Terug
Gepubliceerd op 03/11/2022

2022_GR_00556 - Strategisch project De Kaaien - deelsite Electrabel: Samenwerkingsovereenkomst in functie van de oeververlaging - Beslissing

gemeenteraad
di 20/09/2022 - 19:30 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Michel Van Brempt, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Cathy Grysolle, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Guy Claus, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid; Dirk Verleysen, raadslid; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Martine De Maght, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00556 - Strategisch project De Kaaien - deelsite Electrabel: Samenwerkingsovereenkomst in functie van de oeververlaging - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Maarten Blommaert, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Michel Van Brempt, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Cathy Grysolle, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Guy Claus, Ingmar Baeyens, Deniz Özkan, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, Wim Leerman
Stemmen voor 34
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Els Van Puyvelde, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Michel Van Brempt, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Guy Claus, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, Sarah De Bruecker, Dirk Verleysen, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Cathy Grysolle, Ann Van de Steen, Deniz Özkan, Sam Van de Putte
Blanco stemmen 2
Katrien Beulens, Raf Sidorski
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00556 - Strategisch project De Kaaien - deelsite Electrabel: Samenwerkingsovereenkomst in functie van de oeververlaging - Beslissing 2022_GR_00556 - Strategisch project De Kaaien - deelsite Electrabel: Samenwerkingsovereenkomst in functie van de oeververlaging - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Context

In de samenwerkingsovereenkomst met Odebrecht, goedgekeurd op 26 mei 2020, gaf de Gemeenteraad zijn akkoord om door te gaan met de oeververlaging op de Electrabelsite. De stad engageert zich in deze overeenkomst om de meerkosten voor een verlaging tot op 7,60m TAW op zich te nemen. Het budget dat hiervoor werd voorzien aan stadszijde bedraagt 230.000 euro (dit bedrag werd niet geplafonneerd in de samenwerkingsovereenkomst met Odebrecht ). De ontwikkelaar engageert zich om de meerkost voor een verdere verlaging tot op 6,60mTAW op zich te nemen (dit bedrag werd in de overeenkomst wel geplafonneerd tot 100.000 euro).

Op 15 juni 2021 gaf het college van burgemeester en schepenen haar akkoord om een samenwerkingsovereenkomst voor te bereiden -tussen de Stad Aalst en De Vlaamse Waterweg waarin afspraken worden gemaakt rond timing, financiering én verantwoordelijkheden. De oeververlaging -zoals ontworpen door studiebureau omgeving, technisch onderzocht in samenwerking met De Vlaamse Waterweg en financieel geoptimaliseerd- bestaat uit volgende onderdelen:

  • (A) Een beperkte oeververlaging tot op 8,20m TAW over een lengte van 269m. Deze beperkte oeververlaging vereist beperkte technische aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp.
  • (B) Een trapvormige oeververlaging tot op 6,53 m TAW over een lengte van 67m ter hoogte van de turbinehal (zie ontwerp in bijlage).

De totale kost met betrekking tot de oeververlaging wordt momenteel gebudgetteerd op 1.664.741,72 euro excl BTW (zie offerte Soetaert in bijlage) waarvan 1.000.000,00 euro excl. BTW werd voorzien door De Vlaamse Waterweg conform de gunning van de reeds lopende werken aan de kaaimuren.

Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 15 april 2022 haar akkoord tot opmaak van een tripartite overeenkomst op voorwaarde dat ontwikkelaar Odebrecht zou instaan voor de prefinanciering van de totale werken ten laste van zowel de stad als de ontwikkelaar én op voorwaarde dat het aandeel van de stad begrensd zou worden op 564.741,72 euro. 

Tripartite samenwerkingsovereenkomst

De triparte samenwerkingsovereenkomst werd conform bovenstaande beslissingen opgemaakt en bevat volgende afspraken: 

  • De Vlaamse Waterweg blijft aanbestedende overheid en de oeververlaging betreft een wijziging van de initiële opdracht die op 14 december 2016 gegund werd aan aannemer Soetaert.
  • Financiering: 
    • Stad Aalst staat in voor de financiering van het schetsontwerp (dit ontwerp werd intussentijd afgerond door studiebureau Omgeving)
    • De meerkost van de werken werd geraamd op 664.741,72 euro excl BTW en is ten laste van de stad Aalst (564.741,72 euro excl BTW) én ontwikkelaar Odebrecht (100.000 euro excl. BTW). De totale kostprijs werd in de overeenkomst geplafonneerd op basis van de offerte van Soetaert. 
    • De kosten met betrekking tot de lopende werf blijven ten laste van De Vlaamse Waterweg. 
    • De uitvoeringsstudie zal ten laste en door de Vlaamse Waterweg worden opgemaakt. 
    • De omgevingsvergunning zal ten laste en door de Vlaamse Waterweg worden opgemaakt. 
    • De werfleiding zal gebeuren door en ten laste van de Vlaamse Waterweg maar in samenspraak met de stad Aalst. 
    • De veiligheidscoördinatie zal gebeuren door en ten laste van de Vlaamse Waterweg. 
    • Indien de oeververlaging buiten het openbaar domein reikt zal de stad instaan voor grondverwervingen en de kosteloze overdracht aan de Vlaamse Waterweg. Dit wordt ondervangen in de overeenkomst tussen de Stad en Odebrecht van 26 mei 2020.
  • Betalingsmodaliteiten: 
    • Ontwikkelaar Odebrecht zal instaan voor de prefinanciering van de totale kost (= aandeel stad en aandeel ontwikkelaar). 
    • De Vlaamse Waterweg zal dus rechtstreeks factureren aan de ontwikkelaar:
      • 400.000 euro na het verkrijgen van de omgevingsvergunning en na bevel tot start der werken. 
      • Saldo na definitieve oplevering.
    • De stad Aalst staat borg indien ontwikkelaar Odebrecht niet aan bovenstaande betalingsverplichtingen zou voldoen. 
  • Beheer en onderhoud: 
    • De Vlaamse Waterweg staat in voor het structurele onderhoud van de oeververlaging
    • De Stad Aalst staat in voor het dagelijks beheer én niet-structurele onderhoud en herstel. 

Addendum bij de overeenkomst tussen de stad Aalst en Odebrecht dd 26 mei 2020

Het is aangewezen om gelijktijdig met bovenstaande tripartite overeenkomst ook een overeenkomst op te maken met ontwikkelaar Odebrecht waarin de afspraken rond de financiering van de oeververlaging verder verfijnd worden conform de afspraken opgenomen in de tripartite samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst werd opgemaakt als addendum bij de overeenkomst van 26 mei 2020 en bevat volgende afspraken: 

  • Ontwikkelaar Odebrecht engageert zich om te willen instaan voor de prefinanciering van de totale meerkost mbt de oeververlaging dat geraamd werd op 664.741,72 euro excl. BTW (= aandeel stad Aalst en aandeel ontwikkelaar Odebrecht). 
  • Er worden afspraken gemaakt ingeval het niet nakomen van dit engagement door Odebrecht aangezien wij ons als stad borg stellen tav de Vlaamse Waterweg in de tripartite overeenkomst. Odebrecht zal de stad in dat geval vrijwaren van daaruit voortvloeiende verwijlintresten en andere schadevergoedingen. 
  • Er worden afspraken gemaakt ingeval Odebrecht geen omgevingsvergunning krijgt en de wijze waarop de verrekening in dat geval zal gebeuren. Een afrekening zal ten laatste 31/12/2025 worden opgemaakt. 

Motivering

De dienst omgevingsbeleid raadt aan om op korte termijn de samenwerkingsovereenkomsten met De Vlaamse Waterweg en ontwikkelaar Odebrecht ten laatste tegen Gemeenteraad September te finaliseren om bijkomende stilligkosten te vermijden. Bovendien heeft de Vlaamse Waterweg aangegeven dat dit ook voor hen de finale deadline betreft. Anders zien ze zich genoodzaakt de oeverwerken voort te zetten zonder aanpassingen ifv de oeververlaging. 

Advies juridische zaken: Juridische zaken werd betrokken bij de opmaak van beide overeenkomsten en adviseert gunstig.


Juridische grondslag

De Gemeenteraad keurde op 25 februari 2014 de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en Waterwegen en Zeekanaal NV betreffende de bouw van een fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de stuwsluis te Aalst goed.

De Gemeenteraad keurde op 26 mei 2020 de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en projectontwikkelaar Odebrecht in functie van de herontwikkeling van de Electrabelsite goed.

Het College van Burgemeester en Schepenen gaf op 20 juni 2020 haar akkoord tot opmaak van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en De Vlaamse Waterweg ifv de oeververlaging.

Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 15 april 2022 haar akkoord tot opmaak van een tripartite overeenkomst onder voorwaarden. 

Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 2 september 2022 haar akkoord tot goedkeuring van de opgemaakte samenwerkingsovereenkomsten en het voorleggen ervan aan de gemeenteraad. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de tripartite overeenkomst tussen de stad Aalst, de Vlaamse Waterweg en ontwikkelaar Odebrecht.

Artikel 2

Akkoord te gaan met de het addendum bij de overeenkomst tussen de stad Aalst en ontwikkelaar Odebrecht (dd 26 mei 2020).