Context
In de samenwerkingsovereenkomst met Odebrecht, goedgekeurd op 26 mei 2020, gaf de Gemeenteraad zijn akkoord om door te gaan met de oeververlaging op de Electrabelsite. De stad engageert zich in deze overeenkomst om de meerkosten voor een verlaging tot op 7,60m TAW op zich te nemen. Het budget dat hiervoor werd voorzien aan stadszijde bedraagt 230.000 euro (dit bedrag werd niet geplafonneerd in de samenwerkingsovereenkomst met Odebrecht ). De ontwikkelaar engageert zich om de meerkost voor een verdere verlaging tot op 6,60mTAW op zich te nemen (dit bedrag werd in de overeenkomst wel geplafonneerd tot 100.000 euro).
Op 15 juni 2021 gaf het college van burgemeester en schepenen haar akkoord om een samenwerkingsovereenkomst voor te bereiden -tussen de Stad Aalst en De Vlaamse Waterweg waarin afspraken worden gemaakt rond timing, financiering én verantwoordelijkheden. De oeververlaging -zoals ontworpen door studiebureau omgeving, technisch onderzocht in samenwerking met De Vlaamse Waterweg en financieel geoptimaliseerd- bestaat uit volgende onderdelen:
De totale kost met betrekking tot de oeververlaging wordt momenteel gebudgetteerd op 1.664.741,72 euro excl BTW (zie offerte Soetaert in bijlage) waarvan 1.000.000,00 euro excl. BTW werd voorzien door De Vlaamse Waterweg conform de gunning van de reeds lopende werken aan de kaaimuren.
Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 15 april 2022 haar akkoord tot opmaak van een tripartite overeenkomst op voorwaarde dat ontwikkelaar Odebrecht zou instaan voor de prefinanciering van de totale werken ten laste van zowel de stad als de ontwikkelaar én op voorwaarde dat het aandeel van de stad begrensd zou worden op 564.741,72 euro.
Tripartite samenwerkingsovereenkomst
De triparte samenwerkingsovereenkomst werd conform bovenstaande beslissingen opgemaakt en bevat volgende afspraken:
Addendum bij de overeenkomst tussen de stad Aalst en Odebrecht dd 26 mei 2020
Het is aangewezen om gelijktijdig met bovenstaande tripartite overeenkomst ook een overeenkomst op te maken met ontwikkelaar Odebrecht waarin de afspraken rond de financiering van de oeververlaging verder verfijnd worden conform de afspraken opgenomen in de tripartite samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst werd opgemaakt als addendum bij de overeenkomst van 26 mei 2020 en bevat volgende afspraken:
De dienst omgevingsbeleid raadt aan om op korte termijn de samenwerkingsovereenkomsten met De Vlaamse Waterweg en ontwikkelaar Odebrecht ten laatste tegen Gemeenteraad September te finaliseren om bijkomende stilligkosten te vermijden. Bovendien heeft de Vlaamse Waterweg aangegeven dat dit ook voor hen de finale deadline betreft. Anders zien ze zich genoodzaakt de oeverwerken voort te zetten zonder aanpassingen ifv de oeververlaging.
Advies juridische zaken: Juridische zaken werd betrokken bij de opmaak van beide overeenkomsten en adviseert gunstig.
De Gemeenteraad keurde op 25 februari 2014 de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en Waterwegen en Zeekanaal NV betreffende de bouw van een fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de stuwsluis te Aalst goed.
De Gemeenteraad keurde op 26 mei 2020 de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en projectontwikkelaar Odebrecht in functie van de herontwikkeling van de Electrabelsite goed.
Het College van Burgemeester en Schepenen gaf op 20 juni 2020 haar akkoord tot opmaak van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Aalst en De Vlaamse Waterweg ifv de oeververlaging.
Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 15 april 2022 haar akkoord tot opmaak van een tripartite overeenkomst onder voorwaarden.
Het College van Burgemeester en schepenen gaf op 2 september 2022 haar akkoord tot goedkeuring van de opgemaakte samenwerkingsovereenkomsten en het voorleggen ervan aan de gemeenteraad.
Akkoord te gaan met de tripartite overeenkomst tussen de stad Aalst, de Vlaamse Waterweg en ontwikkelaar Odebrecht.
Akkoord te gaan met de het addendum bij de overeenkomst tussen de stad Aalst en ontwikkelaar Odebrecht (dd 26 mei 2020).