Terug
Gepubliceerd op 28/12/2022

2022_GR_00574 - Retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025 - Aanpassing - Beslissing

gemeenteraad
di 20/12/2022 - 20:00 Belfort
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Maxine Mc Kenzie, raadslid; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karolien Devos, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00574 - Retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025 - Aanpassing - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Martine De Maght, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, Wim Leerman
Stemmen voor 23
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Katrien Beulens, Bart Van den Neste, Pieter Cassiman, Martine De Maght, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Silke Van Vaerenbergh, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Philippe Kiekens, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Dirk Verleysen, Maxine Mc Kenzie, David Coppens
Stemmen tegen 10
Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Iwein De Koninck, Michel Van Brempt, Steve Herman, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Guy Claus, Filip Van De Winkel
Onthoudingen 3
Anja De Gols, Johan Van Nieuwenhove, Dirk Rimbaut
Blanco stemmen 2
Jean Jacques De Gucht, Eddy Couckuyt
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00574 - Retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025 - Aanpassing - Beslissing 2022_GR_00574 - Retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025 - Aanpassing - Beslissing

Motivering

Feiten en context

 Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.


Motivering

1. Indexeren van de tarieven

De tarieven van deze retributie werden aangepast in 2014 en 2020 of ingevoerd in 2020.

Een aanpassing van de tarieven aan de levensduurte dringt zich op. De stad kan onmogelijk oneindig in de tijd de stijgende loonkost van het stadspersoneel en de jaarlijkse aanpassing van de prijzen aan de inflatie, door dienstverleners en leveranciers, blijven opvangen zonder de retributietarieven op te trekken.


  • Voor de tarieven die in 2014 werden aangepast (gemiddelde index 2012):

In de periode 2012-2022 is het inflatiepeil met 22,75 %  gestegen.

Volgende formule wordt toegepast om de tarieven aan te passen aan de levensduurte:

Tarief 2023 =

Tarief

X

GNI 2022

GBI 2012


GBI 2012 = gemiddelde basisindex 2012 (=index die gebruikt werd bij aanpassing in 2014).

GNI 2022 = gemiddelde nieuwe index van 2022 (gezien de index van december 2022 pas gekend is in januari 2023 wordt een gemiddelde berekend van de eerste 3 kwartalen van 2022).

 De GBI 2012 (basis 2004) bedraagt: 121,05

De GNI 2022 (basis 2004) van de eerste 3 kwartalen bedraagt: 148,59


  • Voor de tarieven die  in 2020 werden aangepast (gemiddelde basisindex 1e 3 kwartalen 2019):

In de periode 2019-2022 is het inflatiepeil met 11,60 % gestegen.

Volgende formule wordt toegepast om de tarieven aan te passen aan de levensduurte:

Tarief 2023 =

Tarief

X

GNI 2022

GBI 2019


GBI 2019 = gemiddelde basisindex 2019 (=index die gebruikt werd bij de aanpassing in 2020).

GNI 2022 = gemiddelde nieuwe index van 2022 (gezien de index van december 2022 pas gekend is in januari 2023 wordt een gemiddelde berekend van de eerste 3 kwartalen van 2022).

De GBI 2019 (basis 2004) bedraagt: 133,15

De GNI 2022 (basis 2004) van de eerste 3 kwartalen bedraagt: 148,59


  • Voor de tarieven die in 2020 werden ingevoerd:

In de periode 2020-2022 is het inflatiepeil met 10,78 % gestegen.

Volgende formule wordt toegepast om de tarieven aan te passen aan de levensduurte:

Tarief 2023 =

Tarief

X

GNI 2022

GBI 2020


GBI 2020 = gemiddelde basisindex 2020 (=jaar waarin de tarieven werden ingevoerd).

GNI 2022 = gemiddelde nieuwe index van 2022 (gezien de index van december 2022 pas gekend is in januari 2023 wordt een gemiddelde berekend van de eerste 3 kwartalen van 2022).

De GBI 2020 (basis 2004) bedraagt: 134,13

De GNI 2022 (basis 2004) van de eerste 3 kwartalen bedraagt: 148,59


2. Afrondingsregels

Het is aangewezen om bij de berekening van de indexering afrondingsregels toe te passen om tot werkbare tarieven te komen:

  • Tarieven kleiner dan 1 EUR worden  afgerond op 0,05 EUR;
  • Tarieven van 1 tot 5 EUR worden afgerond op 0,10 EUR;
  • Tarieven groter dan 5 tot 99 EUR worden afgerond op 0,50 EUR;
  • Tarieven vanaf 100 EUR worden afgerond op 1,00 EUR.

3. Geïndexeerde tarieven

Tarief ingevoerd/gewijzigdOp basis indexGNI2022BasisindexHuidig tariefTarief geïndexeerdAfgerond tarief 2023
20142012148,59121,050,20 EUR0,25 EUR0,25 EUR
20142012148,59121,051,50 EUR1,84 EUR1,80 EUR
20142012148,59121,052,50 EUR3,07 EUR3,10 EUR
20202019148,59133,150,35 EUR0,39 EUR0,40 EUR
20202019148,59133,150,45 EUR0,50 EUR0,50 EUR
20202019148,59133,150,55 EUR0,61 EUR0,60 EUR
20202019148,59133,150,75 EUR0,84 EUR0,85 EUR
20202019148,59133,157,50 EUR8,37 EUR8,50 EUR
20202019148,59133,158,00 EUR8,93 EUR9,00 EUR
20202019148,59133,1541,00 EUR45,76 EUR46,00 EUR
20202019148,59133,1556,50 EUR63,05 EUR63,00 EUR
20202019148,59133,1560,00 EUR66,96 EUR67,00 EUR
20202019148,59133,1584,00 EUR93,74 EUR93,50 EUR
20202020148,59134,130,45 EUR
0,50 EUR
0,50 EUR


Juridische grondslag

Artikel 173 van de Grondwet.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De tarieven in het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019, aangepast in zitting van 21 september 2021, houdende een retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025, worden vanaf 1 januari 2023 aangepast als volgt:


Artikel 3.1.Afleveren administratieve inlichtingen
3.1.1.Verstrekken lijsten uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister

Per blad0,60 EUR

Minimum46,00 EUR
3.1.2.Genealogische opzoekingen in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister i.v.m. erfenissen

Per 15 min. dat een personeelslid nodig heeft voor deze opzoekingen8,50 EUR
3.1.3.Opzoekingen in de registers van de burgerlijke stand die minder dan 100 jaar oud zijn

Per 15 min. dat een personeelslid nodig heeft voor deze opzoekingen8,50 EUR
3.1.4.Ter beschikking stellen van informatie en documenten op digitale dragers

Per digitale drager inclusief verzendingskosten8,50 EUR
Artikel 3.2.Afleveren vastgoed- en/of stedenbouwkundige informatie
3.2.1.Vastgoedinformatie

Per onroerend goed93,50 EUR
3.2.2.Stedenbouwkundig uittreksel voor één of meerdere aaneengesloten percelen van dezelfde eigenaar (omvat een uittreksel uit het plannenregister en het vergunningenregister)63,00 EUR
Artikel 3.3.Afleveren vergunning voor een standplaats ambulante handel op privaat domein of op commerciële parkingplaatsen67,00 EUR
Artikel 3.4.Een abonnement op het maandblad 'In de Raad'

Per jaar9,00 EUR
Artikel 3.5.Gebruik apparatuur in het stedelijk archief
3.5.1.Gebruik faxtoestel

Versturen en ontvangen (zowel zonaal als interzonaal, uitgezonderd naar het buitenland)

Eerste blad1,80 EUR

Vanaf tweede blad/blad0,40 EUR

Versturen van faxen naar het buitenland
kostprijs (min. 3,10 EUR)
3.5.2.Gebruik microfilmapparatuur

Reader per aangevat uur0,85 EUR

Printer per aangevat uur1,80 EUR
3.5.3.Gebruik fotokopiemachine

Zonder studentenkaart0,50 EUR

Met studentenkaart0,25 EUR
3.5.4.Afleveren fotokopieën microfilm-printer in het stedelijk archief

Tot 5 per aangevat uur
gratis

Vanaf het 6e per aangevat uur0,50 EUR



Artikel 2

Deze aanpassing zal, overeenkomstig de bepalingen van het invorderingsdecreet, op de stedelijke website gepubliceerd worden, samen met een gecoördineerde versie van het gemeenteraadsbesluit.