di 20/12/2022 - 20:00 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 29 november 2022 kunnen worden goedgekeurd.
De Politiezone Aalst 5440 wenst een combivoertuig aan te kopen via het raamcontract van de Politiezone Antwerpen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Het betreft een volledig elektrisch voertuig.
Veth Automotive Belgium is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen.
Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van de Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van de Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.
Kostprijs: 105 874,96 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract LPA/2016/219 van de Politiezone Antwerpen
Een medewerker van de directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, CALog D, maakt sociale promotie vanaf 01 december 2022. Door deze sociale promotie is een betrekking van CALog C, assistent, binnen de directie Mens & Organisatie niet meer ingevuld. Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies CALog D immers geheroriënteerd naar functies CALog C gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de CALog functies binnen de dienst Personeel met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Personeel is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Sinds februari 2021 kunnen lichte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en gesanctioneerd worden door middel van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) als deze voldoen aan volgende 5 voorwaarden:
Dit wordt GAS-5 genoemd.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Gelet op het bovenvermelde krijgt de Lokale Politie Aalst een aanzienlijk aantal taken bij waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. De Lokale Politie Aalst wenst daarom haar organiek kader uit te breiden voor aanwerving van 5 personeelsleden:
Een personeelslid van de dienst Onthaal-Meldkamer zal een interne verschuiving maken binnen de Lokale Politie Aalst.
Door het vertrek van betrokken personeelslid zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie - teamchef, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal-Meldkamer, niet meer ingevuld zijn.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Onthaal-Meldkamer is aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie - teamchef, dienst Onthaal-Meldkamer, vacant te verklaren.
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal een interne verschuiving maken binnen de Lokale Politie Aalst en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2023. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie zal de Lokale Politie Aalst verlaten wegens pensionering. Daardoor is een betrekking voor een commissaris van politie niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de directie Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het nieuw decreet inschrijvingen laat toe dat scholen vanaf schooljaar 2023-2024 kunnen instappen in het systeem van centraal aanmelden. Vestigingsplaatsen van stedelijke basisscholen die in dit systeem zullen stappen, dienen een capaciteit per geboortejaar/leerjaar vast te leggen. Vestigingsplaatsen van stedelijke basisscholen die niet in het systeem wensen in te stappen, zullen geen capaciteit meer vastleggen. Hierdoor dienen de eerder vastgelegde capaciteiten herzien te worden.
Het wedstrijdreglement voor de Prijs Valerius De Saedeleer dat sinds 1 september 1994 in voege is, beantwoordt niet meer aan de huidige werking van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten. Een stuurgroep van de Academie heeft de werking geëvalueerd en kwam tot een voorstel tot wijziging van de wedstrijd.
Er wordt dan ook voorgesteld om over te gaan tot aanpassing en optimalisatie van het wedstrijdreglement voor de Prijs Valerius De Saedeleer en de stedelijke prijzen voor het kunstsecundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs (beeldende kunsten). Tevens wordt voorgesteld om een specifieke prijs uit te reiken aan leerling uit kunstsecundair onderwijs: de Primeur.
Verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Ligo om de digitale vaardigheden van ouders met schoolgaande kinderen te versterken. Sinds 2 jaar organiseert de Stad in samenwerking met Ligo maatgerichte trajecten op scholen om de ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven, op deze manier worden zij nauwer betrokken bij de schoolcarrière van hun kind(eren) en krijgen ze de nodige vaardigheden aangereikt om beter geïnformeerd te zijn.
Op basis van een brede nodenverkenning stellen we voor een projectoproep te lanceren voor de begeleiding van kwetsbare jongeren die autonoom wonen. Lancering van de oproep is voorzien op 3/1/2023 met het oog op opstart van projecten op 1/9/2023.
In functie van de handhaving aanvraagverplichting conformiteitsattest huurwoningen via gemeentelijke administratieve sanctie, dient de GAS-codex aangepast te worden.
Meer bepaald dient een extra artikel te worden toegevoegd en dient de nummering van de daarop volgende bestaande artikels in de GAS-codex te worden aangepast.
De stad Aalst handhaaft het verplicht conformiteitsattest via een jaarlijkse heffing van 500 EUR. Het Agentschap Binnenlands Bestuur adviseerde om de heffing te vervangen in een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS). Het Vlaams parlement heeft daarnaast, op 14 juli 2021, een voorstel van decreet aangenomen dat gemeenten, die een verplicht conformiteitsattest opleggen, de ruimte geeft om het niet naleven van de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. Aan gemeenten, die het verplicht conformiteitsattest handhaven via een heffing, werd gevraagd zich in regel te stellen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Vlaanderen vraagt om het verplicht conformiteitsattest niet meer met een belasting maar wel met een gemeentelijke administratieve sanctie te sanctioneren. Bijgevolg wordt de inventaris huurwoningen verplicht conformiteitsattest opgeheven.
Er zijn ook een aantal tekstuele aanpassingen om interpretatie te voorkomen.
Er dient een beslissing genomen te worden omtrent het instellen van een laad- en loszone ter hoogte van de Houtmarkt.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 34 en 55 ter goedkeuring voorgelegd.
De stad werkt aan de uitbouw van een robuuste multifunctionele groenpool, grenzend aan de stadskern van Aalst en de dorpskernen van Erembodegem, Hekelgem en Denderleeuw.
In functie hiervan kunnen de percelen te Erembodegem, 11°afdeling, sectie A, nummers 2477C, 2549, 2505E, 2546F, 2477D, 1990A, 1992A, 1992B, 2545, 2546G, 2577 en 3077A aangekocht worden.
Momenteel worden de ontwerpakten ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel worden de ontwerpaktes voor inname 77-78 en 132 ter goedkeuring voorgelegd
|
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
|
Vergoeding: |
6.922,20 EUR |
|
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Het bezettingscontract voor het fiets- en wandelpad "De Bielzen" te Gijzegem en Aalst dient te worden hernieuwd.
De nieuwe overeenkomst voor een periode van 2 jaar wordt voorgelegd.
Op 1 mei 2022 richtte de kerkfabriek Sint-Martinus Aalst aan het CBS een schrijven waarbij het standpunt vanuit de stad met betrekking tot een mogelijke eigendomsoverdracht van de Sint-Jozefkerk ten gunste van de stad Aalst werd gevraagd. Het CBS besliste toen om, indien de kerkfabriek zou voorstellen om de eigendom van de Sint-Jozefkerk via een aangepaste juridische constructie over te dragen aan de stad Aalst, principieel in te stemmen met dit voorstel voor eigendomsoverdracht.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In deze zitting wordt het grafisch plan tot opheffing van buurtweg 50 te Hofstade definitief vastgesteld. De wijziging maakt deel uit van omgevingsvergunning 2022074795. tijdens het openbaar onderzoek zijn geen bezwaren ingediend.
Sinds 25 mei 2021 is een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning F2. Er ligt een aanvraag voor tot hernieuwing van de vergunning voor Boekhandel Den Eendracht, Bredestraat 84 te 9300 Aalst.
ZorgLab Aalst diende met de andere zorgproeftuinen in Vlaanderen en Nederland de projectaanvraag "CrossCare 2.0" in bij Interreg Vlaanderen-Nederland. In opvolging van deze projectaanvraag dient een samenwerkingsovereenkomst tussen alle partijen ondertekend worden.
Aanleiding tot het aanpassen het Politiereglement is de toevoeging van twee addenda:
Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om
Sociale huisvestingsmaatschappijen zijn specifiek georganiseerd om sociale woningen te verhuren. Voor een lokaal bestuur is het beheren en verhuren van sociale woningen niet langer een kerntaak. In het verleden werden al meerdere verkoopprojecten (Doornveld, Schietbaan, Sint-Elisabethwijk) afgerond.
De stad wil dit traject verder concretiseren door onderstaand patrimonium in beheer te geven aan de sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco-Werkerswelzijn en daartoe de contracten aan te passen via een addendum conform bijlage 25 van de Vlaamse Codex Wonen:
Moorselbaan 16 (bus 1 tem 20) – 18 (bus 1 tem 19),
Bevrijdingstraat 54; 60; 64; 9-31 oneven en 53-67 oneven,
Pastoor Lauwereysstraat 7-30,
Louis Paul Boonstraat 5 (bus 1 tem 4), 7 (bus 1 tem 4) en 9 (bus 1 tem 3).
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Nutsvoorzieningen worden regelmatig geplaatst of onderhouden. Hierdoor zijn er werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en die hebben een impact op het openbaar domein. Voor het onderhoud en de herstellingen moeten geregeld dringende werken worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die eveneens een impact hebben op het openbaar domein. Er wordt dan ook aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze retributie aan te passen.
Voor deze retributie wordt een aangepaste berekeningswijze doorgevoerd, nl. de retributie zal bepaald worden op basis van de eenheidsprijzen van de desbetreffende raamovereenkomst van de stad voor de uitvoering van de aanpassings- of herstellingswerken aan het openbaar domein.
Met het oog op de opening van het recreatieve gedeelte van het stedelijk zwembad (midden december 2022) werd er in het verleden reeds beslist dat er infrastructurele aanpassingen dienen te gebeuren aan de parking van WZC Mijlbeke & LDC Maretak. Voor deze parkings zal het parkeerregime van zone 2 (BRUIN) ingevoerd worden.
Bijkomend worden een aantal aanpassingen doorgevoerd die een meerwaarde kunnen betekenen voor de klachtenbehandeling en het invorderingsproces van de uitgeschreven retributiebonnen op het parkeren.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de bestaande tarieven van deze retributie aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Deze belasting wordt, samen met de belasting op de motoren of benutte bedrijfsoppervlakte en de belasting op de bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen, omgevormd naar een algemene bedrijfsbelasting.
Deze belasting wordt, samen met de belasting op de bank- en daarmee gelijkgestelde instellingen en de belasting op de brandstofverdeelapparaten, omgevormd naar een algemene bedrijfsbelasting.
Deze belasting wordt, samen met de belasting op de motoren of benutte bedrijfsoppervlakte en de belasting op de brandstofverdeelapparaten, omgevormd naar een algemene bedrijfsbelasting.
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
Belastingen vormen een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten, waardoor ze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Het is de bedoeling van de stad Aalst om de belastingdruk zoveel mogelijk te spreiden. De stad Aalst heft een aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (APB). De APB is een belasting op het inkomen van gezinnen. Bedrijven vallen onder de vennootschapsbelasting, waarop het steden en gemeenten verboden is om opcentiemen te heffen
Natuurlijke personen en rechtspersonen die als hoofd- en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van Aalst een handelsactiviteit, een vrij beroep of een zelfstandige activiteit uitoefenen, maken ook gebruik van de openbare dienstverlening en infrastructuur van de stad Aalst.
Indien steden en gemeenten bedrijven eveneens wil laten bijdragen tot de ontvangsten uit fiscaliteit, dienen zij dus een eigen lokale belasting in te voeren.
Tot het aanslagjaar 2022 was er een belasting op motoren of benutte bedrijfsoppervlakte. De perceptie bij deze belasting zit bij vele belastingplichtigen verkeerd en dat is vooral te wijten aan de titel van de belasting, nl. motoren of benutte bedrijfsoppervlakte. De meeste belastingplichtigen denken dat ze belast worden op motoren (drijfkracht), terwijl uit een doorlichting is gebleken dat 88 % (!) van alle ondernemingen op ons grondgebied belast worden op de grondslag oppervlakte, waarvan 80 % slechts de minimum betalen.
Het is dus wenselijk om deze belasting om te vormen naar een ‘Algemene bedrijfsbelasting’. We kunnen dit doen door andere bedrijfsgerelateerde belastingreglementen (banken en brandstofverdeelapparaten) mee in te sluiten in dit reglement. Dat zorgt dan meteen ook voor wat administratieve vereenvoudiging.
De zoneraad van de hulpverleningszone Zuid-Oost heeft haar begroting 2023 goedgekeurd op de zoneraad van 28 oktober 2022.
Hierin stelt zij de gemeentelijke dotaties voor exploitatie en investeringen vast.
Het aandeel van de stad Aalst bedraagt voor exploitatie (gewone dienst) 6 988 748,19 EUR en voor investeringen (buitengewone dienst) 1 223 867,54 EUR.
De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van 30 november 2022 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de stad Aalst.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.
De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.
De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.
De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.
De bestaande brandhaspels in de verschillende stadsgebouwen worden periodiek gekeurd door een extern controleorganisme.
De bedoeling van deze raamovereenkomst is de gebreken, opgemerkt tijdens deze controles, weg te werken. Dit kan door het vervangen van bestaande brandhaspels of eventueel onderdelen ervan, het aanpassen van het brandleidingnet in functie van drukopbouw of het plaatsen van een drukverhogingsgroep op het leidingnet.
Raming: 45 895,30 EUR incl. btw per jaar of 137 685,90 EUR incl. btw voor de maximale periode van drie jaar
Budgetlijn: MJP000217 – Ac000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) )
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 november 2013 om de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk, Priester Daensplein te Aalst. Bestek 13/I-324.” te gunnen aan bvba Architectenbureau Karel Breda (Perspectiv architecten), Kerkplein 4 te 1930 Zaventem tegen een vast ereloonpercentage van 10%. De ontwerper werd aangesteld voor de volledige begeleiding van het restauratiedossier.
Het beleids- en ontsluitingsplan voor de restauratie van de Sint Martinuskerk werd ingediend (07/2015) bij de Vlaamse Overheid in kader van de meerjarenovereenkomst.
De restauratie van het orgel (kast + instrument) van de Sint-Martinuskerk omvat:
Raming: 1 419 914,10 EUR exclusief btw of 1 718 096,06 EUR inclusief 21% btw. (deels gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed)
Budgetlijn: MJP000204 – AC000249 – 0790-08/2210007
Gunningswijze: openbare procedure met Europese bekendmaking
De werken omvatten het uitvoeren van ruimingswerken, vernieuwen van overwelvingen, verwijderen van buizen en kokers uit waterlopen en plaatsen van beschoeiingen.
Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de aannemer, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Krediet: 180 000 EUR inclusief btwTot op heden dienen de medewerkers van Stad Aalst en OCMW Aalst die gebruik maken van het openbaar vervoer hun abonnementen eerst zelf te betalen en kunnen zij pas na het verlopen van het abonnement terugbetaling vragen. Voor de medewerkers die onder het toepassingsgebied van de RPR § 1 en 2 vallen wordt dit integraal terugbetaald. Voor de medewerkers die onder § 6 vallen wordt dit slechts gedeeltelijk terugbetaald.
Een derdebetalersregeling voor het gebruik van het openbaar vervoer, met name voor abonnementen bij VVM De Lijn en NMBS, zorgt ervoor dat de medewerkers hun abonnementen niet meer dienen voor te schieten. De betaling van de abonnementen wordt rechtstreeks geregeld met de diensten van VVM De Lijn en de NMBS.
In het kader hiervan werd ook beslist om voor alle medewerkers een integrale terugbetaling te voorzien zodat er een harmonisatie is voor de medewerkers die onder §1 en §2 vallen en deze die onder § 6 vallen.
Op het CBS en het VB van 5 december 2022 werden de abonnementen voorgelegd ter kennisname zodat deze kunnen goedgekeurd worden.
Met het invoeren van het derdebetalerssysteem wordt een van de doelstellingen van het personeelsactieplan Fenomenaalst in de praktijk omgezet.
Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vast, en dit op 7 december 2022. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2023 vastgelegd.
Op 8 en 10 november 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2022 -2 ingediend van volgende kerkfabrieken: OLV Bijstand Aalst, Sint Anna Aalst, Sint Antonius van Padua Aalst, Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Aalst, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Moorsel, en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_2 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- akte te nemen van volgende budgetwijzigingen: OLV Bijstand Aalst, Sint Anna Aalst, Sint Antonius van Padua Aalst, Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Aalst, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Moorsel, en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken.
Op 8 november 2022 werd door het centraal kerkbestuur de budgetten 2023 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Herdersem.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetten 2023 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- goedkeuring te verlenen aan volgende budgetten: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Herdersem.
Het centraal kerkbestuur dient de budgetten (met advies bisdom) gecoördineerd in bij het gemeentebestuur tegen 15 oktober. Dit geldt ook voor de Protestantse Gemeenschap.
Dan zijn er twee scenario's mogelijk.
Zolang het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan maakt dat budget het voorwerp uit van een hele lichte procedure.
Een budget past in het meerjarenplan zolang:
- de exploitatietoelage niet wordt verhoogd;
- het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen niet wordt vermeerderd;
- de financieringswijze van een investering niet definitief wordt gewijzigd;
- de afspraken van het meerjarenplan worden gerespecteerd.
Als aan al die voorwaarden is voldaan, dan moet de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig dagen akte nemen van het budget. Hij moet de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur en de bisschoppelijke overheid in kennis stellen van die aktename.
Het is echter ook mogelijk dat het budget niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. Dat betekent dat minstens aan één van de hierboven opgesomde voorwaarden voor een budget dat past in het meerjarenplan niet voldaan is.
In dat geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid. Binnen een termijn van vijftig dagen kan hij ofwel het budget expliciet goedkeuren, ofwel het budget aanpassen aan het goedgekeurde meerjarenplan. Wel mag de gemeenteraad geen aanpassingen doen aan de kosten die betrekking hebben op de eredienst, wat betekent dat die aanpassingen nooit tot gevolg mogen hebben dat de eredienst echt in het gedrang komt.
De gemeenteraad moet het besluit over het budget binnen de termijn van vijftig dagen na ontvangst versturen naar de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur, het bisdom en de provinciegouverneur. Als het besluit niet binnen die termijn werd verstuurd of het besluit niet naar alle partijen werd verstuurd, dan wordt dat door het decreet gelijkgesteld aan een goedkeuring van het budget.
Tegen een beslissing van de gemeenteraad is beroep mogelijk bij de provinciegouverneur.
Op 8 en 10 november 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2022_2 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeente: OLV Hemelvaart Erembodegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Gijzegem en de protestantse kerk.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_2 kan men in bijlage vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
- volgende budgetwijzigingen goed te keuren: OLV Hemelvaart Erembodegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Gijzegem en de protestantse kerk.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Door de burgemeester werd op 2 december 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd tot het verbod van het betreden van een perimeter rond de Sint-Jozefskerk op het grondgebied van de stad Aalst. Deze politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
De projectvereniging Hoperfgoed werd op 23.12.2010 bij oprichtingsakte opgericht door stad Aalst en gemeente Asse, volgens het toenmalig Decreet Intergemeentelijke Samenwerking, en dit tot eind 2014. De duurperiode van de projectvereniging werd daarna verlengd van 2015 tot eind 2019.
In 2019 werden de statuten in gemeenteraad Asse d.d. 17.06.2019 en gemeenteraad Aalst d.d. 17.09.2019 aangepast aan het huidige Decreet Lokaal Bestuur en werd de projectvereniging Hoperfgoed-'t Stakenhuis genoemd, waarbij de projectvereniging een tweede keer verlengd werd van 2019 tot eind 2022.
Een nieuwe beslissing over verlenging dient zich aan. Thans willen gemeenten Affligem en Opwijk ook aansluiten. Tevens moeten er ook aanpassingen aan de statuten gebeuren, ingevolge aanbevelingen van de audit door IDEA Consult.
Gezien de stad en het OCMW verenigd zijn in het LOA en er een gemeenschappelijk auditcomité dient opgericht te worden werd via benchmark gezocht naar een nieuwe samenstelling van een uniform auditcomité voor het LOA.
Energiehuis BEA gaat over tot een budgetwijziging voor de periode 2022 - 2025. Hiermee wil Energiehuis BEA enkele indexeringen doorvoeren (werkingsmiddelen VEKA, toelagen vanwege de gemeenten van het werkingsgebied en de toelage van de stad Aalst), de inschrijving van de bijkomende benovatiecoach alsook de mogelijke inkomsten van het nieuw op te starten groepsaanbod energiebesparende maatregelen. Deze wijzigingen worden zowel op inkomstenzijde als op uitgavenzijde ingeschreven. Door de verfijning van de cijfers kon er zelfs een totale besparing gegenereerd worden van 58.932,08 EUR.
OMSCHRIJVING / VERKLARENDE NOTA
Gelet op de uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar en de bijkomende verklaringen van zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire in het besloten gedeelte op de commissie Veiligheid van 22 november ll. is een sluiting van de voornoemde ‘moskee’annex ‘school’, zowel omwille van structurele veiligheidsoverwegingen als omwille van maatschappelijke veiligheidsoverwegingen ( = deontologische, morele en menselijke overwegingen à EVRM) aangewezen.
MOTIVATIE
De uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar van de stad alsook de toelichting door zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire (dewelke ik graag in de gemeenteraad herhaal).
VOORSTEL VAN BESLISSING
De gemeenteraad van Aalst beslist om aan de burgemeester te vragen om tot een onmiddellijke sluiting van het “Islamitisch Cultureel Centrum” geloofsgemeenschap El Muslimeen aan de Frits de Wolfkaai over te gaan.
KOSTPRIJS BUDGET
Geen budgettaire implicaties
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 29 november 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Om GAS-inbreuken te mogen vaststellen, moeten de gemeenteambtenaren voldoen aan de voorwaarden van het KB van 21 december 2013 en moeten zij door de gemeenteraad worden aangewezen als ambtenaar belast met de vaststelling van inbreuken; dat is het aanstellingsbesluit.