Het decreet BOA noopt ons tot een grondige analyse van bestaand aanbod buitenschoolse opvang, noden en behoeften vooraleer keuzes te maken rond inzet van de middelen die het decreet voor Aalst voorziet. Daarnaast is het informeren van stakeholders en het responsabiliseren van alle partijen een belangrijke doelstelling. Gezien de complexiteit van het thema (vele actoren dienen betrokken te worden) en het feit dat we t.o.v. andere (centrum)steden geen uitgebreid buitenschoolsopvang aanbod hebben. Het decreet heeft een omgevingsanalyse opgenomen als vertrekpunt, dit is dus geen keuze van het lokaal bestuur.
Gelet op de timing van het decreet en de omvang van de doelstellingen in het decreet is het niet overbodig om ruimer dan de omgevingsanalyse te gaan kijken. We willen de mogelijkheden verkennen van een A tot Z aanpak gezien de beperkte ervaring op ons grondgebied m.b.t. dit thema versus noden, haalbaarheid, te maken keuzes, … Het is geen overbodige luxe om ons te laten ondersteunen in co-creatie met de partners en in het opnemen van de regierol waarbij we instaan voor een strategisch, operationaliserings- en communicatieplan en de uitbouw van een kwalitatief en betaalbaar model voor de uitrol van het decreet.
In het kader van de opdracht “Thema Mens - dienst Ontwikkeling. Uitvoeren van omgevingsanalyse decreet Buitenschoolse Opvang en Afstemming van activiteiten (BOA) met mogelijkheid tot het uitvoeren van bijkomende deelopdrachten gedurende een periode van drie jaar” werd een bestek met nr. 22/MJI-79/22-24 opgesteld.
De opdracht betreft in eerste instantie het afstemmen ien informeren over het decreet en de analyse van de lokale situatie. In de toekomst kunnen nog bijkomende deelopdrachten afgeroepen worden voor onder andere:
Er wordt voorgesteld om voor een vlotte uitvoering van de opdracht, de goedkeuring van de deelopdrachten te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De totale uitgave voor deze opdracht incl. mogelijk bijkomende deelopdrachten wordt geraamd op 100 000 EUR inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140 000 EUR niet).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bijzonder bestek met nr. 22/MJI-79/22-24 en de raming voor de opdracht “Thema Mens - dienst Ontwikkeling. Uitvoeren van omgevingsanalyse decreet Buitenschoolse Opvang en Afstemming van activiteiten (BOA) met mogelijkheid tot het uitvoeren van bijkomende deelopdrachten gedurende een periode van drie jaar”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming (incl. mogelijke deelopdrachten) bedraagt 100 000 EUR inclusief 21% btw.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht te voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn MJP004935.
De goedkeuring van deelopdrachten op basis van deze overheidsopdracht te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen