di 20/09/2022 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Door de burgemeester werd op 16 september 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd betreffende verbod tot betreden gemeenteweg gelegen links van de Sint-Jozefskerk gekend als het Eenegemsteegje naar aanleiding van het acute gevaar van vallende brokstukken. Deze politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Vanaf 1/11/2022 hebben de personeelsleden van de politie recht op maaltijdcheques. (eerste levering 1/1/2023)
Hiervoor sluiten we aan bij een overheidsopdracht die gegund werd door de Federale Politie aan de firma Edenred
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, maakte op 01/07/2022 sociale promotie naar het middenkader. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 september 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, zal via interne verschuiving naar een andere dienst overgaan. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal/Frontoffice-Backoffice, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 september 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar BackOffice. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 september 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, dienst Verkeer, directie Basispolitiezorg, werd om medische reden voor één jaar met pensioen gesteld. Ingevolge deze oppensioenstelling zal een plaats van hoofdinspecteur van politie niet meer zijn ingevuld. Na evaluatie van de dagelijkse werking van de dienst Verkeer lijkt een extra aanwerving van een hoofdinspecteur met specialisatie motorrijder een noodzaak. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Verkeer en een efficiënte en effectieve werking te blijven verzekeren is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 september 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, verschuift intern de politiezone naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 20 september 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Aankoop van een 4x4 voertuig voor de politie Aalst ter vervanging van een afgeschreven voertuig via het raamcontract LPA/2016/219 van de Politiezone Antwerpen. De aankoop van dit voertuig was voorzien in de begroting van 2022.
Veth Automotive Belgium is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen.
Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.
Kostprijs: 90 627,51 EUR inclusief 21% btw.
Budgetlijn: 33000/743-98
Op 17 december 2019 keurde de gemeenteraad de nieuwe ‘structurele’ samenwerkingsovereenkomsten met lokale actoren in het kader van het lokaal sociaal beleid 2020-2025 goed. Het betrof hier zowel samenwerkingsovereenkomsten ten gevolge van de projectoproep lokaal sociaal beleid als samenwerkingsovereenkomsten uit de oproep. Al deze samenwerkingsovereenkomsten traden in werking op 1/1/2020. In de loop van de hieropvolgende periode kwamen daar nog samenwerkingsovereenkomsten bij, meer bepaald betreffende Stop de armoede, Kerst in de stad, jeugdopbouwwerk en acties gericht op personen met een zorg- en ondersteuningsnood. Deze overeenkomsten volgen dezelfde uniforme modaliteiten inzake opvolging en evaluatie.
Conform deze samenwerkingsovereenkomsten is er een voorziene duurtijd tot en met 31/12/2022. De gemeenteraad dient te beslissen of de samenwerkingsovereenkomsten al dan niet verlengd worden voor de periode van 1/1/2023 tot en met 30/6/2026.
Voor deze beleidsperiode keurde de gemeenteraad eerder het Lokaal Sociaal Beleidsplan 2020-2025 goed. Het Lokaal Sociaal Beleidsplan geeft een stadsbreed overzicht van de initiatieven die we als Stad ondernemen om alle Aalstenaars toegang te geven tot verschillende levensdomeinen en sociale uitsluiting tegen te gaan. Het gaat dan om de levensdomeinen ‘inkomen en materieel welzijn’, ‘opleiding en activering’, ‘opvoeding en onderwijs’, ‘wonen en leefomgeving’ en ‘welzijn en gezondheid’ en ‘vrije tijd en sociaal netwerk’ aangevuld met het domein regierol lokaal sociaal beleid. Per levensdomein werden ambities, doelstellingen en acties geformuleerd.
Conform de eerdere afspraken werd het bijhorende actieplan geactualiseerd voor de periode 2023-2025. We leggen deze actualisatie graag ter goedkeuring voor.
Het relanceplan 'Vlaamse veerkracht' wil het economische en maatschappelijke weefsel helpen versterken. In het kader van het relanceplan wil de Vlaamse Overheid de uitrol van 'Digibanken' in Vlaanderen stimuleren.
Een digibank heeft als doel: 1/ Gelijke toegang tot digitale technologie door het voorwaardelijk beschikbaar stellen van laptops, schermen en andere hardware en ondersteuning in een specifieke context (vb. uitleendienst). 2/ Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel inzake persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden (vb. herstel van IT-materiaal). 3/ Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (vb. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, enz.) via zogenaamde fysieke knooppunten.
In het voorjaar van 2022 kreeg de Stad Aalst een eenmalige subsidie voor een vootraject Digibanken waar de operationele uitrol van het project op lokaal niveau, op basis van een breed participatietraject, werd voorbereid. In navolging tekenden we in op de Vlaamse oproep Digibanken begin september met het oog op subsidiëring (max. 500 000 EUR voor projectperiode van 2 jaar) van een implemantiefase Digibanken in 2023 en 2024. Voorstel is om hier een formele samenwerking aan te gaan met Stroom vzw en Ligo Zuid-Oost-Vlaanderen vzw ondersteund door multidisciplinair netwerk aan partners.
We vragen de gemeenteraad om de subsidieaanvraag te bekrachtigen.
’t Gasthuys Stedelijk Museum Aalst stelt zijn ruimtes ter beschikking aan particulieren, verenigingen of organisaties met een sociaal, cultureel, educatief of recreatieve oogmerk. Afspraken worden tot op heden mondeling gemaakt. Om afspraken in de toekomst beter vast te leggen, werd een afsprakenkader opgemaakt.
Om de scholen verder te ondersteunen in de begeleiding van Oekraïense leerlingen wordt voorgesteld om het subsidiereglement, waarbij scholen een tegemoetkoming krijgen voor de vergoeding van vrijwilligers, verder te zetten voor het schooljaar 2022-2023. Er wordt voorgesteld om het subsidiereglement voorlopig te verlengen voor één schooljaar en het daarna opnieuw te evalueren.
We werden recent geconfronteerd met de beelden van een vriendschappelijk voetbaloefenpartijtje te Merksem waar onze club FC Aalst 1993 aan deelnam.
Achteraf liep het grondig fout. De politie spreekt van een vechtpartij van een 100-tal jongeren. Pepperspray werd zelfs gebruikt….
Via de media kwam “Aalst” en in verlenging onze traditieclub “Eendracht Aalst” in een slecht daglicht.
Het woord “marginaal” werd bovengehaald, ook al moeten we toegeven, dat sommige Aalstenaars, jammer genoeg, openbaar of onderduims, de supporters van E. Aalst weldegelijk als “marginaal” bestempelen.
De rellen in Merksem schaden dit Aalsters imago. De voorzitter van FC Aalst 1993 vroeg in een interview “hulp van de politie en beveiliging” bij hun oefenwedstrijden; “een onderhoud met de Burgemeester” en “het vertrouwen van de stad Aalst”
Vragen:
Hoe reageert het CBS op bovenstaande feiten en de verzoeken van de voorzitter van FC Aalst 1993?
Dat het Hoveniersplein, de Varkensmarkt, en bij uitbreiding rechteroever een broeihaard zijn voor allerhande vormen van overlast, gaande van geluidsoverlast en vandalisme tot geweldpleging jegens onschuldige passanten en verhandeling van drugs, is al lang geen nieuws meer. De buurt wordt compleet geterroriseerd door straattuig.
De laatste maanden loopt het dermate de spuigaten uit dat de buurtbewoners, overmand door de aanhoudende straatterreur en het uitblijven van een efficiënte aanpak, zichzelf organiseren en aan de alarmbel trekken. Dit uitte zich in het opstellen van een brief gericht aan onze burgervader, getiteld ‘Stop aan Overlast op Kern Rechter Oever’. Hierin hekelt men naast de situatie ook het gebrek aan concrete aanpak. De bewoners vragen expliciet met hoogdringendheid om concrete acties die de rust in de buurt terug dienen te brengen. Tevens haalt men aan dat, wanneer een patrouille passeert, de rust slecht tijdelijk terugkeert. Dit gepaard met het feit dat het wijkkantoor op rechteroever slechts om en bij de 20 uur per week bemand wordt, wordt de slopende situatie enkel meer in de hand gewerkt.
Aansluitend hierop, de twee volgende prangende vragen:
Artikel 22 van de statuten van de projectvereniging 'Hoperfgoed' (intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en zonder beheersopdracht) verplicht de goedkeuring van het verslag van de accountant en het voorleggen van de boekhoudkundige stukken aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Accountant Moore Finance & Tax BV, Kwalestraat 119 a te 9320 Nieuwerkerken-Aalst stelde per 31 december 2021 bijgevoegd definitief accountantsrapport voor het boekjaar 2021 op.
Het accountantsrapport werd door de raad van bestuur van de projectvereniging op 31 maart 2022 goedgekeurd.
Na goedkeuring door de gemeenteraden van Asse en Aalst zal de jaarrekening door de accountant worden neergelegd bij de Nationale Bank.
Er wordt een samenwerkingsprotocol afgesloten met VOKA Oost-Vlaanderen voor het jobportaal Jobsinaalst.be voor de periode 2023-2025.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Kleistraat 41 Erembodegem in te stellen.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Grote Baan 264 Herdersem in te stellen.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Arbeidstraat 31 bus 8 Aalst in te stellen.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Bergekouter 26 in te stellen.
Zowel de stad als de ontwikkelaar van de Electrabelsite zijn voorstander van oevers die verlaagd worden naar de Dender toe. In de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de Ontwikkelaar gaf de gemeenteraad op 26 mei 2020 haar akkoord om door te gaan met de oeververlaging op de Electrabelsite. Er werden in diezelfde overeenkomst tevens afspraken gemaakt omtrent de financiering van de meerkost verbonden aan deze oeververlaging. De voorbije maanden is er gewerkt aan een tripartite samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst, De Vlaamse Waterweg en de ontwikkelaar waarin afspraken gemaakt worden rond de timing, financiering en verantwoordelijkheden mbt de oeververlaging. Parallel werd ook de overeenkomst tussen de stad Aalst en de ontwikkelaar verfijnd conform de afspraken in de tripartite overeenkomst. Deze overeenkomsten worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde op 24 oktober 2017 de krijtlijnen voor hoogwaardig, duurzaam en uniek stadsdeel langsheen de Dender goed: het zogenaamde 'ontwikkelingskader Dender' voor het strategisch project De Kaaien. In dit kader wordt het wenselijke bouwprogramma beschreven met een basis van 4 (tot maximaal 6) bouwlagen, accenten tot 30m en op de 2 asverdraaiingen van de Dender accenten tot maximaal 60m hoog. Er wordt voorgesteld om de hoogteaccenten te omschrijven als een maximaal aantal bouwlagen in plaats van op basis van een exacte bouwhoogte in meter zodat het kader voor de ontwikkelaars duidelijker is.
Begin 2020 werd het planproces voor de opmaak van het ‘RUP Electrabelsite' in gang gezet. Het college van burgemeester en schepenen keurde op 4 april 2022 het voorontwerp RUP goed waarna de plenaire vergadering met raadpleging van de adviesinstanties werd georganiseerd. Het ontwerp van RUP Electrabelsite ligt voor voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad voor.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel voor opname in de openbare wegenis ter hoogte van de Oude Gentbaan 165 en 167 te Aalst.
In gemeenteraad van 30 mei 2017 werd inzake de ontwikkeling van site Lokerenveldstraat een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner, naderhand ondertekend op 28 juni 2017. Er werd op 28 mei 2018 ook een akte van opstal getekend bij notaris Caudron, waarbij de stad Aalst een recht van opstal verleende aan Zabra Real Estate en Green Corner. Ingevolge verwikkelingen dringt zich een verlenging van de overeenkomst op, alsook kleine wijzigingen, waarvoor een addendum werd opgemaakt door AGSA.
Deze verlenging opstalrecht met wijzigingen wordt nu ter goedkeuring voorgelegd.
Proximus exploiteert via opstalrecht een telefooncentrale te Erembodegem hoek Alfons Van de Maelestraat - Keppestraat. Deze periode is verstreken en dient te worden verlengd.
Proximus vraagt een verlenging onder dezelfde voorwaarden voor 25 jaar.
De wegzate van de Leeuwerikenlaan te Erembodegem is aangelegd in het kader van een vergunde verkaveling van 1970.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Er werd een verzoekschrift ingediend LDR advocaten in opdracht van hun cliënt op grond van artikel 13 van het decreet gemeentewegen. Het verzoekschrift vraagt de gemeenteraad om vast te stellen dat de grondstrook van de zijtak van de Oude Aardebaan ter hoogte van nr 36-38A gedurende dertig jaar door het publiek gebruikt werd.
In het kader van OMV 2022060075, het bouwen van een hobbystal en afschaffen buurtweg wordt een rooilijnwijziging op deze gemeenteraad voor definitieve vaststelling voorgelegd. Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 12-07-2022 tot en met 11-08-2022, werd een bezwaarschrift ontvangen.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel worden de ontwerpaktes voor inname 70A-70B-168-171-177-178-181-182-184-186-187-188-190-191 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
|
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A en B, |
|
Vergoeding: |
19.421,20 EUR |
|
Financiering: |
Budget 2022 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
De Brownfieldconvenant 196 Wildebeek Denderleeuw werd op 28 april 2021 definitief goedgekeurd door de minister van economie. De herontwikkeling van de betrokken site op het grondgebied van Denderleeuw is intussen aangevat. Deze herontwikkeling heeft gevolgen voor de mobiliteit op het grondgebied van de stad Aalst.
In het kader van de geplande heraanleg van het kruispunt van de Nachtegaalstraat (Zuid II) en Industrielaan (Zuid III) met de N405 Ninovesteenweg te Erembodegem dienen enkele panden te worden aangekocht.
Momenteel wordt de woning Ninovesteenweg 235 aangekocht.
De ontwerpakte wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De stad werkt aan de uitbouw van een robuuste multifunctionele groenpool, grenzend aan de stadskern van Aalst en de dorpskernen van Erembodegem, Hekelgem en Denderleeuw.
In functie hiervan kan het perceel te Erembodegem, 11°afdeling, sectie A, nummer 1988 02C aangekocht worden.
Momenteel dient de verkoopbelofte te worden goedgekeurd en de notaris aangesteld voor opmaak van de notariële akte.
De Vlaamse regering besliste dat de erkenning van sociale huisvestingsmaatschappijen eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die activiteiten van SHM's en sociale verhuurkantoren bundelen.
Om de erkenningsaanvraag voor de nieuwe woonmaatschappij in het werkingsgebied Denderregio-Zuid te vervolledigen is, tegen uiterlijk 30 september 2022, een advies van de lokale besturen noodzakelijk (art. 4.98 §1 2e lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021). Het ontworpen artikel 2 van deze beslissing is dienstig voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij. Tenslotte is ook een overgangsregeling voorzien tot verlenging van de erkenning van huisvestingsmaatschappijen tot uiterlijk 30 juni 2023.
Op 04-07-2022 werd door de NMBS een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden in 3 loten. Deze aanvraag bevat eveneens stedenbouwkundige handelingen voor het vellen van bomen, het wijzigen van het reliëf en de aanleg van wegen gelegen te 9300 Aalst, zn (kadastraal 2ste AFD, sectie C, nummers 1516A en 1516B).
De voorliggende aanvraag voorziet in de aanleg van openbare ruimte en een fietspad/wandelpad langs de Dender waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen. De wegenis zal worden opgenomen in de zogenaamde ‘kleine wegenis’ van de stad en blijft eigendom van NMBS.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Op 18-07-2022 werd via het omgevingsloket door het Departement Omgeving aan de stad Aalst gevraagd om het dossier voor te leggen aan de gemeenteraad.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het voorwaardelijk gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de aanvraag werd overgemaakt via het omgevingsloket op 05-09-2022.
Een samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt in functie van de werken die het agentschap wegen en verkeer en de stad wensen uit te voeren.
Het agentschap wegen en verkeer wenst een structureel onderhoud van de gewestweg N9 uit te voeren tussen kilometerpunten 27.07 (rotonde Haring) en 28.55 (Sinte Annalaan) in beide rijrichtingen met het oog op de heraanleg van de enkelrichtingsfietspaden in asfaltverharding, structureel onderhoud van de rijweg N9 Capucienenlaan – Leo de Béthunelaan te Aalst en dit tussen de Sint Annalaan en rotonde de haring. Inclusief de aanpassing van afslagstroken en aanleg van bereikbare bushaltes. Alsook de heraanleg van de fietspaden langsheen de R41 Albrechtlaan tussen kilometerpunten 5.68 (ter hoogte van zaal Forum ) en 6.32 (kruispunt Albrechtlaan met Brusselse Steenweg) in beide rijrichtingen in bitumineuze verhardingen.
De stad wenst de heraanleg van de voetpaden uit te voeren over de bovenvermelde projectgebieden (N9 en R41).
Deze zomer hadden we te maken met hoge temperaturen en zeer warme dagen en zelfs nachten. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor bewoners die in hun huisje of appartement geen buitenruimte hebben zoals tuin of koer om hun vuilbakken voor restafval en GFT te kunnen plaatsen. Deze komen dan ook in huis te staan. Bij gewone temperaturen valt de geurhinder wel mee maar bij deze extreme temperaturen is dat veel moeilijker. Vandaar dat in sommige wijken en straten deze zomer de zwarte en groene vuilbakken buiten kwamen te staan en de geurhinder dan zich vooral in de straten bevond. Blijkbaar werd dit wel oogluikend toegestaan maar dit genereert wel een niet zo aangenaam straatbeeld. Het is natuurlijk wel een feit dat de zwarte vuilbak maar om de 2 weken wordt opgehaald. Ik dacht ook dat er een ophaalkost is wanneer je je container aanbiedt (maar vind deze bedragen niet terug op de website) waardoor mensen eerder geneigd zijn hun container minder frequent buiten te zetten om zo geld uit te sparen.
Hierbij deze vragen:
Sinds 2013 prijkt op rotonde van de Verbrandhofstraat “Het Neusje”, of “’t Neisken” in de volksmond, een werk van Patrick Van Caeckenbergh. De 3 meter brede neus had vroeger een felrode kleur die nu is vergaan tot een, op sommige plaatsen, grijstint.
Dit werk, een clownsneus, symbool van vreugde en carnaval, staat nu, bijna 10 jaar later, op diezelfde arduinen sokkel als een symbool van desolate tristesse.
Het is een kunstwerk dat door de gebruikte beeldtaal door iedereen te begrijpen zou zijn. De “rode” neus was en zou voor iedereen herkenbaan moeten zijn. Daarenboven ging de felrode kleur in het oog springen en daarom de automobilisten tot voorzichtigheid aanmanen. Rood is een kleur die snel de aandacht trekt en vandaar ook gebruik wordt bij rode lichten.
In zijn huidige staat trekt deze neus echter om andere redenen de aandacht…
Vandaar mijn vraag aan dit stadsbestuur om dit werk in ere te herstellen en op te frissen en te restaureren naar zijn vergane glorie?
En als we bezig zijn er ook wat lampen onder te installeren?
Ik dank u voor uw tijd!
Uit cijfers die recent werden opgevraagd blijkt dat de nieuwe pendelparking aan het station leegstaat. Een bezettingsgraad van amper 2,4 % voor daggebruikers zeer laag. Dit ondanks het voordelig tarief, gelijklopend met de parking van de keizershallen dat op zaterdagen van toepassing is. De achilleshiel van de pendelparking blijft de toegankelijkheid. Zolang de nieuwe Tragelweg, waarvoor de stad verantwoordelijk is niet gerealiseerd wordt zal dit een zeer moeilijk dossier blijven. Daarbijkomend heb je de ingebrekestelling van de NMBS en de schadeclaim van 1,8 miljoen euro door een bouwbedrijf die de stad een financiële kater kunnen bezorgen. Al meerdere jaren horen we dat de stad en bevoegde schepenen bezig zijn met de deblokkering van het dossier doch zonder enig resultaat, enkel jaarlijks nieuwe beloftes dat het dossier in orde zou komen, recent nog door de nieuwe schepen van ruimtelijke ordening.
Daarnaast blijkt uit de cijfers van de pendelparking ook dat er meer dan voldoende parking aanwezig is in de binnenstad. Met dagelijks meer dan 300 vrije plaatsen in de pendelparking en 1000 vrije parkeerplaatsen op de andere locaties zoals blijkt uit de mobiliteitsstudie voor de pupillen. De vraag stelt zich dan nogmaals waarom de stad blijft doorgaan met de plannen voor de Esplanade parking met 120 nieuwe parkeerplaatsen en een minimale investering van 2,1 miljoen euro voor een project dat bruto op 6,3 miljoen euro geraamd is.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vraag
Het bestaande verwarmingssysteem in de Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk te Nieuwerkerken bestaat uit een direct gestookte luchtverhitter op aardgas. De direct gestookte luchtverhitter staat opgesteld in een stookplaats rechts van het koor maar is brand technisch niet gecompartimenteerd van de kerk.
De huidige verwarmingsinstallatie dateert van 1979 en heeft na meer dan 43 jaar dienst het einde van zijn levensduur bereikt.
Tijdens de meest recente onderhoudswerken werd vastgesteld dat de emissiemetingen niet voldoen aan de wettelijke voorwaarde.
We wensen de installatie te vervangen door een indirect gasgestookt verwarmingssysteem met een condensatieketels en een luchtverhitter.
Bijkomend wordt de stookplaats ook gecompartimenteerd van het kerkgebouw.
Raming: 78 561 EUR excl. btw of 95 058,81 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP000206 - AC000289 – 0790-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) )
Jaarlijks plant de stad bomen aan ter verfraaiing van nieuwe of gerenoveerde straten en pleinen. Tevens wordt het bomenbestand van straat- en parkbomen op peil gehouden door de afgestorven exemplaren te vervangen.
Raming: 99 640 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP000464 - AC000196 - 0680 71 2250000
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)
Er werd een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst, gemeente Denderleeuw, Agentschap Wegen en Verkeer en Zabra Real Estates goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2022, betreffende de studie voor de heraanleg van het kruispunt van de N405 met de industrielaan (Zuid III) en de Nachtegaalstraat (Zuid II).
In kader hiervan werd er door Solva (in opdracht van de stad Aalst) een studiebestek opgemaakt zodoende de studie op te starten van het onderwerp van de SO, alsook de verdere uitwerking van onze bedrijventerreinen zuid II en III.
Hier wordt er ook rekening gehouden met het maatschappelijke gegeven dat bedrijventerreinen klimaatrobuust moeten ontworpen worden.
De opdracht bestaat dan ook uit allerlei studieopdrachten:
Raming: 996 304,09 EUR excl. btw of 1 205 527,95 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP 000421 - AC000169 (fietspaden), MJP000420 - AC000169 (riolering) en MJP000419 - AC000169 (wegenis)
Wijze van gunnen: openbare procedure
Het decreet BOA noopt ons tot een grondige analyse van bestaand aanbod buitenschoolse opvang, noden en behoeften vooraleer keuzes te maken rond inzet van de middelen die het decreet voor Aalst voorziet. Daarnaast is het informeren van stakeholders en het responsabiliseren van alle partijen een belangrijke doelstelling. Gezien de complexiteit van het thema (vele actoren dienen betrokken te worden) en het feit dat we t.o.v. andere (centrum)steden geen uitgebreid buitenschoolsopvang aanbod hebben. Het decreet heeft een omgevingsanalyse opgenomen als vertrekpunt, dit is dus geen keuze van het lokaal bestuur.
Gelet op de timing van het decreet en de omvang van de doelstellingen in het decreet is het niet overbodig om ruimer dan de omgevingsanalyse te gaan kijken. We willen de mogelijkheden verkennen van een A tot Z aanpak gezien de beperkte ervaring op ons grondgebied m.b.t. dit thema versus noden, haalbaarheid, te maken keuzes, … Het is geen overbodige luxe om ons te laten ondersteunen in co-creatie met de partners en in het opnemen van de regierol waarbij we instaan voor een strategisch, operationaliserings- en communicatieplan en de uitbouw van een kwalitatief en betaalbaar model voor de uitrol van het decreet.
Raming incl. mogelijke deelopdrachten: 100 000 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP004935
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) )
De aangekochte vrachtwagen is een vervanging van een bestaand voertuig en zal worden ingezet voor allerhande taken op het openbaar domein voornamelijk gerelateerd aan de opdrachten van team wegen en signalisatie voor het leveren en afvoeren van straatstenen, steenslag, dolomiet, betonblokken, …
Raming: 190 000 EUR excl. btw of 229 900 EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP000430 - AC000195 - 0200 71 2402000
Wijze van gunnen: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
Cultuurcentrum De Werf gebruikt voor de voorstellingen profielspots. De profielspot wordt in de oudere Nederlandse literatuur ook wel genoemd als de "effectschijnwerper". Eigenlijk geeft deze term precies aan wat er van de spot verlangd wordt: effecten. Het is een spot die vooral gebruikt wordt om speciale belichtingseffecten te bereiken in een voorstelling. Het is een spot met een instelbare strakke bundel, in diverse uitvoeringen.
Deze spot bestaat uit verscheidene lenzen die achter mekaar geplaatst zijn en mechanisch van mekaar verschoven worden.
De Werf wenst deze te vervangen door een nieuw LED model met meer mogelijkheden zoals kleurenmenging, stuurbaar via DMX, groter lenzenbereik.
Raming: 41 322,31 EUR exclusief btw of 50 000 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP001426 – AC000253 – 0701-22/2300000
Gunningswijze: onderhandelngsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140 000 EUR niet)
De opdracht omvat het toevoegen van extra skate-infrastructuur op sportcentrum Osbroek, met name een kids bowl. Deze aanpassing kadert binnen een heropwaarderingsproject van sportcentrum Osbroek.
Naast de reeds bestaande concrete bowl BETONG is ook ruimte voorzien voor uitbreiding naar de jongere doelgroep toe. Op vandaag hebben we vaak te maken met conflicten tussen de meer ervaren en oudere gebruikers van het skatepark en de jongeren gebruikers die de laatste jaren de wieltjessport hebben leren kennen. Voor die laatste groep zijn aangepaste voorzieningen essentieel. Deze voorzieningen zijn op maat gemaakt voor kleinere en minder gevorderde gebruikers en zijn niet avontuurlijk of aantrekkelijk voor de meer gevorderde skaters.
Raming: 57 851,24 EUR exclusief btw of 70 000 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP000577 – AC000166 – 0750-21/2220007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a)
De gemeenteraad stelde in zitting van 28 juni 2022 de lastvoorwaarden en de leidraad vast in het dossier ‘Concessie van het Melkhuisje in het park te Aalst’. In de leidraad werd het volgende advies van Onroerend Erfgoed opgenomen:
‘Gezien het melkhuisje mee opgenomen is in de bescherming als landschap, zal overleg en een toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed noodzakelijk zijn bij de werkzaamheden. Voor het Agentschap primeert het behoud van de gebouwen. Het gebouw en bijgebouw kunnen verbouwd worden binnen de contouren van de bestaande gebouwen. Een uitbreiding van de gebouwen op de verharde zones er rond zal echter niet toegestaan worden. Beperkte verbouwingen blijven mogelijk als de architectuur en uitzicht van het gebouwen kunnen bewaard blijven en de integratie in het park niet geschaad wordt. Over het interieur van het gebouw doet het Agentschap Onroerend Erfgoed in principe geen uitspraken voor zover dit geen negatieve impact heeft op het exterieur van het gebouw.’
De stad trachtte bij diverse eerdere contacten met het Agentschap al meer flexibiliteit te verkrijgen inzake het gebouw, de terraszone en de openingsuren met het oog op een succesvolle, toekomstige uitbating van het Melkhuisje. Helaas bleek dit tijdens die overlegmomenten niet mogelijk om verder te gaan dan wat vandaag ter beschikking is. Op de gemeenteraad van 28 juni lieten alle fracties weten dit te betreuren.
Naar aanleiding van de discussie op de gemeenteraad werd nogmaals contact opgenomen met het Agentschap om de mogelijkheden te bespreken. Op woensdag 10 augustus 2022 kwam dan ook een delegatie van Agentschap Onroerend Erfgoed op plaatsbezoek in het stadspark. Naar aanleiding van dit plaatsbezoek, werd het advies vanuit het Agentschap omtrent de verbouwingen gewijzigd. Een uitbreiding van het huidige gebouw is, binnen bepaalde voorwaarden, wél mogelijk.
Concreet betekent dit dat er zowel voor- als achteraan een uitbouw mogelijk is (zie bijgevoegd plan) waardoor er veel meer plaats vrij komt om o.a. bijkomende couverts te voorzien, ook bij mindere weersomstandigheden.
Naast de wijzingen omtrent de verbouwingen zouden ook de openingsuren van het park gewijzigd kunnen worden. De stad zou nu zelf kunnen beslissen over de openingsuren. Hierbij dient uiteraard rekening te worden gehouden met het feit dat het stadspark beschermd. Concreet is het van belang om te waken over het behoud van het park en de bescherming van de aanwezige fauna.
Beide wijzigingen kunnen een fundamenteel verschil uitmaken voor de potentiële kandidaten, en het financiële plan van hun voorstel. Het kan daarnaast ook nieuwe geïnteresseerden aantrekken. Het gewijzigde advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed werd aangepast in de leidraad.
Overeenkomstig de visienota 'Digisprong' van de Vlaamse regering wordt met het gelijknamig project ingezet op de realisatie een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs om de volwassenen van morgen voor te bereiden op het functioneren in een technologische maatschappij.
Het schoolbestuur heeft van de Vlaamse Gemeenschap financiële middelen ontvangen om leerlingen van het secundair onderwijs te voorzien van een ICT-toestel.
Deze toestellen zijn eigendom van het schoolbestuur. Leerlingen kunnen gedurende het schooljaar gebruik maken van een toestel, overeenkomstig de gebruiksvoorwaarden die zullen vastgelegd worden, en mits betaling van een jaarlijkse vergoeding.
Door de burgemeester werd op 16 september 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd betreffende verbod tot betreden gemeenteweg gelegen links van de Sint-Jozefskerk gekend als het Eenegemsteegje naar aanleiding van het acute gevaar van vallende brokstukken. Deze politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Sinds enkele maanden is Europa en ook België, Vlaanderen in de ban van een energiecrisis. Gas en electriciteitsprijzen stijgen als nooit ter voren en het einde lijkt nog niet in zicht. Met de oorlog in Oekraïne die blijft duren en de winter die in aantocht is kijken zeer veel gezinnen maandelijks met angst naar de energierekening. Vele steden en gemeenten kondigden hierop acties aan om het energieverbruik te verminderen of om de inwoners te ondersteunen in het verminderen van de energiefactuur. Dit door extra subsidies of door ondersteuning bij islolatie of renovatie van oude panden. Aalst heeft daarin een zeer grote uitdaging want het beschikt over de oudste en slechtst geisoleerde woningen in Vlaanderen. Ook In Aalst kwam er begin deze maand een communicatie dat er maatregelen kwamen, echter bleven de genoemde acties zeer vaag. Het is echter belangrijk dat om het energieverbruik te doen dalen om de winter zo vlot mogelijk door te komen. En de energierekening voor iedereen zo laag mogelijk te houden. Dit is meer dan nodig want de impact van deze crisis is enorm, de hoeveelheid mensen die moeite heeft om de energierekening te betalen stijgt dag na dag. En het treft alle lagen van de bevolking, jongeren, middenklasse gezinnen, gepensioneerden,...
Het valt dan ook te betreuren dat er niet gekeken is naar alternatieven voor de ijspiste zoals bv. Een rolschaatspiste die verschillende gemeenten als bv Wetteren en Brasschaat naar voor schuiven. Want ook op een een rolschaatspiste kan er plezier zijn!
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vraag
De charme van onze stad smelt als sneeuw voor de zon, maar het ijs zal zeker koel blijven. Een moeilijke beslissing lezen we in de krant, maar is die wel doordacht? De ijspiste zal dit jaar prijken op onze grote markt. Een publiekstrekker voor de horeca en handel is het misschien, een doorn in het oog en een aderlating voor zij die het moeilijk hebben in deze barre tijden al helemaal.
Net nu Europa haar lidstaten erop wijst de energieconsumptie terug te schroeven, geeft dit bestuur hun fiat voor een kostelijke én zwaar energieverbruikende ijspiste. Horen we als stad niet net het voorbeeld te geven voor een zuiniger verbruik? Onze overheden vragen ons de thermostaat enkele graden lager te zetten, de scholen bekijken waar zij kunnen besparen alsook verzorgingscentra steken de koppen samen om hun steentje bij te dragen. Groot was dus onze verbazing toen we lazen dat de ijspiste door dit college een groen licht had gekregen.
Dat een schaatspiste de gezelligheid tijdens de feestdagen in de stad brengt is zeker juist, maar een snelle zoektocht op het internet leert ons dat vele steden ondertussen opteren voor een piste op moleculair glijmiddel, op kunststof dus. Het lijkt op het echte werk, maar is 100% CO2 neutraal en de energiefactuur blijft grotendeels uit. Wordt het niet eens tijd dat we als stad het voorbeeld tonen en gelijkaardige evenementen op een duurzame en verantwoorde wijze introduceren? Kan dit budget niet beter deels ingezet worden voor zij die het al koud genoeg zullen hebben deze winter?
Maken we van Aalst niet beter voor even een ‘warme’ stad? Want hoe charmant het ook mag klinken om samen dicht tegen elkaar onder een deken te kruipen, als de ‘vader des huize’ de centen in open lucht de deur uit smijt, wordt het voor velen onder ons een koude en nijpende Kerst.
Daarom vragen wij:
Bij tal van thema’s en problematieken draait veel af op lokale besturen, die het dichtst bij de mensen staan. Zeker in het geval van crisis staan de gemeente- of stadsbesturen in de frontlinie. Ook vandaag, met de huidig heersende energiecrisis is dit het geval. Of beter, zou dit het geval kunnen zijn, want aankondigingen van initiatieven, acties en maatregelen blijven vooralsnog uit.
Ik zie nochtans mogelijkheden op 2 vlakken, nl. enerzijds bij de stad als lokale verbruiker van energie (als actor) en anderzijds op het vlak van belangenbehartiging of ter ondersteuning van onze bevolking (als regisseur).
Een tijdelijk, maximaal bekend gemaakt aanspreekpunt, bijna naar het model van de vaccinatiecentra, waar mensen met hun situatie en vragen terecht kunnen en geholpen worden om eventueel die facturen naar beneden te helpen.
Daarom de vraag om ons Energiehuis BEA tijdelijk tot een centraal aanspreekpunt uit te bouwen en bijkomende (personeels)capaciteit en aandacht in te zetten om onze Aalsterse inwoners met raad, daad en goed voorbeeld bij te staan en hen zo mee door een ongetwijfeld zware winter te loodsen. Wij moeten als stad Aalst, als lokale overheid dicht bij de mensen mee onze schouders steken onder de aanpak van deze situatie, hoe beperkt ook die impact zou kunnen zijn.
De data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023 werden voorgesteld op de zitting van de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die plaatsvond op woensdag 31 augustus 2022. Het college van burgemeester en schepenen nam akte van het voorstel op 12 september 2022.
Bij brief van 30 augustus 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Aanpakken verkeersoverlast ten gevolgen van opening zomerbar 'De Loereman''.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 het jaarverslag 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2020 goed te keuren.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de jaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2020.
Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de vennootschapsjaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 22 augustus 2022 de vennootschapsjaarrekening 2020 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de vennootschapsjaarrekening 2020. De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.
De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging TMVW.
Bij raadsbesluit van 27 februari 2019 werd raadslid Kristiaan Van Vaerenbergh als plaatsvervanger aangeduid voor de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW.
Raadslid Kristiaan Van Vaerenbergh wenst af te zien van het mandaat als plaatsvervanger gezien het feit hij geen tijd kan vrijmaken voor de zittingen van de algemene vergaderingen.
De raad dient een nieuwe plaatsvervanger voor deze algemene vergadering aan te duiden.
Als gevolg van het ontslag van mevrouw Yannick Van der Speeten als lid van de raad van bestuur van EVAP vzw BEA, waarvan de raad op 21 september 2022 akte heeft genomen, moet er een vertegenwoordiger gekozen worden vanuit de fractie Vooruit.
De fractie Vooruit draagt mevrouw Stephanie Ngongo voor als vertegenwoordiger van de raad van bestuur van EVAP vzw BEA.
De stad Aalst heeft in het bekkenbestuur van het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken 1 vertegenwoordiger met plaatsvervanger.
Bij raadsbesluit van 27 april 2021 werd toenmalig schepen Caroline Verdoodt als lid en schepen Katrien Beulens als plaatsvervanger aangeduid in het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken.
Als gevolg van het ontslag van Caroline Verdoodt als raadslid en als schepen werd op de raad van 31 mei 2022 door een ambtelijke misslag verkeerdelijk genotuleerd dat Caroline Verdoodt ontslag nam als plaatsvervanger uit het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken, terwijl zij aangeduid was als effectief lid. Hieruit volgend werd dan ook verkeerdelijk genotuleerd dat raadslid Raf Sidorski aangeduid werd als plaatsvervanger in het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken.
Met dit besluit wordt deze ambtelijke misslag rechtgezet.
De raad wordt verzocht akte te nemen van het ontslag van Caroline Verdoodt als effectief lid uit het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken. De raad wordt eveneens verzocht om raadslid Raf Sidorski aan te duiden als effectief lid in het overlegorgaan inzake integraal waterbeleid Denderbekken.
Op 21 september 2021 heeft de gemeenteraad beslist het reglement voor structureel telewerk goed te keuren. In dit reglement werd een telewerkvergoeding van 2 EUR per dag voorzien.
Op 23 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid. Hierdoor dient het luik 'vergoedingen' herbekeken te worden.
Het reglement structureel telewerk dient bij wijziging van deze punten aangepast te worden.
De projectoproepen 'Gemeente zonder gemeentehuis' kaderen in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
Met verschillende projectoproepen ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die maximaal samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken.
De afgelopen maanden werd vanuit de stadsdiensten meegewerkt aan de projectaanvraag rond 'Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger', getrokken door lokaal bestuur Aalter.
Aangezien de uiterste indieningsdatum voor deze projectaanvraag reeds op 9 september 2022 viel, gaf het CBS bij zitting van 2 september 2022 reeds haar goedkeuring voor de deelname aan dit project, maar dan wel onder voorbehoud van goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst op de gemeenteraad van 20 september 2022.
De raad wordt verzocht haar goedkeuring te geven over de samenwerkingsovereenkomst die in bijlage bij dit dossier werd toegevoegd.
De projectoproepen 'Gemeente zonder gemeentehuis' kaderen in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
Met verschillende projectoproepen ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die maximaal samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken.
De afgelopen maanden werd vanuit de stadsdiensten meegewerkt aan de projectaanvraag rond 'Dienstverlening van de toekomst: eenvoudig, efficiënt en transparant', getrokken door lokaal bestuur Geraardsbergen.
Aangezien de uiterste indieningsdatum voor deze projectaanvraag reeds op 9 september 2022 viel, gaf het CBS bij zitting van 2 september 2022 reeds haar goedkeuring voor de deelname aan dit project, maar dan wel onder voorbehoud van goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst op de gemeenteraad van 20 september 2022.
De raad wordt verzocht haar goedkeuring te geven over de samenwerkingsovereenkomst die in bijlage bij dit dossier werd toegevoegd.
De projectoproepen 'Gemeente zonder gemeentehuis' kaderen in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
Met verschillende projectoproepen ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die maximaal samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken.
De afgelopen maanden werd vanuit de stadsdiensten meegewerkt aan de projectaanvraag rond 'Digitale aangifte overlijden', getrokken door lokaal bestuur Leuven.
Aangezien de uiterste indieningsdatum voor deze projectaanvraag reeds op 9 september 2022 viel, gaf het CBS bij zitting van 2 september 2022 reeds haar goedkeuring voor de deelname aan dit project, maar dan wel onder voorbehoud van goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst op de gemeenteraad van 20 september 2022.
De raad wordt verzocht haar goedkeuring te geven over de samenwerkingsovereenkomst die in bijlage bij dit dossier werd toegevoegd.
Meer dan 78 jaar geleden stierven veel landgenoten en geallieerden om ons land te verdedigen. Ze sloegen erin om de vijand terug te dringen en te verslaan. Dankzij hen hebben de volgende generaties in vrede en vrijheid kunnen leven. Onze stad was ook niet bespaard van de gruwelijke oorlog. Stadsgenoten, ondersteund door andere landegenoten en geallieerden hebben op 3 september 1944 onze stad bevrijd.
Jaarlijks organiseert het Verbod van Vaderlandslievende Verenigingen activiteiten om de bevrijding van de stad te herdenken en om onze helden te eren. Het is wel opmerkelijk hoe dit herdenkingsmoment weinig aandacht krijgt in onze stad. De perceptie heerst dat de leden van het schepencollege en gemeenteraadsleden van bepaalde politieke partijen dit herdenkingsmoment mijden puur door de aanwezigheid van de tricolore vlaggen. Dat is natuurlijk jammer want het gaat hier over het eren van de helden die vochten voor onze ouders, grootouders, voor onszelf en die onze stad hebben bevrijd.
We maken ons ook zorgen over de toekomst, meer bepaald of we überhaupt deze bevrijdingsdag nog zullen herdenken. Immers, vermindert elk jaar het aantal leden van het Verbond zienderogen, vooral door de ouderdom, gezondheidszorgen of door te overlijden. Ze hebben niet alleen de morele steun nodig maar ook het nieuwe bloed nodig om deze herdenking nog zo lang mogelijk te blijven organiseren.
Als we kijken naar wat er nu in Oekraïne gebeurt is deze herdenking niet overbodig. Het is belangrijk dat we de jongere generaties hierover sensibiliseren. We zijn dit allemaal verschuldigd aan alle gesneuvelden en hun nakomelingen.
Daarom stel CD&V fractie de volgende vragen:
In 2024 zal het 80 jaar geleden zijn en dit mag niet opgemerkt passeren.
Deze interpellatie geldt ook voor de activiteiten die het Verbond van Vaderlandslievende Verenigingen jaarlijks op 11 november ter herdenking van de slachtoffers van de eerste wereldoorlog.
Elke dag krijgen we te maken met een “ontspoorde indexatie”. Door de gasbeperkingen die energieprijzen laten uit de pan swingen, heeft de gemiddelde Belg het behoorlijk moeilijk. De nationale regering doet pogingen om de schade te beperken voor individuen en voor bedrijven. Van Vlaanderen verwachten we binnenkort ook de nodige maatregelen om beiden bij te staan.
Na een warm voorjaar en een hete zomer zijn we aanbeland bij de herziening van de energiefactuur die mensen doet verstijven, een bijna lege winkelkar die handenvol geld kost. 10% is de theoretische stijging, een verdubbeling is het gevoel. Het valt niet te ontkennen dat er tijdens corona een stijging is geweest van het aantal dossiers bij het OCMW en dat deze stijging zich vlotjes verderzet nu de mensen met gezonde reserves ook in moeilijkheden komen. En dan komen we bij de logische vraag: “wat gaat de stad doen?”.
Het nieuwe schooljaar is gestart. Het zal een jaar worden die uiterst moeilijk is voor de scholen op ons grondgebied. Ook zij voelen de stijging van allerhande kosten. En aan wie gaan ze deze factuur moeten voorleggen? De studenten hebben net betaald voor nieuwe cursussen, misschien een laptop of materiaal voor de praktijklessen. Als de factuur nog niet hoog genoeg is, lopen ze het risico om te moeten instaan voor allerhande extra’s die de scholen niet meer kunnen dragen.
Onze stad heeft aan het begin van deze legislatuur een beleid geschreven die zoekt naar “lokaal sociale actoren”. Één van die actoren zou zich bezig houden met een beleid rond onbetaalde schoolfacturen. We moeten durven toegeven dat deze partner het de komende maanden enorm druk zal krijgen en gezien de huidige situatie vragen we of het aanbod voldoende is. Aalsterse ouders staan voor moeilijke tijden. Als stad moeten we ingrijpen voor dit ontspoort. Als stad moeten we durven kiezen voor extra steun, helpende handen en de bijpassende middelen om de sociale actor te ondersteunen. In Vlaanderen hebben we een gelauwerde partner, SOS Schulden op school, die zijn roots heeft en hun ervaring opbouwde in onze stad.
Er is geen flankerende steun voor onderwijs op Vlaams niveau. De bal ligt in het kamp van steden en gemeenten. Kies er in Aalst voor om ouders en scholen bij te staan. Vandaag kunnen we een keuze maken die het voor ouders betaalbaar maakt. Denk aan professionelen die klaar staat om te helpen. Geef ze een kans om de huidige lokaal sociale actoren bij te staan en met de scholen te werken aan structurele verandering in de schoolfactuur en deze te verankeren in het beleid. Vlaanderen is niet meer bevoegd voor een flankerend onderwijsbeleid. Dus het is hoog tijd dat Aalst dit doet.
Vandaar onze vraag:
Als lid van de grootste meerderheidspartij wil ik ook mijn bezorgdheid uiten i.v.m. het onveiligheidsgevoel die er heerst onder onze inwoners.
Iedereen wil zich natuurlijk overal en te allen tijde veilig voelen. De lokale politie zorgt in haar politiezone voor basispolitiezorg. Dit zijn opdrachten die nodig zijn voor het beheren van lokale gebeurtenissen en fenomenen die zich voordoen binnen de politiezone.
Het klopt dat we de laatste maanden meer en meer worden geconfronteerd met problemen van overlast, zware criminele feiten (waaronder steekpartij) en feiten van drugs. Dit zijn drie aparte fenomenen die elk op zich een andere aanpak vereisen. Een paar maand terug werden er op deze zelfde raad reeds vragen gesteld i.v.m. de war on drugs.
Burgemeester, kan je ons eens toelichten wat er in tussentijd verwezenlijkt werd in de strijd tegen drugs en wat er wel al wordt gedaan aan de problematiek van overlast.
Ik besef ook wel dat "de ketting maar zo sterk is als de zwakste schakel" en dat in dit ganse verhaal de justitie de zwakste schakel is, maar hoe vlot de samenwerking politie-justitie in al deze fenomenen zonder de grenzen van uw bevoegdheden te schenden?
De laatste tijd worden we geconfronteerd, veelal via sociale media, met verontruste inwoners die openlijk een sfeer van ontevredenheid uiten ten overstaan van de politie. Kan men dit gevoel ergens begrijpen en hoe kan men dit gevoel terugschroeven?
Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Aanstellen van een nieuwe plaatsvervangende secretaris voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro).