Terug gemeenteraad

di 20/12/2022 - 20:00 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten
  • De Politiezone Aalst 5440 wenst een combivoertuig aan te kopen via het raamcontract van de Politiezone Antwerpen ter vervanging van een afgeschreven voertuig. Het betreft een volledig elektrisch voertuig.

    Veth Automotive Belgium is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen.

    Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van de Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van de Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.

    Kostprijs: 105 874,96 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: 33000/743-98
    Gunningswijze: plaatsing via raamcontract LPA/2016/219 van de Politiezone Antwerpen

Personeel

Algemeen
  • Een medewerker van de directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, CALog D, maakt sociale promotie vanaf 01 december 2022. Door deze sociale promotie is een betrekking van CALog C, assistent, binnen de directie Mens & Organisatie niet meer ingevuld. Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies CALog D immers geheroriënteerd naar functies CALog C gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de CALog functies binnen de dienst Personeel met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Personeel is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid. 


  • Sinds februari 2021 kunnen lichte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en gesanctioneerd worden door middel van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) als deze voldoen aan volgende 5 voorwaarden: 

    • lokaal gefinancierd automatisch werkend toestel (politie of stad);
    • snelheidsregime 30 of 50km/u;
    • max 20km/u te snel na tolerantiemarge;
    • meerderjarige natuurlijk persoon of rechtspersoon;
    • geen bijkomende inbreuken.

    Dit wordt GAS-5 genoemd.

    Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.

    GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.

    Gelet op het bovenvermelde krijgt de Lokale Politie Aalst een aanzienlijk aantal taken bij waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. De Lokale Politie Aalst wenst daarom haar organiek kader uit te breiden voor aanwerving van 5 personeelsleden:

    • een personeelslid van het logistiek en administratief kader, CALog niveau A, graad adviseur
    • een personeelslid van het logistiek en administratief kader, CALog niveau B, graad consulent
    • 3 inspecteurs van Politie, 3 agenten van Politie of 3 personeelsleden van het logistiek en administratief kader, CALog niveau C, graad assistent



  • Een personeelslid van de dienst Onthaal-Meldkamer zal een interne verschuiving maken binnen de Lokale Politie Aalst.

    Door het vertrek van betrokken personeelslid zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie - teamchef, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal-Meldkamer, niet meer ingevuld zijn. 

    Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Onthaal-Meldkamer is aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie - teamchef, dienst Onthaal-Meldkamer, vacant te verklaren.

    Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;

    Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.


  • Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal een interne verschuiving maken binnen de Lokale Politie Aalst en dit m.i.v. vanaf 01 januari 2023. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

  • Een commissaris van politie zal de Lokale Politie Aalst verlaten wegens pensionering. Daardoor is een betrekking voor een commissaris van politie niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de directie Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 december 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.

MENS

Onderwijs

Stedelijk onderwijs
Coördinatie stedelijk en flankerend onderwijs

Samenleving

Lokaal sociaal beleid
Veiligheid

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen
  • De stad Aalst handhaaft het verplicht conformiteitsattest via een jaarlijkse heffing van 500 EUR. Het Agentschap Binnenlands Bestuur adviseerde om de heffing te vervangen in een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS). Het Vlaams parlement heeft daarnaast, op 14 juli 2021, een voorstel van decreet aangenomen dat gemeenten, die een verplicht conformiteitsattest opleggen, de ruimte geeft om het niet naleven van de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie. Aan gemeenten, die het verplicht conformiteitsattest handhaven via een heffing, werd gevraagd zich in regel te stellen. 

DIENSTVERLENING

Financiën

Belastingen

RUIMTE

Omgevingsbeleid

Mobiliteit

Coördinatie ruimte

Algemeen

Economie en zorginnovatie

Economie
Economie en zorginnovatie

Onderhoud openbaar domein en logistiek

Begraafplaatsen
  • Aanleiding tot het aanpassen het Politiereglement is de toevoeging van twee addenda:

    1. Reglement hergebruik grafkelder met grafteken;
    2. Reglement peter- (meter)schap van een graf.

    Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om

    1. het vigerende politiereglement beter te structuren door artikels of bepalingen te herschikken;
    2. een aantal lacunes op te vullen;
    3. voorzieningen te treffen voor toevoegingen op de begraafplaatsen;
    4. een aantal aanpassingen door te voeren om verkeerde interpretaties te vermijden, betekenissen te verduidelijken, of in overeenstemming te brengen met dienstnoodwendigheden of veranderingen in werkwijze en materialen.

Vergunningen en wonen

Wonen

DIENSTVERLENING

Financiën

Belastingen
Budget
  • De zoneraad van de hulpverleningszone Zuid-Oost heeft haar begroting 2023 goedgekeurd op de zoneraad van 28 oktober 2022.

    Hierin stelt zij de gemeentelijke dotaties voor exploitatie en investeringen vast. 

    Het aandeel van de stad Aalst bedraagt voor exploitatie (gewone dienst) 6 988 748,19  EUR en voor investeringen (buitengewone dienst) 1 223 867,54 EUR.

  • De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van 30 november 2022 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de stad Aalst.


  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.

    De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.

    De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.

    De aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.

Overheidsopdrachten

Personeel en organisatie

Sociaal juridische ondersteuning
  • Tot op heden dienen de medewerkers van Stad Aalst en OCMW Aalst die gebruik maken van het openbaar vervoer hun abonnementen eerst zelf te betalen en kunnen zij pas na het verlopen van het abonnement terugbetaling vragen. Voor de medewerkers die onder het toepassingsgebied van de RPR § 1 en 2 vallen wordt dit integraal terugbetaald. Voor de medewerkers die onder § 6 vallen wordt dit slechts gedeeltelijk terugbetaald.

    Een derdebetalersregeling voor het gebruik van het openbaar vervoer, met name voor abonnementen bij VVM De Lijn en NMBS, zorgt ervoor dat de medewerkers hun abonnementen niet meer dienen voor te schieten. De betaling van de abonnementen wordt rechtstreeks geregeld met de diensten van VVM De Lijn en de NMBS.

    In het kader hiervan werd ook beslist om voor alle medewerkers een integrale terugbetaling te voorzien zodat er een harmonisatie is voor de medewerkers die onder §1 en §2 vallen en deze die onder § 6 vallen.

    Op het CBS en het VB van 5 december 2022 werden de abonnementen voorgelegd ter kennisname zodat deze kunnen goedgekeurd worden.

    Met het invoeren van het derdebetalerssysteem wordt een van de doelstellingen van het personeelsactieplan Fenomenaalst in de praktijk omgezet.

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vast, en dit op 7 december 2022. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2023 vastgelegd.

  • Op 8 en 10 november 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2022 -2 ingediend van volgende kerkfabrieken: OLV Bijstand Aalst, Sint Anna Aalst, Sint Antonius van Padua Aalst, Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Aalst, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Moorsel, en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken. 

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_2 kan men in bijlage vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:

    - akte te nemen van volgende budgetwijzigingen:  OLV Bijstand Aalst, Sint Anna Aalst, Sint Antonius van Padua Aalst, Sint Jan Evangelist Aalst, Sint Martinus Aalst, Sint Paulus Aalst, OLV Hemelvaart Erembodegem, Sint Martinus Gijzegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Moorsel, en OLV Hemelvaart Nieuwerkerken.  

  • Op 8 november 2022 werd door het centraal kerkbestuur de budgetten 2023 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Herdersem.

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetten 2023 kan men in bijlage vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:

    - goedkeuring te verlenen aan volgende budgetten: Sint Martinus Aalst en OLV Hemelvaart Herdersem.  


  • Het centraal kerkbestuur dient de budgetten (met advies bisdom) gecoördineerd in bij het gemeentebestuur tegen 15 oktoberDit geldt ook voor de Protestantse Gemeenschap.
    Dan zijn er twee scenario's mogelijk. 

    Zolang het budget past binnen het goedgekeurde meerjarenplan maakt dat budget het voorwerp uit van een hele lichte procedure.  

    Een budget past in het meerjarenplan zolang: 

    de exploitatietoelage niet wordt verhoogd; 
    - het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen niet wordt vermeerderd; 
    - de financieringswijze van een investering niet definitief wordt gewijzigd;
    - de afspraken van het meerjarenplan worden gerespecteerd. 

    Als aan al die voorwaarden is voldaan, dan moet de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig dagen akte nemen van het budget. Hij moet de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur en de bisschoppelijke overheid in kennis stellen van die aktename. 

    Het is echter ook mogelijk dat het budget niet past in het meerjarenplan, omdat de exploitatietoelage die in het meerjarenplan was afgesproken niet meer volstaat, omdat er in de investeringen belangrijke wijzigingen noodzakelijk zijn of omdat de formele afspraken van het meerjarenplan niet (kunnen) worden gerespecteerd. Dat betekent dat minstens aan één van de hierboven opgesomde voorwaarden voor een budget dat past in het meerjarenplan niet voldaan is. 

    In dat geval heeft de gemeenteraad een ruimere bevoegdheid. Binnen een termijn van vijftig dagen kan hij ofwel het budget expliciet goedkeuren, ofwel het budget aanpassen aan het goedgekeurde meerjarenplan. Wel mag de gemeenteraad geen aanpassingen doen aan de kosten die betrekking hebben op de eredienst, wat betekent dat die aanpassingen nooit tot gevolg mogen hebben dat de eredienst echt in het gedrang komt. 

    De gemeenteraad moet het besluit over het budget binnen de termijn van vijftig dagen na ontvangst versturen naar de kerkfabriek/kerkgemeente, het centraal kerkbestuur, het bisdom en de provinciegouverneur. Als het besluit niet binnen die termijn werd verstuurd of het besluit niet naar alle partijen werd verstuurd, dan wordt dat door het decreet gelijkgesteld aan een goedkeuring van het budget. 

    Tegen een beslissing van de gemeenteraad is beroep mogelijk bij de provinciegouverneur.

  • Op 8 en 10 november 2022 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2022_2 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeente: OLV Hemelvaart Erembodegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Gijzegem en de protestantse kerk.

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2022_2 kan men in bijlage vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:
    - volgende budgetwijzigingen goed te keuren: OLV Hemelvaart Erembodegem, OLV Hemelvaart Herdersem, Sint Martinus Gijzegem en de protestantse kerk.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

Juridische zaken

STRATEGIE

Klachtenmanagement

Beleid en beheer

VZW BEA

vzw BEA

Algemeen
  • Energiehuis BEA gaat over tot een budgetwijziging voor de periode 2022 - 2025. Hiermee wil Energiehuis BEA enkele indexeringen doorvoeren (werkingsmiddelen VEKA, toelagen vanwege de gemeenten van het werkingsgebied en de toelage van de stad Aalst), de inschrijving van de bijkomende benovatiecoach alsook de mogelijke inkomsten van het nieuw op te starten groepsaanbod energiebesparende maatregelen. Deze wijzigingen worden zowel op inkomstenzijde als op uitgavenzijde ingeschreven. Door de verfijning van de cijfers kon er zelfs een totale besparing gegenereerd worden van 58.932,08 EUR.

Besloten zitting

Toegevoegde punten van raadsleden

  • OMSCHRIJVING / VERKLARENDE NOTA

    Gelet op de uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar en de bijkomende verklaringen van zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire in het besloten gedeelte op de commissie Veiligheid van 22 november ll. is een sluiting van de voornoemde ‘moskee’annex ‘school’, zowel omwille van structurele veiligheidsoverwegingen als omwille van maatschappelijke veiligheidsoverwegingen ( = deontologische, morele en menselijke overwegingen à EVRM) aangewezen.

    MOTIVATIE

    De uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar van de stad alsook de toelichting door zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire (dewelke ik graag in de gemeenteraad herhaal). 

    VOORSTEL VAN BESLISSING

    De gemeenteraad van Aalst beslist om aan de burgemeester te vragen om tot een onmiddellijke sluiting van het “Islamitisch Cultureel Centrum” geloofsgemeenschap El Muslimeen aan de Frits de Wolfkaai over te gaan.

    KOSTPRIJS BUDGET

    Geen budgettaire implicaties

Goedkeuring verslag besloten zitting

DIENSTVERLENING

Personeel en organisatie

Sociaal juridische ondersteuning

Publicaties

Notulen
Overige