Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Lander Wantens.
Uit cijfers die recent werden opgevraagd blijkt dat de nieuwe pendelparking aan het station leegstaat. Een bezettingsgraad van amper 2,4 % voor daggebruikers zeer laag. Dit ondanks het voordelig tarief, gelijklopend met de parking van de keizershallen dat op zaterdagen van toepassing is. De achilleshiel van de pendelparking blijft de toegankelijkheid. Zolang de nieuwe Tragelweg, waarvoor de stad verantwoordelijk is niet gerealiseerd wordt zal dit een zeer moeilijk dossier blijven. Daarbijkomend heb je de ingebrekestelling van de NMBS en de schadeclaim van 1,8 miljoen euro door een bouwbedrijf die de stad een financiele kater kunnen bezorgen. Al meerdere jaren horen we dat de stad en bevoegde schepenen bezig zijn met de deblokkering van het dossier doch zonder enig resultaat, enkel jaarlijks nieuwe beloftes dat het dossier in orde zou komen, recent nog door de nieuwe schepen van ruimtelijke ordening.
Daarnaast blijkt uit de cijfers van de pendelparking ook dat er meer dan voldoende parking aanwezig is in de binnenstad. Met dagelijks meer dan 300 vrije plaatsen in de pendelparking en 1000 vrije parkeerplaatsen op de andere locaties zoals blijkt uit de mobiliteitsstudie voor de pupillen. De vraag stelt zich dan nogmaals waarom de stad blijft doorgaan met de plannen voor de Esplanade parking met 120 nieuwe parkeerplaatsen en een minimale investering van 2,1 miljoen euro voor een project dat bruto op 6,3 miljoen euro geraamd is.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vraag
Huishoudelijk reglement gemeenteraad: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Lander Wantens aangaande 'Leegstand pendelparking, wat gaat de stad hieraan doen?'.