[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 19 september 2023 kunnen worden goedgekeurd.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. . Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. . Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider, is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, hondengeleider, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een functioneel beheerder, een personeelslid van het administratief en logistiek kader, Niveau C van politie, zal onze zone verlaten op 1 oktober 2023. Om de continuïteit van de dienst Functioneel Beheer te verzekeren is het raadzaam deze functie vacant te verklaren om op zoek te kunnen gaan naar een nieuw personeelslid. Ten einde te anticiperen op de schaarste aan operationele kandidaten wordt er tevens in voorzien dat de functie van functioneel beheerder voortaan ook kan worden ingevuld door personeelsleden van het administratief en logistiek kader, Niveau C. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte van de dienst Functioneel Beheer is het aangewezen een betrekking van functioneel beheerder vacant te verklaren, in casu voor inspecteurs van politie via het systeem van de mobiliteit, en/of voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader van niveau C, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Een inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst), is gestart aan de opleiding tot hoofdinspecteur. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst) niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Netwerken, dienst L.I.K.A. (Lokaal informatiekruispunt Aalst) , vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 oktober 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De politiebegroting 2023 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 29 november 2022. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2023 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.
De dispatch ruimte van Politie Aalst is te klein en onpraktisch en voldoet niet meer aan de huidige arbeidsomstandigheden. Politie Aalst wenst de bestaande ruimte (opgetrokken uit gipsplaat wanden) af te breken en uit te breiden.
Aansluitend op het nieuw lokaal voor deze meldkamer moet er ook nog een bureau en opslagruimtes gecreëerd worden
Het gaat dus om een totaalherinrichting van een deel van het bestaande Politiehuis.
Raming: 66 115,70 EUR. excl. btw of 80 000 EUR EUR incl. btw
Budgetlijn: MJP0001 - 33000/743-98.
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een intergrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Het aantal personen met dementie stijgt elk jaar. Stad Aalst wil inzetten op acties die van de stad een dementievriendelijke stad maken. We zetten in op sensibilisering van het brede publiek, preventie, en een nog betere toeleiding naar en professionalisering van het bestaande (zorg)aanbod. We stellen hiertoe het actieplan Aalst dementievriendelijke stad 2024-2025 voor.
In het kader van de meerjarenprogrammatie (2020-2024) zal het Agentschap Opgroeien in het najaar van 2023 een nieuwe oproep lanceren voor de toekenning van extra plaatsen in de kinderopvang. Het lokaal bestuur neemt vanuit de regierol in dit proces een belangrijke plaats in. Zo kan over elke aanvraag voor uitbreiding van kinderopvangplaatsen in de gemeente een negatief of positief advies uitgebracht worden volgens een beoordelingsprocedure en op basis van vastgelegde criteria. Deze criteria en procedure werden goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 januari 2021. Agentschap Opgroeien vraagt om de bestaande criteria te evalueren en zo nodig bij te sturen. Voor Aalst dringen een aantal aanpassingen zich op.
Het decreet Buitenschoolse Opvang en afstemming van Activiteiten geeft aan lokale besturen de regierol om te komen tot een geïntegreerd aanbod aan opvang en activiteiten voor kleuters en lagereschoolkinderen. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn:
Focus op alle kinderen en jongeren, met bijzondere aandacht voor kinderen met specifieke zorgnoden.
Focus op kwaliteit, met bijzondere aandacht voor kleuters en extra ondersteuning voor organisaties die voldoen aan specifieke criteria (cfr. kwaliteitslabel).
In het voorjaar van 2023 werd een traject opgestart om de noden rond buitenschoolse opvang in Aalst in kaart te brengen (cfr. omgevingsanalyse BOA i.s.m. Arteveldehogeschool). Daarnaast werd, i.s.m. VVSG in het kader van Jong in de buurt, specifiek ingezoomd op de doelgroep van kinderen en jongeren met specifieke zorgbehoeften. Dit naar aanleiding van een signaal vanuit De Zonneroos (basisschool bijzonder Onderwijs) en Levensvreugde (secundair onderwijs) dat hun leerlingen vaak uit de boot vallen bij het regulier vrijetijdsaanbod en er in Aalst geen aanbod aansluitend op de schooluren is voor deze kinderen met specifieke zorgbehoeften. In de loop van dit traject, geleid door VVSG, werd deze leemte bevestigd door kinderen en ouders.
Om op langere termijn een kwalitatief opvangaanbod te creëren voor deze doelgroep, wensen we i.s.m. De Zonneroos en Levensvreugde een pilootproject op te starten waarbij wordt ingezet op opvang op woensdagnamiddag voor 18 kinderen. Hierbij ligt de focus op kleuters, met de mogelijkheid om te verruimen naar lagereschoolkinderen om tot een groep van 18 leerlingen te komen. Aan de hand van een evaluatie wordt bekeken of dit aanbod bestendigd en/of uitgebreid kan worden naar de toekomst toe. Vanuit het pilootproject wordt een signaalfunctie opgenomen t.a.v. Opgroeien en VVSG, en wordt expertise die wordt opgebouwd met hen gedeeld. Het decreet vraagt nl. oog te hebben voor deze doelgroep, maar houdt weinig rekening met de vereisten om voor deze doelgroep een passend buitenschools aanbod uit te werken.
In december 2023 werd Utopia gecontacteerd door Stichting de zoek naar Schittering uit Rotterdam. De stichting had concrete interesse in de organisatie van Weesgedichten en de mogelijke uitrol van het initiatief in Nederland. Met de goedkeuring van het CBS werd een intentieverklaring ondertekend tussen de stad en de stichting om een mogelijke samenwerking te onderzoeken. Na uitgebreide verkennende gesprekken werd bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Het doel van de overeenkomst is dat de stichting een pilooteditie van Weesgedichten 2024 organiseert in Nederland. De agendering van de overeenkomst op de gemeenteraad wordt eerst ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van maandag 16 oktober.
Het Agentschap Innoveren en ondernemen (VLAIO) kent op basis van een aantal wettelijke kwaliteitsvoorwaarden aan publieke en private (her)ontwikkelaars een subsidie toe voor de herontwikkeling van verouderde bedrijventerreinen. Voor de bedrijventerreinen DenderNoord, gelegen in Aalst en Hofstade, werd een voortrajectstudie uitgevoerd. Deze studie vormt een basisdossier dat werd goedgekeurd op 18 april 2016. Intussen werd met de heraanleg van de bedrijventerreinen gestart cf. de visie uit het voortraject en werden al 4 projecten uitgevoerd: Noord II (Hekkestraat), Noord III (Tragel Hofstade), keerpunt einde Wijngaardveld (rotonde met fietspaden, wadi's en hoogstamboomgaard) en het kruispunt (aansluiting bypass Pierre Corneliskaai, Eendrachtstraat en Victor Bocquéstraat). De heraanleg van de bedrijvenzones Noord IV en V dient nog opgestart te worden. Nu het RUP DenderNoord is goedgekeurd, de vernieuwing van het viaduct met bypasses N41 zijn afgewerkt, is de tijd rijp om ook deze laatste twee zones aan te pakken. De voortgang van de herontwikkeling is ook belangrijk om de aanspraak op de subsidies te verzekeren.
De herinrichting van het bedrijventerrein (openbaar domein) kan na indiening van een volledig dossier voor 85% betoelaagd worden door de Vlaamse overheid. Er wordt voorgesteld om een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met SOLVA om de studieopdracht voor de wegenis- en rioleringswerken en de aanbestedingsprocedure voor de heraanleg te coördineren. Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst, de bijlage en de raming zijn gevoegd bij het besluit en worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In zitting van 2 oktober 2023 is het college van burgemeester principieel akkoord gegaan met de samenwerkingsovereenkomst.
Deze overeenkomst wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de vallei van de Hoezebeek zijn Natuurpunt, de provincie Oost-Vlaanderen, de stad en private eigenaars gestart met het project Wetlands4Cities.
Dit wetland moet een oplossing bieden aan het grote risico op overstromingen in de beekvallei, de natuurwaarden in het gebied verbeteren en het sponseffect van de bodem versterken om deze robuuster te maken tegen hitte en droogteperiodes in de zomer.
Zeven percelen in de vallei van de Hoezebeek worden aangekocht door de stad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 16 oktober 2023 dat perceel nummer 98 zal worden gebruikt voor bosuitbreiding of stadslandbouw.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 79 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A, |
Vergoeding: |
174,30 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Moorsel, Dresselweg, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 17 april 2023.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Baardegem, Baardegem-Dorp 53, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 12 september 2022.
Agro Vastgoed biedt een perceel landbouwgrond te koop aan in Aalst, Bredestraat - Popperode.
De eigenaars zijn akkoord om het perceel te verkopen aan de stad voor de geschatte waarde.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de ontwerpakten voor inname 43 - 44 - 45 - 46 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 56 - 57 - 58 - 59 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 ter goedkeuring voorgelegd.
Voor de financiering van de bouw van het politiecommissariaat te Aalst, Beekveldstraat, werd een recht van opstal gevestigd in voordeel van Belfius Bank.
Aangezien dit project integraal is afbetaald, dient de opstal te worden doorgehaald zodat de stad de volle eigendom over de gebouwen krijgt.
Voor het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine te Aalst, hoek Bergemeersenstraat - Bleekveld, heeft Intergem een concessieovereenkomst afgesloten met de stad op 31 juli 2020.
De inplanting van de cabine dient te worden gewijzigd naar aanleiding van de opwaardering van de aanwezige hondenlosloopweide op hetzelfde perceel, waardoor de nieuwe cabine zal worden geplaatst op de terreinen van de stedelijke werkhuizen
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg "buurtweg 36" te Gijzegem.
De wegzate van de Fazantenlaan te Erembodegem is aangelegd op buurtweg 36.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Momenteel dient het rooilijnplan voorlopig te worden vastgesteld
Er werd een overeenkomst opgesteld tussen ILvA en stad Aalst waarmee de "compostmobiel" vanaf 30 oktober 2023 kosteloos in bruikleen wordt gegeven aan ILvA. De overeenkomst wordt hierbij voorgelegd ter goedkeuring.
De data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024 werden voorgesteld op de zitting van de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die plaatsvond op woensdag 4 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen nam akte van het voorstel op maandag 9 oktober 2024.
Per mail van 2 oktober 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van Poolstok cvba, op woensdag 25 oktober 2023 om 19.00 uur (registratie start om 18u30) zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88 te 2800 Mechelen. De buitengewone algemene vergadering zal volledig fysiek plaatsvinden.
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging Poolstok cvba haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024. De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 15 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur plaatsheeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Per aangetekend schrijven van 15 september 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging TMVW Farys ov, op vrijdag 15 december 2023 om 14.30 u die zal plaatsvinden in Flanders Expo te Gent (Maaltekouter 1). De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging Farys
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3. Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8. Samenwerking met SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Bij aangetekend schrijven van 29 augustus 2023 werd aan de stad het ontwerp van statutenwijziging overgemaakt.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd om hun goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging TMVS dv.
Deze statutenwijziging zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De oproepingsbrief, met de agenda en bijlagen, voor deze Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv zal later separaat worden overgemaakt.
Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.
Deze woonmaatschappij werd opgericht in de bijzondere algemene vergadering van 30 juni 2023.
Op het bestuursorgaan d.d. 06/07/2023 en d.d. 07/09/2023 vraagt de woonmaatschappij Dender-Zuid om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Dender-Zuid.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de Toewijzingsraad van de woonmaatschappij Dender-Zuid.
De dienst Openbare werken stelt voor een nieuw dossier op te starten.
De opdracht omvat het uitvoeren van aanpassingswerken of ingrepen ten voordele van de verkeersveiligheid, voetgangers of fietsers, waaronder:
- Allerhande herstellingswerken en aanpassingswerken aan het openbaar domein gaande van herstel tot volledige vernieuwing van het wegdek, inbegrepen fundering en eventueel riolering.
- Opbreken en vernieuwen van allerhande lijnvormige elementen, horende bij het herstel van de weg.
De basisopdracht zal worden afgesloten van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 met daarna stilzwijgende verlenging van telkens één jaar (vanaf 1 januari tot 31 december) gedurende 3 jaar.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Krediet: 583 200 EUR inclusief 21% btw voor een periode van 4 jaar.
Budgetlijnen:
MJP005795 - AC000169 – 0200-70/2240007 – 114 800 EUR
MJP005797 - AC000169 – 0200-70/2270007 – 15 500 EUR
MJP005796 – AC000169 – 0200-70/2251007– 15 500 EUR
Wijze van gunnen: openbare procedure
Jaarlijks plant de stad bomen aan ter verfraaiing van nieuwe of gerenoveerde straten en pleinen. Tevens wordt het bomenbestand van straat- en parkbomen op peil gehouden door de afgestorven exemplaren te vervangen.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Raming: 74 200 EUR inclusief 6% btw
Budgetlijn: MJP000464 - AC000196 - 0680 71 2250000
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
De opdracht betreft het volledig demonteren en verwijderen van de huidige verandazonnewering (rails, screens, behuizing, motoren) aanwezig boven alle lichtstraten van het nieuwbouwgedeelte tot de elektrische voeding voor de sturing. Voedingen en sturing worden gerecupereerd.
Verder het leveren, plaatsen en aansluiten van de automatisch bediende buitenzonnewering boven alle lichtstraten van het nieuwbouwgedeelte.
Raming: 81 050 EUR exclusief btw of 85 913 EUR inclusief 6% btw
Budgetlijn: MJP000217 – AC000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Op 9 januari 2015 is er een meerjarige subsidiëringsovereenkomst afgesloten tussen de stad Aalst en het agentschap Onroerend Erfgoed voor de restauratie van de Sint‑Martinuskerk. Vanaf september 2023 is fase IX van start gegaan. Hierbij wordt de dwarsbeuk van de kerk gerestaureerd, waar zich tevens de altaarschilderijen van P.P. Rubens bevinden. De altaarschilderijen zullen uit de kerk verwijderd worden en gestockeerd in een atelier voor restauratie, voorafgaand aan de bouwkundige restauratie.
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) heeft heeft de expertise in huis in de verschillende disciplines die nodig zijn bij de restauratie en kan in eigen beheer de nodige wetenschappelijke analyses uitvoeren en evalueren. Daarnaast heeft het KIK ook het vooronderzoek gevoerd en een behandelings- en prijsvoorstel opgemaakt voor de restauratie in functie van de opdracht "Vooronderzoeken altaarschilderijen van P.P. Rubens in de Sint-Martinuskerk te Aalst in functie van een eventuele restauratie van deze schilderijen”.
Gezien het voorgaande, is er om technische redenen geen mededinging mogelijk en kan enkel het KIK deze opdracht uitvoeren.
Voor de restauratie kan een Erfgoedpremie verkregen worden van 60%.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Raming: 187 931,43 EUR incl. btw
Budgetlijn: 2210007/ALG/0790/08 - AC000249/MJP000204
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
SOLVA neemt vanaf 2022 een voortrekkersrol op in de uitbouw van het netwerk aan hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in de regio. Op Hoppinpunten worden overstapmogelijkheden geboden tussen trein of bus en bijvoorbeeld deelauto’s en deelfietsen.
Binnen de werking ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen 2021-2024’ startten SOLVA en de Provincie Oost-Vlaanderen het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen.’ Het project heeft als doel om de aanleg van het netwerk aan hoppinpunten en toegankelijke bushaltes te ondersteunen binnen de Vervoerregio Aalst en Vervoerregio Vlaamse Ardennen. Het project ‘Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen’ is een hefboomproject om de volgende jaren te werken aan een sterk netwerk van kwalitatieve Hoppinpunten en een veelvoud aan toegankelijke bushaltes.
Binnen het project worden de lokale besturen gefaciliteerd bij het ontwerp, de technische uitwerking, de realisatie en de communicatie. Het project richt zich daarbij op hoppinpunten gelegen langs gemeentewegen waar de steden en gemeenten als wegbeheerder voor bevoegd zijn. Een essentieel onderdeel van deze Hoppinpunten zijn toegankelijke bushaltes.
De lokale besturen kunnen een beroep doen op de aankoopcentrale voor de inrichting van dergelijke bushaltes, ook wanneer er op die locatie geen Hoppinpunt is gepland.
De aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes is een samenwerking met Veneco, DDS, Interwaas en IGEMO.
Team Mobiliteit wenst voor de levering en plaatsing straatmeubilair in te stappen op het raamcontract ‘Leveringen via Aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen’ van Solva die optreedt als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2, 6° van de Wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Hiervoor werden door de Solva raamovereenkomsten met verschillende spelers afgesloten via openbare procedure met Europese publicatie.
Dit impliceert dat 70 steden en 5 intercommunales via dit raamcontract hun opdrachten rechtstreeks kunnen plaatsen bij de weerhouden leveranciers/dienstverleners en hiervoor geen eigen overheidsopdrachtenprocedure hoeven te voeren.
De stad wenst hiervan gebruik te maken volgens de noden binnen de kredieten van het exploitatie-en investeringsbudget en binnen de looptijd van deze raamovereenkomsten. Elke deelbestelling zal op het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd.
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de ontwikkeling van een nieuwe verkaveling moet er een straatnaam toegekend worden.
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2023 de straatnaam Florahallenstraat voorlopig vastgesteld.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 19 september 2023 kunnen worden goedgekeurd.