams (thema Dienstverlening)

  • deze wijziging was doorgesproken na goedkeuring door het CBS/VB en voorafgaand aan de behandeling op de GR/RMW maar is niet in de finale documenten geraakt
  • de originele tekst uit de organogramnota zoals op CBS/VB gebracht, luidt:

De dienst Financiën:

  •  De dienst werd opgenomen in het thema dienstverlening omwille van de samenwerking en cohesie als interne dienstverlener. De dienst staat onder rechtstreekse leiding van de financieel directeur.
  • De dienst zal uit 3 teams bestaan: team Budget & overheidsopdrachten, team Aanrekenen & boekhouding en team Debiteurenbeheer & belastingen.

De bedoelde tekst moest zijn:

De dienst Financiën 

  • De dienst werd opgenomen in het thema dienstverlening omwille van de samenwerking en cohesie als interne dienstverlener. De dienst staat onder rechtstreekse leiding van de financieel directeur.  
  • De dienst zal uit 5 teams bestaan: team Overheidsopdrachten, team Aanrekenen & boekhouding, team Debiteurenbeheer, team Belastingen en team Budget. 

  • Team belastingen zal werken als zelforganiserend team en het team budget staat in staf bij het diensthoofd waardoor de leidinggevende structuur bij deze dienst uit één diensthoofd en drie teamverantwoordelijken bestaat.  

Er wijzigt dus niets aan het aantal leidinggevenden.


2. Naamswijzigingen

  • De namen van een aantal teams worden gewijzigd ofwel om technische redenen (consistentie in het organogram) ofwel om zo duidelijk mogelijk de werking van de dienst of het team weer te geven:
    • een naamswijziging van de twee transversale diensten 'Projecten' bij thema's Mens en Dienstverlening naar 'Coördinatie Mens' en 'Coördinatie Dienstverlening' 
    • een naamswijziging van een aantal teams met gelijke benamingen ('Marcom' en 'Balie, verkoop en verhuur' en 'Staf') naar unieke benamingen:
    • ‘Marcom – cultuur’, ‘Marcom – bibliotheken’, ‘Marcom – sport’ en ‘Marcom – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • ‘Balie, verkoop en verhuur – cultuur’, ‘Balie, verkoop en verhuur – bibliotheken’, ‘Balie, verkoop en verhuur – sport’, ‘Balie, verkoop en verhuur – toerisme en erfgoed’ (thema Mens)
    • 'Staf samenleving' (thema Mens), 'Staf en administratie - Onderhoud openbaar domein en logistiek' en 'Staf en administratie - Facilitaire ondersteuning en onderhoud gebouwen' (thema Ruimte), 
    • 'Staf ondersteund zelfstandig wonen', 'Staf WZC De Faluintjes', 'Staf WZC Mijlbeke', 'Staf WZC De Hopperank' en 'Staf WZC Sint-Job' (thema Zorg)
    • een naamswijziging van het team 'Flankerend onderwijs / admin' naar 'Flankerend onderwijs en administratie'.


3. Organogram tot op teamniveau

Het voorgelegde organogram van de stad in 2013 was uitgewerkt tot op dienstniveau. Het eerste geïntegreerde organogram 1.0 van stad en ocmw (2017) was uitgewerkt tot op teamniveau. Het organogram versie 2.0 is bedoeld om ook te zijn uitgewerkt tot op teamniveau. Op sommige plaatsen werd dus te ver opgedeeld. Er is noodzaak aan consistentie.

Er worden geen afzonderlijke groepen meer getoond in het organogram. Het organogram van de raad van november 2021 bevatte nog de groepen 'De Brug' en 'De Gendarmerie'. De motivering hiervoor is dat enerzijds deze groepen geen onderdeel uitmaken van de hiërarchische structuur. Anderzijds zijn er vele tientallen van deze afzonderlijke groepen binnen de organisatie gedefinieerd en ze zijn qua benaming en samenstelling ook sterk onderhevig aan veranderingen. Dit is niet in een organogram te vatten.


4. Efficiënte doorstroming voor technische wijzigingen

Dankzij de diepgaande analyse en strakke orkestrering van de werkgroep O3 met het oog op een coherentie unisone en consistente administratieve uitvoering van de genomen beslissingen inzake het organogram, stellen we vast dat kleine bijschavingen nodig zijn. Het betreft in bijzonder naamswijzigingen louter om technische redenen. Indien het om technische redenen gaat, heeft de wijziging geen impact op hiërarchie, dienstverlening en processen. Voorbeelden worden bij dit punt mee gegeven.

Net omwille van de strakke orkestrering, gaat geen enkele wijziging in uitvoering tot zolang er niet over beslist is door het bevoegde orgaan. Voor dergelijke technische wijzigingen is dit evenwel buiten proportie qua beoogde doelstelling.

Daarom wordt gevraagd aan de raden of zij zich kunnen akkoord verklaren dat dergelijke technische wijzigingen al mogen doorgevoerd worden, na formeel besluit van het managementteam en kennisgeving aan de leden van de raden.

Juridische grondslag

Artikel 161 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.  Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

Artikel 171 § 4 van het decreet lokaal bestuur: De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van: 1° het voorontwerp van het organogram; (...)

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

het organogram vast te stellen zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit.

Artikel 2

goedkeuring te verlenen aan het feit dat naamswijzigingen louter om technische redenen of om redenen van verduidelijking ambtelijk kunnen worden doorgevoerd, na formeel besluit vanwege het managementteam en kennisgeving aan de leden van de raad.

Artikel 3

de wijzigingen van dit organogram te laten ingaan op 1 maart 2022.