Sinds februari 2021 kunnen lichte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en gesanctioneerd worden door middel van een gemeentelijke administratieve sanctie als deze voldoen aan volgende 5 voorwaarden: lokaal gefinancierd automatisch werkend toestel (politie of stad), snelheidsregime 30 of 50km/u, max 20km/u te snel na tolerantiemarge, meerderjarige natuurlijk persoon of rechtspersoon, geen bijkomende inbreuken.
Het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) Gent is niet in staat om deze vaststellingen voor Aalst te verwerken en de opbrengsten rechtstreeks door te storten naar steden en gemeenten zoals de GAS regelgeving voorziet. Lokale verwerking van deze overtredingen is nodig alsook de administratieve afhandeling van bezwaarschriften, betwistingen en vragen met betrekking tot de overtredingen.
Vaststellingen die komen van automatisch werkende toestellen (flitscamera’s en trajectcontroles) kunnen worden verwerkt door iemand van het operationeel kader van de politie of CALog personeel binnen de politie. De gemeentelijke GAS-vaststellers binnen het AVC zijn hierin niet bevoegd.
De Lokale Politie Aalst zal binnenkort ook instaan voor het verwerken van GAS-5 dossiers zijnde onder andere de verwerking van de snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Een uitbreiding van 5 personeelsleden is hiervoor noodzakelijk. Momenteel wordt het huidige cameranetwerk door één persoon beheerd, vernieuwd en uitgebreid. Door zijn expertise met verwerkingscentra van grote hoeveelheden vaststellingen, zowel procesmatig als software matig, hebben we gevraagd om het GAS-5 project voor Aalst uit te tekenen. Zijn hoofdtaak als beheerder en vernieuwer van ons politioneel cameranetwerk laat echter niet toe om ook het GAS-5 project dagdagelijks te runnen.
Binnen de Lokale Politie Aalst zal er dagelijks iemand voorzien moeten worden die gaat flitsen en iemand die administratieve afhandeling, zoals verwerking PV's en betwistingen doet. Eén verwerker kan tussen 50.000 en 80.000 verwerkingen doen per jaar. Alsook is er bovendien iemand nodig die de dagelijkse routine bijhoudt. Voor deze taken zijn er 3 inspecteurs van Politie, 3 agenten van Politie of 3 personeelsleden CAlog niveau C, assistent nodig.
Voor het opstarten van nieuwe dossiers/projecten zoals opstart van GAS-5 (voorbereiden bestelbon, opvolging levering, …), GAS-4 fout parkeren, GAS-1, integratie van de administratie GAS-2 en GAS-3 en de administratieve afhandeling is er een bijkomend personeelslid CALog B, consulent nodig. Verder zal dit personeelslid ook instaan voor de prospectie markt, opvolging bestellingen en leveringen, afspraken met leverancier, contactname met leverancier indien technische problemen, service meetings, ….
Bovendien is er ook vraag van de omliggende zones om ook voor hen de verwerking van de snelheidsovertredingen in het kader van GAS-5, tegen betaling, over te nemen. Deze samenwerking moet geregeld worden via protocollen. Om deze protocollen administratief in orde te brengen zit er een administratieve flow achter die verder strekt dan enkel de aanpassingen van het document maar dit moet ook voorgelegd worden aan de desbetreffende politiecolleges en politieraden, moet ondertekend worden door de stakeholders en eventueel voorgelegd worden aan een vakbondsoverleg. Ook de facturatie en betaling van geleverde diensten moet opgevolgd worden. In de toekomst zal dit ongetwijfeld aangepast of uitgebreid moeten worden gelet op de regionalisering of fusies/defusies op lokaal niveau van zowel omliggende politiezones als steden of gemeenten. Voor de coördinatie van dit takenpakket samen met alle andere lokale als bovenlokale taken zoals verwerking van andere protocollen zoals de DPO werking, verwerking verzekerings-en klachtendossiers voor wat betreft de ter beschikking stellen van ons cellencomplex en schietstand aan de naburige zones, ondersteuning bieden voor het opleiden en rekruteren van hondengeleiders, aankoopcentrale van vernieuwde politie-armbanden en fluo-hesjes, ondersteuning bieden aan RKO regionaal overlegplatform Dender-Schelde, is een kaderuitbreiding noodzakelijk. Bovendien zal ook de reguliere werking van het secretariaat Mens & Organisatie moeten opgevangen worden. Gelet op voorgaande en de verantwoordelijkheid die hiermee gepaard, is een personeelslid van een niveau CALog A, adviseur noodzakelijk.
Deze capaciteit is momenteel binnen de Lokale Politie Aalst niet beschikbaar. De omvang en de complexiteit van het toekomstige takenpakket m.b.t tot de verdere uitrol van GAS-5 noopt ertoe te voorzien in één extra personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau A, graad adviseur, één extra personeelslid B, graad Consulent, en 3 extra personeelsleden inspecteur van Politie, agent van de Politie of personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau C, assistent. Een wijziging van het huidige, goedgekeurde personeelskader is daarvoor nodig.
De Lokale Politie Aalst zal binnenkort ook instaan voor het verwerken van GAS-5 dossiers zijnde onder andere de verwerking van de snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Een uitbreiding van 5 personeelsleden is hiervoor noodzakelijk. Momenteel wordt het huidige cameranetwerk door één persoon beheerd, vernieuwd en uitgebreid. Door zijn expertise met verwerkingscentra van grote hoeveelheden vaststellingen, zowel procesmatig als software matig, hebben we gevraagd om het GAS-5 project voor Aalst uit te tekenen. Zijn hoofdtaak als beheerder en vernieuwer van ons politioneel cameranetwerk laat echter niet toe om ook het GAS-5 project dagdagelijks te runnen.
Deze capaciteit is momenteel binnen de Lokale Politie Aalst niet beschikbaar. De omvang en de complexiteit van het toekomstige takenpakket m.b.t tot de verdere uitrol van GAS-5 noopt ertoe te voorzien in één extra personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau A, graad adviseur, één extra personeelslid B, graad Consulent, en 3 extra personeelsleden inspecteur van politie, agenten van de politie of personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau C, assistent. Een wijziging van het huidige, goedgekeurde personeelskader is daarvoor nodig.
de uitbreiding van het organiek kader van Lokale Politie Aalst met één personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau A, graad adviseur, één personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau B, graad consulent, én 3 inspecteurs van Politie, agenten van de Politie of personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau C, assistent, met het oog op het verwerken van GAS-5 dossiers goed te keuren.