[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 12, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid inroepen als verhindering. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen
De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Er wordt in een tijdelijk vervanging voorzien door de opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De tijdelijke verhindering voor de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege de tijdelijke verhindering in van de uitoefening van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bij de verhindering van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt.
Ingevolge de installatie van Maxine Mc Kenzie wijzigt de rangorde van de raadsleden.
De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 september 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie van de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal via het systeem van de mobiliteit verschuiven naar de dienst Recherche in een andere zone. Een betrekking van inspecteur van politie bij de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal hierdoor niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Recherche, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via het systeem van de mobiliteit intern de Lokale Politie Aalst verschuiven naar de dienst Verkeer en dit m.i.v. vanaf 01 november 2022. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie van de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal sociale promotie maken en is gestart aan de opleiding. Een betrekking van inspecteur van politie bij de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal hierdoor niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Recherche, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, zal op 1 maart 2023 de Lokale Politie Aalst verlaten om met pensioen te gaan. Ingevolge deze pensionering zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer, verschuift intern de politiezone naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De Politiezone Aalst 5440 wenst 150 helmen openbare orde aan te kopen (incl. draagtas) ter vervanging van de beschermingsstukken gebruikt door de personeelsleden van de Politiezone Aalst met een HYCAP B Profiel. Deze helmen worden individueel ter beschikking gesteld. Antwerpen, Gent, Leuven, Brussel Noord, Lier, en andere korpsen zijn reeds overgeschakeld op dit type helm.
Kostprijs: 88 332,42 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51
Gunningswijze: plaatsing via raamcontract LPA/2018/3015 van Politiezone Antwerpen
De politiebegroting 2022 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 30 november 2021. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2022 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.
Elke dag krijgen we te maken met een “ontspoorde indexatie”. Door de gasbeperkingen die energieprijzen laten uit de pan swingen, heeft de gemiddelde Belg het behoorlijk moeilijk. De nationale regering doet pogingen om de schade te beperken voor individuen en voor bedrijven. Van Vlaanderen verwachten we binnenkort ook de nodige maatregelen om beiden bij te staan.
Na een warm voorjaar en een hete zomer zijn we aanbeland bij de herziening van de energiefactuur die mensen doet verstijven, een bijna lege winkelkar die handenvol geld kost. 10% is de theoretische stijging, een verdubbeling is het gevoel. Het valt niet te ontkennen dat er tijdens corona een stijging is geweest van het aantal dossiers bij het OCMW en dat deze stijging zich vlotjes verderzet nu de mensen met gezonde reserves ook in moeilijkheden komen. En dan komen we bij de logische vraag: “wat gaat de stad doen?”.
Het nieuwe schooljaar is gestart. Het zal een jaar worden die uiterst moeilijk is voor de scholen op ons grondgebied. Ook zij voelen de stijging van allerhande kosten. En aan wie gaan ze deze factuur moeten voorleggen? De studenten hebben net betaald voor nieuwe cursussen, misschien een laptop of materiaal voor de praktijklessen. Als de factuur nog niet hoog genoeg is, lopen ze het risico om te moeten instaan voor allerhande extra’s die de scholen niet meer kunnen dragen.
Onze stad heeft aan het begin van deze legislatuur een beleid geschreven die zoekt naar “lokaal sociale actoren”. Één van die actoren zou zich bezig houden met een beleid rond onbetaalde schoolfacturen. We moeten durven toegeven dat deze partner het de komende maanden enorm druk zal krijgen en gezien de huidige situatie vragen we of het aanbod voldoende is. Aalsterse ouders staan voor moeilijke tijden. Als stad moeten we ingrijpen voor dit ontspoort. Als stad moeten we durven kiezen voor extra steun, helpende handen en de bijpassende middelen om de sociale actor te ondersteunen. In Vlaanderen hebben we een gelauwerde partner, SOS Schulden op school, die zijn roots heeft en hun ervaring opbouwde in onze stad.
Er is geen flankerende steun voor onderwijs op Vlaams niveau. De bal ligt in het kamp van steden en gemeenten. Kies er in Aalst voor om ouders en scholen bij te staan. Vandaag kunnen we een keuze maken die het voor ouders betaalbaar maakt. Denk aan professionelen die klaar staat om te helpen. Geef ze een kans om de huidige lokaal sociale actoren bij te staan en met de scholen te werken aan structurele verandering in de schoolfactuur en deze te verankeren in het beleid. Vlaanderen is niet meer bevoegd voor een flankerend onderwijsbeleid. Dus het is hoog tijd dat Aalst dit doet.
Vandaar onze vraag:
Al verscheidene keren heb ik de problematiek van een zaal te Erembodegem aangekaart in de gemeenteraad en was ik vragende partij om de parochiezaalproblematiek ook eens op een commissie op de agenda te laten zetten en te bespreken met de kerkfabriek. Dat is ondertussen gebeurt. Zelf kon ik niet aanwezig zijn maar heb nadien wel de streams bekeken en veel heb ik niet gemist. Er zijn weinig concrete antwoorden gegeven en er zijn ook geen voorstellen of oplossingen aangeboden.
Het is hier wel vijf voor 12 voor de parochiezaal te Erembodegem. Deze afgeleefde zaal waar ongeveer 15 verenigingen actief zijn, zowel voor de vergaderzaal als voor het podium en de feestzaal, moet binnen de kortste keren onderworpen worden aan een inspectie. Verschillende verenigingen hadden de erbarmelijke staat van de zaal al aangekaart waardoor de noodzaak er is om deze te laten keuren. Want dat de parochiezaal aan renovatie toe is dat staat als een paal boven water.
Deze keuring is op vraag van de parochiale werken en zal door de brandweer worden uitgevoerd. De kerkfabriek zal dit eind oktober normaal gezien aanvragen. De brandweer heeft dan 3 maanden de tijd om de keuring uit te voeren.
De brandweer zal zeker een negatief rapport voorleggen, dus de zaal wordt afgekeurd. Dit is natuurlijk een hele grote ramp voor de verschillende verenigingen die er actief zijn. Er is in Erembodegem geen alternatief. Dus zal Erembodegem zonder feest/evenementen/vergader/theaterzaal komen te zitten en dit voor een gemeente die zeer actief is, die leeft.
Heeft de stad een plan B, een alternatief om alsnog de verenigingen die in Erembodegem actief zijn, tegemoet te komen?
We moeten echt vermijden dat het verenigingsleven, het cultuurleven, alsook het sociale leven voor heel wat eenzame mensen die enkel nog deze momenten hebben, wegvallen. Bewoners die een bepaalde hobby hebben en met gelijkgestemden in de parochiezaal samenkomen om met hun passie bezig te zijn, hebben in hun gemeente geen andere zaal. Laat het niet gebeuren dat dit alles wegvalt met de sluiting van de parochiezaal en biedt deze verenigingen en bewoners een alternatief.
Hierbij mijn vragen:
Met het systeem van begeleid werken of AMA (arbeidsmatige activiteiten) worden mensen met een beperking of vermoeden van een beperking inclusief betrokken op een werkvloer met professionele begeleiding en ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we de maatschappelijke participatie van deze doelgroepen verhogen en tegelijkertijd inzetten op talentontwikkeling en versterking van hun zelfwaardering.
Deze doelgroep komt niet in aanmerking voor verloning, hoewel dit vaak wel wenselijk is. Als stimulans om in te stappen in het systeem van begeleid werk/AMA én als blijk van waardering voor hun betrokkenheid op deze werkvloeren wil de Stad Aalst, met dit reglement, voorzien in een inclusiepremie voor deze specifieke doelgroep.
Het college van burgemeester en schepenen gaf op 17 januari 2022 een principiële goedkeuring voor het uitschrijven van een overheidsopdracht in het kader van een circulaire luierservice voor de stedelijke groeps- en gezinsopvang. Deze overheidsopdracht werd op 23 mei 2022 door het CBS gegund aan de luierservice Woosh. In een eerste fase, vanaf 1 september 2022, gingen de kinderdagverblijven hiermee van start. In tweede fase willen we verder implementeren bij onthaalouders aangesloten bij de dienst Kind met een kroontje (zowel bij onthaalouders in de gezinsopvang als bij samenwerkende onthaalouders) waar we vanaf 1 januari 2023 van start willen gaan met de luierservice. Ouders hoeven geen luiers meer mee te brengen en betalen een forfaitair bedrag voor het gebruik van luiers van de firma WOOSH.
Naar analogie met de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst voor de groepsopvang dient er nu ook voor de gezinsopvang een gelijkaardige aanpassing te gebeuren. Voor de gezinsopvang dient er dus vanaf 1 januari 2023 voor dit punt een aanpassing te gebeuren van het huishoudelijk regelement en de schriftelijke overeenkomst. Meer bepaald verandert het tarief voor 'luiers, verzorgingsproducten en afvalverwerking' in het huishoudelijk reglement en impliceert dit het afsluiten van een nieuwe schriftelijke overeenkomst met de gezinnen in opvang.
Gelet op de stijgende inflatie is het passend om de toegangstarieven van de sportcentra te indexeren, daarnaast is het noodzakelijk een aantal bijkomende tarieven vast te leggen voor o.a. het recreatief zwemmen en verdient het aanbeveling om alle bestaande reglementen in één reglement samen te voegen.
Aanvraag delegatie adviesfunctie bij erkenningsaanvraag van een lokale geloofsgemeenschap naar college van burgemeester en schepenen.
Bij de verkorte procedure voor de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen wordt er uiterlijk 4 maanden na de kennisgeving van de ontvankelijkheid verwacht dat het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies formuleren over de erkenning aan de minister. Het behoort tot de autonomie van de gemeente-of provincieraad om zelf een advies te geven of deze adviesbevoegdheid uitdrukkelijk te delegeren aan het college of de deputatie. Zonder regeling hierover behoort de adviesbevoegdheid tot de volheid van bevoegdheid van de gemeente- of provincieraad. Zowel het college van burgemeester en schepenen als de deputatie hebben enkel toegewezen bevoegdheden.
De minister beslist ten laatste 60 dagen na het einde van de wachtperiode over de erkenning. Binnen dezelfde termijn brengt ABB het voorlopig bestuursorgaan, het representatief orgaan, de federale overheid, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente op de hoogte van de beslissing.
De Lazaret woonwijk kent een parkeerproblematiek. Er wordt geparkeerd op plaatsen waar dat dit hinderlijk en of verboden is. Om tegemoet te komen aan deze problematiek geeft de politie het advies om deze woonwijk het statuut woonerf te geven.
De dienst mobiliteit is het eens met dit advies en stelt voor om de nodige signalisatie aan te brengen om het statuut woonerf te installeren. Dit moet de politie toelaten om effectiever te kunnen handhaven op foutparkeren en zo de parkeerproblematiek op te lossen.
Dit reglement bestendigt het tijdelijk erfstatuut naar definitief erfstatuut in de Pontstraat (deel tussen Anna Snelstraat en Priester Daensplein/Sint Martensplein), Priester Daensplein, Sint Martensplein en Voldersstraat te Aalst, welke naar aanleiding van de COVID19-pandemie als tijdelijke maatregel werd ingevoerd.
Om de doorgang van voertuigen van hupdiensten te garanderen stelt team Mobiliteit op advies van de politie voor om de wijk Ten Rozen het statuut woonerf te geven. Dit statuut heeft een duidelijk, handhaafbaar parkeerregime en kan ook de verkeersveiligheid in het woongebied verhogen.
De analoge federale parkeerkaart voor personen met een handicap (Europees model) vormt momenteel nog een obstakel voor een effectieve, efficiënte en faire digitale handhaving op foutief en betalend parkeren. Het is voor vele gemeenten in Vlaanderen (en bij uitbreiding in het ganse land) nog het enige niet gedigitaliseerde parkeerrecht. Dit heeft als gevolg dat alle systemen voor digitale handhaving op betalend en foutief parkeren(via pda of scanwagen) die in meer en meer gemeenten de intrede doen, een groot deel van hun functionaliteit en capaciteit verliezen omdat elke waarneming (nummerplaat scan) waarvoor geen digitaal recht wordt gevonden nog visueel door een handhaver gecontroleerd moet worden. Er is daarom een projectoproep gelanceerd om de digitalisering van de parkeerrechten voor personen met een handicap verder uit te werken.
Vastleggen van verkeersregels in verkaveling Sleedoorn, enkele richting en woonerf.
Dit reglement van de politie op het wegverkeer voorziet in het inrichten van 3 langsparkeerplaatsen op het openbaar domein voorbehouden voor elektrisch opladen van elektrische voertuigen met een duurtijdbeperking van maximum 3 uur in de Terbekenstraat 23, Nieuwerkerken.
Afgelopen jaren werden door verschillende ontwikkelaars omgevingsvergunningsaanvragen voor windturbines op het grondgebied van Aalst ingediend. Een duidelijk kader voor correcte advisering ontbrak echter. Daarom werden de mogelijkheden voor windenergie op het grondgebied van Aalst technisch en ruimtelijk in kaart gebracht in een windplan.
Afgelopen jaren werden door verschillende ontwikkelaars omgevingsvergunningsaanvragen voor windturbines op het grondgebied van Aalst ingediend. Een duidelijk kader voor correcte advisering ontbrak echter. Gezien een vaak groot aantal bezwaarschriften was er ook nood aan instrumenten voor draagvlakversterking. Daarom werden de mogelijkheden voor windenergie op het grondgebied van Aalst technisch en ruimtelijk in kaart gebracht in een windplan en worden een aantal maatregelen voorgesteld om aan draagvlakversterking te doen. Samen moeten deze een duidelijk kader voor windenergie binnen de gemeentegrenzen vormen, waarbij kansen ontstaan voor hernieuwbare energie en duidelijk wordt welke zones al dan niet geschikt zijn en op welke termijn.
In het kader van de riolerings- en wegenwerken te Moorsel Tinnenhoek-Terhagen werden grondverwervingen gerealiseerd.
Er moeten nog enkele regularisaties van restpercelen afgehandeld worden.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Lievevrouwstraat, Spruithoekstraat, Varentweg, Heidebosstraat, Mevrouwenbosweq en Royenbosweg te Moorsel-Aalst, aansluiting Tinnenhoek -Terhagen - project B, Aquafinproject AST3007, dienen grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 29, 30 en 31 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
|
Ligging: |
Aalst-Moorsel, 8°afdeling, sectie A, nummers 22 A P0000, 21 A P0000, 27 E P0000, 27 F P0000 |
|
Vergoeding: |
19.032,12 EUR |
Financiering: |
Budget 2022 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel dienen de onderhandse overeenkomsten te worden goedgekeurd.
De wegzate van de Leeuwerikenlaan te Erembodegem is aangelegd in het kader van een vergunde verkaveling van 1970.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Het rooilijnplan dient voorlopig te worden vastgesteld
Het betreft de kosteloze overname van een perceel voor opname in de openbare wegenis van de Faluintjesstraat te Meldert, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 15 april 2022.
In het kader van omgevingsvergunning met nummer 2022077036 voor het verkavelen van gronden voor een gemengd stedelijk project met aanleg van wegenis op de voormalige Flora-site wordt op deze zitting het rooilijnplan dat deel uitmaakt van de vergunning voor definitieve goedkeuring voorgelegd. Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 30/6/22 tot en met 30/7/22 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de rooilijn.
Basisschool Krawietelke heeft in november 2021 zijn intrek genomen in de nieuwbouw aan de Slotstraat. Dit betekent dat de oude gebouwen van de Hoveniersstraat leeg komen te staan. Deze gebouwen kunnen openbaar verkocht worden.
De diensten van de stad Aalst werden geïnformeerd dat de garageboxen gelegen te Aalst, Ouden Dendermondse Steenweg naast nummer 38, kadastraal gekend als Aalst,3e Afdeling, sectie D, 719 G/8, mogelijks te koop zullen worden aangeboden.
Gezien de gunstige ligging naast het parkeerterrein van voetbalclub Eendracht Aalst werden de onderhandelingen door stafdienst Coördinatie Ruimte opgestart om het perceel te verwerven.
Bij vonnis van de ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Dendermonde op 12 september 2022 werd de curator gemachtigd om over te gaan tot de verkoop uit de hand van voormeld onroerend goed, in mede-eigendom toebehorende aan de gefailleerde, voor de prijs van 325.000,00 euro overeenkomstig het opgestelde ontwerp van de verkoopakte opgesteld door notaris Caudron.
Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie van Aalst Zorgstad uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg is een van de 3 pijlers van de strategie van Aalst Zorgstad, met de realisatie van de Innovatiehub in de sector gezondheid en zorg als speerpuntproject.
Op 29 maart 2022 werd hiertoe op de gemeenteraad de mede-oprichting als stichtend lid en de toekenning van een werkingssubsidie goedgekeurd. Dit gemeenteraadspunt behandelt de praktische uitvoering van de werkingssubsidie.
Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie 'Aalst Zorgstad' uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg en excellentie in de zorg faciliteren zijn 2 belangrijke pijlers van deze strategie. Met de realisatie van de Zorginnovatiehub als speerpuntproject nam de stad een belangrijke stap. Uiteindelijk zal Aalst Zorgstad ruimtelijk-economisch verankerd worden door op het regionaal bedrijventerrein Siesegem de focus te leggen op productie & innovatie in Zorgeconomie. Als tussenstap willen Zorglab Aalst en de Zorginnovatiehub Aalst de handen in elkaar slaan. Zorglab Aalst zal zijn werking daartoe inkantelen in de Innovatiehub en een gezamenlijke beleid uitwerken. Zorglab Aalst voorziet een subsidie hiertoe.
Op 01-06-2022 werd door Skyline Projects NV, de heer Bart Paeleman een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden in 14 loten voor een gemengd stedelijk project, het ontbossen, het wijzigen van het reliëf en de aanleg van wegenis (fase 1), gelegen Albrechtlaan 78, 9300 Aalst (kadastraal 4de AFD, sectie F, nummers nrs 915G en 916L).
De voorliggende aanvraag voorziet in de aanleg van openbare ruimte waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 03-10-2022 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en lasten – een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 25-10-2022.
De topografische opmetingen gebeuren op afroep in het kader van geplande weg- en rioleringswerken. De werkzaamheden kunnen betrekking hebben op:
- Topografische opmetingen (bestaande toestand, as-built opmetingen en controles, uitzetwerk, aquadatafiches en afdrukwerk);
- Grafisch ontwerp (vastleggen bestaande toestand, opmaak wegenisontwerpen, grondverwervingsplannen, afbakeningsplannen, plannen buurtwegprocedure, rooilijnplannen);
- Schattingen, plaatsbeschrijvingen, fenopalen, GPS-metingen en GPS-rekennota’s.
Raming: 50 000 EUR op jaarbasis
Budgetlijn: MJP003611 en MJP003610
Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
De stad wenst de Korte en Lange Zoutstraat te vernieuwen. De laatste heraanleg van de Zoutstraten dateert reeds van 1994, bijna 30 jaar geleden, toen deze straten als winkel-/wandelstraten werden ingericht.
Zowel de straat als de riolering zijn aan vernieuwing toe.
- de verharding (tegels) liggen los, en zijn op vele plaatsen beschadigd;
- het straatmeubilair heeft zijn beste tijd gehad;
- geregeld dienen herstellingen aan de bovenbouw worden uitgevoerd om de goede toegankelijkheid niet in het gedrang te brengen;
- de oude fietsenstallingen werden al uitgebroken;
- de ondergrond is her en der verzakt;
- de lantaarnpalen zijn beschadigd (nieuwe gevelarmaturen worden voorzien).
Met de herinrichting van de straten zullen deze opnieuw een frisse look krijgen en worden ze aantrekkelijker gemaakt voor bewoners, handelaars, horeca en bezoekers.
De huidige wegindeling zal weinig tot niet veranderen. De bestaande bomen blijven behouden en worden voorzien van boombuffers in cortenstaal. In de ondergrond krijgen de boomwortels meer groeiruimte met het rondom aanbrengen van boomgranulaat.
Het inrijden van de autovrije zone aan de Korte Zoutstraat zal enigszins anders verlopen. De terrassen worden opgeschoven tot tegen de twee horecazaken, zodat voertuigen langsheen (en niet tussen) de terrassen kunnen rijden. De terraszone wordt tevens beter beschermd met anti-terreurpalen, zoals ook destijds geplaatst in de Kattestraat. Op deze manier wordt een slalombeweging gecreëerd, die als snelheidsremmer zal fungeren. Hiertoe dient één boom te worden gerooid.
Lokaal wordt ook voorzien in het plaatsen van nieuwe fietsbeugels.
Automatische vuilnisbakken, cfr. het type in de Molenstraat, worden geïntegreerd en tussen de bomen worden nieuwe zitbanken geplaatst.
Op het kruispunt van de Korte met de Lange Zoutraat wordt een nieuw rustpunt gecreëerd. De bestaande rotonde wordt verwijderd en het monument krijgt een nieuwe plaats in de straat. Het team stadsplanning en vernieuwing heeft een ontwerp uitgewerkt waarin een grote boom centraal wordt geplant. Kinderen kunnen op en rond de helling en trap spelen én op het ponton kan iedereen een rustpauze nemen.
In de Korte en Lange Zoutstraat worden de boomspiegels voorzien van een nieuwe boomrooster in cortenstaal (cfr. Sint Jorisstraat) en wordt eenzelfde verharding in natuursteen aangelegd zoals in de Molenstraat, het Sluierstraatje, de Rozemarijnstraat en de Sint Jorisstraat. De te plaatsen fietsbeugels zijn vergelijkbaar als deze in de Molenstraat.
De bestaande riolering zal vóór de eigenlijke wegen werken worden gerenoveerd met beperkte hinder (aanbrengen van een nieuwe binnenbekleding in hars), waardoor de straat niet op diepte dient worden opgebroken (met uitzondering van een klein riooldeel op het kruispunt van de Korte met de Lange Zoutstraat).
Lokaal worden voorafgaand nog een deel van de bestaande ondergrondse nutsleidingen gesaneerd.
De wegeniswerkzaamheden zullen vermoedelijk worden opgestart op 01 augustus 2023. De uitvoeringstermijn der werken bedraagt 125 kalenderdagen, waarbij de werken in vijf fases zullen worden uitgevoerd.
Raming: 1 122 024 EUR. excl. btw of 1 346 256,54 EUR EUR incl. btw
Budgetlijn: AC000167/MJP000054 - AC000167/MJP000055
Wijze van gunnen: openbare procedure
De Parkfeesten 2022, georganiseerd door Maspoe in opdracht van de stad, waren een enorm succes. Om opnieuw een kwalitatief aanbod te kunnen garanderen, wordt voorgesteld een nieuwe marktbevraging bij professionele evenementenbureaus op te starten voor de Parkfeesten en deze keer voor de periode 2023- 2025.
Er wordt voorgesteld de frequentie te behouden en de concerten in 2023 te laten plaatsvinden op 6 en 13 juli en 3 en 10 augustus. De data voor 2024 en 2025 zullen bepaald worden a.d.h.v. de zomerkalender voor dat jaar.
Stadsbijdrage: maximaal 20 000 EUR excl. btw voor de organisatie van 4 Parkfeesten per jaar
Budgetlijn: MJP000228 – AC000253
Gunningswijze: concessie van diensten, procedure sui generis
Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 het jaarverslag 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2020 goed te keuren.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de jaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2020.
Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de vennootschapsjaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de vennootschapsjaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de vennootschapsjaarrekening 2020. De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.
Bij aangetekend schrijven van 27 september 2022 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 13 december 2022 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 15 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 15 december 2022 plaatsheeft in Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde om 18u00.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft :
a. Wijzigingen van het voorwerp;
b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de betaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter;
c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen van het bestaande artikel 1 (naamswijziging);
d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3 en schrapping van de bijlage 2;
e. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
f. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
g. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzingen;
h. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
5. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig atikel 6:114 en volgende WVV.
6. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Per aangetekend schrijven van 5 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW, op vrijdag 16 december 2022 om 14.30 u die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1), met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
7. Statutenwijziging
7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
7.2. Nieuwe tekst van de statuten
8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
11. Volmachten
Varia
De fractie Lijst A wenst mevrouw Marly D'Hooghe te vervangen in de de Raad van Bestuur van CC De Werf. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de fractie Lijst A .
Gezien de verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij laat zich daarom tijdelijk vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is. Alsook laat zij zich vervangen als fractievoorzitter in de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.
Door de burgemeester werd op 27 september 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd houdende extra maatregelen gedurende de Prinsenverkiezing van zaterdag 8 oktober 2022 van 18 u tot en met zondag 9 oktober 2022 te 3u op de Grote Markt van de stad Aalst. Deze politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Op 21 september 2021 heeft de gemeenteraad beslist het reglement voor structureel telewerk goed te keuren. In dit reglement werd een telewerkvergoeding van 2 EUR per dag voorzien.
Op 23 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid. Hierdoor dient het luik 'vergoedingen' herbekeken te worden.
Het reglement structureel telewerk dient op deze punten aangepast te worden.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 20 september 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval (herziening).
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval (aanvullende beraadslaging naar aanleiding van pensioen).
De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.
Om de functie van consulente Personeelsdienst ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/07/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Oragnisatie als consulente Personeelsdienst. Betrokkene beschikt over 28 jaar ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.
De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.
Om de functie van Strategisch Analist ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe statutaire aanwerving. Op 01/07/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie netwerken als Strategisch Analist. Betrokkene beschikt over 14 jaar ervaring waarvan 13 uit de privésector en 8 maanden bij de federale Politie. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.