Terug gemeenteraad

di 25/10/2022 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 12, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid inroepen als verhindering. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen

    De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Er wordt in een tijdelijk vervanging voorzien door de opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.  De tijdelijke verhindering voor de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege de tijdelijke verhindering in van de uitoefening van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Bij de verhindering van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.  Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt.

  • Ingevolge de installatie van Maxine Mc Kenzie wijzigt de rangorde van de raadsleden.

    De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Veiligheid

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten

Financiën

Veiligheid
  • De politiebegroting 2022 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 30 november 2021. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2022 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Elke dag krijgen we te maken met een “ontspoorde indexatie”. Door de gasbeperkingen die energieprijzen laten uit de pan swingen, heeft de gemiddelde Belg het behoorlijk moeilijk. De nationale regering doet pogingen om de schade te beperken voor individuen en voor bedrijven. Van Vlaanderen verwachten we binnenkort ook de nodige maatregelen om beiden bij te staan.

    Na een warm voorjaar en een hete zomer zijn we aanbeland bij de herziening van de energiefactuur die mensen doet verstijven, een bijna lege winkelkar die handenvol geld kost. 10% is de theoretische stijging, een verdubbeling is het gevoel. Het valt niet te ontkennen dat er tijdens corona een stijging is geweest van het aantal dossiers bij het OCMW en dat deze stijging zich vlotjes verderzet nu de mensen met gezonde reserves ook in moeilijkheden komen. En dan komen we bij de logische vraag: “wat gaat de stad doen?”.

    Het nieuwe schooljaar is gestart. Het zal een jaar worden die uiterst moeilijk is voor de scholen op ons grondgebied. Ook zij voelen de stijging van allerhande kosten. En aan wie gaan ze deze factuur moeten voorleggen? De studenten hebben net betaald voor nieuwe cursussen, misschien een laptop of materiaal voor de praktijklessen. Als de factuur nog niet hoog genoeg is, lopen ze het risico om te moeten instaan voor allerhande extra’s die de scholen niet meer kunnen dragen.

    Onze stad heeft aan het begin van deze legislatuur een beleid geschreven die zoekt naar “lokaal sociale actoren”. Één van die actoren zou zich bezig houden met een beleid rond onbetaalde schoolfacturen. We moeten durven toegeven dat deze partner het de komende maanden enorm druk zal krijgen en gezien de huidige situatie vragen we of het aanbod voldoende is. Aalsterse ouders staan voor moeilijke tijden. Als stad moeten we ingrijpen voor dit ontspoort. Als stad moeten we durven kiezen voor extra steun, helpende handen en de bijpassende middelen om de sociale actor te ondersteunen. In Vlaanderen hebben we een gelauwerde partner, SOS Schulden op school, die zijn roots heeft en hun ervaring opbouwde in onze stad.

    Er is geen flankerende steun voor onderwijs op Vlaams niveau. De bal ligt in het kamp van steden en gemeenten. Kies er in Aalst voor om ouders en scholen bij te staan. Vandaag kunnen we een keuze maken die het voor ouders betaalbaar maakt. Denk aan professionelen die klaar staat om te helpen. Geef ze een kans om de huidige lokaal sociale actoren bij te staan en met de scholen te werken aan structurele verandering in de schoolfactuur en deze te verankeren in het beleid. Vlaanderen is niet meer bevoegd voor een flankerend onderwijsbeleid. Dus het is hoog tijd dat Aalst dit doet.

    Vandaar onze vraag:

    • Sinds Vlaanderen de budgetten heeft overgeheveld. Wil de stad, overheen de netwerken, voor alle scholen, werk maken van een lokaal flankerend onderwijsbeleid?
    • Is de stad bereid om opnieuw aan tafel te zitten met de vereniging SOS schulden op school om de huidige partner te ondersteunen en/of het aanbod uit te breiden?
  • Al verscheidene keren heb ik de problematiek van een zaal te Erembodegem aangekaart in de gemeenteraad en was ik vragende partij om de parochiezaalproblematiek ook eens op een commissie op de agenda te laten zetten en te bespreken met de kerkfabriek. Dat is ondertussen gebeurt. Zelf kon ik niet aanwezig zijn maar heb nadien wel de streams bekeken en veel heb ik niet gemist. Er zijn weinig concrete antwoorden gegeven en er zijn ook geen voorstellen of oplossingen aangeboden.

    Het is hier wel vijf voor 12 voor de parochiezaal te Erembodegem. Deze afgeleefde zaal waar ongeveer 15 verenigingen actief zijn, zowel voor de vergaderzaal als voor het podium en de feestzaal, moet binnen de kortste keren onderworpen worden aan een inspectie. Verschillende verenigingen hadden de erbarmelijke staat van de zaal al aangekaart waardoor de noodzaak er is om deze te laten keuren. Want dat de parochiezaal aan renovatie toe is dat staat als een paal boven water.

    Deze keuring is op vraag van de parochiale werken en zal door de brandweer worden uitgevoerd. De kerkfabriek zal dit eind oktober normaal gezien aanvragen. De brandweer heeft dan 3 maanden de tijd om de keuring uit te voeren. 

    De brandweer zal zeker een negatief rapport voorleggen, dus de zaal wordt afgekeurd. Dit is natuurlijk een hele grote ramp voor de verschillende verenigingen die er actief zijn. Er is in Erembodegem geen alternatief.  Dus zal Erembodegem zonder feest/evenementen/vergader/theaterzaal komen te zitten en dit voor een gemeente die zeer actief is, die leeft.

    Heeft de stad een plan B, een alternatief om alsnog de verenigingen die in Erembodegem actief zijn, tegemoet te komen?

    We moeten echt vermijden dat het verenigingsleven, het cultuurleven, alsook het sociale leven voor heel wat eenzame mensen die enkel nog deze momenten hebben, wegvallen. Bewoners die een bepaalde hobby hebben en met gelijkgestemden in de parochiezaal samenkomen om met hun passie bezig te zijn, hebben in hun gemeente geen andere zaal. Laat het niet gebeuren dat dit alles wegvalt met de sluiting van de parochiezaal en biedt deze verenigingen en bewoners een alternatief. 

    Hierbij mijn vragen:

    • Wil de stad naar een alternatief uitkijken om zo de bewoners van Erembodegem toch tegemoet te komen indien de zaal wordt afgekeurd?
    • Indien het antwoord negatief is op mijn vorige vraag, zou de stad, aangezien de kerkfabriek al duidelijk gemaakt heeft dat er geen budget is om de parochiezaal te renoveren, dit op zich kunnen nemen om zo de belangrijkste renovatiewerken toch te kunnen uitvoeren. 

MENS

Samenleving

Lokaal sociaal beleid
  • Met het systeem van begeleid werken of AMA (arbeidsmatige activiteiten) worden mensen met een beperking of vermoeden van een beperking inclusief betrokken op een werkvloer met professionele begeleiding en ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we de maatschappelijke participatie van deze doelgroepen verhogen en tegelijkertijd inzetten op talentontwikkeling en versterking van hun zelfwaardering.

    Deze doelgroep komt niet in aanmerking voor verloning, hoewel dit vaak wel wenselijk is. Als stimulans om in te stappen in het systeem van begeleid werk/AMA én als blijk van waardering voor hun betrokkenheid op deze werkvloeren wil de Stad Aalst, met dit reglement, voorzien in een inclusiepremie voor deze specifieke doelgroep.

Ontwikkeling

Gezinsopvang
  • Het college van burgemeester en schepenen gaf op 17 januari 2022 een principiële goedkeuring voor het uitschrijven van een overheidsopdracht in het kader van een circulaire luierservice voor de stedelijke groeps- en gezinsopvang. Deze overheidsopdracht werd op 23 mei 2022 door het CBS gegund aan de luierservice Woosh. In een eerste fase, vanaf 1 september 2022, gingen de kinderdagverblijven hiermee van start. In tweede fase willen we verder implementeren bij onthaalouders aangesloten bij de dienst Kind met een kroontje (zowel bij onthaalouders in de gezinsopvang als bij samenwerkende onthaalouders) waar we vanaf 1 januari 2023 van start willen gaan met de luierservice. Ouders hoeven geen luiers meer mee te brengen en betalen een forfaitair bedrag voor het gebruik van luiers van de firma WOOSH.  

    Naar analogie met de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst voor de groepsopvang dient er nu ook voor de gezinsopvang een gelijkaardige aanpassing te gebeuren. Voor de gezinsopvang dient er dus vanaf 1 januari 2023 voor dit punt een aanpassing te gebeuren van het huishoudelijk regelement en de schriftelijke overeenkomst. Meer bepaald verandert het tarief voor 'luiers, verzorgingsproducten en afvalverwerking' in het huishoudelijk reglement en impliceert dit het afsluiten van een nieuwe schriftelijke overeenkomst met de gezinnen in opvang.

Sport

Sportinfrastructuur

Inburgering

Algemeen
  • Aanvraag delegatie adviesfunctie bij erkenningsaanvraag van een lokale geloofsgemeenschap naar college van burgemeester en schepenen.

    Bij de verkorte procedure voor de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen wordt er uiterlijk 4 maanden na de kennisgeving van de ontvankelijkheid verwacht dat het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies formuleren over de erkenning aan de minister. Het behoort tot de autonomie van de gemeente-of provincieraad om zelf een advies te geven of deze adviesbevoegdheid uitdrukkelijk te delegeren aan het college of de deputatie. Zonder regeling hierover behoort de adviesbevoegdheid tot de volheid van bevoegdheid van de gemeente- of provincieraad. Zowel het college van burgemeester en schepenen als de deputatie hebben enkel toegewezen bevoegdheden.
    De minister beslist ten laatste 60 dagen na het einde van de wachtperiode over de erkenning. Binnen dezelfde termijn brengt ABB het voorlopig bestuursorgaan, het representatief orgaan, de federale overheid, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente op de hoogte van de beslissing. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Uit een studie blijkt dat Erembodegem ‘een dorp is met stedelijke trekjes’. Er werd onderzocht hoe Erembodegem hiervan haar kracht kan maken met speciale aandacht voor de ‘kleine genoegens van het leven’. Voor de zomervakantie kondigde schepen Blommaert aan snel werk te willen maken van een RUP Leefbaar Erembodegem, om – zoals de naam het zegt – de leefbaarheid in ons dorp op te krikken. Nu we over de zomervakantie heen zijn, wil ik vragen naar de stand van zaken m.b.t. deze ambitie, maar ook naar de korte termijnplanning van het Masterplan Erembodegem.

    Een van de vijf ambities uit het Masterplan Erembodegem waar prioritair werk van gemaakt zal worden, is ‘wandelen en spelen in de buurtvelden’, waardoor deze groene parels bruikbaar worden voor de omwonenden. Mijn vraag hierbij:

    ➔ Hoever staat het project groene parels in Erembodegem? Wat is de timing? Staat hier een budget tegenover, zo ja, welk?

    In aanvulling is er ook het RUP Leefbaar Erembodegem. Er is sprake van een ontwikkeling in het binnengebied aan de Kromme Elleboogstraat.

    ➔ Maar hoe zit het met het blokkeren van andere gronden voor ontwikkelaars, zodat er geen extra open ruimte meer aangesneden kan worden?

    De pastorietuin (althans een deel daarvan), eigenlijk een grote centrale groene parel in Erembodegem, wordt momenteel grondig aangepakt en ingericht als rustgevende ontmoetingsplaats. Daarbij worden ook de nodige speelse kunstelementen geïmplementeerd voor kinderen. De muur werd reeds opengebroken en voorzien van een prachtig smeedkunstwerk als poort. Mijn vraag hierbij:

    ➔ Ligt er al een datum vast waarop de pastorietuin zal opengesteld worden? Want we hoorden eerder over een timing eind dit jaar (2022). Of zou het eerder een ideaal moment zijn voor een gezellige nieuwjaarsdrink onder Erembodegemnaren, begin 2023?

  • Zowel vorig jaar als dit voorjaar stelde ik in deze gemeenteraad de vraag om met Batopin dringend in overleg te gaan om geldautomaten te voorzien in de deelgemeenten waar momenteel geen cash geld meer verkregen kan worden.

    Telkens werd er op mijn vraag positief geantwoord, maar helaas tot op heden zonder resultaat.

    Vorige week konden we via de media vernemen dat Aalst de eerste centrumstad wordt waar enkel nog bankneutrale automaten aanwezig zullen zijn.

    Tot dan was er nog een sprankeltje hoop op een spreidingsplan, zodat er automaten zouden geplaatst worden in gebieden waar er momenteel geen meer beschikbaar zijn.

    Nu blijkt dat enkel de bestaande automaten in het centrum van de stad vervangen gaan worden door deze ‘duurdere’ varianten, lijkt dit zijn doel volledig te missen.

    Gezien de recente berichtgeving zou ik toch nog eens een oproep willen doen aan dit stadsbestuur. Daarom volgende vragen:

    • Gaan jullie nogmaals in overleg met Batopin?
    • Wat zijn de concrete stappen al geweest in het belang van onze deelgemeenten?

RUIMTE

Omgevingsbeleid

Mobiliteit
Natuur en duurzaamheid
  • Afgelopen jaren werden door verschillende ontwikkelaars omgevingsvergunningsaanvragen voor windturbines op het grondgebied van Aalst ingediend. Een duidelijk kader voor correcte advisering ontbrak echter. Daarom werden de mogelijkheden voor windenergie op het grondgebied van Aalst technisch en ruimtelijk in kaart gebracht in een windplan.

  • Afgelopen jaren werden door verschillende ontwikkelaars omgevingsvergunningsaanvragen voor windturbines op het grondgebied van Aalst ingediend. Een duidelijk kader voor correcte advisering ontbrak echter. Gezien een vaak groot aantal bezwaarschriften was er ook nood aan instrumenten voor draagvlakversterking. Daarom werden de mogelijkheden voor windenergie op het grondgebied van Aalst technisch en ruimtelijk in kaart gebracht in een windplan en worden een aantal maatregelen voorgesteld om aan draagvlakversterking te doen. Samen moeten deze een duidelijk kader voor windenergie binnen de gemeentegrenzen vormen, waarbij kansen ontstaan voor hernieuwbare energie en duidelijk wordt welke zones al dan niet geschikt zijn en op welke termijn.

Coördinatie ruimte

Algemeen

Economie en zorginnovatie

Economie
  • Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie van Aalst Zorgstad uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg is een van de 3 pijlers van de strategie van Aalst Zorgstad, met de realisatie van de Innovatiehub in de sector gezondheid en zorg als speerpuntproject. 

    Op 29 maart 2022 werd hiertoe op de gemeenteraad de mede-oprichting als stichtend lid en de toekenning van een werkingssubsidie goedgekeurd. Dit gemeenteraadspunt behandelt de praktische uitvoering van de werkingssubsidie. 

Zorginnovatie
  • Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie 'Aalst Zorgstad' uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg en excellentie in de zorg faciliteren zijn 2 belangrijke pijlers van deze strategie. Met de realisatie van de Zorginnovatiehub als speerpuntproject nam de stad een belangrijke stap. Uiteindelijk zal Aalst Zorgstad ruimtelijk-economisch verankerd worden door op het regionaal bedrijventerrein Siesegem de focus te leggen op productie & innovatie in Zorgeconomie. Als tussenstap willen Zorglab Aalst en de Zorginnovatiehub Aalst de handen in elkaar slaan. Zorglab Aalst zal zijn werking daartoe inkantelen in de Innovatiehub en een gezamenlijke beleid uitwerken. Zorglab Aalst voorziet een subsidie hiertoe.

Vergunningen en wonen

Administatie en informatie RO

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Enkele maanden geleden werden wij met de Aalsterse Draeckenieren uitgenodigd door Dendermonds burgemeester Piet Buyse om een repetitie bij te wonen van de Paardenommegang. Wij gingen uitbundig in op deze invitatie. Op 26 mei zaten wij met ons vermaard gezelschap op één van de tribunes op de Grote Markt van Dendermonde, met de D van dorp. Even in ogenschouw nemend waar we ons bevonden kon ik enkel constateren dat dit een bijzonder mooi plein is. Niet één gevel valt daar uit de toon. Bombardementen tijdens de Eerste Wereldoorlog maakten ooit een krater in één van de hoeken van het plein. Op bijzonder correcte wijze werden na de Grote Oorlog de vernielde gebouwen gereconstrueerd, zodat het totaalplaatje opnieuw goed oogde.

    Als ik naar onze Aalsterse Grote Markt kijk, dan word ik overvallen door weemoed. Met niet geringe fierheid kan ik aan mijn niet-Aalsterse vrienden die onze stad voor het eerst bezoeken telkens vertellen dat ons Schepenhuis het oudste der Nederlanden is. Het zicht op Borse, samen met Belfort met Schepen- en Gebiedshuisje én de Graaf van Egmont is van wereldniveau. Met dit stadsgezicht mogen wij terecht pronken. 

    Wanneer men echter even afwijkt van dit zicht en o.a. kijkt naar waar Dirk Martens zijn ogen op vestigt, dan verandert het beeld plots in een klaarblijkelijk onafgewerkte, zielloze, historisch vloekende gevelrij. Het doet pijn aan de ogen te moeten zien, waar ooit mooie sierlijke panden stonden – remember het Burgershuis van de Bistro, remember de Bristol – dat daar nu façades zijn opgetrokken die totaal niet compatibel zijn met de rest van de gevelpartijen.

    Vragen:

    • Kunnen wij ons niet bevragen bij architecten, landschapsarchitecten, erfgoed- & ruimtelijke ordeningspecialisten, kunstenaars, … welke ingrepen er zouden kunnen/moeten gebeuren om een gewenste harmonie terug te kunnen creëren op onze Grote Markt? Hoe geven we uit de toon vallende gevels een upgrade zodat ze compatibel worden met de rest? Kan dit met een kleine ingreep? Is dit mogelijk, is dit geoorloofd? 
    • Kan niet een wedstrijd worden uitgeschreven voor specialisten: ‘Hoe onze Grote Markt verfraaien en haar historisch uitzicht terug bezorgen?’ De winnaar ziet zijn plan later gerealiseerd. Kan hiervoor een stedenbouwkundige vergunning op maat worden gecreëerd?
    • Wat met de storende reclamepanelen die het mooie zicht verstoren? Gaan we in overleg met de handelaars om samen nieuwe afspraken te maken? Als men in Brugge over de kleur van een stoel een oordeel kan vellen, dan kan er hier ook toch iets worden afgesproken.

    Het zou voor onze stad een historische stap vooruit zijn, mocht de Grote Markt terug dezelfde allures krijgen als de Grote Markt van het naburig dorp waarover ik het had in het begin van deze interpellatie.

  • Naar aanleiding van een september werden sociale media overspoeld met foto’s van zwaar vrachtverkeer dat tijdens de venstertijden door de binnenstad denderde terwijl we als stad toch afspraken hadden gemaakt om dit tijdens de start en slot van een schooldag even niet te doen. Ook in de deelgemeenten blijft dit een onveilig gebeuren, hier zijn de venstertijden op heden ook nog niet ingevoerd. We hebben alle begrip voor de economische noden, zeker in deze tijd, maar het ene hoeft niet ten koste te gaan van het andere.  

    Hierbij hebben wij volgende vragen:

    1. Is er momenteel ruimte qua personeel en middelen om een tandje bij te zetten in de handhaving van de venstertijden?
    2. Wat is de timing om uit te rollen naar de deelgemeenten?

DIENSTVERLENING

Financiën

Overheidsopdrachten
  • De topografische opmetingen gebeuren op afroep in het kader van geplande weg- en rioleringswerken. De werkzaamheden kunnen betrekking hebben op:
    - Topografische opmetingen (bestaande toestand, as-built opmetingen en controles, uitzetwerk, aquadatafiches en afdrukwerk);
    - Grafisch ontwerp (vastleggen bestaande toestand, opmaak wegenisontwerpen, grondverwervingsplannen, afbakeningsplannen, plannen buurtwegprocedure, rooilijnplannen);
    - Schattingen, plaatsbeschrijvingen, fenopalen, GPS-metingen en GPS-rekennota’s. 

    Raming: 50 000 EUR op jaarbasis

    Budgetlijn: MJP003611 en MJP003610 

    Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking


  • De stad wenst de Korte en Lange Zoutstraat te vernieuwen. De laatste heraanleg van de Zoutstraten dateert reeds van 1994, bijna 30 jaar geleden, toen deze straten als winkel-/wandelstraten werden ingericht.

    Zowel de straat als de riolering zijn aan vernieuwing toe.

    -              de verharding (tegels) liggen los, en zijn op vele plaatsen beschadigd;

    -              het straatmeubilair heeft zijn beste tijd gehad;

    -              geregeld dienen herstellingen aan de bovenbouw worden uitgevoerd om de goede toegankelijkheid niet in het gedrang te brengen;

    -              de oude fietsenstallingen werden al uitgebroken;

    -              de ondergrond is her en der verzakt;

    -              de lantaarnpalen zijn beschadigd (nieuwe gevelarmaturen worden voorzien).

    Met de herinrichting van de straten zullen deze opnieuw een frisse look krijgen en worden ze aantrekkelijker gemaakt voor bewoners, handelaars, horeca en bezoekers.

    De huidige wegindeling zal weinig tot niet veranderen. De bestaande bomen blijven behouden en worden voorzien van boombuffers in cortenstaal. In de ondergrond krijgen de boomwortels meer groeiruimte met het rondom aanbrengen van boomgranulaat.

    Het inrijden van de autovrije zone aan de Korte Zoutstraat zal enigszins anders verlopen. De terrassen worden opgeschoven tot tegen de twee horecazaken, zodat voertuigen langsheen (en niet tussen) de terrassen kunnen rijden. De terraszone wordt tevens beter beschermd met anti-terreurpalen, zoals ook destijds geplaatst in de Kattestraat. Op deze manier wordt een slalombeweging gecreëerd, die als snelheidsremmer zal fungeren. Hiertoe dient één boom te worden gerooid.

    Lokaal wordt ook voorzien in het plaatsen van nieuwe fietsbeugels.

    Automatische vuilnisbakken, cfr. het type in de Molenstraat, worden geïntegreerd en tussen de bomen worden nieuwe zitbanken geplaatst.

    Op het kruispunt van de Korte met de Lange Zoutraat wordt een nieuw rustpunt gecreëerd.  De bestaande rotonde wordt verwijderd en het monument krijgt een nieuwe plaats in de straat. Het team stadsplanning en vernieuwing heeft een ontwerp uitgewerkt waarin een grote boom centraal wordt geplant. Kinderen kunnen op en rond de helling  en trap spelen én op het ponton kan iedereen een rustpauze nemen.

    In de Korte en Lange Zoutstraat worden de boomspiegels voorzien van een nieuwe boomrooster in cortenstaal (cfr. Sint Jorisstraat) en wordt eenzelfde  verharding in natuursteen aangelegd zoals in de Molenstraat, het Sluierstraatje, de Rozemarijnstraat  en de Sint Jorisstraat. De te plaatsen fietsbeugels zijn vergelijkbaar als deze in de  Molenstraat.

    De bestaande riolering zal vóór de eigenlijke wegen werken worden gerenoveerd met beperkte hinder (aanbrengen van een nieuwe binnenbekleding in hars), waardoor de straat niet op diepte dient worden opgebroken (met uitzondering van een klein riooldeel op het kruispunt van de Korte met de Lange Zoutstraat).

    Lokaal worden voorafgaand nog een deel van de bestaande ondergrondse nutsleidingen gesaneerd.

    De wegeniswerkzaamheden zullen vermoedelijk worden opgestart op 01 augustus  2023. De uitvoeringstermijn der werken bedraagt 125 kalenderdagen, waarbij de werken in vijf fases zullen worden uitgevoerd.


    Raming: 1 122 024 EUR. excl. btw of 1 346 256,54 EUR EUR incl. btw

    Budgetlijn:  AC000167/MJP000054 - AC000167/MJP000055

    Wijze van gunnen: openbare procedure


  • De Parkfeesten 2022, georganiseerd door Maspoe in opdracht van de stad, waren een enorm succes. Om opnieuw een kwalitatief aanbod te kunnen garanderen, wordt voorgesteld een nieuwe marktbevraging bij professionele evenementenbureaus op te starten voor de Parkfeesten en deze keer voor de periode 2023- 2025.

    Er wordt voorgesteld de frequentie te behouden en de concerten in 2023 te laten plaatsvinden op 6 en 13 juli en 3 en 10 augustus. De data voor 2024 en 2025 zullen bepaald worden a.d.h.v. de zomerkalender voor dat jaar.

    Stadsbijdrage: maximaal 20 000 EUR excl. btw voor de organisatie van 4 Parkfeesten per jaar
    Budgetlijn: MJP000228 – AC000253
    Gunningswijze: concessie van diensten, procedure sui generis

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 het jaarverslag 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2020 goed te keuren.

  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de jaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2020.

  • Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de vennootschapsjaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de vennootschapsjaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de vennootschapsjaarrekening 2020.  De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.

  • Bij aangetekend schrijven van 27 september 2022 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 13 december 2022 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1.    Toetreding van deelnemers

    2.    Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

    3.    Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

    4.    Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

    5.    Actualisering presentievergoeding

    6.    Statutaire benoemingen 

    Varia 

  • De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 15 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 15 december 2022 plaatsheeft in Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde om 18u00.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

    1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana). 

    2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft :

    a. Wijzigingen van het voorwerp;

    b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de betaande artikelen  2bis, 3, 8, 9, 17, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter;

    c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen van het bestaande artikel 1 (naamswijziging);

    d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17,  27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3 en schrapping van de bijlage 2;

    e. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de  definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;

    f. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten  inclusief de bijlagen te coördineren;

    g. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzingen;

    h. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de  opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.

    3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

    4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.

    5. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig atikel 6:114 en volgende WVV.

    6. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

    7. Statutaire benoemingen.

    8. Statutaire mededelingen.

  • Per aangetekend schrijven van 5 oktober 2022, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW, op vrijdag 16 december 2022 om 14.30 u die fysiek zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1), met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

      3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

      4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)

      5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

      6. Statutaire benoemingen

      7. Statutenwijziging

          7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

          7.2. Nieuwe tekst van de statuten

      8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      11. Volmachten

      Varia

  • De fractie Lijst A wenst mevrouw Marly D'Hooghe te vervangen in de de Raad van Bestuur van CC De Werf.

  • Gezien de verhindering van mevrouw Fatma Yildiz als raadslid kan zij niet meer zetelen als lid in de commissies. Zij laat zich daarom tijdelijk vervangen in de commissies waar zij lid of plaatsvervanger van is. Alsook laat zij zich vervangen als fractievoorzitter in de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie.

Juridische zaken

Personeel en organisatie

Sociaal juridische ondersteuning
  • Op 21 september 2021 heeft de gemeenteraad beslist het reglement voor structureel telewerk goed te keuren.  In dit reglement werd een telewerkvergoeding van 2 EUR per dag voorzien.

    Op 23 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid. Hierdoor dient het luik 'vergoedingen' herbekeken te worden.

    1. De dagvergoeding bij telewerk kan vervangen worden door een forfaitaire maandelijkse vergoeding van 25 EUR bij structureel telewerk vanaf 1 januari 2022.
    2. Voorstel om een vergoeding toe te kennen voor de aankopen om een papierloos binnenkantoor in te richten. Per 5 jaar kan er - mits binnen brengen van betalingsbewijzen - een maximum van 300 EUR terugbetaald worden zodat de telewerker met hetzelfde comfort kan werken als op kantoor. 

    Het reglement structureel telewerk dient op deze punten aangepast te worden.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Een op de vier kinderen gaat met honger naar school, in Aalst gaan er 250 à 350 kinderen en leerlingen geregeld met een lege brooddoos naar school. We merken dat veel scholen hier iets aan willen doen, maar niet goed weten hoe ze het moeten aanpakken. Anno 2022, in een welvarende regio als de onze, is dat onaanvaardbaar. Het zorgt voor ongelijkheid en het past totaal niet in het plaatje die we als centrumstad naar voren willen brengen (gelijke kansen bieden voor elk kind). Een kind moet zich concentreren op zijn/haar oefenpakket en niet op de stress, de honger en de schaamte dat dit probleem met zich meebrengt.

    Er zijn concrete oplossingen. Dat is al bewezen in Antwerpen in een coalitie waar uw partij deel van uitmaakt. Daar loopt een project Smakelijke school met de stad, met scholen en met lokale organisaties, om ervoor te zorgen dat kinderen een gezonde maaltijd krijgen op school. Het kan dus en het gebeurt ook, als lokale besturen – zoals in Antwerpen, in Gent en vele andere gemeenten het kunnen waarom dan wij niet als Centrumstad? 

    vragen:

    Bent u bereid om dit project en eventueel andere projecten te onderzoeken om ervoor te zorgen dat elk kind in Aalst en deelgemeenten kan rekenen op een gezonde maaltijd op school?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen