Tijdens de COVID19-pandemie werd ervoor gekozen om meer ruimte voor actieve weggebruikers te creëren in de Pontstraat, het Sint Martensplein, Priester Daensplein en de Voldersstraat. Na corona werd, in het kader van de exit strategie voor duurzame modi op gemeentewegen, eerder al ruimte gecreëerd voor voetgangers in de winkelstraten door het invoeren van een erfstatuut.
Deze maatregel kent volgende effecten:
Horecazaken kunnen terrassen zetten waarbij veilige passage van voetgangers en voertuigen zo veel mogelijk wordt gegarandeerd door een snelheidsbeperking van 20 km/u
Auto- en fietsverkeer blijft mogelijk, maar voetgangers zijn duidelijk prioritair.
Snelheidsbeperking van 20 km/u is ook een positieve ingreep voor de schoolomgeving.
Er kunnen parkeerplaatsen worden behouden waar voldoende ruimte is in deze straten, aangezien parkeren geregeld is in het erfstatuut.
Laden en lossen blijft mogelijk.
Volgende bepalingen gelden volgens de wegcode:
Voetgangers mogen de ganse breedte van de openbare weg gebruiken.
Bestuurders mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
De snelheid is beperkt tot 20 km per uur;
Geparkeerde of stilstaande voertuigen mogen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.
Parkeren is mogelijk:
op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
Duidelijke hiërarchie
Door het invoeren van het erfstatuut wordt een duidelijke hiërarchie tussen weggebruikers ingevoerd. Voetgangers zijn ten allen tijde prioritair op bestuurders van fietsen en wagens.
Schoolomgeving
Het erfstatuut is gepast in schoolomgevingen omdat het specifiek aandacht voor kinderen vraagt en de snelheid beperkt is tot 20 km/u
Handhaving
Gezien het erfstatuut duidelijke bepalingen bevat over het snelheidsregime en het parkeren in de straat, wordt handhaven van deze zaken makkelijker en kan de straat ook in deze zin worden ingericht. In overleg met Politie Aalst en de dienst Samenleving team Veiligheid (GAS) werd specifiek gewerkt naar deze oplossing om verschillende uitdagingen het hoofd te bieden (verkeersveiligheid, leefbaarheid, veiligheid (uitgaansleven), verbaliserend optreden foutparkeren),....
Gecoördineerd advies Politie Aalst (dienst Verkeersadvies), dienst Samenleving team Veiligheid (GAS) en dienst Omgevingsbeleid team Mobiliteit.
Gunstig. De voorgestelde maatregel is overeenkomstig voorafgaandelijk overleg tussen Politie Aalst (dienst Verkeersadvies), dienst Samenleving team Veiligheid (GAS) en dienst Omgevingsbeleid team Mobiliteit waarbij een oplossing wordt geboden aan de verschillende uitdagingen (verkeersveiligheid, leefbaarheid, veiligheid (uitgaansleven), verbaliserend optreden foutparkeren),....
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer tot definitief toekennen van het 'erfstatuut' aan Pontstraat, Priester Daensplein, Sint Martensplein en Volderstraat, gemeentewegen, in Aalst, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement Mobiliteit en Openbare werken.