Op 23 mei 2022 werd de overheidsopdracht om te werken met een circulaire luierservice door het college van burgemeester en schepenen gegund aan de firma Woosh. Op de gemeenteraad van 28 juni 2022 werd beslist dat de stedelijke kinderopvang gefaseerd zou starten met het gebruik van deze luierservice. Sinds 1 september 2022 werken de stedelijke kinderdagverblijven met deze luierservice. Dit betekent dat de kinderdagverblijven sinds 1 september 2022 zelf luiers aanbieden en de ouders geen luiers meer hoeven mee te brengen naar de opvang. Hiervoor betalen ze een forfaitaire hogere vergoeding voor luiers, verzorgingsproducten en afvalverwerking.
Vanaf 1 januari 2023 willen we deze service uitbreiden naar de ouders die gebruik makan van opvang bij de stedelijke dienst voor Onthaalouders Kind met een kroontje.
Deze nieuwe werkwijze vraagt - naar analogie met de aanpassing in de kinderdagverblijven - een aanpassing van het huishoudelijk reglement omwille van de veranderende tarieven voor ouders en impliceert het afsluiten van een nieuwe schriftelijke overeenkomst met de ouders. Ouders maken via de inlichtingenfiche van hun kind kenbaar of ze gebruik zullen maken van de aangeboden luierservice of van herbruikbare luiers.
Huidige situatie
De ouders betalen nu een forfaitaire bijdrage (bepaald door Opgroeien, jaarlijks geïndexeerd) voor verzorgingsproducten en afvalverwerking:
Gewenste situatie vanaf 1 januari 2023
Wanneer er overgeschakeld wordt naar een luierservice betalen de ouders een forfaitair bedrag (bepaald door Opgroeien, jaarlijks geïndexeerd) voor luiers, verzorgingsproducten en afvalverwerking:
Het werken met de luierservice verhoogt de maandelijkse factuur van de ouders met ongeveer 26 EUR (+/- 20 dagen X 1,28 EUR).
Aangezien er in de stedelijke kinderopvang een grote groep kinderen opgevangen wordt uit financieel kwetsbare gezinnen (23 %) werd bekeken om aan een bepaalde groep ouders een sociaal tarief toe te kennen in plaats van het forfaitair tarief, nl.:
Dit sociaal tarief wordt bepaald aan de hand van de 70/30 regel. Als 70% van de ouders het normale tarief van 1,60/0,96 EUR betalen, dan kan het sociaal tarief van 0,60/0,36 EUR toegekend worden aan maximum 30% van de ouders zonder negatieve financiële impact voor de stad. In het kader van de implementatie in eerste fase binnen de kinderdagverblijven werd beslist om dit sociaal tarief enkel toe te passen voor ouders die een (individueel) verminderd inkomenstarief betalen (5,47 EUR en minder). De dienst Ontwikkeling adviseert deze werkwijze door te trekken bij het gebruik van de luierservice in de gezinsopvang vanaf 1 januari 2023. Dit uit financiële noodzaak voor deze groep en om te vermijden dat de onbetaalde facturen en de vraag naar tussenkomst van het OCMW zal toenemen door deze financiële wijziging.
Het opstarten van de luierservice voor de gezinsopvang vanaf 1 januari 2023 en de toekenning van een sociaal tarief houdt in dat volgende aanpassingen moeten gedaan worden in het huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst:
Tekstuele aanpassing van het Huishoudelijk reglement in 'Beleid' 2.5.2 Afspraken over verzorging
De huidige tekst in bestaande huishoudelijk reglement wordt vervangen door:
Waar zorgen wij voor?
Wij zorgen voor luiers en verzorgingsproducten. Je hoeft dus geen luiers van thuis mee te brengen.
Wat breng je zelf mee en is niet inbegrepen in de prijs?
Tekstuele aanpassing van het Huishoudelijk reglement in 'Prijs' 3.5 Kosten die te maken hebben met de opvang
De huidige tekst in bestaande huishoudelijk reglement wordt vervangen door:
Als ouder betaal je in onze opvang:
Het bedrag voor verzorgingsproducten en afvalverwerking wordt aangepast aan de gezondheidsindex.
Ingevolge een principiële beslissing van het CBS en een gunning van de overheidsopdracht aan de firma Woosh om te werken met een circulaire luierservice dient het huishoudelijk reglement te worden aangepast.
Gunstig advies juridische dienst.
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
Beslissing van de gemeenteraad van 17 september 2019 m.b.t. de goedkeuring van het huishoudelijk reglement en schriftelijke overeenkomst van de gezins - en groepsopvang.
Beslissing van de gemeenteraad van 18 mei 2021 m.b.t. de goedkeuring van de aanpassingen van het huishoudelijk regelement en schriftelijke overeenkomst van de gezins - en groepsopvang.
Principebeslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022 voor het uitschrijven van een overheidsopdracht ihkv een circulaire luierservice voor de stedelijke groeps- en gezinsopvang
Beslissing van het CBS van 23 mei 2022 m.b.t. de goedkeuring van de gunning aan de firma Woosh om te werken met een circulaire luierservice.
Beslissing van het CBS van 30 mei 2022 m.b.t. de aanpassing van het huishoudelijk reglement voor de stedelijke groepsopvang.
Beslissing van de GR van 28 juni 2022 m.b.t. de aanpassing van het huishoudelijk reglement voor de stedelijke groepsopvang.
Beslissing van het CBS van 3 oktober 2022 m.b.t. de aanpassing huishoudelijk reglement gezinsopvang n.a.v. opstart ecologische luierservice.
Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassingen van het huishoudelijk reglement kinderopvang Stad Aalst voor gezinsopvang, zoals gevoegd als bijlage.