De analoge federale parkeerkaart voor personen met een handicap (Europees model) vormt momenteel nog een obstakel voor een effectieve, efficiënte en faire digitale handhaving op foutief en betalend parkeren. Het is voor vele gemeenten in Vlaanderen (en bij uitbreiding in het ganse land) nog het enige niet gedigitaliseerde parkeerrecht. Dit heeft als gevolg dat alle systemen voor digitale handhaving op betalend en foutief parkeren(via pda of scanwagen) die in meer en meer gemeenten de intrede doen, een groot deel van hun functionaliteit en capaciteit verliezen omdat elke waarneming (nummerplaat scan) waarvoor geen digitaal recht wordt gevonden nog visueel door een handhaver gecontroleerd moet worden.
In projectoproep 1 van Gemeente zonder Gemeentehuis onderzochten we de juridische, functionele en technische haalbaarheid van een systeem/proces om de houder van een federale parkeerkaart van personen met een handicap te koppelen aan de nummerplaat van het voertuig waarmee deze zicht verplaatst (of laat verplaatsen) en parkeert.
Heel het voortraject en de analyse leidde tot een voorstel om een applicatie te ontwikkelen waarbij de hierboven vernoemde koppeling kan gemaakt worden. Het voorgestelde proces geeft ook de mogelijkheid om het recht flexibel een eenvoudig over te zetten op een andere nummerplaat waarbij er wel steeds maar één nummerplaat tegelijk het actieve recht kan hebben. We besteden uiteraard ook zeer veel aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de applicatie(s) om zeker maximaal inclusief te zijn.
De kanalen om dit proces te betreden werden zo toegankelijk mogelijk uitgetekend:
Het gecreëerde digitale parkeerrecht op basis van de nummerplaat wordt opgeslagen in een centrale database (eveneens in scope van dit project) die door alle Belgische lokale besturen (of gecontracteerde handhaafpartners) via API bevraagd kan worden.
Een ander obstakel probleem in functie van effectiviteit in handhaving op foutparkeren stelt zich in het grote aantal analoge kaarten met fraudeleus karakter (niet teruggestuurd, kopieën, duplicaten…) of dat oneigenlijk wordt gebruikt. Hierdoor ondervindt de doelgroep dagelijks de nadelen van wanneer voorbehouden plekken worden ingenomen door voertuigen die er niet mogen staan.
Bij het betreden van het proces bevragen we meteen of de aanvrager wel degelijk rechthebbende is van een federale parkeerkaart voor personen met een handicap om zo de wijd verspreide fraude tegengaan.
Concreet willen met projectoproep 7 de verschillende bouwblokken ontwikkelen die nodig zijn om het registratieproces live te kunnen aanbieden. Deze zijn:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deel te nemen aan deze projectoproep. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. In deze samenwerkingsovereenkomst verklaren wij dat we als stad een engagement willen opnemen in de digitalisering van parkeerrechten voor personen met een handicap. Namelijk onze medewerking bieden voor het uitrollen van bovenstaande bouwblokken. Financiële engagementen worden nog niet gevraagd. (Zie 'financiële info' voor verdere informatie). De overeenkomst in werking treedt op 1 januari 2023 en loopt tot en met 31 december 2023.
Vanuit de dienst omgevingsbeleid onderschrijven we de meerwaarde van een gedigitaliseerde oplossing mbt de parkeerrechten voor personen met een handicap. In de (nabije) toekomst zal meer en meer ingezet worden op bv. handhaving via scanwagens of camera's. Door het koppelen van een parkeerrecht (voor personen met een handicap) aan een nummerplaat kan de handhaving in de toekomst ook efficiënter gebeuren.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage goed te keuren.