Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

2022_GR_00636 - Windplan Aalst - Kennisneming

gemeenteraad
di 25/10/2022 - 19:30 Belfort
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sarah Smeyers, schepen; Fatma Yildiz, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter
2022_GR_00636 - Windplan Aalst - Kennisneming 2022_GR_00636 - Windplan Aalst - Kennisneming

Motivering

Feiten en context

De stad Aalst wil in het kader van haar klimaatdoelstellingen en voor het stroomlijnen en onderbouwen van haar adviezen voor toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen voor windturbineprojecten een duidelijk kader uitwerken rond windenergie. Hierin wordt aangegeven waar turbines al dan niet mogelijk zijn.

Om in kaart te brengen waar windenergie in Aalst technisch mogelijk is, werd studiebureau Encon aangesteld voor een grondige analyse van het grondgebied. Hierin zijn op basis van een eerste high-level screening 5 zones geïdentificeerd waar de plaatsing van windturbines technisch mogelijk is. Deze inschatting is opgemaakt door gebruik te maken van een zeefmethode waarbij aan gebieden die in aanmerking komen voor windturbines een score werd toegekend op basis van bijkomende aandachtspunten en aanknopingspunten die op macroschaal aanwezig zijn. Zo zorgt bijvoorbeeld de aanwezigheid van woongebieden op een afstand dichter dan 350m tot het gebied voor negatieve punten en de aanwezigheid van een snelweg voor positieve punten. Gebieden die negatief scoorden werden uitgesloten. De resterende gebieden (5 zones) werden vervolgens op microschaal onderzocht. Kansen en beperkingen voor plaatsing van windturbines in deze gebieden werden in kaart gebracht en een optimale inplanting van windturbines onderzocht.

Het onderzoek naar de technische haalbaarheid voor windturbines geeft aan waar er mogelijkheden zijn voor windturbines, zowel op korte termijn (binnen huidig wettelijk kader) als op (middel)lange termijn (aanpassingen van het wettelijk kader nodig). De studie doet echter geen uitspraak over de ruimtelijke geschiktheid van de verschillende locaties. De provincie werd tijdens de opmaak van het windplan herhaaldelijk geconsulteerd.  

De hele studie heeft geleid tot volgend resultaat (locaties waar windturbines technisch mogelijk zijn):

 

 1. Zone E40

In de zone rond de E40 werd een potentieel van zes windturbines op het eigen grondgebied gedetecteerd. Hiervan zijn er drie gelegen binnen een cluster op bedrijventerrein Aalst-Zuid, waarvan één turbine gerealiseerd is en één turbine vergund.

Naast deze cluster zijn er technisch nog enkele mogelijkheden:

Gebundeld aan de E40 zijn er twee locaties met potentieel, maar van deze twee zal slechts 1 turbine realiseerbaar zijn door de reducties in brongeluid die nodig zijn om in de omliggende woonzones aan de geldende sectorale VLAREM-normen voor geluid te kunnen voldoen. Deze locatie bevindt zich binnen het beleidskader van de provincie, maar buiten de door de provincie afgebakende clusters. Afstemming op de andere clusters langs de E40 is dus nodig.

Gebundeld aan spoorlijn 89 zijn er eveneens twee locaties met potentieel die zich bevinden in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De aanvrager dient via een landschapsstudie aan te tonen dat de inplanting van windturbines past in de visie voorzien voor dit landschap. Verwacht wordt dat in de toekomst hernieuwbare energieproductie, die inpasbaar is in het landschap, binnen alle bestemmingsgronden toegelaten zal worden. Deze locatie bevindt zich binnen het beleidskader van de provincie, maar buiten de door de provincie afgebakende clusters. 


2. Zone Moorsel

In de zone Moorsel werd een potentieel van vijf windturbines gedetecteerd, verdeeld over 2 deelzones:
De drie windturbines in het zuidwesten van het centrum van Moorsel liggen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De aanvrager dient via een landschapsstudie aan te tonen dat de inplanting van windturbines past in de visie voorzien voor dit landschap. Verwacht wordt dat in de toekomst hernieuwbare energieproductie, die inpasbaar is in het landschap, binnen alle bestemmingsgronden toegelaten zal worden. Bovendien voldoen deze locaties niet aan het bundelingsprincipe. Om deze te realiseren is een wijziging aan het wetgevend kader noodzakelijk.

De twee windturbines in het noordoosten van het centrum van Moorsel liggen in agrarisch gebied. Zij voldoen niet aan het bundelingsprincipe (inplanting nabij snelwegen, gewestwegen, spoorlijnen, vergunde turbines, …) waardoor zij pas realiseerbaar zijn op lange termijn gezien er een wijziging aan het wetgevend kader nodig is.

De vijf windturbines werden opgenomen in de studie van het Energielandschap Denderland. 

 

3. Zone Baardegem

In de zone Baardegem werd een potentieel van drie windturbines gedetecteerd. Hiervan ligt één windturbine op de grens met Opwijk waardoor dialoog op termijn noodzakelijk is. De drie locaties voldoen niet aan het bundelingsprincipe waardoor zij pas realiseerbaar zijn op lange termijn na een wijziging aan het wetgevend kader.

De drie windturbines werden opgenomen in de studie van het Energielandschap Denderland. Indien deze studie in wetgeving wordt omgezet, via het Beleidsplan Ruimte voor Oost-Vlaanderen (in opmaak), kunnen deze drie inplantingen in aanmerking komen.


4. Zone Gijzegem

In de zone Gijzegem werd een potentieel van vijf windturbines gedetecteerd. De vijf windturbines bevinden zich in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. De aanvrager dient via een landschapsstudie aan te tonen dat de inplanting van windturbines past in de visie voorzien voor dit landschap. Verwacht wordt dat in de toekomst hernieuwbare energieproductie die inpasbaar is in het landschap, binnen alle bestemmingsgronden toegelaten zal worden. Deze locaties voldoen niet aan het bundelingsprincipe waardoor zij pas realiseerbaar zijn op lange termijn, gezien er een wijziging aan het wetgevend kader nodig is.


5. Zone Siesegem

In de zone Siesegem werd een potentieel van vier windturbines gedetecteerd wanneer gewerkt wordt met windturbines met rotordiameter 120m of een potentieel van drie windturbines wanneer gewerkt wordt met windturbines met rotordiameter 136m. De inplanting van windturbines werd niet opgenomen in de stedenbouwkundige voorschriften van het GRUP. Van deze voorschriften zou afgeweken kunnen worden door middel van een projectvergadering indien het project van algemeen belang is en een beperkte ruimtelijke impact heeft. Deze locatie bevindt zich binnen het beleidskader van de provincie, maar buiten de door de provincie afgebakende clusters. Afstemming op de andere clusters langs de E40 is dus nodig.

Juridische grondslag

Op 18 maart 2019 keurde het CBS de opstart van het project zonering windenergie goed.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de resultaten van het onderzoek naar de locaties op grondgebied Aalst waar windturbines technisch mogelijk zijn.