De Stad wil inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden van ouders met schoolgaande kinderen. Sinds schooljaar 2020-2021 werden in samenwerking met Ligo reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren. Tijdens deze periode werden 150 ouders bereikt op 9 verschillende scholen.
Om dit project te verankeren werd beslist om hiervoor in 2022 een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Ligo. Volgens de samenwerkingsovereenkomst organiseert Ligo 6 trajecten op Aalsterse scholen om ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven van hun kinderen en zo de ouderbetrokkenheid te stimuleren en te verhogen. Ouders krijgen tijdens deze sessies op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kind(eren) en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren).
Op de Onderwijsraad werd het project aan de scholen voorgesteld en kregen ze de mogelijkheid om in te tekenen. Na 1 week waren alle trajecten ingenomen door geïnteresseerde scholen. De inschrijvingen van de scholen gebeurt door de dienst Onderwijs waarna Ligo met deze scholen contact opneemt om de verdere afspraken en planningen te maken. De scholen kozen ervoor om de trajecten op te starten bij het begin van schooljaar 2022-2023. Ondertussen werd een tussentijdse evaluatie gemaakt en daaruit bleek dat reeds 150 ouders bereikt werden op de verschillende scholen. Dit toont dat de nood zeker en vast hoog is en dat de scholen hier echt baat bij hebben.
We stellen voor om de samenwerkingsovereenkomst met Ligo te verlengen vanaf 2023 en er een meerjarige overeenkomst van te maken tot het einde van het meerjarenplan, einddatum 31 december 2025, met een jaarlijks budget van 6 624 EUR. Hierdoor kunnen jaarlijks minimaal 6 trajecten van gemiddeld 12 uur georganiseerd worden (in totaal 72 uur per jaar, te verdelen over de scholen). In de samenwerkingsovereenkomst wordt een artikel opgenomen betreffende de evaluatie van de werking.
Na goedkeuring zal vanuit de dienst Onderwijs zal een communicatie naar de scholen gaan om dit aanbod bekend te maken en hen de mogelijkheid te geven hierop in te tekenen. Wanneer de interesse groter is dan wat kan aangeboden worden, zal er een keuze gemaakt worden op basis van kansarmoede-indicatoren van de aanvragende scholen. De andere scholen zullen op een wachtlijst gezet worden en krijgen de kans van zodra er nieuw budget beschikbaar is.
Door in te zetten op het versterken van digitale vaardigheden van ouders wordt de ouderbetrokkenheid verhoogd. Het geeft de ouders de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van de schoolloopbaan van hun kind. De meerwaarde van dit project is dat er zeer maatgericht gewerkt wordt en dat de ouders vertrouwd geraken met de specifieke digitale schoolomgeving van hun kinderen. Vanuit de dienst Onderwijs zijn we dan ook vragende partij om dit te verankeren in het flankerend onderwijsbeleid en adviseren we om deze samenwerkingsovereenkomst voor te leggen aan de gemeenteraad.
Team Inburgering adviseert positief: met de organisatie van digitale inloopmomenten wordt tegemoet gekomen aan de grotere vraag vanuit de scholen. Dit aanbod ondersteunt en versterkt (anderstalige) ouders om inzichten te verwerven in het digitale schoolleven en hoe zij digitale contacten met de school kunnen leggen. Op die manier zijn ouders actief betrokken en zijn de kinderen beter ondersteund.
De dienst Samenleving geeft positief advies. Het ondersteunen van ouders bij digitale vaardigheden is een grote meerwaarde voor het versterken van de ouderbetrokkenheid op school. Bovendien sluit het project aan bij het lokaal sociaal beleidsplan, meer bepaald: “doelstelling 8.4.: De Stad zet in op het verhogen van ouderbetrokkenheid en een goede ouder-schoolsamenwerking.”
akkoord te gaan om de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Ligo goed te keuren en te ondertekenen.